2 lasta 3 vuodessa - välissä työttömäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kojootti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kojootti

Aktiivinen jäsen
28.06.2007
2 545
-1
36
Mahtaisiko täältä löytyä joku, jolla on ollut vastaava tilanne. Sain esikoisen 8.12.2007, ja äitiyspäiväraha määräytyi silloisten työtulojeni mukaan. Olin lapsen kanssa kotona 1v 1kk, jonka jälkeen palasin vakityöhöni. Jatkoin töitä koko vuoden 2009, ja 2010 helmikuussa irtisanouduin terveysongelmien takia. Maaliskuun lopulla sitten plussasin, ja nyt ihmettelen näitä äitiyspäivärahahakemuksia.
Elikkä:
-Lasten ikäeroksi tulee alle 3 vuotta
-Esikoisen kohdalla äitiyspäiväraha määräytyi palkkatulojen perusteella
-Olen ollut vuoden 2009 töissä
-Nyt olen ollut työttömänä koko raskausajan

Miten tässä kohtaa lasketaan ne päivärahat? Vaikuttaako tämä nykyinen työttömyys, vai lasketaanko tulot 2 lasta 3 vuodessa -säännön mukaan, ja palkkatuloja verrataan viime vuoden palkkatuloihin?
Olen ihan pihalla :|

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
saat saman mitä esikoisesta

Tämmösen bongasin tuolta KELAn sivuilta, ja se nyt pisti mietityttämään:
"Kun edellisen vanhempainrahan perusteena ollutta työtuloa käytetään myös uuden vanhempainrahan perusteena, työtulo tarkistetaan päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa. Vaikka työtulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa vaihtua."

Alkuperäinen kirjoittaja kojootti:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
saat saman mitä esikoisesta

Tämmösen bongasin tuolta KELAn sivuilta, ja se nyt pisti mietityttämään:
"Kun edellisen vanhempainrahan perusteena ollutta työtuloa käytetään myös uuden vanhempainrahan perusteena, työtulo tarkistetaan päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa. Vaikka työtulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa vaihtua."

Eli, jos palkka on noussut niin saat sen mukaisesti enemmän rahaa taskuun.

Uusimmat

Yhteistyössä