2-krs talossa asumisen plussat ja miinukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rakentamaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rakentamaan

Vieras
Te, jotka asutte lasten kanssa 2-kerroksisessa talossa.
Voisitteko kertoa, mitkä ovat 2-kerrosasumisen plussat ja miinukset ja mitä erityisesti kannattaisi ottaa huomioon talon pohjassa?

Suunnitellaan rakentamista (rakennuttamista) ja mies haluaisi 2-kerroksisen talon, itse vielä emmin. Lapset ovat 5v ja 2,5v. Itse olen asunut aina 1-kerroksisessa talossa, joten en osaa oikein ajatella noita juttuja.

Kiitos jo etukäteen!

on. Tällä hetkellä rasittavaa (pyykkäys, siivousravaus), yläkerrassa 3 mh, alakerrassa yksi iso oleiluhuone (sitten jos täs asutaan kun poika iso varmaan sinne alas muuttaa).

Nyt jos rakennettais 2-kerroksinen niin vain makkarit olisivat yläkerrassa ja wc ja oleskelutila tms. Meil tullaan nykyises ns puolestavälistä sisään eli pääsee ylös tai alas.

Haaveilen 1-tasoisesta L-muotoisesta kodista ;) siinä voisi sijoittaa makuuhuoneita ja työ/vierashuineita tms eri päihin taloa.

- tavarat on aina väärässä kerroksessa
- siivous on hankalaa tai sitten pitää hankkia 2 siivoustarvikkeet
- pienille lapsille portaat voi olla vaaralliset

+ pakara- ja reisilihakset kehittyy kun ramppaa ylös ja alas noin 20 krt / pvä

Sit kun lapset on isompia niin kaksi kerrosta on ihan ehdoton, lasten oman rauhan ja aikuisten oman rauhan vuoksi.

Näin juuri. Meillä on yläkerrassa 3 makuuhuonetta, aula ja wc, ja sen on lasten valtakuntaa ihan täysin. Oma rauha (noin kuvainnollisesti) heillä siellä ja meillä oma rauha alhaalla. Ja se on kiva, ettei tarvi pitää kuin alahuone katseen kestävänä, kun vieraat (siis meidän) ei mee yläkertaan.
En tpdellakaan olisi valmis luopumaan yläkerrasta!

Aluksi inhosin 2-kerroksista asuntoa. Sitten tehtiin säilytystiloja alakertaan ja nyt lakanat, pyyhkeet ja perusvaatteet on alakerrassa. Ylhäällä oikeastaan vaan nukutaan.

Iso osa kaksivuotiaan leluista on alhaalla ja jatkuvasti
saa olla siivoamassa niitä. Olisi kiva, jos alakerrassa olisi yksi makkari/työhuone/leikkihuone.

Kiitos jo näistä kommenteista! Lisää otan mielelläni vastaan.
Onko kellään sellaista vaihtoehtoa, että yläkerrassa olisi makuuhuoneiden lisäksi myös kodinhoitohuone?

Kiitos jo näistä kommenteista! Lisää otan mielelläni vastaan.
Onko kellään sellaista vaihtoehtoa, että yläkerrassa olisi makuuhuoneiden lisäksi myös kodinhoitohuone?

Tutuilla on, mutta heillä on sauna kuitenkin alakerrassa, joten pyykin roudausta riittää.

Itse asumme L-mallisessa 1-tasoisessa omakotitalossa ja tämä on aivan unelma. En missään nimessä vaihtaisi kahteen kerrokseen. Tilaa ja tilan tuntua on paljon enemmän kuin jos samat neliöt olisi jaettu kahteen osaan.

Meillä yläkerrassa makuuhuoneet ja sauna ja wc. Nyt todella hyvä ratkaisu kun lapset yli 5 vuotta.Oma rauha nukkua ja kukkua :) Alhaalla tilava olohuone ja keittö plus wc. Meille sopii. Ainut miinus, että jos imuria kaipaa tuppaa aina olemaan väärässä kerroksessa. Mutta jos tekisin uuden talon laittaisin keskuspölynimurin ja aina ois imuri saatavilla oikeessa kerroksessa.

vielä lisäys, et joku kodinhoitohuone tms siivouskaappi kannattaa ylös tehdä. Meillä keskuspölynimurin johto piiitkää ja pyörii työhuoneessa. Ja jos alakerrassa iso kodinhoitohuone niin yläkerran wc:hen kannattaa tehdä "likapyykkikuilu"

Mä en oikein ymmärrä tuota pyykin kuskaamista ongelmana. Meillä siis lapset asuvat yläkerrassa, käyvät iltaisin suihkussa/saunassa, jonne mennessä jättävät likapyykit alakertaan pyykkikoriin. Jos on puolipitoisia, niitä pääsääntöisesti säilyttävät huoneissaan tai sitten khh:ssa. Kun pyykit tulevat pesusta, lajittelen yläkerran pyykkikorin ja alakerran pyykkikorin - toisen lapset vievät ylös ja laittavat vaatteet/lakanansa/ylävessan pyyhkeet paikoilleen ja minä pääsääntöisesti selvittelen alakerran korin, missä on minun ja mieheni vaatteita, meidän lakanoita, vieraslakanoita (lasten vieraille tarkoitetut lakanat ovat pääasiassa kyllä yläkerran aulan liinavaatekaapissa, missä myös siis lasten liinavaatteet), kylpypyyhkeitä sekä keittiön pyyhkeetyms. Ei mun mielestä sen työläämpää kuin 1-kerroksessa asuminenkaan.
Tuo on kyllä totta, että ylös kannattaa perustaa sellainen siivouskaappi, ettei siivousvälineitä tarvitse kuskata edestakaisin, meillä yläkerrassa on kaikki siivoamiseen tarpeelliset välineet erikseen. Ja yläkerran parveke on tietysti hyvä mattojen ja tilavaatteiden tuuletukseen/puisteluun.

Meillä 2-kerroksinen talo, ennen oli 1-kerroksinen (tosin puolet pienempi) ja tykkään kyllä monellista vaihtoehtodoista. Meillä on rinnetonntti (tosin olis saanut tasamaallekin 1kerroksisen yhtä hyvin) jonne sopi hienosti 2-kerroksinen.
Miinuksia ei minusta ole, pienetkin oppi tosi nopeasti menemään portaissa, meille ei koskaan ole sattunut mitään vahinkoja (siis toki joku voinut kaatua, muttei loukannut naarmua enempää) Pyykkejä viedään välillä edestakaisin, mutta samahan se on meneekö portaiden suuntaan vai sivusuunnassa. Talosta on hienot näkymät. Siivousongelmaakaan ei ole, meillä on keskuspölynimuri, joten pelkkä letku on helppo kantaa portaissa ja muutoin mulla on ylhäällä ja alhaalla pesuaineita, mikrokuituliinaa jne.

Ehdottomasti plussaa se, että eri kerroksissa on oma rauha. Arvostetaan sitä nyt vauva- ja taapero-aikanakin kovasti ja hyötyhän tulee vaan kasvamaan lasten kasvaessa. Huonoa se, että osan tavaroista pitää olla molemmissa kerroksissa ja alakerrassa on lasten lelujen vuori kun ei ole alhaalla omaa leikkihuonetta. Portaiden kulkeminen ei ole ollut ongelma lasten kanssa.

En olisi kyllä valmis enää muuttamaan yksikerroksiseen taloon. Turhaan aiemmin pelkäsin kaksikerroksisuuden hankaluutta.

Meillä oli vähän aikaa sitten samanmoiset pohdinnat. Päädyttiin yhteen kerrokseen, koska portaikko vie paljon neliöitä ja portaiden alle useissa asunnoissa jää "turhaa tilaa".

Me asutaan 2-kerroksisessa rivarissa, tykkään tästä paljon enemmän kun entisestä asunnosta joka oli yhdessä kerroksessa.
Paljon mukavampaa kun ei tarvitse joka huonetta siistiä jos vieraita tulee kun alakerrassa ollaan, lapsen päiväunet ei häiriinny vaikka alakerrassa kolistelee ja mekkaloi, oma vessa molemmissa kerroksissa, lapsi oppi kiipeämään rappusia edestakaisin, toinen aikuisista voi rauhassa tehdä askareita myöhempään nukkuvaa häiritsemättä, pyykkikoneen ääni ei kuulu alakertaan.. Ja vaikka mitä.

Mun mielestä tällä hetkellä ainoat miinuspuolet on rappujen edessä olevan portin kanssa tappelu ja imurin raahaaminen yläkertaan.

2 kerrosta on pelkkää plussaa, ei mitään miinusta. Pienten lasten kanssa yksi kerros voisi ehkä olla mukavampi, mutta isompien ei koskaan.

Meillä on asuinkerroksessa ainoastaan keittiö, oh, takkahuone, ruokailuhuone, vierashuone, wc ja eteinen. Ei mitään "henkilökohtaista"