Olemme käyneet puheterapeutin juttusilla LA:sta lähtien, ensin ongelmana oli syöminen ja suun käyttö ruokailussa ja nyt tätä on tarkkailtu ja puheen kehitykseen on myös kiinnitetty huomiota.
Tilanne meillä on ehkä vähän erilainen, kuin muilla sillä lapsi päästi ensimmäisen äännähdyksensä 10kk iässä (itkua nälästä!) ja 1v 2kk iässä on neuvolakortissa merkintä 'osaa sanoa ANNA'. Eli hän osoitti jotain sanoen 'anna anna, anna anna'.
2v5kk kontrollissa todettiin, että lapsen puhe vastaa kehitysikää mutta on fyysiseen ikään nähdän vähän hidasta. Lauseet olivat 2 sanan lauseita ja sanoja kukkaro / lompakko, avain, vetoketju, kirves yms ei tunnettu. Sanoja testattiin sekä näyttämällä kuvakortteja ja pyytämällä nimeämään esineitä sekä esittämällä erilaisia esineitä ja pyytämällä lasta istuttamaan nalle tuolille tms.
Koska kehitys vastasi kuitenkin riittävästi asetettuja vaatimuksia, emme saaneet enempää kotihoito-ohjeita kuin terapiamääräyksiäkään.
2v9kk iässä Olla-verbin taivutuksessa on vähän häiriöitä, r-kirjain tulee noin 30% oikein, 30% L-kirjaimena ja 30% j-kirjaimena. Loput 10% jonain epämääräisenä äänteenä. Puhuminen on siirtynyt 3. persoonasta minä-muotojen käyttöön. Viimeisten parin kuukauden aikana lauseet ovat selvästi pidentyneet. Mielikuvitus iskee kovasti päälle ja välillä kerrotaan ihan hassuja juttuja.
Eli en vielä kovin huolissani olisi, mikäli sanavarastossa olisi puutteita, lauserakenteet olisivat kovin yksinkertaisia ja sanojen määrä vähäistä virkkeissä. Tärkeintä on se, että lapsi ymmärtää puhetta ja pystyy noudattamaan sanallisia ohjeita. Tätä kannattaakin harjoitella 'tuo äidille hiusharja sohvapöydältä' 'vie isälle olohuoneeseen tämä nenäliina' jne. Kaikki teot kannattaa purkaa verbaalisiksi määritteiksi.
Meillä paljon on auttanut tietokonepelien pelaaminen. Lapsi ei vielä käytä esim teletappipelien sivuilla hiirtä (läppärissä) vaan väritystehtävien kohdalla hänen pitää sanoa mitä väriä hän haluaa käyttää, valitsen sen värin hänelle, minkä kohdan hän haluaa värittää, valitsen naaman tms hänelle ja hän klikkaa touchpadin hiirtä saadakseen efektin aikaan. Tämä yhteinen pelaaminen ja pelin vaiheiden läpikäyminen suullisesti on kehittänyt huomattavasti puhetta.
Eli jos sinusta tuntuu siltä, että omatoimisesti voisit jotain tehdä lapsen puheen kehitystä edistämään niin suosittelen lämpimästi tietokoneavusteista terapiointia.
Ja jos paikalle tulee joku tiukkapipo, voin tarvittaessa pistää pitkätkin referaattilistat tietokoneavusteisen opetuksen, tietokoneavusteisen oppimisen, oppimisen, erilaisen oppimisen, oppimishäiriöisen lapsen opettamisen yms. tutkimuksiin ja kirjallisuuteen.