2.5veen uniongelmat / APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot menee

Vieras
Meillä on jo puolisen vuotta nukuttu huonosti. esikoinen (2.5vee) heräilee useita kertoja yössä ja herättää nuoremmat sisaruksensa ja sitten kukaan ei saa enää nukuttua kun ovat heränneet. Alkaa voimat loppua, kun kaikki lapset nukkuu niin katkonaisesti tämän yhden takia. Monesti herää jo 4.30 eikä millään enää nuku sen jälkeen vaan rupeaa huutamaan ja kiljumaan niin että veljensä ja siskonsakin heräävät. Olen uupunut.

Neuvolasta on koko yli puolivuotta sanottu tämän kuuluvan ikävaiheeseen/rokotuksiin/liikkumiseen/mielikuvitukseen yms. Mutta ei annettu konkreettisia ohjeita!!! Olen yrittänyt ahtaa pojan täyteen ruokaa, ettei herää nälkään, kokeillut myös muita ruokavaliojuttuja, viilentänyt huoneen/on pimeää(yövalo kuitenkin) jne. Mikään ei auta!

Muita samassa tilanteessa olevia.?

On kokeiltu myös perhepetiä, omaa huonetta(veljekset), sitä että jompikumpi vanhemmista nukkuu heidän kanssaan, ollaan jaettu lapset niin että vauva ja isompi nukkuu toisen vieressä ja toinen toisen aikuisen kanssa eri huoneessa... Mulla loppuu ideat...Kauanko tätä kestää.?

Ei mullakaan ole oikein konkreettisia neuvoja antaa. Sympatiaa kylläkin, koska täällä on toinen kohtalotoveri. Meillä tosin vain 2 lasta, mutta esikoinen (pian 4v) herää lähes joka yö itkeskelemään ja herättää kuopuksen. Meillä tämä jatkunut nyt muutaman kuukauden.

Oletko kokeillut ulkoilun/liikunnan lisäämistä? Nukkuuhan hän vielä päiväunet? Jos ei, voi olla että yöuni huonoa sen vuoksi.

On kovin vilkas lapsi, nukkuu puolentunnin unet päivällä, koska jos ei viedä nukkumaan, menee sinne itse. Ulkoilua on kaksi kertaa päivässä, meillä myös säännöllinen, päiväaikataulu. Siitä kyllä voi joustaa. Kerran viikossa vien isommat uimaan (yksi kerrallaan saa omaa aikaa) ja kerran viikossa on ns. temppukerho. Askarrellaan ja leikitään myös... ja rutiinit on aina samat. En keksi mitään miksi se ei nukkuisi. Neuvolasta kyllä sanottiin että näin vilkas lapsi tarvitsee päiväunet vielä ja kunnon yöunet päälle...huoh.

kuopus on reilu kaksi nyt ja heräili viime yönäkin kymmenisen kertaa. on ollut tosi katkonaista unta siis mullaki, enkä osaa sanoa syytä miksi näin. ulkoillaan ja iltapalaa syyään ennen nukkumaan menoa, yritetään rauhoittaa ilta. mutta ei ni ei. esikoinen on myös samanlainen joskus. herää muutaman kerran yöllä. lapset nukkuu samassa huoneessa keskenään.

Sama homma. Meillä vain kausittain. Yleensä pahenee itku ja huuto vaan jos alkaa juttelemaan. Joskus huutaa kauemmin ja joskus vähän vähemmän, toisinaan auttaa se kun tarjoaa mehua/vettä mutta yleensä ei mikään.
Voimia! On todella hermoja raastavaa kun toinen kiljuu ja raivoaa unissaan mutta menee kyllä aikanaan ohi. Meillä pahin vaihe kesti parisen kuukautta että heräsi monena yönä raivoamaan, mutta sitten on helpottanut, ei herää kuin ehkä muutamana yönä kuukaudessa.
Sen olen huomannut että jos on ollut todella vilkas päivä, paljon tekemistä ja vieraita niin silloin yökin on levottomampi.

Meillä siis ei unissaan huuda vaan herää kokonaan ja marssii alakertaan laittamaan tv:tä päälle ja hakee kaapista ruokaa, eikä nukahda enää sen jälkeen... Saisiko vinkkejä? please...

Yhteistyössä