2,5v ja hirveät raivarit aamulla:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghghfhgjfhjgf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ghghfhgjfhjgf

Vieras
2,5v saa aivan hirveitä raivareita aamulla. Kun pitäisi herätä ja lähteä pph:lle. Olen ihan neuvoton mitä tehdä, kun mikään ei kelpaa.
Jäähylle olen laittanut, mutta en tiedä onko sekään hyvä. Osa huutoa voi johtua eroprosessistamme.
Lisäksi olen juuri havainnut, että taidan itse olla ainakin hieman läheisriippuvainen. Enkä todellakaan halua toimillani sitä turvattomuuden tunnetta tartuttaa omaan lapseeni. Eli onko teistä oikea tapa reagoida aamun kiukutteluun ja uhmaamiseen - sitäkin selvästi on, syliin ottaminen (jossa ei kyllä oikein pysy, vaan vetää kaarelle) syliin kyllä välillä pyytää.
Vai jäähylle laittaminen (oikein, jos lapsen tavoitteena äidin huomion ja läheisyyden hakeminen?) Toisaalta rajatkin luo turvaa.

Miten voi tulla tilanteessa niin neuvoton olo:/
Vinkkejä?

Ihan kaikki se huuto tulee eroprosessista. Lapsi ei tiedä, mitä hoitopäivän aikana tapahtuu. Onko äiti vielä paikalla? Missä isä?

Kokeile herättää lapsi vähän aiemmin ja vaikka vähitellen (avaa huoneen ovi, laita eteiseen valo, anna herätä sun puuhastelun ääniin).

No itse en laita uhmaraivoamisesta jäähylle. Sylissä ei myöskään pysy sillon, enkä poikaa rupea pakolla siinä pitämään. Olen sanonut tyyliin "nyt sua kiukuttaa (ja jos sille joku syy niin sanonut sen) ja olen kanssa sanonut et voi heitellä tyynyjä makkarissa jos se helpottaa. Poitsu on sitten mennyt heittelemään tyynyjä ja ite oon hihitelly salaa kulman takana. Joo, kauhee äiti. Yleensä raivoamisen jälkeen haluaa syliin ja siin puidaan vielä miksi suututti. Ite oon pyrkiny opettamaan pojalle, et on ihan ok ja normaalia et joskus kiukuttaa ja yrittäny tarjota keinoja (tyynyjen heittely tms.) sen kiukun purkuun.

No tuo oli varmasti hyvä vinkki, tunteiden selittäminen. Ja sitä juuri en missään nimessä halua, että tunteet olisivat kiellettyjä. (itselleni on aiemmin mainitusta syystä nyt vaikea tuntea mitään)
Luulen että tuo rauhallisemmin herätys voisi olla se ensimmäinen kokeilu, sen jälkeen jos raivoaminen alkaa, en saa poistua huoneesta, hän ei aivan varmasti halua heitellä tyynyjä, leivän saattaa haluta, kun varmasti on nälkä, mutta piaan sekin on että ei halua. "haluaa, ei halua, haluaa.."
Tänään kyllä rauhoittui suht nopeasti sitten kun laitoin pari kertaa sänkyynsä jäähylle ja olin siinä vieressä selittäen että voi tulla pois kun on vähän rauhoittunut. Oliko tämä nyt kuitenkin huono?:/

Mulla kans 2,5v poika. Mie oon kans tehny sitä, että nostan pois pöydästä jos alkaa siellä kiukkuamaan, et on väärää syömistä. Enkä päästä pöytään takaisin ennen kun on hiljentynyt, jos aloittaa uudestaan niin sama toistu,, Ja muutenkin jos huutaa ja karjuu niin oon sit antanu vaan huutaa ja teen muita juttuja. Ja sit oon sanonu että sitten otan syliin kun olet vähän rauhoittunut ja hiljenytynyt. Sitten menee ohi ja otan syliin ja aamu jatkuu.

[QUOTE="hmm";27568719]Mulla kans 2,5v poika. Mie oon kans tehny sitä, että nostan pois pöydästä jos alkaa siellä kiukkuamaan, et on väärää syömistä. Enkä päästä pöytään takaisin ennen kun on hiljentynyt, jos aloittaa uudestaan niin sama toistu,, Ja muutenkin jos huutaa ja karjuu niin oon sit antanu vaan huutaa ja teen muita juttuja. Ja sit oon sanonu että sitten otan syliin kun olet vähän rauhoittunut ja hiljenytynyt. Sitten menee ohi ja otan syliin ja aamu jatkuu.[/QUOTE]

Meillä myös 2,5v poika ja ihan samallalailla toimin minä, en ota raivoavaa lasta syliin tms. vaan selitän että sitten kun olet hieman rauhoittunut, pääset syliin..Annan huutaa kiukkunsa, katon vaan ettei telo muita tai itteään ja sit jatketaan..

Huh, jotenkin niin huono omatunto kaikesta juuri nyt, että epäilee toimintatapoja. Eli ok, muutkin toimineet samoin. Toisaalta kai niinkin, että huutamisella ei saa huomiota... Ensin rauhoitutaan.

Tee niinkuin yksi tuttuni: kilju ensin sille alle 3veelle, että älä kiukuttele turhasta, sitten laita se toiseen huoneeseen leikkimään ja sano, että äiti on toisessa huoneessa ja sinulla ei asiaa samaan huoneeseen. Olkaa sitten niin noin 6h...
Niin ja jos kiukuttelu johtuu lelusta, heitä se roskiin, oli kuinka kallis hyvänsä.

Yhteistyössä