2,5v huuttaa usein TYHMÄ jos suuttuu. Vinkkejä..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "help"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"help"

Vieras
Ekalla lapsellamme ei oikeastaan ollut varsinaista uhmaa. Tosi rauhallinen tapaus, jota paljon mikään ei kovin ärsytä.

Toinen lapsi on temperamenttinen ja kiihtyy nopeasti. Nyt uutena on tullut "tyhmä"-sana, jonka oppi telkkarista, ja myös ekalta, joka suuttuessaan (tosi harvoin) on sanonut perheenjäseniä tyhmäksi. Tosiaan, tämä 2,5v huutaa monta kertaa päivässä tyhmä äiti, tyhmä ihan kaikki, jos kiukuttaa. Olen yrittänyt selittää ettei saa nimitellä, voi tulla paha mieli. Olen jättänyt huomioimatta, muttei sekään tunnu oikealta koska sitten ikään kuin hiljaisesti hyväksyisin tyhmä-sanan käytön.

Miten olette saaneet pienen lapsen lopettamaan "rumat sanat"???

No mä en kyllä pidä Tyhmä-sanaa rumana ja meilläkin sitä viljellään (6.v ja 5.v poikien toimesta) paljon suuttuessaan. En ole edes ajatellut, että se pitäisi kitkeä jotenkin pois.. Kuitenkin näyttävät myös ne positiiviset tunteet iloisina ollessaan ja silloin halitaan ja pusutellaan äitiä.

Muistan, kun itse lapsena haukuin raivopäissäni äitiäni. Hänen vastauksensa oli rutikuivasti todettu "vai niin". Se tuntui tosi ärsyttävältä.

Äitini oli viisas nainen.

No ei tuo tyhmä sana niin vakavaa ole,anna olla vaan..Meillä huutaa saman ikäinen "saamari" aina suuttuessaan,en oo kommentoinu mitenkää, kunhan ei pahemmaks sanaks muutu.

OK, kiitos Nelly83 hyvästä näkökulmasta. Toi onkin hyvä pointti että lapsen pitää saada näyttää suuttumustaan (kerron kyllä tyhmä-sanan kuullessani että sanot noin koska sinua harmittaa) ja on hyvä että lapsi uskaltaa sanoa äidille vastaan.

Ehkä tähän vaikuttaa se, että omassa lapsuuden perheessäni ei saanut olla muuta kuin iloinen, suuttumusta tai surua ei saanut näyttää. Ja isovanhempien mielestä lapsi on huonosti kasvatettu jos sanoo tyhmäksi, ja minutkin on kasvatettu näin, joten ajatusten muuttaminen on vaikeaa.

Meillä on päiväkodista opittu sellainen pidennetty ärsyttävä: "tyyyhmä". Ja toinen on: "sä ET saa tänne tulla!" Nuo on ihan varmasti pienten tyttöjen suusta kuultuja, kun ne sanotaan vielä sellaisella tietyllä nuotilla.

Entäs kirosanat, miten kitkette? Meillä bongaa puheesta kaiken ja vaikka kuinka yrittää itse hillitä, niin ei se aina onnistu ja sitten huutaa lapsi jo suuttuessaan, että ...tana! Onneksi vain harvoin, olen yrittänyt etten huomioi sitä ollenkaan, mutta hävettää jos menee päikyssä joskus huutamaan. Vielä ei sitä ole tapahtunut. Pitäisi alkaa pestä oma suu saippualla, jos lipsahtaa ruma sana, kun tuntuu ettei muuten muista...

Yhteistyössä