2,5v ei puhu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
meidän 2 ja puoli vuotias ei paljoa puhele, muutama sana on, mutta puhe on sellaista äh öh ..puheterapiaan sai kyllä lähetteen enkä mä nyt kauhean huolissani oo..moni on sanonut, että voi se ihan yks kaks alkaa puhua enemmän, ja kolmevuotiaana varmaan puhuu, mutta entä jos ei puhu? ymmärtää kyllä täysin kaiken, ja välillä hermostuu kun muut ei tahdo häntä ymmärtää.
Onko muilla myöhään puhumaan oppineita lapsia?

Mun poika on samanlainen. Ensi kuussa olisi puhe-ja toimintaterapian käynnit jossa katsotaan miten edetään. Mulle on sanottu samaa kuin sulle ja uskon että puhe tulee viimeistään ennen kuin kouluun lähtee :). En ole vielä huolissani, kovasti kyllä odotan puhetta ja kyselyikää :).

Pojalla on ikää 2v6kk. Muuten hän myös hermostuu äkkiä jos ei tule ymmärretyksi. Hassua pojassa on että hän pitää pitkistä sanoista kuten: bussiaikataulu :). Niitä hän eniten harjoittelee :whistle:

Mun poika oppi puhumaan 2,5-veenä. Ei sanonut enne sitä yhtään sanaa ja sitten aika nopsaan puhe tulikin kuin yhtäkkiä. Puheterapiaan en suostunut, ymmärrys + muu kehitys meni normaalissa aikataulussa.

Meillä on poika (2,8v) käydään puheterapiassa kerran kuussa,ollaan saatu sieltä kuvia tuon puheen tukemiseksi.Muutamia sanoja alkaa tulla putkahtaa silloin tällöin ihan huomaamatta.Puheterapeuttimme oli sitä mieltä että meillä tuo on enempi sukuvika,kun mieheni on alkanut puhua vasta kolme vuotiaana sekä hänen enonsa neljä vuotiaana.Sairaalaan saa lähetteen 3,5v,jos ei ennen sitä puhu.Sinne kuulemma aikamoiset jonot.Toivotaan nyt että rupee puhumaan ennen tuota 3,5v.Poika ymmärtää täysin kaikki mitä hälle sanotaan,mutta noita sanoja nyt on vaan jokunen 10 käytössä,enimmäkseen on tuota öö öötä.

mulla neljä lasta.... tyttö alkoi puhumaan 1 vuotiaana ja kaikki kolme poikaa 3 vuotiaana, 2,5 vuotiaana ei puhunut juuri mitään, eikä käynyt kukaan missään puheterapiassa!!!!

Me käytiin 6kk sitten puheterapeutilla kun 2,5 vuotias poika ei hoitotätien mielestä puhunu tarpeeksi. Terapeutti sano että seuraillaan, ei noin nuoresta ole vielä hätää. Kun poika nyt täytti 3 v niin puhetta tulee niin että pulppuaa ja koko ajan oppii uutta ja kyselee ja ihmettelee. Malttia, kyllä se puhe sieltä tosissaan tulee, varsinkin jos yritystä on. Sitten jos on ihan mykkä lapsi voi jo huoelstua :hug:

Meillä neuvola kiinnitti eka kertaa huomioa tytön puheeseen tämän ollessa 1v10kk ja sanoja vain pari hassua. Itse en tuolloin vielä osannut olla huolissani ja sovittiin että odotellaan hieman. Tytöllä ollut motoriikassa ongelmia, oli tuolloin juuri oppinut kävelemään ja ajattelin sen vieneen kaiken energian, lisäksi puhumaton kehitysvammainen isoveli kaverina, kaksikielisyys jne.

Mutta kun seuraavan puolen vuoden aikana ei juuri edistystä tapahtunut aloin itsekin huolestua ja lähdettiin selvittämään asioita. Ensin epäiltiin kuulossa olevan vikaa kun lapsi ei reagoinut normaalisti puheeseen, mutta kuulon todettiin olevan ok. Samalla oli alkanut ilmetä myös muita ongelmia, sosiaalinen puoli ei ollut ikää vastaava ja yleinen kehitys laahasi perässä, lapsi myös jäi usein omiin maailmoihinsa jne. Saatiin lähete tutkimuksiin yleisen ja puheen kehityksen viivästymisenä ja autistisina piirteinä. Nyt 3v2kk iässä vahvistui sitten autismidiagnoosi.

Mutta siis meille kautta linjan oltiin selitelty että on paljon lapsia jotka rupeavat puhumaan kunnolla vasta 3-4v iässä, mutta tällä kokemuksella kyllä haluaisin tutkittaa asioita ja päästä puheterapiaan jo aiemmin. Ei niistä kuitenkaan mitään haittaa ole vaikka viivästys olisikin ihan normaalia ja lapsi pian kuroisi ikätoverinsa kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Mun poika oppi puhumaan 2,5-veenä. Ei sanonut enne sitä yhtään sanaa ja sitten aika nopsaan puhe tulikin kuin yhtäkkiä. Puheterapiaan en suostunut, ymmärrys + muu kehitys meni normaalissa aikataulussa.

Yh hitto mikä asenne "en suostunut", oisko se joku häpeä vai? tsiisus.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohoh:

Mun mielestä olisin turhaa vienyt paikan sellaiselta lapselta, jolla olisi suurempi tarve kuin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohoh:

Mun mielestä olisin turhaa vienyt paikan sellaiselta lapselta, jolla olisi suurempi tarve kuin meillä.

Toisaalta, voiko sitä olla ihan varma kuitenkaan siitä että omalla lapsella on kaikki ok?

Itsekin tyhmänä olin tuolloin tytön ollessa 1v10kk vain huojentunut siitä että kävely sujui enkä osannut nähdä puheenkehityksessä vielä mitään vikaa vaikkei niitä sanoja montaa ollutkaan, uskoin että puheterapia tuossa vaiheessa olisi ihan turhaa ja siksi tykkäsin että odotellaan vielä jos puhe lähtisi itsestään. (kotona kyllä viitottiin ja treenattiin muuten isoveljen puheterapiasta saaduilla ohjeilla)

Jälkeenpäin olen useaan otteeseen sitten syyttänyt itseäni kun menin tuossa viivyttelemään. :ashamed: En tiedä olisiko puheterapeutti vielä alle 2v:n kanssa osannut niin huolestua, mutta ainakin olisi tarkastettu ja ahkä jo siinä vaiheessa alettu vielä asioita eteenpäin. Kuten sanottu, ei siitä kyllä mitään haittaakaan olisi. Jos puheterapeutti toteasi kaiken olevan ok niin ei siinä pitkäksi aikaa toisen paikkaa veisi. =)

Meillä poika 2,5 v. Muutama selvä sana ja sitten kymmenkunta epäselvää. Nyt on Rajoitettu tv:n katselua ja Hirveesti luettu ja piirretty kuvia yms niin sanoja alkanut pikku hiljaa tulla lisää.

Yhteistyössä