2-3 v pituus, vaatekoko-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihme

Vieras
Mä noita vaatekokoja vähän ihmettelen. Esim. H&M, 92cm on 1,5-2 v koko ja 98 cm on 2-3v koko. Kun siis tuo meidän poika on oikeastaan koko ajan pituudessa mennyt neuvolan keskikäyrää ja pituus 2,5v vaan 92 cm, että kumpi siinä nyt heittää? Poika käyttää nyt 92 cm vaatteita, housut pääsääntöisesti vielä 86 cm.

no meillä tuo maaliskuussa 2 vee täyttävä pitää 92 tai 98 vaatteita. 86 alko viime kesänä olemaan jo pieniä. kannattaa ostaa lapsen mukaan vaatteet, eikä missään nimessä tuijottaa henkkamaukan ikäjuttuja. meijän 5kk pitää 74cm paitaa nytten just mun sylissä ja siinä lukee 6-8kk. hah hah.

Ei noita kokoja kannata niin tuijottaa. Meidän tyttö käyttää H&M puolihametta jonka koko 86, tyttö on 93cm ja vähän vajaa 3v. Poika on 1v, vähän vaille 80cm pitkä, ja eräs käytämänsä body on 62/68. H&M koot mielestäni reiluja.

Lähinnä siis sitä mä tässä ihmettelen, et jos neuvolan keskikäyrä 2-vuotiaalle on alle 90 cm, niin miks H&M:n kokotaulukon mukaan sen ikäinen olis tyyliin 10 cm pidempi?

esikko käytti 2vNä 92 cm ja siitä siirtyi sitten 3v päivään mennessä kokooon 98.
pikkukakkonen käyttää nyt 1v9kk iässä 92 cm siirytään varmaan ennen 2,5v päivää kokoon 98

Alkuperäinen kirjoittaja ihme:
Lähinnä siis sitä mä tässä ihmettelen, et jos neuvolan keskikäyrä 2-vuotiaalle on alle 90 cm, niin miks H&M:n kokotaulukon mukaan sen ikäinen olis tyyliin 10 cm pidempi?

Samaa mä olen joskus miettinyt. Meillä tytöt on paljon ikäisiään pidempiä, niin nuo ikäjutut on menneet aika kohdalleen.

kuule. ei niitä oo pelkästään suomalaisille keskikäyrää kulkeville lapsille tehty niitä henkkamaukan vaatteita. kunhan jotain mittoja ovat laittaneet. lopeta niiden ikien tuijottaminen ja osta lapselles sopivankokoisia vaatteita. tai hiukan liian isoja, kun ne enimmäkseen kuitenkin kutistuvat pesussa ne halppisvaatteet, ei kylläkään henkkamaukkavaatteet yleensä.

Juu...ei noihin ikäluokituksiin voi sokeasi luottaa.
Sellainen ihan yleinenhän menee
1.5v. 86cm
2v. 92
3v. 98
4v. 104cm jne. mutta tosiaan lapset ovat aina erikokoisia ja erimallisia.

Tuo housujen koko useasti hypähtää isompaan siinä vaiheessa kun vaippa jää pois.
Tulee muutama sentti lisää jalkoja : )
meilläkin kun vaipat jäivät nyt. juuri kaksivuotta täyttäneeltä pois niin siirryttiin samantien n.90cm housuihin 80-86cm housuista.

Samoin täytyy taas ostella espritin yms. kapeampimallisia leggareita kun tuo pyllykkäkin hoikistui vaipanjätn myötä : )

meillä 3v poika käyttää pääasiassa kokoa 110/116 joka siis taulukoiden mukaan 5-6v koko. cars kalsareita tilasin sille h&m:ltä , onneks otin kokoa 122-128 (7-8v) ovat melko naftit. eikä ole kuitenkaan mikään jättiläinen, jotain 105cm ja ja 18kg. 1-2 vuotiaana käytti 98.. tyttö on "ikänsä mukaista" kokoa eli nyt 1,5vuotiaana käyttää enimmäkseen 86-92

sitä paitsi, vielä tuosta henkkamaukasta, että kun ei enää mahdu koko 92 niin ei voi ostaa sieltä. koska lapsi on siinä vaiheessa vielä aivan vauva, mutta vaatteet on jo pääkalloja tms isompien poikien vaatteita. mää en oo voinu mitään sieltä ostaa yli 86 cm pienille. sitten taas voi ostaa ku kouluun ovat menneet. no onneksi (ehkä...) löysin me&i vaatteet ja lastenmetsolan. =)

Meillä 2v oli 91cm pitkä, nyt vieläkin monet 92 kokoset housut on isot, kun jätkä on kuin madon kusi niin ne ei pysy vyötäröllä ja ovat pitkät eli pakko kääntää lahjetta. 86 kokoset alkaa olla tosi lyhyet.
paidoista sopii nyt jo ennemmin 98 kuin 92.

Meillä on käytössä lindexin retrosta 104cm ja Girandolan 24kk housut. Henkkamaukka mene sinne väliin.

Toki vaikuttaa myös se, että meillä jalat ovat lyhyet, mutta yläkroppa iso. Eli yläosat ovat yleensä kokoa isompaa (lindexin retrot jopa 110cm paidat...). Keskimäärin lapsi on 0-käyrällä... Pituutta 96cm ja ikää 2v8kk.

meidän poika huhtikuussa 5v.eli vielä 4v. käyttää 122cm vaatteita jopa 128cm joistakin ja niissä lapuissa lukee aina että 6-8v koko :heart: en tiedä onko mein jäbä pitkä vai mikä nois kokolapuissa mättää :whistle:
ja neiti 2.5v. (kesällä 3v) käyttää 92cm vaatteita h&m menee 86cm..

Alkuperäinen kirjoittaja hihi:

kuule. ei niitä oo pelkästään suomalaisille keskikäyrää kulkeville lapsille tehty niitä henkkamaukan vaatteita. kunhan jotain mittoja ovat laittaneet. lopeta niiden ikien tuijottaminen ja osta lapselles sopivankokoisia vaatteita. tai hiukan liian isoja, kun ne enimmäkseen kuitenkin kutistuvat pesussa ne halppisvaatteet, ei kylläkään henkkamaukkavaatteet yleensä.

Olenko mä jossain vaiheessa sanonut ostavani lapselle vaatteita sen iän mukaan, olenko? Mä siis vaan ihmettelin tuota pituus/ikäjaottelua en sitä minkä kokoisia ostan lapselleni. :headwall:

H&M:n koot ovat useinmiten todella pieniä siihen kokomerkintään nähden, meidän vajaa 120 cm pitkä käyttää yhdestäkin paidasta kokoa 128cm, eikä ole ollenkaan liian iso. Osassa taas se koko on reilukin, valehtelematta tuo paita on samankokoinen kuin 110/116 cm H&M:n toinen paita. Vertailin niitä siellä kaupassa tarkkaankin, kaikki tuossa yhdessä mallissa oli reilusti pienikokoista.

Mä katsoin kans joskus jonkun noita ikä=koko-juttuja ja eihän ne pitäny paikkansa, meilläkin 6v esikoinen käyttää kokoa jonka kokotaulukon mukaan pitäs olla tyyliin 9v ku käyttää kokoa 134cm.

Yhteistyössä