1v6kk joka ei ole vielä koskaan syönyt itse?

Eli meillä tuommoinen poika. Syöminen ollut aina takkuista ja hankalaa, kiinteitä alkoi syödä oikeastaan kunnolla vasta 10kk ikäisenä. Tuossa 3kk sitten siirryttiin vähitellen syömään "aikuisten ruokaa", aluksi tehosekoittimella hienonnettua, nyt menee jo haarukalla muussattukin. Tosi huono syömään syötettynäkään, laittaa käsiä eteen ja huitoo lusikkaa tai kääntyy pois. Aina pitää olla leluja tms. pöydässä että syö. Itse sitten silloin tällöin menetänkin hermot ja karjun lapselle niin että alkaa itkeä, tai nostan vihaisena pois pöydästä ja alkaa silloinkin itkeä. Tiedän, malttia pitäisi olla... Vaan kun ei oo. Eli varmasti ei ole poika saanut ihan kovin positiivista mielikuvaa ruokailutilanteesta. Toisinaan ruoka menee helposti, hoidossa syö AINA kiltisti, tosin syötettynä. Nyt minusta tuntuu että kaikki tuon ikäiset osaa jo syödä itse. Onko näin? Miten voisimme treenata? Nyt jos annan lusikan pojalle, hän lapaa sillä ruokaa lautaselta pöydälle, yrittää syöttää lusikalla minua tai ei suostu edes pitämään siitä kiinni. En oikeastaan käsitä, miksi häntä edes huvittaisi syödä itse, kun syöminen syötettynäkin on hänelle vastenmielistä. Sormin syö kyllä kaikenlaista, mutta nielee vain sosetyyppistä ruokaa ja pitkän jauhamisen jälkeen isommatkin palat.
 
Yeb
Sattuipas kirjoituksesi hyvään aikaan :) Täällä oli joku ketju, jossa oltiin huolissaan reilujen vuosikkaiden syömisestä. Sitä kauhistelin ja totesin että KIIRE tulee, eihän meidän pian 2-vuotiaalla ole minkäänlaista kiinnostusta syödä itse :D Kiinteä ruoka muutenkin alkoi kiinnostaa vasta reilun vuoden iässä.. Oon huomannut että nämä lapset joita ruoka ei niin kiinnosta, oppivat muita myöhemmin syömään itse.

Meillä on kuitenkin oma lusikka ollut joka ruokailussa tyrkyllä heti kun kiinteitä on alettu syömään (tätä tyttö oikeastaan teki kunnolla vasta lähempänä 1-vuotispäiväänsä ). Nyt sitten tuosta em. ketjusta kauhistuneena laitoin lusikan tytön käteen ja kädestä pitäen vein lusikkaa suuhun ja takaisin lautaselle. Tämän tein eilen aamulla ja nyt jo meni koko puuro ihan itse :saint: Niin että älä hätäile, onhan teidän poitsu kuitenkin puoli vuotta nuorempi kuin meillä :D Varmasti hänkin oppii kun sen aika on!

Neuvoni on siis että älä ollenkaan stressaa jos syötät itse, 1½v on kuitenkin vielä pieni! Ja yritä pitää hermosi ruokapöydässä :) Vaikka sitten sillä ettet anna pojalle lusikkaa ollenkaan.
 
Olen samaa mieltä kuin edellinen, eli ei kiirettä. Lapsi oppii kun on sen aika, pakottaakaan ei voi.
Meillä tyttö alkoi kiinnostua kiinteistä vasta päälle 1 vuotiaana ja itsenäisesti alkoi syömään vasta 1v 8 kk iässä, vaikka omaa lusikkaa oltiin tarjottu jo käteen monta kuukautta. Ei vain hoksannut asiaa eikä ollut kiinnostunut syömisestä, pöydän sotkemisesta lusikalla kyllä. :D
Poika sen sijaan on alusta asti (5kk iästä kun aloitti kiinteät) ollut kova syömään, tykkää ruuasta ja lusikka annettiin käteen 1 v iässä. Nyt 1 v 3 kk iässä edelleen kyllä sotkee mutta onnistuu jo syömään sillä itsekin. Siitä se lähtee, omia aikojaan se syöminenkin sujumaan. Toisaalta meillähän oli jo tuo esikoinen näyttämässä mallia miten lusikalla syödään itse. Monestihan esim. päiväkotilapset oppivat aikaisemmin syömään itse, koska "ryhmäpainostus" on kovaa.
Annetaan siis pikkuisillemme aikaa oppia.
 
Mä en ole opettanut poikaa syömään itse. Lusikkaa yritin tarjota, mutta se meni vain sellaiseksi suttaamiseksi ja sohimiseksi, että lusikka jäi sitten pois. Sitten vain yhtenä päivänä pojan ollessa 1v 8 kk kun syötin kanapaloja pojalle haarukalla, niin se vaan nappas haarukan mun kädestä ja alkoi sillä itse syömään. On siitä lähtien syönyt itse. Ostin sitten vielä sellaiset plaston leikkiastiat+ aterimet, joilla poika on tykännyt leikkiä syömistä. Ehkä teilläkin se tapahtuu kuten meillä, että yhtenä päivänä vaan aletaan itse syömään, kun se lasta alkaa itseään kiinnostamaan.
 
:hug: Pitkää pinnaa. Oppii aikanaan, kukaan kun ei ole koulussa syöttämässä. Sinuna keskittyisin siihen positiiviseen ilmapiiriin ja jättäisin muut asiat omaan arvoonsa. Ei kyllä mullakaan aina onnistu mutta jospa teillä sujuisi paremmin. Mä annan lappaa ruokaa lautaselta toiselle, jotta jaksaa istua pöydässä ja niitä leluja ei sitten oteta pöytään. Mutta kukin tuntee omansa parhaiten ;)
 
Kiva kuulla sinustakin Luppis! Joo todellakin on niin että kukin tyylillään, että tuomitsemaan ei pidä mennä ketään, jos toiselle sopii että leluja on pöydässä ja toiselle ei ja kumpikin pystyy elää asiansa kanssa niin mikäs siinä!

Meillä viime päivinä harjoteltu syömistä, ja ruokaa on pyyhitty ikkunankarmeista ym. kun poika saanut vähän harjoitella syömistä oman mielensä mukaan... Välillä siinä on kyllä jotain tolkkuakin, kun oikein on nälkä, lemppariruokaa tms. Alan uskoa siihen että ennen kouluikää oppii varmasti... Pitkää pinnaa, sitä tarvitaan kyllä, ja paljon... Kiitti avuista.
 
Mä annoin lusikan käteen aika nopeesti soseiden aloittamisen (n.6kk) jälkeen. Innostui syömisestä enemmän n. 10 k. Aluksi lusikoi aika sotkulla, mutta en välittänyt tästä vaan ajattelin että oppii pikkuhiljaa. Niin kuin oppikin. Alle 1v söi jo varsin siististi ja nyt (1v5kk) on jo monia kuukausia syönyt erittäin siististi lusikalla ja joskus haarukalla. Monilla varmaan tökkii se sotku alkuun. Mä taas halusin itsekin syödä rauhassa ja aamuisin lukea Hesariakin:)
 

Yhteistyössä