1v5kk mitä teillä jo puhutaan

• Viestiketjun aloittaja "Susanna"
  • Ensimmäinen viesti
Muutaman sanan muistaakseni silloin, laulellut on jo varmaan vuoden ikäisestä, innokas musiikin suhteen ollut aina. Olen aina ajatellut, että lapseni puhuu melko vähän, mutta jos kerran teilläkin vain 5 sanaa tulee niin kai se sitten ihan normaalia on :D Nyt 1,7 v on jo paljon puheliaampi ja yrittää enemmän

"hih"
Iskä ja äiskä puhuu politiikkaa, taloutta ja muuta ikävää. Isosisko satuja ja tarinoita. Pikkupojalla on monta sanaa: piirtää, muumi, tähti, joo, moi, hei, maitoo, kakka ym....

Tyttö puhui lauseita, pitkiäkin sellaisia, suomeksi. Isän kotikielellä sanoi yksittäisiä sanoja ehkä parikymmentä. Lauloi paljon ja sanatkin lähes oikein.

Poika sanoi pari hassua sanaa, oppi puhumaan vasta 2,5 v iässä.

Meillä puhutaan vaikka ja mitä, mutta tuo nuorimmainen 1v10kk ei sano oikeastaan mitään muuta, kuin "eiei" ja "heeeiii."
Ja nyökyttää silloin, kun tarkoittaa kyllä.

Vaan mihinpä tässä kiire, kyllä se sitten puhuu, kun on asiaa.

"annika"
pojalla 1v3kk on ullu kymekunta sanaa. monet sellaisia mitä on kuuluu vähän aikaa ja sitten jääneet taas pois käytöstä. aktiivisesti käyttää tällä hetkellä ehkä kahta sanaa, 'äiti' ja 'anna', matkii perässä useampia esim kukka, kakka, kakku, ankka ja useita eläinten ääntelyitä.
esioisel oli 1v4k vaiv kaks sanaa käytössä, sitte ne vaan pulpahti yhtäkkiä pintaan ja 1v6kk puhui jo kolmen sanan lauseita.

"Tiina"
Kaverin lapsi osaa kuulemma sanoa jo 30 sanaa on 1,6v, meillä osaa sanoa tasan 2 sanaa. Hieman ahdistaa kun oma ei osaa vaikka luetaan kirjoja. Niin eikä myöskään osaa yhtään laulaa, vaikka muskarissakin ollaan käyty ja lauletaan kotona. :(

ei, anna, äiti, paappa, "tapi" (tapetti, meillä rempataan ;) ), isi, heippa, hei-hei, moi-moi... Joulukuussa 1v3kk, oli vielä enempi sanoja, mutta olin pari viikkoa sairaalassa ja tytöltä katosi paljon, osa on tullut takaisin, osa ei kuten "emmä" (lehmä), "uvva" (hauva), "mmppu" (lamppu). Tyttö on siis itseasiassa 1v6kk, mutta korjattu ikä 1v5kk. Ja laulaa takapenkillä kun autossa kuunnellaan lastenmusaa, semmosta aaa-aa-aaa :D

-
Hyvä kuulla. Olen ollut huolissani omasta pojastani, joka ei vielä puolitoistavuotiaana sano kuin ehkä 10 sanaa. Ehkä olen huolehtinut turhaan. Itse kuulemma muodostelin jo lauseita samanikäisenä.

hmmh ei nyt ehkä puheesta käy vaikka yrittääki kovasti kaikkea höpötellä, siis sönköttelee ja sössöttelee tollast vauvakieltä. osaa sanoa tiitti(välillä tulee K:lla = kiitti) anna, kissa, kakka ja pappa, äiti ja hmmh eikai muita sellasia joita vois kunnollisiks sanoiks sanoa, toi tiittiki vähän kyseenalainen voiks sanoa :D sit on niit omia sanoja mitä ymmärrän ja moni tuttukin tietää mitä tarkoittaa. siskon melkein 3v tyttö ei osaa vieläkään puhua ja moni kavereiden muksuista about saman ikäsiä ku omani (1v4kk) osaa vielä vähemmän sanoja.. en tiedä :D kyllä se puhe sieltä sit tulee, pidän huolen et höpöttelen paljon pojalle ja ainaku jotain sanaa huomaan et se yrittää perästä sanoa niin jankkaan sitä sitten.. en tiedä onko hyötyä mutta :D

--
Meillä tyttö puhui vain muutamia sanoja 1,5 v, nyt 4 kk myöhemmin puhuu lauseita ja sanavarasto on todella laaja. Myös värit ja numerot alkaneet tulla kuvioihin. 2 viime kk aikana kehitys ollut tässä hirmu nopeaa. Tytöllä ei juurikaan ollut omia sanoja ja tavutteluakin tosi vähän. Alkoi kerralla puhua oikeita sanoja ja lauseita. Toistaa perässä kaikki uudet, mielenkiintoiset sanat ja saa olla tosi tarkkana, mitä sanoo, kun kaikki tulee kaikuna...

Yhteistyössä