1v ruokavaliosta kysymyksiä

xxx
Muutama juttu 1v lapsen ruokavaliossa askarruttaa...Mitä mieltä olette?

1. Ei suostu syömään tuoreraasteita, tomaattia, kurkkua tms. vaikka olen koittanut mössönäkin tarjota. Huono juttu? Muuten kyllä syö aika monipuolisesti 2 liha-peruna-kasvisateriaa päivässä, hedelmä/jogurttivälipalan ja sitten aamu+ iltapuuron tai illalla vellin.

2. Ei vielä syö leipää (vehnä-allergia), REALia olen tarjonnut mutta ei oikein maistu. GLut. leivät on niin kuivia ja kauheita, että eivät maistu.

3. Saakohan lapsi tarpeeksi kalsiumia? Lopettelen imetystä. Lapsi ei vielä huoli lehmänmaitoa, joten olen tarjoillut nyt hetken aikaa vieroitusvalmistetta (Tutteli 6-12 kk) puoli mukillista ruokailujen jälkeen. Tämän lisäksi syö aamulla banaaniriisipuuroa (Bona), jossa maitoa, ja illalla kaurapuuroa jossa maitoa TAI velliä. Hapanmaitotuotteita syö välipaloilla: viiliä tai maust. jogurttia.
 
Ei meidänkään lapsi tuossa iässä syönyt juuri tuoreraasteita. Ainoa mikä meni oli porkkanaraaste, jos sekaan laittoi paljon raejuustoa. Kokeile sitä! Mutta älä sure. Nyt ikää on meillä 1,8v ja syö kurkun paloja mielellään, omenan lohkoja jne. Kyllä se siitä tulee.
Maidosta. Sinuna en olisi antanut tuttelia. Minusta ei järkeä antaa ensin tuttelia, jos täytyy siihen tottua ( siis jos aiemmin imetetty pelkästään) Sitten pitäisi taas tottua uuteen makuun, kunnon maitoon. Antaisin sitkeästi tavallista maitoa. Kyllä se siitä pikkuhiljaa lähtee. Meilläkin ekana (varsinkin kun annettiin kylmänä) ei mennyt kuin muutama kulaus. Nyt tuntuu, että joisi maitoa vaikka kuinka.
 
Leivistä jäi laittamatta. Itse annoin ekan kerran leipäpalan vasta 1 vuotiaana. pehmeää ruisleipää, esim sellainen reikaleipämallinen tosi rukiinen on meidän suosikki. poika jäi heti koukkuun aj syö vieläkin paljon ruisleipää. Vehnäleipää tai vaaleata leipää en hänelle annakaan. Nehän ovat melkein pullaa, ruisleipä on hyvää ja terveellistä. päälle margariinia.
 
Pätkissä vastaan sori: se piti vielä vinkata, että jos olet huolissasi näin aluksi maidon saannista niin laita ruokaan niin paljon maitoa, ettei tarvi murehtia. Itse tein pojalle silloin "huonon juomisen kautena" aamu sekä iltapuuron maitoon. Eli desi kaurahiutaleita ja 2 desiä maitoa. Eli aamuin illoin tuli ainakin 4 desiä maitoa jo ruoiasta. Sitten söi aina viilin (desi) välipalaksi. Siis ihan aina siihen asti, että alkoi juoda kunnolla maitoa. maitoa saa myös esim. hyvin perunamuussiin ja makaronilaatikkoon yms. Kalkkitabletteja en antaisi, kun kyse on vaan ohimenevästä vaiheesta.
 
xxx
Kiitos! Tuo oli hyvä, että ujutan maitoa enemmän ruokaan: puuroihin ja muuhun.

Niin, neuvolasta sanottiin, että voin ihan hyvin siirtyä suoraan rintamaidosta lehmänmaitoon. Sanoi, että kevytmaitoa voin antaa vaikka suositukset puhuvat rasvattoman puolesta.

Mutta poikapa ei ole huolinut lehmänmaitoa. Siksi olen nyt (parina päivänä) kokeillut vieroitusvalmistetta (joka käsittääkseni ei ole ihan sama kuin äm:n korvike). Ja olen lämmittänyt sitä hiukan - tuntui maistuvan. Ajattelin, että alan laittaa sekaan lehmänmaitoa ja siitä vähitellen vähentää vieroitusvalmisteen kokonaan pois. Järkeä?

Voisihan sitä pelkkääkin lehmänmaitoa lämmittää hiukan ja kokeilla jos maistuisi paremmin kuin jääkaappikylmänä...
 
Kokeile antaa olikohan Moilasen gluteenitonta leipää Breakfast Rolls, on hyviä ja pehmeää, sisältää porkkanaa. Meillä tyttö tykkää kun laitan pieniä paloja ja hän sit niitä napsii.
Ne löytyy pakastealtaasta.
 

Mutta poikapa ei ole huolinut lehmänmaitoa. Siksi olen nyt (parina päivänä) kokeillut vieroitusvalmistetta (joka käsittääkseni ei ole ihan sama kuin äm:n korvike). Ja olen lämmittänyt sitä hiukan - tuntui maistuvan. Ajattelin, että alan laittaa sekaan lehmänmaitoa ja siitä vähitellen vähentää vieroitusvalmisteen kokonaan pois. Järkeä?

Voisihan sitä pelkkääkin lehmänmaitoa lämmittää hiukan ja kokeilla jos maistuisi paremmin kuin jääkaappikylmänä...
[/quote]

Kannattaa tosiaan lämmittää lehmänmaitoa aluksi hieman niin tottuu paremmin, ei tuu järkytys kylmästä maidosta ku tisustakin tottu maidon lämpösenä saamaan. Itse totutin lapsen lehmänmaitoon et sekotin korviketta ja tav. maitoa ja pikkuhiljaa korvikkeen määrä väheni. Miellä toimi.
 
Tyttönen04
Meiltä löytyy tyttönen 1v4kk.
Hänkin syö erittäin huonosta kasviksia/hedelmiä. Kaikenlaista olen kokeillut, mutta vain kurkku, avokado, omena ja mandariini uppoavat. Joskus itsekin laiskuuttani laiminlyön tuota kasvisten tarjoamista, koska sitä ei kaikista tekemistäni ruuista löydy. Pyrin kuitenkin tarjoamaan hänelle ruuan kanssa edes pienen palan vaikkapa kurkkua.
Olen miettinyt sitäkin, että teenköhän hallaa tyttöselle kun en niin kovin hänelle tuputa erilaisia kasviksi? Esimerkiksi parsaa tai kukkakaalia en ole vielä kertaakaan antanut tuoreena.
Ehkäpä nuo kasviksetkin alkavat paremmin maistua, kun ikää tulee hiukan lisää :)

 

Yhteistyössä