1v ruokavalion muuttaminen?

Jedi Master 73

Uusi jäsen
03.05.2007
13
0
1
Mitä kaikkea voin periaattessa nyt alkaa antamaan kun poika täyttää vuoden? Siis viilejä ja maustamatonta jugurttia. Entäs tavallinen mausteinen jugurtti? Nakit, makkarat tms? Pojalla alhaalla 4 hammasta ja ylhäällä tulossa 2 mutta vasta aluillaan ja jotenkin mm. kurkun syöminen hänestä hankalaa vaikka tykkääkin kun ei saa järsittyä kunnolla pieneksi.

Siis kysymykseni kuuluu, mitä kaikkea kannattaa jo antaa ja mitä ei (tietenkin limsat, karkit yms ei kuuluu ruokavalioon)? Voiko syödä niinkuin me aikuiset tietenkin mielummin suolatonta tai vähäsuolaista.

Meillä on noin 11kk lähtien siirrytty vauvaruuasta kohti tavallisempaa ruokavaliota eli mukaan on tulleet ensin maustamaton jogurtti, raejuusto ja viili, sitten luomu maito NAN-maidon tilalle, sitten samat suolattomat/ vähäsuolaiset perusruuat kuin isosiskollekin (keitot,kiusaukset,peruna ja kastike) ja nyt vajaan vuoden iässä on annettu jo maustettuja jogurtteja ja viilistä. Leipää ei syö vielä itse mutta ruokaan monesti soseutan joukkoon sauvasekoittajalla puolikkaan leipäpalan ja maitoa. Makkaraa/nakkeja vuosikkaalle harkiten, mieluiten sellaisia missä ei nitriittiä (Vatajan nakit). Vaikka tekisikin makkarakeittoa tai mausteisempaa ruokaa perheelle voi pienimmälle ottaa ennen maustamista oman annoksen tai jättää makkarat ottamatta. Tavan ruuan ohella meidän tyttö saa vielä 12kk purkkiruokiakin, jos aikatauluun ei mahdu kokkaaminen.

Meillä tuo isompi jolla ei ollut ruokarajotuksia, sai jo vuodenikäsenä maustettua jugurttia ja viiliä, makkaraa jne.. kurkku kannattaa kuoria ja raastaa niin voipi sitäkin syödä tuoreena, samoin porkkana jne..

SMIIRRRGEEE!!!!! Jos et laittanu viellä vaippoja postiin ja niitä sällillä voi pitää ni elä pie kiirettä postituksella, mä saan kankaat vast loppuviikosta!

Tilasin viininpunasta se oli parasta miteä siel oli...

Alkuperäinen kirjoittaja Jedi Master 73:
Siis oletko antanut "mitä tahansa" maustettua jogurttia joissa on sokeriakin? Viilis on siis viili jossa on joku maku esim. baanaani? Meillä ei natural viili mene yhtään alas...
Kiitos vinkeistä!

Olen antanut Valion vanilja jogurttia (vähäsokerista on) ja Kidius Gefilus jogurtteja ja valinjan makuista Viilistä

Meillä poika siirtyi 1v samaan ruokaan kuin me. On saanut sen jälkeen ihan samoja ruokia kuin itse syödään. Jugurttia+viiliä(ihan kaikkia makuja ja laatuja). Leipää ja maitoa,muroja jne. Jos meillä on ruokana makkarakeittoa,syö poikakin sitä. Ja niitä makkaroita sieltä myös. Jos on ruokana kanakastiketta niin syö samaa. Vaikka olisikin tehty marinoiduista suikaleista. Jne... Kasviksia on tarjolla joka ruualla,joko tuoreena tai sit pakastealtaasta keitettynä. Nekin uppoaa hyvin. Saa myös palan pullaa tai keksiä jos kahvipöydässä on tarjolla. Ei kuitenkaan herkkuja joka päivä läheskään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sonica:
Meillä poika siirtyi 1v samaan ruokaan kuin me. On saanut sen jälkeen ihan samoja ruokia kuin itse syödään. Jugurttia+viiliä(ihan kaikkia makuja ja laatuja). Leipää ja maitoa,muroja jne. Jos meillä on ruokana makkarakeittoa,syö poikakin sitä. Ja niitä makkaroita sieltä myös. Jos on ruokana kanakastiketta niin syö samaa. Vaikka olisikin tehty marinoiduista suikaleista. Jne... Kasviksia on tarjolla joka ruualla,joko tuoreena tai sit pakastealtaasta keitettynä. Nekin uppoaa hyvin. Saa myös palan pullaa tai keksiä jos kahvipöydässä on tarjolla. Ei kuitenkaan herkkuja joka päivä läheskään.

Meillä myös aikas samalla lailla.

Yhteistyössä