1v roukailuvinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yatzy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

yatzy

Jäsen
13.03.2008
87
0
6
Neuvolassa käskettiin lopettaa vauvaruokien syöttäminen lapsille.
Mites teidän 1v lapset on syöneet? mitä ruokia? paljonko ja kuinka usein?

me syödään nyt
aamulla maitoa,
puuroa,
päikkärit,
maitoa,
lämminruoka,
maitoa
ja nukkumaan. lapset nukku sit 12h.

olen vähän hukassa tiedän, lapset ollut niin tyytyväisiä vauvanruokaan etten ole tajunnut lopettaa. nyt kuulemma pitäisi syödä Aikuisten ruokaa!?

Mitä 2 ateriaa päivässä :o Lapsella pitäisi olla 5 ateriaa päivässä ja samaa ruokaa kuin muutkin syö, vähän muussattuna ja vaikka vettä sekaan jos on liian kuivakkaa.

meillä syödään aamulla puuro, päikkäreitä ennen juo maitoa, sitten lihalounas, välipala, päivällinen ja iltapalaksi taas puuroa.¨eli viis ateriaa päivässä ja maitoa jonkun verran.

Meillä syödään sormiruokaa: makaroonia, kalapuikkoja, nakkeja, perunoita, porkkanaa, lihapullia, leipää. Kaks lämmintä ruokaa, aamu- ja iltapala sekä välipala. Meillä tyttö suostuu syömään vain itse, joten sellasta pitää olla mitä sormin voi syödä.

Aika harvoin syö kyllä. Meillä aamupuuro klo 7.30. 11 lounas, millon mitäkin oikeaa tai purkkiruokaa. Unet. Välipala (jukurtti, hedelmäsose, leipää tms. Klo 16 iltaruoka, oikeaa tai purkista. Iltapuuro klo 18.30. Nukkumaan klo 19.30. Maitoa ruualla, joskus aamupäivällä ennen pihalle lähtöä.

1v4kk ja näillä mennään:

aamulla puuro+maitoa
vähän ennen päikkyjä viili+hedelmää (jos jaksaa syödä)
14.00 suunilleen päiväruoka, samaa kun ite syödään
sit saattaa ottaa vielä ennen puuroa jotain pientä syömistä ja illalla sit puuro+maito.

Meillä 1v. syö samaa ruokaa kun muukin perhe, mitä nyt muusaan pienemmäksi. Teen niin mautonta muutenkin lasten takia ja itelle lisään mausteet lautaselle. Tosin jos on vaan yksi lapsi niin tajuan, että se ruuanlaitto ei ehkä ole se päälimäinen juttu ja sit antaa siitä purkista. Mutta suoliston on ihan hyvä alkaa totuttelemaan oikeaan, karkeampaan ruokaan, jos nyt ei kerralla niin alottaa vaikka yhdellä oikealla lämpimällä ruualla. Siinä kuule paskan koostumuskin muuttuu kun tulee enemmän pureskeltavaa pöperöä.

5 ateriaa? mitä lasketaan ateriaksi? olisko esim. mitä ne 5 ateriaa olisi mihin aikaan?
Kuinka usein lapset sitten syö? musta tuntuu että nyt jo syödään koko ajan.
mun suurin ongelma on se etten itse syö säännöllisesti, aamulla kahvia ja jotain ruokaa sitten illalla kuin lapset nukkuu.

Meillä syödään samaa ruokaa kuin me aikuiset (makaronilaatikkoa,jauhelihakastiketta+spagettia,perunaa ja uunilohta yms.) lisäks lautasella aina tuoreita kasviksia ja yleensä myös keitettyjä. Ainoastaan suolaa en juuri lisää pojan ruokaan,maustan sit aikuisten annokset erillään jos tarvetta on. Mut muita mausteita käytän kyllä.
Hiukan pienin sapuskaa ja poika vetää sormineen ja haarukalla syö itse jonkin verran.Jälkkäriks marjoja tai hedelmä.
Reissuissa annan purkista tarvittaessa.

Meillä syödään kaks lämmintä ruokaa,mut lounas on useesti sellanen kevyempi...ei jaksa syödä paljoo. aamupala ja iltapala puuroa+leipää ja sit välipalaks jugurttia ja leipää,hedelmää....

Alkuperäinen kirjoittaja yatzy:
5 ateriaa? mitä lasketaan ateriaksi? olisko esim. mitä ne 5 ateriaa olisi mihin aikaan?
Kuinka usein lapset sitten syö? musta tuntuu että nyt jo syödään koko ajan.
mun suurin ongelma on se etten itse syö säännöllisesti, aamulla kahvia ja jotain ruokaa sitten illalla kuin lapset nukkuu.
Esim aamulla puuroa/jogurttia..., lounasaikaan lämmin ruoka, sitten välipala, päivällisaikaan lämmin ruoka, illalla puuroa/jogurttia tms

Naposteleeko sun lapset? Kun sanot että tuntuu että teillä syödään kokoajan. Maitoa ei tuonikäisellä varmaan enää lasketa ruoaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tarhantäti:
-aamupala
-lämmin ruoka
-välipala
-lämmin ruoka
-iltapala

peesi. Lasten elämä on tällasta syömistä, ulkoilua ja nukkumista. Siinä kannattaa pistää omat epärytmit järjestykseen. Kun on rytmit kohdallaan niin niillä on ruoka-aikaan nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja tarhantäti:
-aamupala
-lämmin ruoka
-välipala
-lämmin ruoka
-iltapala

Tässä ap 5 ateriaa. Edellä tullut paljon esimerkkejä mitä ne voi olla. Ja ajat kai yleisimmin jotenkin näin:
aamupala kun herätään
lounas 11
välipala 14
iltaruoka 16-17
iltapala 19-20 riippuu millon menee nukkumaan
Näin on ajat ainakin monessa päiväkodissa.

Yhteistyössä