1v. ollut vasta vähän maassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamama"

Vieras
Kuinka paljon muiden näihin aikoihin vuoden täyttävät on olleet maassa mönkimässä?

Meillä on oltu vasta tosi vähän, tuntuu et monet muut jo ihan paljon ulkoilee maassa.. Lapsi nukahtaa aina ulkoilun (=kävelylenkki) päätteeksi ni ei juurikaan tule päästettyä maahan kun olis sitten kostea kun käy unille, eikä tuo äp:n puku kovin kosteuden pitävältä vaikuta :(

Kesällä kyllä köllötteli viltin päällä ja konttasi rannalla/vedessä, syksyllä kun oli kuivaa ni joitain kertoja mönki maassa. Talvella paljon vähemmän, joitain kertoja pulkkailtu ja kontannut sisältä hiukka autolle päin jos ollaan jonnekkin oltu menossa.

Kuulostaako tosi vähäiseltä? Ei mulla nyt mitään varsinaista huolta tästä ole, kunhan ajattelin :)

kyllä meillä vuoden ikäinen meni maassa, konttaili ja päivä 1v neukan jälkeen käveli ekan kerran sisällä itse joten käsistä pitäen käveli ulkonakin. miksei voi ostaa kurahousuja yms vaikka, tai kosteussuojattua pukua suoraan?
mun mielestä tosi vähäistä.. meillä osaa nyt 1v3kk kävellä ihan itse ulkonakin kun harjoitella saanut.

Meil esikoinen oli melko vähän maassa 1v:nä, syynä juuriki tuo et aikapaljon ulkoiltiin päiväuniaikaan, tai lenkkeiltiin rattaiden kans. Ei viihtyny maassa, ku talvivaatteet päällä hankala kontata. Mut taas sit keskimäinen joka kävelee sujuvasti kengät jalassa nyt ku ikää on 13kk ni on paljonkin maassa ulkona ja tulee ulkoiltua huomattavasti enemmän (muulloinkin kuin päiväuniaikaan).

Jos ei vielä kävele niin miksi siellä maassa pitäisi mönkiä? Mönkiä voi sisälläkin ja kesällä kyllä ehtii mönkiä. Ulkona voi olla esim. pulkan kyydissä.

Meidän tyttö möyrys kesällä ja syksylläkin vielä, mutta kun lumi tuli ei suostu liikkumaan maassa. Istuu vaan paikoillaan ja haluu syliin. Peppumäkeä ollaan kyllä menty ja oon koittanu kävelyttää, ilman tukea ei kävele, mutta tuen kanssa kävelly jo alle 7kk iästä. Kunnon talvivermeet on, mutta aika vähällä käytöllä nyt ollu. Ulkona kuitenkin ollaan aina sään salliessa niin en mä ainakaan mitenkään huolissani oo, ihan kiva kyllä olla ulkona kun toinen oon ees hetken paikoillaan :D

Meillä vuoden ikäinen ei suostu ulkona liikkumaan yhtään vaikka sisällä on kävellyt jo pitkään. Ulkona jos laittaa istumaan maahan niin ojentaa vaan käsiään ja ääntelee kovasti ja vaatii päästä pois siitä. Nyt olen pikkuisia hetkiä kerrallaan aina kokeillut vaan uudestaan ja tosiaan siitä istuma-asennosta ei inahda mihinkään suuntaan (vaikka luulisi että olisi kiva katsoa vähän ympärilleen, kontata vaikka jos talvivermeet estää kävelyn yksikseen, mutta kai se vaan pelottaa), mutta käsistä tukien on alkanut vähän kävelemään. Eli pikkuhiljaa..

Minusta meillä ei ole mitään kiirettä =) Miksi pakottaa se lapsi liikkumaan siellä ulkona jos ei kerta ole itse siihen vielä valmis? Ulkoilla voi muutenkin ja jättää sisätiloihin ne liikkumiset. Luulen että kunhan lumet sulaa niin alkaa löytymään sitä mielenkiintoa liikkumiseen ja ympäristön tutkimiseen.

Meidän 11kk tyttö inhoaa ulkona mönkimista. Sama juttu on ollut myös kahden vanhemman lapsen kanssa. Talvitamineissa ei pääse konttaamaan, ja pulkastakin kampeaa pois ja tuiskahtaa naamalleen lumeen. Isompien kanssa ulkoillaan aamulla ja iltapäivällä vauvan nukkumisaikaan. Keväällä sitten, kunhan on vähemmän vaatetta ja oppii kävelemään, on varmaan ihan toisenlaista olla tytön kanssa ulkona.

Yhteistyössä