1v:n huono nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mää

Vieras
meillä siis nyt 1v taapero, joka nukahtaa syliin iltamaidon kanssa, ja siitä sitten omaan sänkyyn. Tuo käy ihan ok. Noin puolituntia heräämisestä alkaa kitistä, välillä nousee seisomaankin sängyssä. Tätä seuraavan tunnin aikana ehkä 5 kertaa. Yleensä riittää, että antaa tutin suuhun, ja laskee makuulle, jos on noussut ylös. Välillä voi tarvita hetki pitää kättä selällä tai silittää. Sen jälkeen muutaman tunnin nukkuu sikeästi. Aamuyöstä alkaa unissaan itkeä, ja siihen yleensä ei enää auta tutti tai silittely. Tilkka vettä saattaa nukahduttaa, mutta välillä itku jatkuu raivoon asti. Ja lähes poikkeuksetta sitten tulee meidän sänkyyn loppuajaksi nukkumaan, kun ei muuten rauhoitu.
Tarkoituksena olisi nyt lähiviikkoina jättää tutti pois, ja siirtää lapsi omaan huoneeseensa nukkumaan. Mutta auttavatko nuo asiaa yhtään, vai pahentavatko vaan? Mitä tuon kanssa pitäisi tehdä? Toiveena myös saada lapsi nukahtamaan omaan sänkyyn, ei syliin.

Ehkä mä tekisin vain yhden muutoksen kerrallaa, pikkuhiljaa. Ensin vaikka opettais nukahtamaan omaan sänkyyn, kun on sen oppinut niin siitä vähän ajan päästä omaan huoneeseen ja joskus myöhemmin sitten se tutti pois kun on tosiaan oppinut nukahtamaan itse.

siis juu, nuo omaan huoneeseen siirto, sänkyyn nukahtaminen ja tutin jättö on nyt tois sijaisia asioita. Tärkein ois nyt saada mun mielestä nuo yöitkut pois... Mutta miten?
Nukkuu yöllä 10-12h, päiväunet vaihtelee, yleensä pari 30 min pätkää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis juu, nuo omaan huoneeseen siirto, sänkyyn nukahtaminen ja tutin jättö on nyt tois sijaisia asioita. Tärkein ois nyt saada mun mielestä nuo yöitkut pois... Mutta miten?
Nukkuu yöllä 10-12h, päiväunet vaihtelee, yleensä pari 30 min pätkää.

Hmm. Vois kyl olla et jos saat sen illalla nukahtamaan sänkyyn niin vois yöitkut vähentyä. Olen kuullut että jos lapsi herää eri paikasta mihin se on nukahtanut niin voi tulla paniikki. Tietty voi olla myös jotain vaivoja, onko vatsavaivoja tai hampaita tulossa? En kyl osaa valitettavasti auttaa, mut tsemppiä! Ehkä siihen auttaa vaan aika.

joo, kulmahampaat on puhkeamassa, ja eroahdistus ilmenee siinä, kun jompikumpi vanhemmista on lähdössä kotoa johonkin. Tätä huonosti nukkumista on jatkunut nyt reilu kuukauden. Aikaisemmin on nukkunut aina tosi hyvin.

Kuulostaa rasittavalta, siis etenkin se aamuyön heräily. Jos kerran nukkuu heti rauhassa kun pääsee viereen, siirtäisin vaikka parilla kuukaudella sitä omaan sänkyyn opettelua. Ja jättäisin myös sen iltamaidon ensin pois.

täällä myös yks huono 1v nukkuja..joi maitoa yölläkin vielä pari viikkoa sit mut nyt se jääny pois,mut poitsu herää sitä huutamaan melkein joka toinen yö..kannattaisin tuota iltamaidon poisjättöä myös,itse annan vain vettä illalla ja yöllä myös vaikka huuto on välillä aikamoinen :( ja yöllä itse väsyneenä sitä huutoa aika rankka kuunnella mut kestää max.15 min.ja sit uinahtaa,joskus itse ja välil silittelen selkää.ja itse olen myös huoneessa siihen asti illalla kunnes nukahtaa.. :| ,tsemppiä sinne :)

voi, apuja vielä! Mitä te olette tehneet huonounisen unen parantamiseksi? Jos meidän vieressä (välissä) nukkuu, nukkuu koko yön sikeästi. Mutta jos nukkuu omassa sängyssä, joka on meidän sängyn vieressä, nukkuu noin kuin alussa kirjoitin.
Ja kun nukkuu meidän vieressä, me ei nukuta. :(

No kyllä se oikeasti voisi auttaa, jos saisit nukahtamaan omaan sänkyyn. Ideana olisi siis, että laitat vauvan sänkyyn vielä virkeänä, et siis anna nukahtaa syliin maidon ääreen. Meillä ainakin on auttanut noihin yöheräilyihin, kun on nyt tottunut taas nukahtamaan sänkyyn joko omia aikojaan tai selkää silittäen.
Meillä tosin syödään välillä vielä yöllä, mutta kai siitä pitäisi pikku hiljaa päästä eroon, kunhan vaan jaksetaan. elättelen vaan toiveita, että loppuisi itsestään, kun välillä ei syö.

Niin ja meillä tosiaan myös omaan huoneeseen siirto rauhoitti unia merkittävästi, sitä ennen tuntui siltä, että "herättelimme" välillä toisiamme.

joo, mä oon yrittänyt tota omaan sänkyyn nukuttamista, ja välittömästi kun sänkyyn laittaa, alkaa ihan hirveä itku. Tai nauru. Illasta riippuen. Nousee ylös, lasken makuulle, nousee ylös, lasken makuulle, jne. Ja tätä jatkuu ja jatkuu vaikka koko yö läpi. Ei siis todella nukahda, vaikka olisi miten väsynyt tai virkeä :/ Mun mies taas on niin mukavuudenhaluinen, ettei viitsi edes yrittää tota, vaan nukuttaa syliin. (Mä siis kokeilin viikon tota sänkyyn nukuttamista)... Huoooh...

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen:
joo, mä oon yrittänyt tota omaan sänkyyn nukuttamista, ja välittömästi kun sänkyyn laittaa, alkaa ihan hirveä itku. Tai nauru. Illasta riippuen. Nousee ylös, lasken makuulle, nousee ylös, lasken makuulle, jne. Ja tätä jatkuu ja jatkuu vaikka koko yö läpi. Ei siis todella nukahda, vaikka olisi miten väsynyt tai virkeä :/ Mun mies taas on niin mukavuudenhaluinen, ettei viitsi edes yrittää tota, vaan nukuttaa syliin. (Mä siis kokeilin viikon tota sänkyyn nukuttamista)... Huoooh...

Ehkä mä koitan tota omaan huoneeseen siirtämistä. Otan meidän makkariin matkasängn varuille...

Yhteistyössä