1v löi päänsä ulkona "rappuharjatelineeseen" ja tuli valtava kuhmu!!

• Viestiketjun aloittaja aaaaaapua
  • Ensimmäinen viesti
aaaaaapua
Olen pitänyt kylmää siinä, lapsi on normaalin oloinen. ISO kuhmu on siis otsassa

Tarkoittaako iso kuhmu aina aivotärähdystä??

Soitan kohta terveyskeskukseen mutta eka olisi kiva tietää että kuinka vakava tällainen iso kuhmu on??

"vieras"
Ei kait se aina tarkoita. Itse kaatusin joskus (kännipäissäni, kun joku kamppasi), löin pääni ja pieni kuhmu tuli. Lievä aivotärähdys siitä tuli ja oksensin muutaman kerran. Olet soittamassa tk:hon mutta luultavasti pyytävät seuraamaan häntä kun nukkuu, ettei sitten mene "tiedottomaan tilaan".

Ei tarkoita kuhmu aina aivotärähdystä. Aivotärähdyksessä ilmaantyy yleensä lyhytaikainen tajuttomuus, muistin menetys, huimaus, pahoinvointi, oksentelu, normaalia suurempi väsymyys jne. Kaikkea näistä ei tarvitse olla, mutta jotain kyllä. Kuulostaa siltä, että lapsi sai vaan kolhun jos hän kerran oli ihan normaalin oloinen. Voithan toki tarkkailla illan häntä, käyttäytyykö hän normaalisti. Onko virkeä, leikkikö, vaikuttaako kivulloiselta, onko väsynyt, haluton, kykenemätön toimimaan?

"vieras"
Otsa on aika hyvä paikka iskeä. Se yleensä kestää. Kuhmu tai isokaan haava ei tarkoita aivotärähdystä. Aivotärähdys voi tulla, vaikka mitään näkyvää kuhmua ei tule. Putosiko lapsi, vai kaatuiko? Itkikö lapsi? Katosiko tajunta? Nyt seurailisin mahdollista pahoinvointia vain ja sellaista yleisvointia. Kipulääkettä, jos otsa on selkeästi kipeä.

VS
Rupesi itkemään todella kovaa heti.

On kävellyt jo kuukausia hyvin mutta nyt yhtäkkiä kompastui ja ikävä kyllä just tuon telineen kohdalla :(
Se itku on hyvä merkki!
Ei kuhmu tarkoita automaattisesti aivotärähdystä. Minä herättelisin unilta (myös yöllä ) muutaman kerran,ja jos lapsi on normaali (siis herää, mutta on tässä maailmassa unenpöpperössä ), niin antaisin olla. Toki ehkä voisi antaa särkylääkettä, koska pää voi olla oikeasti kipeä tuommosen jälkeen.

"vieras"
Rupesi itkemään todella kovaa heti.

On kävellyt jo kuukausia hyvin mutta nyt yhtäkkiä kompastui ja ikävä kyllä just tuon telineen kohdalla :(
En olis huolissani. Jos otsa ei vaadi tikkausta, antaisin olla. Tuo lentomatka ei kuulostanut kovin hurjalta.

Seuraavan vuorokauden kuluessa näkyy, jos vahinkoa on tullut. Siksi suositellaan yöllä herättämistä. Itse puhallan kasvoille ja seuraan, reagoiko. Haluan jonkun reaktion ja kun se tulee, jatkan uniani. Pariin kertaan yöllä kokeilen, reagoiko lapsi.

"wii"
Yllättävän kestäviä´nuo pienet ovat, meidän poika on valtavan tapaturma-altis, ihan eri maata kuin isosiskonsa jolle ei ole sattunut yhtä neljäsosaakaan niistä kolhuista, mitä tälle pikkumiehelle. Kaikkista pahin taisi olla kun nousi äkkiarvaamatta seisomaan syöttötuolissa ja kaatui seisaaltaan takaraivolleen laattalattiaan :( Ihan kamala tapahtuma, mutta säikähdyksellä selvittiin, toki poika sai tosi kipeää ja itki kovasti, ja koko päivän hulluna tarkkailin poikaa, mutta oli ihan oma itsensä koko päivän.

Yhteistyössä