1v ja päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitiliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitiliini

Vieras
Nukkuvatko teidän kaikkien 1 vuotiaat vain yhdet päiväunet?

Meillä ei vielä ja tunnen olevani ""outolintu"",kun lapseni nukkuu vielä kahdet unet.

Kuinka kauan teillä meni, kun lapsi tottui yksiin uniin?

Meillä on ainakin melkoista väksin hereillä pitoa yksillä unilla sekä aamupäivällä ja sitten illallakin.

Kertokaahan kokemuksia asiasta!

Mihin sinulla on kiire? Miksi et antaisi nukkua kahtia päikkäreitä? Miellä yksiin siirryttiin 1v 2kk iässä. Toiset päikkärit tahtoivat venyä liian myöhäiseksi ja yöunet olivat aina olleet huonot. Siirtymävaihe oli hieman hankala mutta nyt 1v 4kk nukkuu yhdet päikkärit 3 h ja yöllä 10 h. Joskus on tosi väsyny aamulla kun herää jo 5-6 mutta jaksaa olla hereillä melkein aina kun lähdetään ulos.

Meillä poika 1v. ja kahdet unet nukutaan - aamulla 1-1,5h ja iltapäivällä n. 1,5h! Yöllä 10h, joten yhteensä vrk:ssa n. 13h joka ei mielestäni ainakaan ole liikaa 1-vuotiaalle!

Poika muutaman päivän päästä 1-v.Ja on nukkunu tähän asti kahet unet,mut nyt muutamana päivänä vain yhet...En tiiä siirtyykö yhtiin itekseen täs pikkuhiljaa.En oo mitenkään tietosesti opettanu yhtiin,vaan lapsi ite ei ala ku vasta iltapäivän puolella päikkäreille ja ei sit ehi nukkua ku yhet pitkät päikkärit.

Tyttö on aina nukkunut todella paljon. Nyt 1½ vuoden iässä alkaa ehkä vähitellen luopua toisista päikkäreistä. Tuossa vuoden iässä nukuttiin suosiolla kahdet unet päivän aikana. Ellei jopa kolmet, en muista niin tarkaan. Voi olla että vain kahdet.

Mutta anna ihmeessä nukkua jos nukuttaa. Eikös ole vanha sanota että paljon nukkuvista vauvoista tulee viisaita, kun aivot kehittyy unen aikana ;)

No ei tuossa oikeasti ole mitään totuuspohjaa ;) Niin olen kuullut sanottavan, huumorilla höystettynä tietenkin.

No totuuspohjaa ainakin psykologien mielestä. Unella on suuri vaikutus aivojen kehitykseen ja rauhoittumiseenkin päivän aikana. Jos siis puhutaan myös jo isommista lapsista.
Päiväunien tulisi olla puoltoista tuntia tai yli niin lapsi pääsee siihen syvänunen vaiheeseen. Ihan pienillä unisyklit ovat kai lyhyemmät mutta anyhow unella on tärkeä merkitys aivojen kehitykselle.

Meillä mennään kaksilla päiväunilla vaikka poika on jo reilut 1v4kk. Nukkuu yöllä vain n8h (joskus harvoin 9h)joten ei jaksaisi yksillä unilla, ottaa lyhyet aamu-unet (1/2h) ja sitten myöhemmin ne kunnon päiväunet 2-3h. Joskus menty vain yksillä päikkäreillä jos on sattunut nukkumaan pitkät yöunet (10h tai yli).

antaa lapsen nukkua jos nukuttaa!!! poikani (7v) nukkuu vieläkin joskus päiväunet ja minä en pidä sitä outona asiana. Lapsen aivot tarvitsevat unta kehittyäkseen.

Meillä tasan vuoden ikäinen poika nukkuu aamupäivällä n. 9-10.30/11 (herää 6) ja iltapäivällä klo 13.30-15...kummatkin unet ulkona vielä, iltaunille sitten klo 19.30-20. Eikä missään nimessä vielä sujuisi yksillä unilla. Mikä hoppu yksiin päiväuniin? Kyllä lapsi itse ilmaisee sitten, kun yksillä unilla pärjää.

Meillä poika 1v3kk ja nukkuu edeleen ajoittain kahdet päiväunet. Päiväkotipäivinä nukkuu vain hoidossa n.2h, mutta viikonloppuisin saattaa nukkua aamulla n.30min ja iltapäivällä 1-2h. Meillä mennään ihan lapsen mukaan, jos on aamupäivällä kiukkuinen, annan nukkua jne.

Meillä alkoi ainakin yöunien lyhyydestä näkymään, että päivällä on nukuttu liikaa ja niinpä ne yöunet pitenivät12 tuntiin, kun päivällä nukuttiin vaan yhdet kunnon päiväunet 2-2,5h.

Meillä poika alkoi jättämään aamupäikkärit pois 10kk iässä ja siirtyi yksiin päikkäreihin, jotka alkuun olivat reilun 3 tunnin mittaiset. Nyt 1v nukkuu yhdet päikkärit 1½-2 tuntia, joskus harvoin pitempään. Yöunet ovat 11-12 tunnin mittaiset. 1v unentarvehan on keksimäärin tuo 13 tuntia.

Meillä tyttö muutamaa päivää vaille 1 v. ja mennään kaksilla päiväunilla. Ap:llä 2 h ja iltapäivällä 2-3 h, yöunet n. 9-10 h. Aikansa kutakin, joten nyt olen tyytyväinen tähän tilanteeseen =) Ole sinäkin.

Kevättä!

Piuku

meillä tyttö jätti toiset unet pois itse suunnilleen viikko sen jälkeen kun oli täyttänyt vuoden. ja voi kun mua harmitti !!!!
Mä yritin väkisin nukuttaa sitä vähän aikaa aamupäivisin, mut ei siitä mitään tullu. meillä isot lapset on aamupäivät koulussa ja täysin itsekkäistä syistä (hetki omaa aikaa päivässä) olisin halunnut pitää toiset unet vielä pitkään ohjelmassa.... mutta ei auttanu. nyt siis nukutaan kerran päivässä 2-3 h kerrallaan.

Yhteistyössä