1v ja keitto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miimuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä nyt marmatan tästä kun sillä päällä olen...en söisi edes itse semmoista, yksi kuutio riittää ja lisänä persiljaa,basilikaa,timjamia jne.yrttejä,valkosipulia. Alle 3v. pitäisi suolan määrä olla aivan minimissä, jo vähäsuolaisistakin leivistä jne. tulee se riittävä suolan määrä piilosuolana. keiton voi lapselle ottaa erilleen ja lisätä kuutiot vasta sen jälkeen. Lihaliemikuutiot sisältää kyllä hirveästi suolaa. Aikuisten olisi hyvä itsekin totutella vähäsuolaisempaan, se makuaisti kun turtuu ja aina tarvitsee lisää ja lisää jos siihen lähtee. Suomalaisten lapsiperheiden ruokia on tutkittu ja juuri keitoista löytyi aivan hirveesti sitä suolaa, liikaa aikuisellekin. Ja kansanvitsauksena sitten sydän ja verisuonitaudit :( Makua saa muullakin kuin suolalla! Ja ruokailutottumukset lähtee sieltä kotoota =)

Meillä kun vasta totutellaan syömään samoja ruokia muun perheen kanssa niin olen tehny jauhelihakeittoa, johon olen laittanu 1/4 lihaliemikuutiota. Nestettä on varmaan ollu suurinpiirtein litra, puoltoista. Olen sit itelle lisänny lautaselle suolaa, mutta tytölle on keitossa ollu vain basilikaa tuon lihaliemikuution osan lisäksi.

jaa.. enpä taida sit laitta... lueskelin et tossa olis valmiissa liemessä (siis ohjeen mukaan valmistettu eli "vahvempaa" kun mitä keitossa) 0,5% suolaa.. ja tavallisessa kuutiossa oli 1,1%suolaa.. eli puolet vähempi.. josko tästä vois kuvitella et jos laittais 1kuution reiluun litraan keittoa ni kun näis on puolet vähemmän suolaa kun siinä ja tämä keitto reilun kokonen 2,5litraa ni reilussa litrassa olis sit 1,5kuutiota jossa puoletvähemmän suolaa kun tavallisessa ni siinä ei oo niin paljoo kuiteskaan..
tai sit laitan 2 vähäsuolasta kuutiota siihen isoon keittosatsiin...
mies kun aina valittelee et sitä olis liian vähän vaik maustan sit yrteilläki...
tosi sekavaa joo tiedän...

ni ja jos muuten oon samantapasta keittoo laittanu ni poju on syöny muuta ruokaa... ei siis aina syötetä suolaa pojalle vaan muuten jätetään melkeenpä se suola kokonaan pois ja mies lisää omalle lautaselle suolaa

itse teen keiton 5l kattilaan(jos nyt oikein muistan,iso kuitenkin on) ja sinne yleensä 1lihaliemi,harvemmin kaks.ja käytetään vähäsuolasempaa liemeä.itse en tykkää yhtään suolan mausta ja mies saakin aina lisätä urakalla suolaa omaan ruokaansa...

ja aika vähän meillä ainakin poika sitä suolaa saa kun en laita lientä paljoa lautaselle,et siitä tulee enemmänkin ehkä sosetta..

ja poika siis 1v3kk =)

Yhteistyössä