1v. ja 2 kk ikäisen ruokailu

Mitä, miten, kuinka paljon ja kuinka usein teidän reilun vuoden vanhat muksunne syövät? Meillä on ruokamäärät vähentyneet huimasti viime aikoina ja osittain siksi myös olemme vähentäneet ruokailujen määriä, että menisi sitten kerralla edes vähän paremmin. Syödäänkö teillä jo lusikalla itse hyvin vaiko enimmäkseen sormiruokaa? Mites maittaa edelleen puuro vai mitä syötte sen tilalla? Kovasti kiinnostaisi tietää tämän ikäisen ruokavalio ja miten paljon muut syövät!

Meillä samanikäinen muksu jolle tarjoan edelleen 5-6 ateriaa päivässä. Eritoten nyt viime aikoina on tuntunut, että tarvitsee ylimääräisen välipalan. Menossa varmaan joku kasvupyrähdys tai sitten tuo kävely vain kuluttaa niin hirveesti. Lusikkaa opetellaan ja käyttää vaihtelevasti, mieluiten syö kuitenkin sormin. Puurot menee ihan hyvin, mutta toisinaan annan voileipä/jogurtti/viili aamupalan. Kaikkea syö ja lähinnä kotiruokaa. Viime viikolla tarjosin maksakastiketta ja hyvin meni. Puuromäärät ovat olleet n. desin luokkaa (kuivia ryynejä)ja 1-2 perunaa/ateria + kastike tai liha/kana/kala, jota ehkä pari rkl. Ruoan päälle aina puolikas jotain leipää ja juustopala/leikkele ja aina pyrin jotain vihanneksia tarjoamaan myös. Hieman vaikea arvioida noita määriä, sillä puolet on yleensä lattialla, mutta kyllähän ne syö oman tarpeensa. Jos siis teidänkin taapero on tyytyväinen vähemmällä ruoalla niin vähennä vain. Ruokahaluhan vaihtelee lapsilla aika ajoin.

Täällä kans samanikäisen tyttelin äiti kirjottelee.. Meillä syödään 5 kertaa ja vielä mennään purkkiruuilla, sillä neiti ei tahdo oppia syömään "meidän ruokia". Leipää, kurkkua, murorenkaita ja naksuja syö itse sormiruokana, tosin niistäkin suurin osa taitaa olla muruina lattialla :eek:
Meillä ruokamäärät tällä hetkellä seuraavat:
aamupuuro 2dl
lounas isosta purkista ½
välipala ½-1 viili soseella tai banaanin kera
päivällinen iso purkki
iltapuuro n.2dl
(yöllä yleensä juo vielä 2dl maitoa/velliä.. meinas yhes vaihees jo jäädä pois, mutta sitten tuli flunssa ja ruoka kun ei maittanut, tuli tuo taas enemmän kuvioihin..)

Välillä ruokaa menis enemmänkin ja välillä taas hyvä että syö mitään! Hampaiden puhkeamisen aikaan ainakin tuntuu olevan väkinäistä syömistä. Niin ja lusikkaakaan likka ei osaa käyttää, joten vielä saadaan syöttää..

Meillä syödään aamulla puuroa n. desi, maitoa saman verran, vähän ruisleipää ja hedelmää/marjoja. Nykyisin maistuu puuron sijasta vaihtelevasti jogurtti tai oatabix (täyskauramuroke),
Aamupäivällä ennen unia syödään yleensä purkillinen ruokaa tai n. reilu desi kotiruokaa lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia. Vähän menee leipää ja raejuustoa lisäksi. Maitoa joisi vaikka miten paljon. Joskus tämä ateria jää kokonaan väliin, kun on väsynyt. Syö lounaan sitten vasta päiväunien jälkeen, jos ei ennen niitä jaksa.
Iltapäivällä riippuen siitä miten pitkään nukkuu, syö joko välipalaksi jogurttia/marjarahkaa/hedelmää n. desin tai sitten syödään vasta päivällinen vaihtelevalla menestyksellä. Jos lounas menee hyvin, yleensä päivällinen ei oikein maistu tai päinvastoin. Suunnilleen desi menee silloin kotiruokaa, leipää, juustoa/leikkelettä ja maitoa juomaksi.
Iltapuuro on alkanut tökkiä, mutta tarjotaan kuitenkin. Sen lisäksi leipää/karjalanpiirakkaa ja marjoja tai hedelmää.
Suursuosikit ovat karjalanpiirakka, viinirypäleet, omena, päärynä, banaani, kaikki marjat, nakit ja pinaattiletut. Poika ei ole nirso, mutta hidas syömään ja kaipaa paljon uusia makuja samalla aterialla kiinnostuakseen syömisestä. Joskus tuntuu, että syö ihan hirveitä määriä pari päivää ja sitten pariin päivään ei just mikään maistukaan. Lusikalla sotketaan lautasella, mutta suuhun ei juuri osu kuin jogurtti tms. Sormin syödään mieluiten ja jos ei sormiruokaa ole, ei mene kyllä mitään muutakaan ruokaa lusikalla alas.
Välillä tuntuu vaikealta hyväksyä, että lapsi itse tietää miten paljon syö ja tarvitsee, varsinkin silloin, kun on pari päivää, ettei oikein mikään maistu.

Joo mustakin on vaikea kuvitella sillon kun on huonoja syömäkausia, että kyllä se lapsi muka tietää paljon ruokaa tarttee! Jotenkii tuntus, että miten se pärjää jollain pikkumäärällä ku ennen syönyt paljon enemmän.. no onneksi likalla on vähän sitä "vararavintoa" ympärillä :LOL:
Mä niin kovasti odotan sitä päivää, että meilläkin syötäs kaikkea mahdollista ja vois luopua noista purkkiruuista.. likka on kyllä todella nirso! Ei kelpaa nakit, juustot tms.. jo käteensä ottaessaan irvistää ja aina ei edes suostu maistamaan :eek:

kisu meillä oli kanssa vaikeuksia päästä purkeista kotiruokaan. Mä olen pikkuhiljaa vaan lisännyt oman ruuan osuutta. Ensin sotkin omaa ruokaa jopa kaupan purkin sekaan ja sitten pikkuhiljaa tarjosin molempia rinnakkain samalla aterialla jotta oppii makuun. Nyt meillä syödään vaihtelevasti aamupäivällä purkkia ja iltapäivällä yleensä kotiruokaa ja molemmat alkaa maistua yhtä hyvin. Jotkut ruuat menee ihan tosta vaan, mutta toiset vaatii sitkeää maistatusta. Mä olen tarjonnut esim. viinirypäleitä, jotka ei ensin maistunut ollenkaan, parina parina päivänä peräkkäin ja kun ei maistunut, unohdin viikoiksi koko jutun. Sitten tarjosin vähän ajan päästä uudelleen ja kas kummaa, nyt ei muuta syötäisikään!

meillä molemmat herrat on hyviä syömään. kuopus nut 1v5kk, ja tuntu et ruokahalu vaan lisääntyny koko aika. monesti ku on ite syöny niin pummii vielä esim mun ruokaa. mutta meillä ruokailu suunnilleen näin:
aamupala: puuroa(lautasellinen), muroja tai esim leipää ja jugurttia.
päivällinen lautasellinen ruokaa (esim. 2 norm perunaa ja kastiketta+ keitettyjä kasviksia)
välipala viili, leipä, kiisseliä,hedelmiä, tai jotain muuta pientä
lounas samanlainen satsi kun päivällisellä
iltapala puuroa lautasellinen tai pari leipää ja jugurttia. vaihdellen.

tosin välipalalla ja iltapalalla voi olla muutakin mut yleensä noi mitä kirjotin tohon. ja sit noiden ruokien välissä pummii kovasti muutaki ruokaa varsinki jos joku muu syö.

Meillä kohta 1v 1kk poika ja syö 6 kertaa/päivä. Aamulla herää aikaseen ja saa jonkin pienen syötävän, ottaa nokoset ennen aamupuuroa joka 8-8.30. Siitä eteenpäin ne 5 ateriaa päättyen iltapuuroon. Hän syö hyvin, aina nälkä ja reippaasti menee lähes kaikki mitä tarjoaa. Itse syö vain sormin, joten täytyy lämmintäruokaa antaa lusikalla. Syö purkkeja reissuilla ja kotiruokaa kotosalla. Hampaita on vasta 4 eli hakusassa vielä leivänsyönti jne, kovasti kyllä harjoittelee. Nyt lähtenyt kävelemään kunnolla ja ruokahalu tuntuu lisääntyneen.

Kiitti meme vinkistä, mä taidankii tänää kokeilla että sotken makaroonilaatikkoa ja purkkiruokaa keskenään, että mitä tapahtuu! Toiv. ei saa sätkyä ja kieltäydy sit koko syömisestä, kun senkin meidän temperamenttinen likka osaa tehdä :LOL:
Hampaitakin on kohta jo suu täynnä, joten ei pitäs olla sen puoleen ongelmia, etteikö voisi karkeempaakin jo syödä, mutta tuntuu että ei vaan osaa niitä käyttää, koska purkkiruuistakaan jos ei kaikkea muussaa haarukalla, ni useasti rupee kakomaan tai sit sylkee pois :eek:
Ja tätä on jatkunut jo PITKÄÄN, joten epätoivo iskee |O

kisu, mites ruokailu onnistui uusin eväin? Jaksamisia sinne. Tiedän totisesti sen miltä susta tuntuu. Meillä oli yhteen aikaan ruokailut yhtä tappelua, joten piti rauhoitella tilannetta. Mulla oli jo valmiiksi mittari punaisella, kun ruoka-aika lähetyi. Oma mielentila vaikuttaa kaikkein eniten koko ruokailuun. Itse yritän asennoitui niin, että syö, minkä syö ja sillä hyvä. Toista kun ei voi pakottaakaan syömään.
Meillä myös poika on aika valikoiva "kökköjen" suhteen. Sormiruoka saa olla iso ja pureskeltavaa, mutta lusikalla tarjottavassa ei saisi olla liikaa kokkareita... =)

Eilen ja vielä tänäänkin tarjosin siis tytölle makaroonilaatikkoa ja laitoin purkkisosetta sekaan ja IHMEEN HYVIN upposi :D Tosin aika pienex sai muussata, mutta pääasia että sai menemään! Tällä konstilla yritän nyt muitakin ruokia saada menemään ja jossain vaiheessa sitten vähentelen tuota soseen määrää, niin jospa se sitten siitä.
Tuntuu vaan, että KAIKILLA MUILLA jo syödään samoja ruokia vanhempien kanssa, niin sen takia hätäilen asiaa. Ois kiva kun alkas nuo leivätkin yms.sormiruuat menemään sinne masuun saakka, eikä niin että suun kautta syljetään ulos :eek:

Yhteistyössä