1v hoitopäivän pituus

• Viestiketjun aloittaja Pitkät hoitopäivät
  • Ensimmäinen viesti
Pitkät hoitopäivät
Te, joilla pieni lapsi tarhassa/pph:ssa: Kuinka pitkiä hoitopäiviä lapselle tuli 1-1,5 vuotiaana? Pähkäilen, että olisiko kuitenkin yritettävä tehdä lyhennettyä työaikaa, kun lapsi joutuu vähän yli 1v tarhaan/pph:eek:n ja on niin valtavan pieni.

PPH:lla
Meillä meni hoitoon 1-v ja vasta 5 kk ollaan hoitoa opeteltu. Meillä hoitopäivät 9:00-15:00. Vaikka kaikki sanoi, että kyllä se äkkiä tottuu jne. niin nyt vasta alkaa hiljalleen hoitoon tottua :( Muutamia päiviä on ollut hoidossa, jopa klo 16:30 saakka ja siihen on reagoinut kotona kiukutteluna ja tai passivoitumalla omiin oloihin.

mie
Suosittelen lämpimästi osa-aikaista työn tekoa. Jos tekee alle 30h viikossa, niin sitten voi hakea vielä sitä osa-aikaista kh-tukea, ensi vuonna 90e/kk (-verot tietty). Ja vaikka palkka pienenee, niin sitä myöten myös veroprosentti pienenee, joten loppujen lopuksi taloudellinen menetys ei ole välttämättä kovin suuri.

Kuopukseni meni hoitoon 1-vuotiaana ja oli (ja on edelleen) hoidossa 5-6h päivässä, riippuen vähän siitä viekö isä vai minä aamuisin. Jos isä vie, niin menevät hiukan aikaisemmin ja jos minä, niin hiukan myöhemmin.

Eli suosittelen lämpimästi osa-aikaista työtä :)

jo
7stä 15.30 asti normaalisti, joka on miehen työaika...
itse olen yleensä klo.6-17 töissä..
mut sitte joskus mulla arkivapaita, tai loppuu jo klo13-14 tai vastaavasti alkaa työt vasta 13-14 aikaa.
mut yleisesti lapsi hoidossa 7-15.30

minä
Meillä oli lapsi n.8h. Kyllä se oli loppuilta semmoista sylissä oloa. Jos mahdollista niin yritä lyhentää lapsesi hoitopäivää iltapäivästä koska pienelle on parin tunnin ulkoilu esim talvella aika pitkä aika. Aamulla muutenkin vähemmän lapsia tarhassa ja hoitajilla enemmän aikaa pitää sylissä.

Meillä vasta menossa hoitoon (reilu 1-vuotiaana) päivät tulee olemaan välillä pitkiä, 8-tuntisia.
Olisin itsekin halunnut tehdä lyhennettyä työaikaa, mutta se ei ole mahdollista.

Onneksi jotkut hoitopäivät tulevat olemaan 4h ja 6h.. silloin kun menen iltavuoroon ja mies pääsee joka päivä hakemaan 16.30.

Mutta taas kun ajattelee, itse menin hoitoon 8kk ja päivät oli järjestään sellaista 10h.. ja ihan hyvin kaikki meni :)

yleensä 9h/päivä oli mun poika 1-vuotiaana hoidossa. Ei ollut vaihtoehtoja, kun opiskelin silloin vielä toisella paikkakunnalla. Onneksi opiskelut oli jo loppusuoralla, niin oli toisinaan niitä lyhempiä päiviäkin ja etäpäiviä.

Tytteli
No meillä reilun vuoden ikäisenä aloitettiin päivähoito ja alusta asti on hoitopäivä ollut n.8-8,5 tuntia eli 8-16,16:30. Ihan hyvin meni alku ja päivät jaksaa hyvin. Tosin ton pidempiä päiviä en missään nimessä haluaisi ja aina jos vaan mahdollista niin koitetaan päästä hakemaan vähän aikasemmin pois.

vieras
Suosittelen että jos on mahdollista aloittamaan varhain sen työpäivän, jolloin lapsi nukkuu toiset päiväunet aamulla ja toiset iltapäivällä, niin sen jälkeen onkin jo kotiinhaku. Eli hoitopäivän pituudeksi jää muutama tunti ruoan aikoihin.

meillä niin et 1-vuotias kun aloittaa, mun työpäivä 9-15, mutta matkoihin menee aikaa (tai kuljen julkisilla ja niitä menee niin huonosti) eli neiti on hoidossa 8-15.30, mutta sekin on vähempi kuin jos palaisin täysaikaisena töihin, silloin hoidossa oltais 7-16.30, yritän olla osa-aikaisena mahd. pitkään..

Meidän 11 kk toista viikkoa hoidossa nyt. Aamulla isä vie vähän enne ysiä ja iltapäivällä minä haen kolmen aikoihin - vähän ennen tai jälkeen. Eli n. 6 h päivät tulee ja ainakin nyt on mennyt tosi hyvin, ei kiukuttele kotona eikä hoidossa. Illalla menee vasta yhdeksän aikaan nukkumaan, niin ehditään hyvin touhuta vaikka mitä vielä kotonakin. Ja aamut on laatuaikaa iskän kanssa kun minä olen painellut jo kukonlaulun aikaan töihin.
Saa nähdä, tuleeko jotain muutoksia kun aikaa menee, mutta nyt ainakin näin ja kivasti on mennyt.

vieras
Mä tein ekan puoli vuotta kuuden tunnin päivää. Lapsi meni päiväkotiin kahdeksaksi, hain sit päiväunten ja välipalan jälkeen kotiin. Nykyisinkin yritän hyödyntää liukumamahdollisuuksia. Tavoite olisi, ettei olisi pk:ssa yli 8 tuntia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Saa nähdä, tuleeko jotain muutoksia kun aikaa menee, mutta nyt ainakin näin ja kivasti on mennyt.
Meillä lapsen pk:ssa aloitti syksyllä monta noin vuoden ikäistä. Kaikilla meni ekat pari viikkoa hyvin, sitten tuli takapakkia, kun lapsi huomasi, että täällähän pitää olla joka päivä. Mut sitten aika nopeasti ovat sopeutuneet.

amb
mites helposti onnistuu lapsen osa-aikainen hoito? oon jostain kuullut että esim pph:T on sanoneet että lapsella voi mennä rytmi sekaisin jos viedään eri aikoihin hoitoon, olisi siis paras viedä aamulla ja hakea iltapäivästä ettei rytmi rikkoudu (niin hoitajalla ja muilla hoidokeilla kuten lapsella jota tuodaan epäsäännöllisiin aikoihin).
Onko havaittavissa ei niin kovin joustavaa suhtautumista pph:lta?
Mites päiväkodissa?

Meillä haaveissa olisi saada muksu tulevaisuudessa osa-aikaisesti hoitoon. vaikka 12-17. Ei tulis lapselle niin hirveän pitkiä päivä hoidossa, aamupäivät äidin kanssa, ja iltapäivät isän kanssa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja amb:
Meillä haaveissa olisi saada muksu tulevaisuudessa osa-aikaisesti hoitoon. vaikka 12-17. Ei tulis lapselle niin hirveän pitkiä päivä hoidossa, aamupäivät äidin kanssa, ja iltapäivät isän kanssa.
No ei ehkä voi ihan miten vain viedä hoitoon. Esim. päiväkodeissa usein lounas 11 aikaan, sit pesut ja pisut ja päiväunet. Ei ehkä kannata viedä lasta suoraan nukkumaan? Harva lapsi pystyy sopeutumaan hetkessä päiväkotimaailmaan ja rauhoittumaan nukkumaan. Mutta esim. lounaalle n. klo 11 ja siitä vaikka klo 17:een.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja amb:
mites helposti onnistuu lapsen osa-aikainen hoito? oon jostain kuullut että esim pph:T on sanoneet että lapsella voi mennä rytmi sekaisin jos viedään eri aikoihin hoitoon, olisi siis paras viedä aamulla ja hakea iltapäivästä ettei rytmi rikkoudu (niin hoitajalla ja muilla hoidokeilla kuten lapsella jota tuodaan epäsäännöllisiin aikoihin).
Onko havaittavissa ei niin kovin joustavaa suhtautumista pph:lta?
Mites päiväkodissa?

Kaikkihan riippuu siitä, missä rytmissä hoitopaikassa mennään. Esim. suoraan päiväunille vienti ei ole järkevää vaan kannattaa mielummin pidentää hoitoaikaa vaikka tunnilla. Ei rytmi mihinkään rikkoudu jos joku tulee kahdeksata ja joku kymmeneltä. Silloin on hoitajalla vähän liian tiukka rytmi korvien välissä.

Omat lapset on olleet hoidossa joko 9-15/16 tai klo 11-16 eikä ole ollut sopeutumisongelmaa aikojen suhteen. Mitä enemmän pieni kotona, sen parempi.

Yhteistyössä