1v hampaista ja niiden pesusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PikkuKuutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PikkuKuutti

Uusi jäsen
17.12.2008
17
0
1
Meillä on aika hankalaa tuo hampaiden pesu. Ei mielellään avaa suutaan ja kun suu aukeaa muutamaksi sekunniksi niin nopeasti pyöräytetään harja suussa. Nyt huomasinkin kaupan kirkkaissa valoissa, että hampaat ovat päältä keltaiset, olisko plakkia?!?

Neiti on 1v 1kk ja hampaita on jo 16!! Ne ovat alkaneet tulemaan 3,5kk ikäisenä.

Miten te olette hoitaneet lapsenne hampaita, miten pesu, koska tahna? Tahna sitten kun lapsi sen oppii sylkemään eikä niele? Eli ei vielä vähään aikaan...

Voiko noin pienelle antaa jotain fluori(tabletteja)?

Mä olen pessyt molempien "hampaita" jo ennenkuin niillä oli hampaita.Eli tottuivat vauvasta alkaen että hampaat pestään aamuin illoin. Lapselle oma harja, ja sitten ostat lasten sähköhammasharjan ja sillä itse peset. Hampaita pestään niin kauan että musiikki soi.

voi antaa tbl! apteekista inakin löytyi. ja kannattaakin tuoss tapaukses, mut kuitenkin se sallitua määrää päivässä ei kannata ylittää
tais ollu tuon ikäsil 1tbl/pv

Ihan vauvasta on meilläkin pesty hampaita. ensin hinkkasin ikeniä sellaisella kumisella sormiharjalla ja sitten vauvaharjalla. 1v alettiin käyttää lastenhammastahnaa ja minä olen houkutellut pesuille antamalla oman harjan käteen ja sitten leikin varjolla pesty. Saanut pestä minun hampaita ja minä vastaavasti lapsen hampaita jne. Joskus mennyt tappeluksi ja sitten pesen väkisin, koska hampaat on pestävä. Nyt meilläkin syödään fluoritabletteja, joita saa apteekista.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mä olen pessyt molempien "hampaita" jo ennenkuin niillä oli hampaita.Eli tottuivat vauvasta alkaen että hampaat pestään aamuin illoin.

Näin meilläkin on tehty. Silti muutaman viikon ajan 1 v on alkanut kapinoida hampaitten pesua vastaan, ei millään avaisi suuta. Ennen ei ollut mitään ongelmaa. Tympeää jatkuva huuto, mutta saapahan ainakin pestyä kun huutaa. Ei se aina ole niin helppoa vaikka kuin totuttaisi.

Meillä kanssa alotettiin ikenien pesusta, hampaita alko tulla vasta 1v. paikkeilla. Ostettiiin apteekista First teeth vauvahammastahnaa, maistuu banaanille ja alotuspakkauksissa tulee kuminen sormihammasharja mukaan. Eli harja tulee vanhemman sormen päälle. Kun siirryttiin tavalliseen harjaan oon ostanu vaan niitä hammastahna pakkauksia. Tahnassa lukee 0-3v ja poika on nyt 2,5 ja sama tahna vieläkin käytössä. Poika on vasta viimekuukausina alkanu sylkemään sitä ennen sai ihan rauhassa niellä, toi kun on vauvatahnaa ja sitä laitetaan niin pieniä määriä.

En vaan ole nähnyt sellasta missään isoissa Yliopiston apteekeissa, vaan ainoastaan meidän pienessä lähiapteekissa. Mut apteekkihan voi tilata sitä jos ei heidän valikoimissa sitä ole.

Tahnaa ollaan laitettu ekasta hampaasta asti, hampaita pesty säännöllisesti aluksi kylvyn yhteydessä. Pikkuhiljaa totuteltu. Ei ole koskaan ollut mikään neuvottelukysymys meillä =)

Niin ja tahna ei ole vaarallista nieltynä, koska sitä laitetaan kuitenkin niin vähän. Oletteko käyneet hammashoitajalla jo?

Tuosta hammastahnan käytöstä on erilaisia mielipiteitä. Yhdet sanoo, että vasta kun osaa sylkeä, toiset sitten kun on poskihampaita jne. Mutta meille neuvolasta sanoivat, että tahnaa voi jo käyttää (1v 4 kk tyttö), kunhan tahna on sitä nimenomaan pienille lapsille tarkoitettua vähäfluorista ja sitä vain sipaistaan harjan päähän, ei nökärettä lapota. näin tehtiin.

On se meilläkin yhtä tervan juontia se pesu. Aluksi lapsi halusi välttämättä itse pestä (mies piti sylissä, minä vieressä näytin mallia omalla harjalla itselleni), mutta ei siitä oikein mitään tullut. Yks ilta päätin, että nyt loppu puljaaminen ja otin sen harjan käteen ja tanakalla otteella varmoin liikkein vaan nykytin sitä harjaa sen leeegoissa. Ei pullikoinut. Ei se edelleenkään nyt niin mallikelpoista pesua ole, mutta tuleepahan tehtyä. Ei se kiemurteleva mato jaksa kauaa siinä olla paikallaan :)

Jos jollain on jotain vinkkejä, niin minäkin mielelläni kuulen niistä! :)

Me käytiin hammashoitajalla, kun poika oli 6kk vanha. Hänellä oli silloin 2 hammasta. Se hammashoitaja sanoi, että vasta 2 vuotiaana aletaan käyttää tahnaa ja tahnaa laitetaan harjan päälle vain lapsen pikkusormenkynnen kokoinen sipaisu. Taitaa olla aika kirjavaa ja paikasta riippuvaa, että miten neuvotaan.

Ollaan käyty hoitajalla ja sanoi tahnasta juurikin niin, että sitten kun lapsi osaa sylkäistä. Mutta nyt siis otetaan tästä oikein tapa ja pikkuisen tahnaa myös laitetaan! Millainen soiva hammasharja, se on saatava! Tyttö kun niin tykkää musiikista, vois edesauttaa! Muuten pestään väkisin, näin nyt on! Itse olen omien hampaiden kanssa todella tarkka (eihän mulla 27v vielä yhtään reikää) =)

Mä olen pessyt molempien "hampaita" jo ennenkuin niillä oli hampaita.Eli tottuivat vauvasta alkaen että hampaat pestään aamuin illoin. Lapselle oma harja, ja sitten ostat lasten sähköhammasharjan ja sillä itse peset. Hampaita pestään niin kauan että musiikki soi.

Vai siis laitat itse musiikin soimaan? :snotty: ???

Meille hammashoitaja sanoi, että heti kun hammas ilmaantuu voi alkaa hammastahnaa käyttämään (lasten ja nuppineulanpäänkokoinen nokare ).
Kuopuksen kanssa ei ole koskaan tarvinu hampaitten pesusta tapella... toisin kun esikoisen.
Esikoisen hampaat pesin väkisin, kun muu ei auttanu. Oppi sit että ne on pestävä ja turha on vastaan rimpuilla... :whistle:
Molemmille lapsille on ostettu sähköhammasharjat kun ikää on ollu n. 2v (nyt joulupukki toi lapsille uuden harjan, kun ed. meni rikki ). Sillä ovat tykänneet harjata. Kuopuksen hampaita sais harjata vaikka 5min eikä se kyllästys. :D

Sähköhammasharjassa se musiikki soi hetken aikaa, kun hampaita on harjattu minuutti. Musiikin pitää soida kahdesti (siis harjataan 2min ) niin sitten hampaat on puhtaat.
Musiikki ei soi koko ajan ja se soi tosiaan vain hetken.
En sitten tiedä millasta harjaa Peppari tarkoitti...

Lasten hammastahanaa voi kyllä käyttää. Ja hammashoitajalta tai -lääkäriltä saa ilmaseks fluoritabuja.Mut eipä ne fluoritabut puhdista eli sinuna vaan opettasin siihen että ne hampaat pestään, muita vaihtoehtoja ei ole.

jiihaa! Nyt on hamput pesty ja hyvin onnistui, tuntui, että se tahna teki siitä vielä "maistuvampaa"! Fluoritabujakin on nyt, en kyllä tiedä pureskeleeko tuo jo vai nielaiseeko kokonaisena. Se pureskelu niissähän on se juttu! Ja sokkarista oli nuo hassut musiikkiharjat loppu. Mutta meneehän se nyt tuolla normillakin... =)

Alkuperäinen kirjoittaja PikkuKuutti:

Vai siis laitat itse musiikin soimaan? :snotty: ???

Ei, vaan ainakin Braunin lastenharjassa soi musiikki kun on minuutin harjannut :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis anteeksi nyt typeryyteni, mutta kuinka yksi vuotiaan suun saa huuhdottua tahnalla harjauksen jälkeen, kun ei osaa sylkeä?

ymmärsin, ettei saakaan. Mutta ei haittaa jos ihan pikkiriikkisen laittaa tahnaa ja sen nielaisee... Mä ainakin yritin omalla esimerkillä purskuttaa suun ja sylkäisin veden lavuaariin. Se olikin neidin mielestä tosi hauskaa. Mutta kun tuli hänen vuoronsa niin nielaisi tietenkin veden... Kai se sen oppii?! Ja sitten lentää maidotkin kaaressa pitkin pöytiä?!?

Alkuperäinen kirjoittaja PikkuKuutti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis anteeksi nyt typeryyteni, mutta kuinka yksi vuotiaan suun saa huuhdottua tahnalla harjauksen jälkeen, kun ei osaa sylkeä?

ymmärsin, ettei saakaan. Mutta ei haittaa jos ihan pikkiriikkisen laittaa tahnaa ja sen nielaisee... Mä ainakin yritin omalla esimerkillä purskuttaa suun ja sylkäisin veden lavuaariin. Se olikin neidin mielestä tosi hauskaa. Mutta kun tuli hänen vuoronsa niin nielaisi tietenkin veden... Kai se sen oppii?! Ja sitten lentää maidotkin kaaressa pitkin pöytiä?!?

Aivan.=)

Yhteistyössä