1v 9kk lapsen ruokailu./syökö muiden tämän ikäiset itse ruokansa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Miten saada 1v 9kk lapsi syömään itse kokonaan? Meillä poika kyllä osaa syödä lusikalla ja ennen pistelikin ruokaa suuhunsa sillä ihan kohtuu hyvin, kuitenkin niin että aikuinen syötti siinä samalla toisella. Yleensä se oman lusikan käyttö loppui sinä vaiheessa kun maha alkoi täyttymään jonkun verran et ei ollut enään niin super nälkä.
Nyt hän on sitten ruennut pääsääntöisesti syömään käsillänsä, kaikkea, jopa pottumuusia :( ja voi sitä sotkua! Tiedän että tän ikäiset sotkee ja et olen vähän liian "herkkä" noille sotkuille, mutta tympii vaan et kun ennen kuiten söi siistimmin, ja luulis et kun ikää tulee niin oppii syömään entistä siistimmin eikä tule takapakki niinkuin meillä.
Auttaisko se et jos tylysti antaisin vaan hänen itse syödä millä tavalla haluaa koko ateriansa enkä itse syöttäisi samalla toisella lusikalla?
Meillä on vaan 4kk vauva myöskin ja yleensä sen vuoksi haluan että syöminen tapahtuu kohtuu ajassa. Nyt etenkin sen vuoksi haluaisin että rupeaa itse syömään ,kun on toisellekkin kohta kiinteiden aloitus ajankohtaista...

Syö kokonaan itse, enimmäkseen lusikalla, välillä sormilla. Ja jokaisen ruokailun jälkeen vaihdetaan kyllä vaatteetkin, mutta mie oon niin tottunut siihen, kun saman joutui tekemään silloinkin kun oli vielä syötettävissä. Kyllä sanon aina jos yrittää käsin syödä, että "syö lusikalla".
Meillä poika alkoi itse syömään siinä vaiheessa kun tänne tuli pienempi lapsi, joka on vielä täysin syötettävissä. Voithan yrittää sanoa siinä vaiheessa kun alat neidille antamaan kiinteitä, että "sinä olet jo iso poika ja osaat syödä itse, äiti syöttää vauvalle". Ja syötät siis samalla vauvaa, kun annat isommalle ruokalautasen nenän eteen.

1,5v syö pääosain itse lusikalla. Vaatteet menee yleensä siistinä koko päivän, käytän sellaista koururuokalappua, johon kaikki jämät tippuu. Jogurtin ja puuron syötän vielä itse.

Tyttö syöny aina itse, nyt 1v4kk.

Oon pyrkiny alusta asti siihen, että tyttö söis samaan aikaan ku muutkin eikä syömisestä tehtäis mitään numeroa. Syö minkä syö ja ihan miten itse haluaa, sormin tai aterimilla. Toki ruokailu päättyy jos rupeaa ylenpalttisesti ruoalla leikkimään, se yleensä tarkottaakin että masu on täynnä...

Että mä varmaan antaisin lapsen syödä miten syö. Yleensä kuitenkin lapset pyrkivät matkimaan vanhempia myös syömisessään. Siinä voi mennä hetken aikaa, mutta en usko, että asiasta hälyn nostaminen nopeuttaisi tuon vaiheen kestoa ollenkaan.

meillä esikoinen ei olisi millään ton ikäisenä halunnu syödä ite,osas kyllä.Toinen on sitte syönyt ite jo reilu vuoden vanhasta kun on isoveli esimerkkinä ja kaikki pitää tehdä kuten isoveli tekee :D

Poika 1v10kk syö sekä sormin, että lusikalla/haarukalla. Aamusin ei suostu syömään aamupuuroa itse vaan pitää syöttää. Sotkuahan siinä syödessä syntyy, mutta milläs lapset muuten oppis omatoimisiksi kuin harjottelemalla? :)