1v 9kk ilta nukuttamisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Minä, äiti, laitan joka ilta puol ysi tytön nukkuun.... välillä nukahtaa heti yksikseen sänkyyn, välillä juoksee sen 100 kerta olkkariin, aina kannan takas nukkuun.
Nyt olen jo kahelta kaverilta "kuullut" , ku ovat olleet meillä yökylässä, että anna vaan juosta ja olla seurassa, kyllä se siihen väsyy...
siis, oonko mä ny väärässä tässä nukkumis jutussa? Kyllä mun mielestä rutiinit pitää olla. Ja näitten äitien lapsilla ei ole.... :/
anteeks et kirjotan näin sekavasti, mut meni hermo!

Kyllä mä sanoisin, et oikea tapa on se, että lapsi kannetaan takaisin sänkyyn aluksi sanoen, että nyt nukutaan. Lopulta ei sanota enää mitään, vaan kannetaan takaisin sänkyyn.

Meidän pojat, nyt 8v ja 5v eivät ole mitenkään vinksahtaneita,
vaikken koskaan jaksanut lähteä tuohon loputtomaan palautusrumbaan.
Varsinkin kuopus nukahti lähes aina sohvalle, kun ravaaminen häiritsi isoveljeä joka nukkui samasaa huoneessa.
Nykyään molemmat nukkuvat ku pikkupossut omissa sängyissään ja ovat nukkuneet jo pitkään.

[QUOTE="vieras";23583044]Kyllä mä sanoisin, et oikea tapa on se, että lapsi kannetaan takaisin sänkyyn aluksi sanoen, että nyt nukutaan. Lopulta ei sanota enää mitään, vaan kannetaan takaisin sänkyyn.[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä.. pysy tyylissäsi..

[QUOTE="kukkuu";23583062]Ihan samaa mieltä.. pysy tyylissäsi..[/QUOTE]

Kiitos! :)

ja ei millään pahalla, mutta tuo mun kaverin 5v juoksee vieläkin ympäri asuntoa, ja äiti vaan tyynenä kyttää telkkaa.... siks istun täs koneella :/

En jaksaisi tehdä elämästä vaikeaa ja ongelmallista ja lähteä tuollaiseen rumbaan. Jos ei väsytä niin miksi pitäisi sängyssä pyöriä. Itsekin menen nukkumaan vasta sitten kun väsyttää joten niin saa lapsetkin meillä tehdä. Tarpeeksi olen kuullut muiden nukutusongelmista joihin voi mennä jopa 3-4 tuntia illassa, kauheeta. Voi niitä rutiineja olla muitakin kun nukkumisen suhteen.

En jaksaisi tehdä elämästä vaikeaa ja ongelmallista ja lähteä tuollaiseen rumbaan. Jos ei väsytä niin miksi pitäisi sängyssä pyöriä. Itsekin menen nukkumaan vasta sitten kun väsyttää joten niin saa lapsetkin meillä tehdä. Tarpeeksi olen kuullut muiden nukutusongelmista joihin voi mennä jopa 3-4 tuntia illassa, kauheeta. Voi niitä rutiineja olla muitakin kun nukkumisen suhteen.

Meil menee normaalisti sen 0- 15 min....
tänään jostain syystä 45 min....

Hmm,ehkä on tosiaan parempi että teet noin että kannat takas sänkyyn,vaikka sitten sen 100 kertaa.

Meillä 1,5v poika nukkuu pinnasängyssä eikä siis pääse itse sieltä pois. Iltaisin nukutetaan (joko meiän sänkyyn viereen mistä nostetaan omaan sänkyynsä kun on nukahtanut,tai joskus suoraan omaan sänkyynsä) ja jos ei n 10 minuutissa nukahda niin takas olohuoneeseen,n vartti jotain rauhallista puuhaa (toinen vanhemmista lukee lapselle tai jotain rauhallista leikkiä) ja sit uus yritys. Hyvin harvoin ei nukahda vielä toisella kierroksella.
Tämän lisäksi emme katso nukkuma-ajoissa (päivällä tai illalla) ensisijaisesti kelloa vaan lasta ja hänen uni-valve-rytmiään. Jos on nukkunut 2 päikkärit ja jälkimmäisiltä herännyt n 18 aikaan,ei mitään järkeä alottaa iltatoimia ennen klo 21.Jos taas on nukkunu vaan 1 päikkärit ja heränny 14 aikaan,niin todellakin istuu iltapalalla jo viimeistään klo 20.

[QUOTE="äiti";23583212]Hmm,ehkä on tosiaan parempi että teet noin että kannat takas sänkyyn,vaikka sitten sen 100 kertaa.[/QUOTE]

Miksi näin?
Mitä väistämätöntä pahaa seuraa, jos antaakin lapsen esim. tulla sohvalle vanhempien väliin pötköttelemään?

Tunnustan, että olen laiska äiti. Meillä tenava haluaa valvoa pitkälle yöhön, kerta isäkään ei mene aiemmin nukkumaan. Ja minä taas olen illantorkku+ haluan mennä ajoissa nukkumaan. Aikani kun olen houkutellut lasta, että tule nyt äidin kanssa nukkumaan ja luetaan muutama kiva satu ja kun tenava vain vänkää vastaan, niin ajattelen, että olkoot sitten isänsä kanssa. Lapsi on nyt eskari-ikäinen.

[QUOTE="äiti";23583339]Tunnustan, että olen laiska äiti. Meillä tenava haluaa valvoa pitkälle yöhön, kerta isäkään ei mene aiemmin nukkumaan. Ja minä taas olen illantorkku+ haluan mennä ajoissa nukkumaan. Aikani kun olen houkutellut lasta, että tule nyt äidin kanssa nukkumaan ja luetaan muutama kiva satu ja kun tenava vain vänkää vastaan, niin ajattelen, että olkoot sitten isänsä kanssa. Lapsi on nyt eskari-ikäinen.[/QUOTE]

Houkutellut??? Onpa avutonta touhua. Ei ole tullut mieleen sanoa että NYT NUKKUMAAN ja sillä siisti?

No jokaisessa perheessä omalla tavalla. Jos teille sopii parhaiten se tiettynä ja samana kellon aikana aina, niin se on teille se parhain aika. Mutta toiset saattaa tehdä sen toisella tapaa ja ei sekään ole mikään huonompi vaihtoehto. En minäkään ymmärrä sitä että pieneltä LAPSELTA kysytään millon haluaa mennä nukkumaan:O Vanhempi sen päättää aina. Mutta meillä ei tarkkaa kellon aikaa ole. Laitan yleensä aina 20-22 välillä nukkumaan. Meille näin sopii parhaiten. Sitten mennään ihan sen lapsen vireystason mukaan ja että onko nukkunut päiväunia miten.

Itse olen alkanut kiinnittämään huomiota enenmmän rutiineihin illalla ja muutenkin koko päivän aikana. Varsinkin kun on 3 pientä lasta niin illat sujuvat helpommin ja lapsien kukahtaminenkin on vaivatonta.

Ja mun mielestä se ei ole paha asia jos joudun siinä sängyn vieressä olemaan jonkin aikaa. Muutoinkin sitä läheisyyttä tankataan illasta jokaisen lapsen kohdalla.

Mua ihteä jotenkin huolettaa se kun revitään kauheaa ressiä siitä kun lapsi ei nukaha ite tai jää yksin nukahtamaan sinne omaan sänkyyn. Tiedän itsekin kyllä miltä tuntuu kantaa lasta joka välissä sänkyyn. Miltä tuntuu herätä läpi yön tunnin välein lapsen itkuun. Mutta se on sitä elämää. En mää koe että meijän lapsilla olis kauheita uniongelmia.

[QUOTE="a.p";23583285]Joo, jos rauhottuiskin siihen, mutta ku haluu hyppii, repii, leikkii, juosta kissan perässä yms...[/QUOTE]

Näinpä. Mäkin voisin ihan mielellään antaa tuon 2v:n valvoo meidän kanssa, jos homma ei menisi riehumiseks. Jätkä riehuu ja raivoo ja menee ihan mahdottomaks väsyneenä, mut nukkumaan ei suostuisi sit millään, vaikka kuinka väsyttäis. Pakko se on sinne sänkyynsä palauttaa ja komentaa välillä aika kovaakin, että nyt pitää nukkua.
Ei sitä jatkuvaa itkupotkuraivaria jaksa illalla kattella, kun itteekin väsyttää.

Miten saan 5v.nukkumaan äiti ei kelpaa.Vaikka meil nukutetaan poikaa joka toinen isi ja toinen äiti.Just pitäisi käydä nukkumaan niin pitisinleikkiä,lukea,juoksenella viakka ollan tehty poika senkun huutaa.

Mä en ole kenenkään lapsen kohdalla alkanu tuohon sirkukseen.
Olen istunu vieressä sen aikaa että ovat nukahtaneet. Tai olen ottanu meidän sänkyyn ja köllöttäny vieressä. Saatan edelleen isompienki lasten huoneessa lueskella jos heitä pelottaa tai tuntuu et kaipaavat äidin seuraa.
Paljon parempi mieli jää äitille ja lapselle ku ei tarvi kummankaan väsyneenä ravata ympäri asuntoa.

[QUOTE="Vierailija";23823559]Miten saan 5v.nukkumaan äiti ei kelpaa.Vaikka meil nukutetaan poikaa joka toinen isi ja toinen äiti.Just pitäisi käydä nukkumaan niin pitisinleikkiä,lukea,juoksenella viakka ollan tehty poika senkun huutaa.[/QUOTE]

Luetaan eka yhdessä iltasatu ja sit lapsi jää sänkyyn yksikseen lukeen. Ja jätätte oven raolleen että lapsi tietää et vanhemmat on lähettyvillä.
Samat iltarutiinit joka ilta-

Meillä kans 1v 9kk ja myönnän, että edelleen nukutan viereen. Laulan pari tuutulaulua -menee noin 15 min. ja tyttö unessa. Auttaisiko, jos olisit hetken huoneessa ja vaikka laulaisit? Vaikea neuvoa, kun on varmasti niin yksilöllistä. Tsemppiä!!

Meillä kans 1v 9kk ja myönnän, että edelleen nukutan viereen. Laulan pari tuutulaulua -menee noin 15 min. ja tyttö unessa. Auttaisiko, jos olisit hetken huoneessa ja vaikka laulaisit? Vaikea neuvoa, kun on varmasti niin yksilöllistä. Tsemppiä!!

Meillä kans laitan sänkyyn viim.ysiltä ja laulan myös muutaman unilaulun,joihin nukahtaa aika nopeaan.tänään oli poikkeuksellisesti kirja sängyssä mukana,jota sitten luin pojalle:)

Yhteistyössä