1v 5kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä osaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aivan, jotain vikaa täytyy siellä kotopuolessa olla, mikäli lapsi ei jää yhtään itkemään äidin perään eikä kaipale kotiin.

Miksiköhän on olemassa kolmen vuoden hoitovapaa?? Ei ainakaan siksi että äiti voisi pakoilla työtä. Rakkaudesta se kertoo kun haluaa kolmekin vuotta lastansa hoitaa kotona. Taitaa sulle vaan olla vieras käsite...?

Meillä 1v5kk poika.

- käy potalla, tarvitsee kuitenkin vaippaa
- ei tuttia (jätti lauantaina) eikä pulloa
- kävelee (ooppi 1v) ja juoksee
- sanoja reilut 60 ja yhdistelee niitä
- kiipeää sänkyyn ja tulee alas kuten myös sohvalle ja vaikka pöydälle jos annetaan.
- syö itse
- juo tavallisesta mukista
- kaikki nykyään minun eli uhmaa todella
- kiipeää rappusia
- riisuu esim. hanskat
- niistää nenää
- potkii ja heittää palloa
- pyörii niin että on ihan ""huppelissa""
- ymmärtää todella hyvin puheen
- vie roskat roskiin

Menihän se tämäKIN keskustelu siihen että aletaan vertailemaan kotiäidin ja työssäkäyvän äidin hyviä ja huonoja puolia.
Se kuka haluaa ja jonka pää kestää olla lapsensa kanssa kotona niin mun puolesta pysyköönkin siellä. Ja jos joku, kuten minä, haluaa sivistävää aikuisseuraa ja muutakin kuin hellan ja vaippavuoren niin sallittakoon se heille.
Taitaa nämä kotiäitiyden puolestapuhujat olla vaan katkeria siitä kun eivät pääse töihin tai työpaikka on odottamassa jossain kaupan kassalla. En minäkään sinne haluaisi kun kotona olosta tienaa samanverran.

samaa mieltä olen... voihan lapsi mm juoda mukista: itsenäisesti, äiti juottaa, kaataa 99% maahan...
äitinä on aika ""sokea""

älkää hermostuko, jos oma ei noin paljoa osaa

Kyllä sitä töihin pääsisi jos vain haluaisi. Pidän omaa lasta vain sen verran tärkeämpänä; lapseni ei ole kuin hetken pieni, töitä taas ehdin tehdä loppuelämäni. (eikä todellakaan mitään kassatyötä. Tosin mitä vikaa siinäkään on?) Katkeruutta näyttää olevan siellä puolella, kun ei tainnut olla varaa olla kotona ;)

Olen tyyytyväinen kun lapseni ei jää itkemään kun hoitoon jätän. Vaan mielellään menee ja kiljuu riemusta kun töiden jälkeen kotiin haen. Eli voisko päätellä et viihtyy hoidossa ja tulee mielellään myös sieltä kotiin...

Olkaa te kotiäidit vaan kotona. Pääasia on ettei minun tarvitse olla!

Ja meidän 1.2v oppi päiväkotiin menemisen jälkeen: Kävelemään, syömään itse, lopetti tuttipullon käytön, yhdet päikkärit, omatoimista leikkimistä ja kaikkea muuta uutta/Ihmeellistä. Jos kotona vielä oltaisiin niin varmaan kävelisi mut muut taidot taitas olla vielä tulevaisuuden juttuja...

äitin pitäisi osata ottaa tuttipullo pois lapselta...ei lapsi sitä tee. tottakai leikkii... yhdet päikkärit on must hoidossa ei oo lapsella muuta vaihtoehtoo.... onneks ei oo enää kotona jos et edes noita ois haldannu...

Meillä poika 1v4kk ja osaa:
-syödä sotkuisesti itse ja juoda mukista
-ottaa housut pois jalasta,riisuu myös hanskat ja lakin
-yrittää ""pukea"" eli tietää esim.että lakki kuuluu päähän ja koittaa sitä itse laittaa
-kiivetä portaita nelinkontin,nyt alkanut hoksaamaan kaiteen ja välillä käy seisaallaan sitä vasten yrittämässä nousemassa
-laskeutua portaita alaspäin nelinkontin peruuttamalla
-heittää ja potkaista palloa
-tehdä palikkatorneja
-saa joskus kuviopalikoita oikeasta kolosta sisään
-kiivetä ketterästi joka paikkaan esim.keittiön pöydän tuolit siirtää niin, että pääsee niiden kautta pöydälle kiipeämään
-muutaman sanan esim.äiti,isi,lamppu,anna,vettä...lauantaina sanoi ruokaa tarjotessani ""en ota"", joka oli ensimmäinen kahden sanan ""lause""
-käyttää vielä tuttia nukkuessaan ja kun kovasti harmittaa.Pulloa ei ole käyttänyt oikeastaan koskaan
-nukkuu jatkettavassa sängyssä ja tulee sieltä itse pois ja menee sinne itse
-ajaa lekkiautoilla ja päristää ajaessaan
-ymmärtää hyvin puhetta ja osaa tehdä pyydettyjä asioita
-tykkää katsoa Muumeja tv:stä :)
-selailee kirjoja mielellään
-ei suostu istumaan potalla
-on vahvatahtoinen ja uhmainenkin välillä
-pyörii ympäri
-kävelee ja juoksee
-matkii isoveljeltään tapoja

Kohta on tietysti joku kiukkuinen ja epäuskoinen niskassa, mutta meidän typy täytti vasta 1v5kk ja osaa seuraavaa:

- Käy potalla, tulosta tulee joskus, mut useimmiten vaippaan vielä
- Syö itse sormin ja lusikalla, välillä haluaa olla syötettävänä
- Juo nokkamukista itse ja melko hyvin jo tavallisestakin mukista
- Pyytää haluamiaan ruokia ja esim. leivälle voita
- Kävelemään lähti n. 1 vuotiaana, sipsuttelee varpaillaan
- Puhuu vakuituisesti 2 sanan lauseita, satunnaisesti 3 sanaisia
- Sanoi ensimmäiset sanansa 8½kk vanhana
- 1v2kk vanhana sanavarastossa oli n. 80 sanaa, joista puolet meni täysin oikein ja lopuissa hiukan heittoa, mut selvän sai (esim. Kiija=kirja)
- Tällä hetkellä puhe todella selvää ja sanoja osaa valtavasti
- Nimeää mm. paksun eläinkirjansa kaikki eläimet oikein
- osaa numerot 1-10 (jos sanon 1, lapsi sanoo 2, minä sanon 3, lapsi 4 jne.)
- osaa jonkin verran värejä, osaa kertoa mikä on iso, pieni, pehmeä, kova, alla tai päällä
- Rakentaa palikoista n. 10 palikan tornin ennen kuin se kaatuu
- Piirtää
- Osaa avata radion ja tansii
- Pukee itse lapaset ja pipon sekä yrittää kovasti laittaa housuja ja kenkiä (joskus onnistuukin)
- syö tuttia unille käydessään ja jännissä paikoissa, joissa esim. paljon vieraita ihmisiä
- yrittää tehdä kaiken itse ja suuttuu jos autetaan pyytämättä (huutaa ""auttamaa"" kun haluaa apua)
- auttaa tiskikoneen tyhjennyksessä (vie astioita alahyllylle kaappiin) ja pesukoneen täyttämisessä
- mielestäni ei ole ihan yhtä näppärä mortorisesti, kuin kavereiden saman ikäiset lapset, jotka puhuvat vähemmän, mutta liikkuvat sitäkin enemmän

Hei mitähän syytä jollakulla olisi kirjoitella sellaista mitä oma lapsi ei todellakaan osaa?

Ihme homma, jos jonkun lapsi on kehittynyt nopeammin ku jonkun toisen, niin heti pitää ryhtyä valehtelijaksi leimaamaan. Kateutta vaan?

Meidän yksivuotias:

- ei pelkästään potki palloa van myös kikkailee yli sata
- puhuu mandariinikiinaa ja udmurttia
- keittää isälle ja äidille aamucappuccinot täydellisellä vaahdolla
- italialainen keittiö jo täysin hallussa, ranskalaisen muutamia yksityiskohtia hiotaan vielä
- kontaktikaraten euroopanmestaruus
- lukee monenlaista kirjallisuutta, mutta pitää eniten Tshehovista
- ensimmäinen viulukonsertto kantaesitettiin Berliinissä

...

Mitä hittoa te skabaatte, antakaa nyt lasten kasvaa rauhassa :)

Pipoa löysemmälle Leea!

Alkuperäinen kysyin mitä 1v5kk osaavat ja ihmiset ovat kertoneet. Jokaisen lapsi varmasti kasvaa ihan rauhassa omaan tahtiinsa, mutta ei liene rikos kertoa mitä lapsi osaa kun kerran kysytään. Vaikea uskoa, että joku saisi jotain iloa sepittämällä tarinaa taidoista, joita hänen lapsella ei ole. Ei tämä ollut paremmuus kisa. Yksi osaa yhtä, toinen toista ja kolmas tulee perästä.

Minun mielestäni koko keskustelu on älytön. Tokihan täällä saa vapaasti asioista kysellä ja kertoa eikä minun pitäisi siitä ottaa nokkiini. Kuka sen kertoo koska lapsi osaa syödä itse. Onko se silloin kun lusikallinen ruokaa menee satunnaisesti suuhun vai koska. Mun mielestä se on silloin kun vanhempien apua ei enää tarvita ollenkaan. Ei minun tyttöni todellakaan puolentoista vuoden iässä niin osannut syödä. Tai koska osaa puhua, minun mielestäni lapsi ei osaa sanoa mitään ennenkuin ihan oikeasti sanoo sanan oikein ""äepä"" ei kelpää äidiksi, vaikka tarkoituksen ymmärtääkin.

Eli ei nyt provosoiduta puolin eikä toisin. Uskoisin, että minun kriteereilläki yksikään puolitoistavuotias ei osaa syödä itse tai puhua juuri lainkaan.

No, jokainenhan saa olla mitä mieltä haluaa. Itse en ymmärrä, miten joku keskustelupalstalla tulee leimaamaan keskustelut älyttömäksi, eihän näitä ole pakko lukea. Minusta on mielenkiintoista lukea miten muut kehittyvät, eikä siinä mistään kilpailusta ole kyse.

Ja mitä kriteereihin puhumisesta tulee, puolitoistavuotias todellakin voi puhua jo kaksi ja kolme sanaisia lauseita, ei kovin yleistä mutta ei nyt harvinaistakaan. Samoin hyvin motorisesti kehittynyt samanikäinen voi todellakin jo syödä siivosti, molemmanlaisia on lähipiirissä, eikä kyse ole mistään ihmelapsista.

kyllä meidän lasten serkkutyttö osasi syödö jo alle puolivuotiaana ihan itse. Ja sotkematta! Siinä on vaan se huono puoli ettei antanut enää sen jälkeen auttaa pätkääkään. Eli jos ei huvita syödä niin sitten neiti ei syö. En olisi uskonut ellen itse olisi nähnyt.

Meidän poika on lähes samanikäinen ja puheessa on iso ero. Tyttö on jo pitkään sanonut jo monen monta sanaa ja tietää nimet. Meidän pojat on jo aikaisin ymmärtänyt puhetta hyvin mutta sanat ja puhe tulevat todella myöhään.

Onneksi kyseessä ei ole ensimmäinen lapseni (siis tämä tyttö keneen vertaan) olisin kyllä ihmeissäni kun meidän lapsi ei osaa ""mitään"".

Motorinen kehitys meni taas toisin päin. Tyttö sen kun istui ja leikki ja meillä mennään täyttä höyryä eteenpäin jo melkein laitokselta ja potkitaan palloa. ;)

Silti uskon että moni äiti lukee sen että astuu kumisaappaisiin pukemiseksi. Jotkut vähättelevät lapsen taitoja ja jotkut liioittelevat. Kuuluu luonne-eroihin.

Meidän 1v 4kk pelaa nyt näköjään supermarket peliä eteisessä pitää mennä haastamaan... ;)

Meeppä kattomaan päiväkotiin kuinka siellä lapsia syötetään.....hyvin oppi mun lapsi siellä syömään ite kun oli pakko. Ei oo tarvinnu syöttää (ja ei ole antanutkaan) reilu vuoden jälkeen.
On se rankkaa kun se toisille on niin kova pala jos toisten lapset oikeesti osaa vaikka syödä ja omat ei.

Eikös tuo mun setti jo kertonut että mulla oli pikemminkin hauskaa näitä viestejä lukiessa ja kirjoittaessa :)

Poinntinani oli, että koska joku kuitenkin loukkaantuu vertailusta, on se melko turhaa. Nauttikaa lapsista ilman turhaa stressiä - jotakuta voi ihan oikeasti stressata vertailu. Tämä on niin tuttua kaikista vauvapiireistä: et saa hetken suunvuoroa kun joku keskeyttää koko ajan ja kertoo kilpailuhengessä, mitä oma jo osasi ja milloin... ja ihan todella tosissaan. Ei se mua muuten haittaa, oma poika on oppinut ihan samaa tahtia kun muutkin, mutta vois sitä muustakin puhua... siksi tulin vähän vitsituulelle tästä ;)

Kai tää on sama juttu kun miehet sit vertailee autojaan? ( <-- huom. kevennys tuossa)

Sama lapsi voi olla jossakin vaiheessa..vaikkapa puolivuotiaana ikäisiään edellä kehityksellä ja sitten vuoden ikäisenä jäljessä. Oma poikani konttasi, käveli tukea vasten 6kk vanhasta lähtien, jolloin meidät leimattiin valehtelijoiksi. Valokuvia ja videoitakin on mutta kuka niitä haluaa nähdä? on helpompaa syyttää liiottelijoiksi. Lopulta poika lähti kävelemään vasta 1v 3kk vanhana!

Nyt 1v6kk vanha poika:
-syö itse ja sottaa mutta ei anna auttaa
-kävelee ja juoksee
-pyörii ympäri ja tekee palikkatorneja
-ymmärtää oikein hyvin puhetta mutta ei puhu itse
-on ihana ja maailman rakkain äidille ja isille.

nimimerkillä sanataiturin lapsi on kyllä todella aikaisin kehittynyt; rakentaa 10 palikan tornejakin! ajatelkaas! Olisi kiva kyllä joskus tavata tuollainen superkehittyjä.

(Siis olen eri kuin tuo anu,joka on kahdesti tänne kirjoittanut,kertomatta mitä lapsensa osaa.)

Meiän 1v6kk osaa:

-juoda nokkamukista ja myös tavan lasista.
-syö joskus itse lusikalla,mutta sotkee paljon
-tekee nuppipalapelin,jossa on 20 palaa
-piirtää kynällä paperille viivoja ja pisteitä
-tuntee a-kirjaimen
-ymmä´rtää melkein kaiken mitä puhun
-sanoo aamen rukouksen jälkeen
-sanoja on n. viisi: en,iti,äiti,tyttö,puu
-lisäksi esim.pallo on paa,mummi on mum,jne.
-juoksee ja kävelee
-siivoaa esim.pyyhkii liinalla lattiat ja imuroi
-haluaa viedä roskat ulos,kun annan roskapussin käteen
-""lukee"" mielellään paljon kirjoja,ja osoittelee sormella kuvien yksityiskohtia
-kiipeää portaat nelinkontin
-osaa viedä likapyykin koriin
-kahvinkeittimeen laittaa porot(minun sylissä) ja laittaa kannen kiinni ja painaa napin päälle
-osaa laittaa cd:n soimaan
-tanssii ja pyörii
-laulaa omilla sanoilla(esim.laalaa,ti,ti)
-osaa laittaa tv:n kiinni ja auki

Muuta en muista! Ja kotihoidossa on.

Minusta nuo teidän lapsen taidot olivat ihan perustaitoja, ei mitään ihmeellistä. Ei siis mikään superkehittynyt yksilö.

Avuliaisuus käsittäen roskien viennit, pyykit pyykkikoriin yms. siivoamisen tuli ainakin meidän pojalla kuvioihin jo alle 1v vanhana. 11kk vanhana alkoi kävellä.

Anu tarviiko sun siivota enää ollenkaan jos lapsi pyyhii lattiat ja imuroi? osaako myös huoltaa keskuspölynimurin?

Meillä lapsen siivoaminen oli aivan leikkimistä tuonne 5v asti, jonka jälkeen hänestä alkoi olla apuakin.

Yhteistyössä