1v 5kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä osaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä osaa?

Vieras
Mitä teidän 1v 5kk vanhat osaavat?

Meillä:

-syö itse (1v 2kk lähtien)
-kävelee (1v 1kk lähtien)
-osaa laskeutua sängystä
-käy potalla mutta tarvitsee vaippaa
-rakentaa 2-4 palikan torneja
-pyörii ympäri ja tanssii mielellään
-puhuu 2 sanaa: äiti ja ota
-yrittää niistää nenäänsä (aika hassu!)
-ymmärtää puhetta hyvin ja osaa toimia käskyn mukaan
-uhmaa välillä aika kovasti
-potkii palloa
-juokseekin hieman

Tuttia syö öisin ja tuttipullosta saa maitoa välillä (hellyyshetkiä..myönnän).

..poika syö itse (vaikka onkin hienokurkku), juo mukista. Ei tuttia eikä pulloa enää.
Pissaa/kakkaa jo osan pottaan.
Kävelly 8kk
osaa kiivetä/laskeutua sohvalle/sängylle
ei puhu mitään, mutta ymmärtää kyllä hyvin puhetta ja tottelee loistavasti =)
Juoksee ja leikkii tosi paljon/kehittyneesti
ei pahemmin uhmaile vielä (äidinpoika...)

""Uhma"" on normaalia ja kuuluu kehitykseen.

Kaverini 1,5v tytön sanavarastoon kuuluu n. 50 sanaa, tyttö juoksee, kävelee ym.

Oma vuoden ikäiseni ei vielä kävele ilman tukea, mutta hänelläkin on jo vajaa kymmenen sanaa, saman verran kuin kaverini tytöllä vuoden iässä.

Niinhän sitä sanotaan, että sanat jäävät liikkeen/jalan alle:)

- syö ja juo mukista itse, 1vee lähtien (ei pulloa enää käytössä)
- kävelee yöllä itte meidän keskelle nukkumaan omasta huoneestaan omasta sängystään
- rakentaa legoista torneja
- tekee lasten yksinkertaisia palapelejä ja osaa pudottaa palikat oikeeseen reikään siinä puukuutiossa
- osaa laittaa housuvaipan ittelleen sekä housut ja sukat
- käy potalla
- puhuu paljon
- juoksee
- potkii palloa
- ymmärtää mitä sanotaan mutta välillä tuntuu että on tahallaan kuuro....

Poika on nyt vuoden ja kuusi kuukautta. Hän osaa mm.:

*kävellä, juosta KOVAA, kiivetä (esim. tikapuille) ja laskeutua, hyppiä, tanssia, tehdä kuperkeikkaa, pyöriä, kiivetä portaita ilman käisitukea jne..
*syödä itse (silloin kun viitsii), juoda lasista ja mukista
*""lukea"" kirjoja ja lehtiä
*tehdä torneja eli asetella esineitä päällekkäin, pujottaa palikoita laatikkoon rei'istä, tuurilla saa muutaman nuppipalapelin palasen paikoilleen
*leikkiä autoleikkejä
*matkia esim. venyttelemistä, joogaliikkeitä, haukottelemista, niistämistä, yskimistä
*ymmärtää puhetta erittäin hyvin
*noin 20-30 sanan sanavarasto, joita käyttää puheena (esim. äiti, anna, isi, auto, tutti, mummi, kenkä, kinkku, hissi, tässä, sinne jne.)
*kiukutella, uhmata, vaatia, nauraa, hassutella, pelleillä

Potalla poika ei käy kuin satunnaisesti. Joskus sinne saadaan pyydystettyä kakka. Ja vauvailusta on tutti perintönä nukkuessa. Kesällä sitten koitamme päästä siitä eroon..

Kyllä ne muuten osaavat paljon tässä iässä, eikö ole ihmeellistä?

Vähän on munkin vaikea uskoa ihan todeksi kaikkea tätä... tuntien kuitenkin melkoisen määrän eri-ikäsiä lapsia... nuo kuvaukset sopisivat 2,5-vuotiaisiin paremmin.

Kaverillani on kolme lasta ja hän on huomannut miten ERI lailla lapset kehittyvät. Heidän esikoinen alkoi pukea päälleen vasta kolmivuotiaana mutta kolmas puki jo puolitoistavuotiaana.

Lapsissa ON eroja, riippuu paljon siitä onko kotona vai päiväkodissa jossa saa esimerkkejä miten tulee toimia. Ei kai nyt lapset jotka on kotihoidossa saa esimerkkejä mistään ellei äiti viitti leikkiä niitten kanssa koko päivää mitä kyllä epäilen. Kun mun lapsi meni päiväkotiin 11 kk iässä niin vuoden iässä söi jo itse ja kehittymisen huomasi selkeästi kun sai ottaa oppia vanhemmista kaverista.

Osaa:
-Tanssia ja pyytää musiikkia osoittamalla radiota
-Syödä satunnaisesti itse ja juoda nokkamukista
-Pyytää ruoan jälkeen purkkaa
-Kävellä ja hieman juosta...
-Kiipeillä
-Lukea kirjoja ja lehtiä
-Sanavarasto on valtavan laaja...äiti ei pysy laskuissa perässä. Sanavarastoon kuuluu: kehon osia, eläimiä, ruoka-aineita, leluja, kodin irataimistoa, toimintaan liittyviä sanoja, ulkoiluun liittyviä sanoja, kauppasanoja... jne.
-Piirtää ja maalata sormiväreillä
-Rakentaa palikoista torneja
-höpsötellä, pelleillä, kiukutella
-alkava uhmaikä, on :)
-Autot, autoilu ja päristely on pop. Myös potta käy päristelyyn.
-Niistää
-Pyyhkiä pölyjä sekä pöytiä ja lakaista lattiaa (mallioppimista äitin touhuista)
-ynnä muuta...
Ja välillä osaa olla nii-iin ihanan järisyttävän raivostuttava, mutta äärettömän hellyyttävä ja suloinen samaan aikaan...

Kyllä meidän tyttö vaan osasi 1,5-vuotiaana laittaa vaatteita päälleen ja varsinkin ottaa pois. Ja syödä itse jne. VAIKKA ONKIN OLLUT VAIN KOTONA =) Nyt siis jo reilu 3v mut pakko kommentoida..

Tuntuu huimalta...meillä on normaali puolitoistavuotias joka osaa:
osaa kävellä ja sanoa äiti. Muut sanat ovat epäselviä. Syö itse mutta sottaa aika paljon. Ei osaa pukea eikä vielä juoksekaan.

Rakentaa parin palikan tornin, ei osaa syödä purkkaa eikä varsinkaan pyytää sitä.
Syö tuttia ja tuttipulloa satunnaisesti.

Ihana hän on, aivan normaali. Olen luullut että noita taitoja joita aiemmin kuvata, on vasta pari-kolme vuotiaalla...

No, uskottavahan se on.

Tottakai se on yksilöllistä =) Esim kaverini poika (5v) ei vieläkään osaa niistää, vetää aina vaan sisään päin.

Meidän tyttö oli sellainen että liikkumaan lähti aikaisin ja paljon touhusi vaatteiden jne. kanssa. Puhe sit taas jäi jalkoihin ja sanoja alkoi tulemaan enemmän vasta 2-vuotiaana.

Meillä tuttipullosta vieroitettiin 1v5kk iässä ja tuttia söi nukkuessa 2v asti.

Tuskin monikaan 1,5v osaa syödä sotkematta ;)

No, ei todellakaan tarvi osata noin pienenä syödä purkkaa, normaalisti tuossa iässä se niellään:)

Lapset kehittyy eri tahtiin, Jotkut oppivat käveleen vasta 1½, mutta puhuvat jo täysin ennen 2v.

Niin, lapset oppii päiväkodissa eri asioita, koska siellä on pakko olla ""omatoiminen"", aikaa ha syliä ei kaikille riitä ja näin ollen kehitys tapahtuu joskus pakostakin:(

Meillä:
- syödään itse sotkuisasti, joskus välillä taas ollaan syötettäviä
- kävelee /juoksee
- potalla joskus
- tanssii ja laittaa radion soimaan, siis painaa yhdestä napista
- juo mukista
- käyttää edelleen yöunituttia nukahtamiseen
- potkii palloa
- kiipeää rappuja
- juuri nyt oppi laittamaan tarrakengät jalkaan
- puhua pälpättää paljon, alkanut yhdistämään sanoja, esim. heitä pallo

JA on tietysti niin ihana ja niin vauva vielä joskus, vaikkakin uhma hieman nostaa päätään :)

Yksi osaa yhtä toinen toista, se kai tästä maailmasta niin mielenkiintoisen tekeekin.

Joo siis en ainakaan itse väittänyt missään vaiheessa, että lapseni osaisi syödä itse sotkematta. Toki sotkua tulee, mutta eihän se syömistä estä.
Ja sen verran tarkennan vielä, että poika kiipeää portaita kahdella jalalla ottaen tukea kaiteesta, ei kokonaan ilman tukea. (vrt. nelinkontin)

Vaan minä en käsitä, mitä ihmeellistä näissä taidoissa on? Omien tuttujeni lapset osasivat kyllä vastaavia taitoja tässä iässä. Ja useimmat puhuvat lisäksi huomattavasti enemmän kuin oma poikani. Muutamat pistivät pari sanaa peräkkäin jo tuossa puolentoista-kahden vuoden välissä.

Lapset kehittyvät omaan tahtiinsa, mutta eihän se kehitys yleensä mikään synti ole.

Paljon parempi lapsen olla päiväkodissa kun vihaisten ja tyhmien kotiäitien luona! Äidit pelkäävät työelämää ja sen vaativuutta! on kiva paeta sitä olemalla kotona ja hoitamalla lapsia.

Päiväkoti on mielestäni hyvä paikka, meidän lapsi viihtyy hyvin ja on nauravainen ja iloinen, ei jää itkemään tosiaankaan!

<<Paljon parempi lapsen olla päiväkodissa kun vihaisten ja tyhmien kotiäitien luona! Äidit pelkäävät työelämää ja sen vaativuutta! on kiva paeta sitä olemalla kotona ja hoitamalla lapsia. >>

Huh, tuohan se vasta sairasta kommenttia on:(

Kärjistetäänpä hieman:)

Tuskin kukaan työelämää pakenee, mutta kyllähän jokainen järkevä kypsä äiti hoitaa pienet lapsensa kotona kuin vie vieraalle hoittoon. Mikään rahasampohan se ei ole, mutta kyllä kotiäidit ajattelevat lastaan, eivät ole itsekkäitä. Työpäivän jälkeen pari tuntia ennen kuin laittaa lapsensa klo 20 nukkumaan, jotta itselle jäisi vielä omaa aikaa ja lapsen jaksaisi taas aamulla seitsemän jälkeen roudata hoitoon vieraalle.

Tunnet aivan selvästi huonoa omaatuntoa, kun et voi olla lapsesi kanssa kotona ja sen vuoksi haukut kotiäitejä, kateutta!

Molemmissa on sekä hyvät että huonot puolet, mutta täytyy sano, että hiukan olisin huoestunut ellei lapseni edes vähän jäisi päiväkotiin itkemään, on ehkä hänellä on siellä parempi olla kuin kotona.

Miedän poika (hieman vajaa 1v7kk) osaa:
-syödä itse
-juoda lasista
-juosta
-kiivetä portaita ottaen kaiteesta tukea (silloin kun sattuu huvittamaan)
-leikkiä varsin johdonmukaisia leikkejä, ei enää mitään päätöntä tohisemista vaan aivan suunniteltuja juttuja joissa on joku johtoajatus, ihana seurata
-ymmärtää jo todella hyvin puhetta
-matkii kuin papukaija perässä kaikkia sanoja
-noin. 20 sanaa varasto jota käyttää puheessaan (äiti, kissa, nosta, lisää...)
-nistää nenän
-potkii palloa
-harjoittelee kuperkeikkaa, mutta ihan vielä ei onnistu
-pyörii itsensä välillä aivan pyörryksiin
-osaa olla todella ihastuttava ja toisinaan taas tosi vihastuttava :o)
-uhmaakin löytyy ja omaa tahtoa

Yhteistyössä