1v 4kk ikäinen PÄIVÄHOITOON??? Kokemuksia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olisipa rikas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olisipa rikas

Vieras
Nyt näyttää siltä, että rahat loppuvat siinä vaiheessa, kun poika täyttää 1v 4kk. Miehellä vuorotyö, joten poika ei joutuisi koko päivähoitoon, vaan olisi hoidossa vaihtelevasti 2-4 pv viikosta.

Nyt mietin, että minkälaista on viedä tuon ikäinen hoitoon ja miten se siellä pärjää? Onkohan ikävä vanhempia ja osaako ilmaista itseään tarhan tädeille?

Kaikki kokemukset kiinnostaa.

Olisin kotona pidempäänkin, jos vain rahat riittäisi. Nytkin joudutaan melkoiseen pennin venytykseen, kun olen kotona näinkin "pitkään"....

Näin totaaliyh:na en ole ihan varma miksi kukaan joutuu viemään lastaan hoitoon ainakaan ennen 3v ikää...? Itse olen siis ollut yksin alusta asti ja siis todella kituutin että sain olla tytön kanssa 1,5 vuotiaaksi asti kotona. Mutta kun kerran kokemuksia kaipaat, niin voin sanoa että hyvin meillä meni ja menee. Lapsi sai virikkeitä ja oppi puhumaan todenteolla kun katsoi isommista mallia. Todellakin on päivähoidossa hyviäkin puolia.
Ymmärrän sinua että ahdistaa, mutta niin se ahdistaa myöhemminkin joka tapauksessa. Jos on pakko, on pakko.

Just joo... Mies tienaa vähän, ei säästöjä, isot velat..

No-nimimerkillä on varmaan asiat toisin! Rahaa Kelalta ä-loman jälkeen tulee muutama hassu satanen, niillä ei paljon laskuja maksella.

Miten se siihen talouteen vaikuttaa niin paljon? Etkö voi tehdä keikkatöitä silloin kun isä on kotona?

1v4kk on vielä tosi pieni, jää jalkoihin helposti eikä varmaan vielä oikein ilmaise itseään niin että muutkin kuin vanhemmat ymmärtäisivät. Jos mitenkään mahdollista niin hoitaisin kyllä vielä kotona.

kaverin 1v alotti juuri, ja hyvin on mennyt. Aluksi vähän itkeskeli mutta rauhoittu pian. Hoitajat laittavat tekstaria päivän mittaan kuinka sujuu.
Oma lapseni menee myös päiväkotiin kun täyttää 1v.

Aivan loistava ikä viedä hoitoon. Mulla kokemuksia 12kk, 1,5v ja 2,5v jättämisestä hoitoon. 1,5v oli parhaassa iässä! Pärjäsi hyvin, tottui nopeasti, oli kuin "kotonaan". 12kk itkeskeli ja sama poika 2,5v kiukutteli jäädessään hoitoon. Onhan noissa lapsissa toki persoonaerojakin, mutta olen kuullut samaa monilta, että 1,5v on paljon helpompi hoidonaloitusikä kuin vaikkapa 3v.
Hyvin se sujuu, 50% 1-3v lapsista on kodin ulkopuolella hoidossa!

1v5kk oli poika kun aloitti ja hyvin on mennyt, ei mitään ongelmai ja pieneten ryhmässä ei jää jalkoihinkaan!!
kaikilal ei ole mahdollsiuutta/haluja jäädä kotiin ja lapsi ei tarhassa pilalle mene..

Kerrohan vuokranne tai asuntolaina jne. Muut PAKOLLISET laskut?
Ja sitten asumistukia myöten mitä saatte käteen YHTEENSÄ lapsilisineen jne? Ja montako teitä on.
Sillä minä olen ollut kotona vuosia lasten vuoksi ja tulot menoihin suhteutettuna varmasti vähemmän.

Mä en ymmärrä miten jotkut pärjää! Millä te maksatte kaikki lainat (talo, auto yms.) ja kaikki laskut ja sitten vielä ruuat, vaatteet yms.? Siis jos miehelläkin pienet tulot ja itse käytännössä ei tienaa mitään? Ei ymmärrä ei. Ei meillä vaan rahat riitä, vaikka kuinka laskis ja eläisi minimillä.

Ja luuletteko, etten jäis kotiin jos varaa!!!!!!!!!!!!!!!

Mutta raha-asiat jääköön tän ketjun ulkopuolelle, MÄ HALUAN KOKEMUKSIA ENKÄ MUITA KOMMENTTEJA!

No minun KOKEMUKSENI on se, että kaikki lapseni ovat viihtyneet kotona erittäin hyvin siihen 2,5-vuotiaaksi asti, kuopus nyt 1v9kk ja sydäntä särkisi jos joutuisin luopumaan näistä kehitysvaiheista. Kyllähän lapset kestää mitä vaan, kun ei ole vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan kiinnostaa:
Ja sitten asumistukia myöten mitä saatte käteen YHTEENSÄ lapsilisineen jne? Ja montako teitä on.
Sillä minä olen ollut kotona vuosia lasten vuoksi ja tulot menoihin suhteutettuna varmasti vähemmän.

Se, mikä on toiselle paljon, voi olla toiselle vähän. Jos sinä pärjäät 100?:lla kuussa, joku toinen tarvitsee 1000?. Lisäksi töissäkäynti ei tee äidistä huonoa eikä päivähoito lapsesta onnetonta. Myöskään kotiäitiys ja penninvenytys ei tee kenestäkään pyhimystä.

Miten vaikuttaa talouteen..heh, heh... No on se palkka vähän isompi ku Kelan tuki. Ja olen sihteeri, joten eipä keikkatöitä voi tehdä.

Mutta en jaksa alkaa selittään meidän taloutta se ei kellekään kuulu.

Haluan kokemuksia lapsen hoidosta, en muuta, kiitos.

En tiedä kokemuksesta muuten, mutta omien lasten hoitopaikassa on tullu hoitoon pieniä, jotain 9-10kk ikänen ja toinen 1v5kk tai 1v6kk. Itkivät alussa ihan jatkuvasti monta viikkoa. Oli huono olla sylissäki. Siinä kun omien lasten hoito oli alussa, niin olin tosi onnellinen, että meidän nuorempi oli "jo" 2v4kk, jotta ymmärsi kuitenkin, kun sanottiin miksi jää hoitoon ja minne äiti ja isä menee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minun KOKEMUKSENI on se, että kaikki lapseni ovat viihtyneet kotona erittäin hyvin siihen 2,5-vuotiaaksi asti, kuopus nyt 1v9kk ja sydäntä särkisi jos joutuisin luopumaan näistä kehitysvaiheista. Kyllähän lapset kestää mitä vaan, kun ei ole vaihtoehtoja.

Kyllä äiti näkee ne kehitysvaiheet vaikka kävisikin töissä. Jotenkin nämä kotiäidit usein unohtavat, että lapsi on kuitenkin kotona ihan joka päivä vanhempiensa kanssa. Ja kyllähän lapsi viihtyy kotona vaikka 10v asti, mutta se ei tarkoita, etteikö voisi viihtyä hoidossakin.

Samaa miettinyt aina minäkin, että miten joku pärjää. Meillä menee pakollisiin laskuihin 1500e kuussa, ei ole lehtitilauksia tms muuta turhaa. Auto on pakko olla.

Ei juurikaan mitään negatiivistä sanottavaa ja poika meni pph:lle 1v6kk. Kavereista tullut tärkeitä ja kovasti puhe kehittynyt! Turhan paljon negatiivistä kuulee, minusta on ollu paljon positiivisiaki asioita hoitoon menemisessä. Niin ja suosittelen lämpimästi osittaista hoitovapaata (4 työpäivää) kaikille!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Kyllä äiti näkee ne kehitysvaiheet vaikka kävisikin töissä. Jotenkin nämä kotiäidit usein unohtavat, että lapsi on kuitenkin kotona ihan joka päivä vanhempiensa kanssa. Ja kyllähän lapsi viihtyy kotona vaikka 10v asti, mutta se ei tarkoita, etteikö voisi viihtyä hoidossakin.

No mulla on täällä hoidossa tosi, tosi pieni vauva joka on ensimmäistä kertaa mm. hymyillyt ja kääntynyt minun luonani :) Ja oma pikkuiseni oppii päivittäin uusia sanoja, taitoja, oivalluksia, jotka minä näen ihan varmasti.

Olen usein miettinyt, miksi halutaan olla niin vähän lapsille läsnä. Jos esim. herätään aamulla aikaisin, illalla mennään aikaisin nukkumaan niin ei siinä monta tuntia jää.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan kiinnostaa:

no kuule mä voin kertoa miksi en voinut jäädä kotiäidiksi ja miksi en seuraavankaan kohdalal voi jäädä kotiäidiksi...

lainanlyhennys ja vastike ja sähkö 1124?
auto:verot + vakuutus 120?
puhelin,netti: 59?
lainat ja luotot: 300?
yhteensä:1603?
lisäksi polttoaine kustannukset:54? pelkkiin työmatkoihin.. lisäksi kaikki muut ajot, bensa autoon menee varmaan samanmoinen vaikka ei ole työmatkoja sillä...
ruokiin menee joku 400?
eli siitä tulee jo sitten:2111?

miehellä käteen jää 1600?
ja jos mä olisin kotona niin saisin 300? kht, 150? elareita ja 100? lapsilisää

eli tuolla ei kovinkaan paljoa juhlita...

Mun tyttö oli 2 v 3kk, joten en osaa omasta kokemuksesta sanoa, mutta hänen ryhmään tuli kyllä muutama tuon ikäinen (myös yksi 10 kk) ja hienosti näyttivät pärjäävän. Meidän päiväkodissa alle 3-v ryhmässä on lapsilla oma kuva naulakossa ja semmoisissa laatikoissa joissa omia tavaroita, että lapsi tuntee omat jutut helposti. Ja saa tuoda äidin ja/tai isän valokuvan mukaan ja sitä voi katsoa jos on ikävä. Ja oman unilelun saa tuoda tietenkin.
Riippuu varmaan hoitopaikasta ja hoitajistakin, mutta kyllä kaikki varmaan menee hyvin.

Niin ja yks kokemus vielä, mun siskon poika oli 1v 4 kk kun meni hoitoon ja tosi hienosti on pärjännyt ja viihtyy hvyin edelleen hoidossa. täyttää nyt keväällä 5v.

Poika meni päiväkotiin 11 kk ikäisenä ja kaikki hyvin. Ennen virallisen hoitosuhteen aloittamista isä oli hänen kanssaan siellä viikon ajan päivittäin tunnin tai pari. Kun päivähoito alkoi, mummi oli siellä hänen kanssaan aluksi 2-3 h päivässä ja myöhemmin jätti nukkumaan yksin. Tätä kesti viikon ja sen jälkeen hoito aloitettiin normaalisti.

Pari ensimmäistä viikkoa poika itki hoitoon jätettäessä, mutta itku loppui välittömästi kun äidin/isän selkä katosi näkyvistä (jäin aina nurkan taakse kuuntelemaan).

Suosittelen lämpimästi tuollaista pehmeää alkua, jolloin lapsi oppii luottamaan uusiin aikuisiin samalla kun lähellä on joku tuttu ja turvallinen. Parissa viikossa hoitotädeistäkin tulee tuttuja ja turvallisia.

Mun tyttö meni päiväkotiin just 1v4kk ikäisenä viime elokuussa. Ei itkenyt paljoakaan alussa, eikä toki nytkään. :) On viihtynyt hyvin, tykkää kun on paljon tekemistä (erilaista kuin kotona) ja muita lapsia ympärillä. Muut lapset on 8kk-2,5v ikäisiä, hyvin tulee kaikkien kanssa toimeen. Toki välillä tulee kausia, ettei halua lähteä hoitoon mutta kun sinne aamulla vien niin eipä tuo iltapäivällä malttaisi kotia lähteä. :D Ainoa miinus on ollut jatkuva sairastelu viime syksystä asti. Räkätautia, pientä kuumeilua ja yskää on ollut jatkuvasti. Se rasittaa tyttöä ja vanhempien mieltä. :( Nyt näyttäisi sairastelu vähenevän, onneksi! :)

Meidän poika aloitti päiväkodissa alle 3-vuotiaiden ryhmässä 1v5kk ikäisenä. Tosin hyvin on mennyt. Ei oo koskaan jäänyt itkemään, aina nukahtanut siellä hyvin päiväunille ja syö hyvin. On myös reipas ja leikkii mielellään. Kotonakaan ei hoitopäivän jälkeen kiukuttele, eikä oo hoidon aloittaminen vaikuttanut mitenkään kotona syömisiin, nukkumisiin yms.. Poika nyt 1v10kk ja on tosi paljon oppinut sanoja näiden 5kk aikana. Sitä ennen ei sanonut kuin äiti. Poitsu on 5 päivää viikossa hoidossa 10:30-14:30. Tuosta ajasta nukkuu 2h päiväunia.

Meidän poika aloitti perhepäivähoitajalla 1,5-vuotiaana ja viihtyi alusta lähtien todella hyvin. Kävimme kahden viikon aikana silloin tällöin tutustumassa tätiin pari tuntia kerrallaan. Sen jälkeen olikin jo helpompi jäädä. Toisaalta kaverini vei saman tien lapsensa hoitajalle koko päiväksi, olivat vain käyneet moikkaamassa etukäteen, eikä lapsi oikein ollut siitäkään kummemmin pahoillaan. Vinkkinä, että pidä vain itsesi "kurissa" kun viet lasta. Lapselle vain kerrot asian reippaasti ja itsestäänselvästi, etkä ala hänelle surkuttelemaan asiaa. Minulla ainakin tuli monta kertaa itku, kun lähdin töihin.

Ai niin, varmaan voitte pitää miehen kanssa huolta siitä, ettei hoitopäivä veny liian pitkäksi. Me esim. pidettiin tiukasti kiinni siitä, ettei koskaan viety ennen klo 8 ja haettiin aina ennen klo 16. Onhan sekin pitkä päivä, mutta ilta jää pitkäksi. Sovittiin aina kumpi vie ja kumpi hakee ja sen mukaan mentiin töihin.

Yhteistyössä