1v 3kk eikä kävele

• Viestiketjun aloittaja Kahden pojan äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kahden pojan äiti
Poikamme tammikuussa syntynyt serkkutyttö taitaa lähteä aikaisemmin kävelemään... Pitäiskö mun jotenkin jatkuvasti kävelyttää poikaa tai laittaa hänet taaperokärryillä kävelemään? Hän vaikuttaa jotenkin niin turvallisuushakuiselta ja "laiskalta", että kontaten pääsee nopeammin eteenpäin. Puita pitkin hän on kävellyt suurinpiirtein yksivuotispäivästään lähtien ja nykyään pysyy seisomassakin ilman tukea muutaman sekunnin ajan.

Meillä otettiin ekat haparoivat askeleet 1v2kk iässä. Sitten meni kuukauden verran ennenkuin kiinnosti kokeilla uudestaan ja sujuvaa kävely alkoi olla vasta 1v4kk tienoilla. Naapurissa otettiin ekat askeleet 1½-vuotiaana. Kovin yksilöllistä tuntuisi olevan. Ei kiirettä! :)

Meijän 1v 3kk lapsukainen ei kävelle ku tukea vasten tai käveletettynä. Eikä seiso ilman tukee(vaikka tosin yx ilta näytti n.10kertaa kuinka kyykystä noustaan seisomaan ilman tukea ja seisoskellaan siinä,mut siihen seki jäi eli osaa mut ei uskalla).
Eiköhän se ala kävelee sit ku tuntee olevasa valmis. Toiset vaan on arempia ku toiset. =)

Yellow75
Peesaan, täällä on myös neiti arkajalka 13 kk, joka ei taatusti kävele vielä hetkeen. Olen "lohduttautunut" sillä, että vaikka itse opin kävelemään jo 10kk iässä, en suinkaan ole liikunnallisesti lahjakas rämäpää - toisin kuin lapsukaisemme isä, joka käveli "vasta" 1,2 vuotiaana. Hiljaa hyvä tulee ;)

Alkaa huolehtiko, meidan poika lahti kerrasta kavelemaan 1v3kk (melkein1v4kk). On aina ollut varovainen luonne ja tekee asiat vasta kun on varma et osaa. Sitten 1v6kk ikaisena jo juoksi, mutta eipa ole paljon tarvinnut kaatuilla, kun meno oli heti hyvin varmaa ja kynnyksen kohdalla otti karmista kiinni. :)

Meillä tyttö 1v 5kk eikä myöskään vielä kävele kuin tukia myöten ollaan käyty fysioterapeutilla keskussairaalan lähetteellä jo 6 kk liikunnallinen kehitys ollut koko ajan vähän jäljessä mutta kaikki taidot kävelyynkin kuulemma löytyy. Fysioterapeuttimme mielestä kävelyttäminen on turhaa mutta taapero kärryt ulkona rattasita kiinne pitäen kävely yms. auttavat lapsen kävelemään lähtemistä, mutta kävelyttämisestä ei tosiaan hänen mielestään ole hyötyä.

meillä pääsi esikoinen kerran tuuppasemaan pikkuveljeä kun harjotteli ilman tukea seisomaan, en tiedä jäikö traumoja kun ei sitten kävely kiinnostanut, ja lähti 1v 4kk kävelemään! Nyt 2.4- vuotiaana on taitava juoksemaan, kiipeilemään, ja muutenkin liikkuvainen poju!

Pomperipossa
Annahan aikaa pienelle. Meän keskimmäinen lähti kävelemään vasta 1v4kk, mutta meno oli jo silloin sen verran varmaa, että kohta hän jo juoksi. Ja vauhti kiihtyy edelleen :) Ikää tasan 2vuotta :heart:

Meidänkin tyttömme lähti kävelemään vasta vuoden ja kolmen kuukauden iässä, tosin ensimmäiset askeleet otettiin "jo" kaksi kuukautta aiemmin, sen jälkeen saattoi ottaa askeleen - kaksi tarvittaessa, muttei edes yrittänyt enempää. Vaan sitten kun aika koitti oli askel jo varmaa, eikä kaatumisia tapahtunut enää juuri lainkaan. Osasi laskeutua istumaan ja polvilleen ja nousta maasta ilman tukea ennen kuin käveli kunnolla...

Nyt kun tytär on vuoden ja yhdeksän kuukautta, osaa hän juosta jo kovaa vauhtia, väistää esteitä ja pysähtyä milloin tarvitsee. Meno on nykyisin jo niin varmaa, että menneellä viikolla hän on oppinut myös hyppäämään tasajalkaa! Se onkin erittäin hupaisaa katseltavaa! :D

Ystävieni aikaisin kävelemäänoppineita lapsia seuratessa, en voi kuin olla kiitollinen oman lapseni harkitsevaisuudesta ja varovaisuudesta, niin kovilla kolhuilla välillä pikkuiset rämäpäät ovat. Meillä ei kovin montaa mustelmaa ole tarvinut puhallella.

Häjy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2005 klo 13:30 mother666 kirjoitti:
mulla poika nyt 1v 1kk ja ollaan kävelty kuukausi ja nyt alkaa oppii juoksun.kyllä minä huolestuisin jos ei oppisi ennen 1v 4kk kävelee,luulisi jo neuvolan huolestuvan.....
:x

\
mulla poika nyt 1v 1kk ja ollaan kävelty kuukausi ja nyt alkaa oppii juoksun.kyllä minä huolestuisin jos ei oppisi ennen 1v 4kk kävelee,luulisi jo neuvolan huolestuvan.....
kuten tässäkin ketjussa on todettu,kaikki lapsukaisen on erilaisia =) . Mä oon kuullu,et jos 1v6kk ei kävele ni sit vasta joutuu käymään jumpparilla..

EX-SAVONLINNA
Odota rauhassa! Kyllä ne askeleet sieltä tulee. Mun esikoinen, nyt 9v alkoi kävellä vasta 1 ½ v ja tuo nyt 4v tyttö jo 10kk ikäsenä. Ja tyttö sitten rymisikin seiniä ja kaappeja pitkin ja jatkuvasti oli laastari jossain päin kehoa, samoin kun mustelmat.

sannamaaritti harmaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 18:10 Lotte-Linea kirjoitti:
Mitähän mun pitäis sanoa kun meidän tyttö täyttää kohta 1v9kk eikä kävele eikä sano ainuttakaan sanaa???? :snotty: :snotty:
Eikö ainuttakaan sanaa? Ei yhtään?

Mulla 2 v, joka sanoo vain muutaman sanan, olemme just aloittaneet puheterapiakäynnit.
Kävelemään oppi 1 v 1 kk ikäisenä, minä jo ennätin huolestua :headwall: kun vanhemmat lapset oppivat reippaasti alle vuoden ikäisenä mutta tämä ei kiirettä pitänyt.

Hankin taaperokärryn, tai siis semmosen työntöauton, ja sen avulla oppi, kun otin sen ulos mukaan. Koti oli niin ahdas=pieni, ettei siellä työntöauton kanssa olisi juuri sopinutkaan.

Kahden pojan äiti
Yess!! Meillä on tällä viikolla tapahtunut edistystä. Poika on jo ottanut muutaman askeleen ilman tukea! Että kaipa se siitä. 9 pv:n kuluttua tulee 1 v 4 kk täyteen.

meillä poika pian 1,5v eikä vielä kävele myöskään. tukia pitkin on mennyt jo alle 1v:stä ja ensiaskeleet on kyllä nähty muutama viikko sitten mutta rohkeutta puuttuu vielä kun on tullut niin varovaiseksi. myös sanat on meillä kateissa, tapailee kyllä joitain sanoja ja saattaa sanoa kukka tai kakka mutta se sitten voi tarkoittaa ihan mitä vaan...
no, eiköhän sitä vielä ehdi niin kävellä kuin puhuakin, kaikki aikanaan =) :heart:

7 äiti keväällä
mun lapset on lähteneet kävelemään 1v2kk-1v8kk välillä ja jotka ovat myöhemmin lähtenet käveleen niin ovat aiemmin oppineet puhumaan... ja hyvin kerkeävät...

joopajoo
\
jos näyttää että kaikki valmiudet on tuossa iässä jo, konttaaminen, osaa seisoa tukea vasten jne. niin miksi huolestua?
Pääsitpähän pätemään :kieh:

tepastelija
Minä otin ekat askeleet 1v4kk iässä. Sitä ennen kokematon terkkari oli jo lähettänyt minut lastenlääkärille. Lääkäri oli todennut nopeasti, että täysin terve tyttö, jota ei vaan kävely vielä kiinnosta. Vähän sen jälkeen aloin kävelemään.

Yhteistyössä