1kk ikäisen vauvan nukuttaminen omaan sänkyyn - neljän tunnin yrityksen jälkeen luovutin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiutau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vieressä nukuttaminen on paljon helpompaa kuin lähteä noin pientä "opettamaan" johonkin, mihin se ei tosissaankaan ole valmis. Apua. Eikö sun mielestä 1-kuukautisella ja 1-vuotiaalla ole mitään eroa?! Anna vauvalle sitä läheisyyttä, mitä se ilmiselvästi tarvitsee.

Juu mä en nyt kaivannut taivasteluja niiltä joiden mielestä vauva määrää tahdin elämässä, vaan niiltä joiden kotona pikkuvauva ei ole pomo :D Koska sellaisiakin perheitä on olemassa, joskin ennen vanhaan niitä oli enemmän.

Ja itse katson että äitinä minun velvollisuuteni on neuvoa vauvalleni ero yön ja päivän välillä ja opettaa hänelle että öisin ihmiset nukkuvat ja se on mukavaa ja turvallista, ja on ihan ok nukahtaa yksin. Vauvakin tarvitsee jatkuvaa unta, ei pätkittäistä tisuttelu-torkahtelua. Tietysti

Eikö me nyt voitaisi hyväksyä että tässä asiassa on eri koulukuntia, ja mitä ilmeisimmin lapsista kasvaa ihmisiä teki sitten niin tai näin.

Se vauva-aika on niin lyhyt kuitenkin että sen menee vaikka vauva söisi öisin ja olis miltei kokoajan lähellä.
Äiti ei määrää tollasen alle 6kk yönälkää, saati vastasyntyneen tarvetta saada mahd paljon syliä ja sitä tuttua turvallista rintaa uniavuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
(Ja nyt siis tämä on vain se mitä HALUAISIN tehdä. Saa nähdä miten hermot kestää... )

hyvä jumala. ai että miten sun hermot kestää... miettisit sitä, miten vastasyntyneen hermot kestää!! sitäpaitsi veljen vauva on eri persoona kuin sinun vauvasi, se on saattanutkin helposti oppia nukkumaan yksin. sinun vauvasi haluaa ja tarvitsee jotain muuta.

Juu mä en nyt kaivannut taivasteluja niiltä joiden mielestä vauva määrää tahdin elämässä, vaan niiltä joiden kotona pikkuvauva ei ole pomo :D Koska sellaisiakin perheitä on olemassa, joskin ennen vanhaan niitä oli enemmän.

Ja itse katson että äitinä minun velvollisuuteni on neuvoa vauvalleni ero yön ja päivän välillä ja opettaa hänelle että öisin ihmiset nukkuvat ja se on mukavaa ja turvallista, ja on ihan ok nukahtaa yksin. Vauvakin tarvitsee jatkuvaa unta, ei pätkittäistä tisuttelu-torkahtelua. Tietysti

Eikö me nyt voitaisi hyväksyä että tässä asiassa on eri koulukuntia, ja mitä ilmeisimmin lapsista kasvaa ihmisiä teki sitten niin tai näin.

Ei sitä voi hyväksyä että aletaan koulia jo pikkuvauvaa äidin pään mukaan. Ennenkin on yöimetetty ja vauvoja ollu äitien vieressä ettei nälkää itke ja herätä muitakin.

Joo. Kauheen hyviä ajatuksia, oikeesti. Mutta sun vauva on vasta YHDEN KUUKAUDEN. Nyt järki käteen nainen.

Mun mielestä sun pitäis tajuta, että on olemassa erilaisia vauvoja. Toiset tarvii enemmän läheisyyttä kuin toiset. Et sä sitä voi määrätä, miten paljon läheisyyttä sun vauva tarvii?! Vauva-aika sinne puolen vuoden ikään on oikeesti niiiiin lyhyt, että voisit antaa edes sen aikaa vauvalle läheisyyttä. Mun mielestä...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Porvoossa pienet vauvat oppivat jo tuossa iässä nukahtamaan itsekseen eivätkä ole perheen pomoja :saint: Onneksi en asu siellä :whistle:

No nehän tekee oman ruokansakin ja vaihtaa vaipatkin, koska ne on opetettu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
(Ja nyt siis tämä on vain se mitä HALUAISIN tehdä. Saa nähdä miten hermot kestää... )

hyvä jumala. ai että miten sun hermot kestää... miettisit sitä, miten vastasyntyneen hermot kestää!! sitäpaitsi veljen vauva on eri persoona kuin sinun vauvasi, se on saattanutkin helposti oppia nukkumaan yksin. sinun vauvasi haluaa ja tarvitsee jotain muuta.

Äiditähän tässä onkin kyse. Viis vauvasta kunhan äiti saa oman etunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ja pienen nukutin imettämällä viereen. Panin kapaloon lämpimään ja kun oli kyllin unessa niin nousin vaan ylös ja vauva jäi sänkyyn. Ei sitä siirtää pystyny.

jeps, ei meilläkään

:wave: sama juttu esikoisen kohdalla. Ei oppinut koskaan nukahtamaan itse ja aina heräsi jos yritti siirtää pinnikseen vierestä. Jotkut vaan ei tuohon luonnistu. Kuopus taas alusta astinukahtanut itse.

kyllä mäkin haluaisin että mun vauva 8kk nukkuisi yöt läpeensä, mutta jos toinen syö yöllä nälkäänsä, se ois ihana nukkua yöt läpeensä, mutta mun vauva vaan on erilainen kuin ne vauvat jotka nukkuvat 0h yö unet tämän ikäisenä.

Sulla on niin kylmä asenne vauvaasi kohtaan, että epäilen yhä enemmän sun olevan vaan provoilija...

Kuten näet tästä ketjusta, niin 'koulukuntia' näyttäisi olevan kuitenkin lopulta vain yksi: vauvan tarpeet menevät sinun tarpeidesi edelle.

Siis nuo sun aikomukset sopivat lapselle 6 kk iästä eteenpäin, mutta eivät vielä 1-kuukautiselle! Mitä ihmettä sun päässä oikein liikkui, kun lapsia päätit ruveta tekemään? Että pistetään sitten kaappiin, kun äiti ei jaksa?

Ap, olen pahoillani, mutta suunnilleen sinne yhteen vuoteen asti vauvan tarpeita on hyvä tyydyttää aikas täydelleen: ruokaa, läheisyyttä, nukkumista, jne just sillon kun se tarvii niitä. Sit kun napero on yksivuotias, voi jo alkaa "opettaa" sille pikkuhiljaa erilaisia asioita. Mut vauva on vauva.

Anna Wahlgrenilla voisi olla sulle vinkkejä, hän on aika lailla samoilla linjoilla, tosin suosittelee 7-8 tunnin yöunia jo kuukauden ikäiselle, mutta et taida ihan sitä yrittää. Eti vaikka kirjastosta "Lapsikirja". Siellä on vinkkejä öiden rauhoittamiseksi.

Täällä nyt on vaan näitä täydellisiä äitejä vastailemassa. Taas vaihteeksi ;)

Pieni vauva ei koskaan pompota vanhempiaan! Vauvan itku ja hätä on aina aitoa ja vauvan tarpeisiin tulee vastata, eikä suinkaan alkaa opettaa kuka on talossa pomo. Vauva on aina aikuisen armoilla. Vauvan kanssa ei voi käydä valtataistelua, sen aika on uhmaiässä.

Vauvat ovat erilaisia, nukahtamisen helppous ei yleensä ole opettamisesta kiinni, vaan lapsen temperamentista. Lapsen perusturvallisuus kärsii jos sitä aletaan huudattamalla "opettaa". Sillä miten pientä vauvaa kohdellaan ja hänen tarpeisiinsa vastataan on iso merkitys lapsen tulevaisuudessa, sillä vauvan aivot kehittyvät koko ajan ja hänen saamansa kohtelu vaikuttaa aivojen kehitykseen. Vastatkaa vauvojen tarpeisiin älkääkä olko julmia..

Alkuperäinen kirjoittaja irkkuli:
Anna Wahlgrenilla voisi olla sulle vinkkejä, hän on aika lailla samoilla linjoilla, tosin suosittelee 7-8 tunnin yöunia jo kuukauden ikäiselle, mutta et taida ihan sitä yrittää. Eti vaikka kirjastosta "Lapsikirja". Siellä on vinkkejä öiden rauhoittamiseksi.

En mä oo täydellinen, kaikkee muuta. On ollu ihan helvettiä heräillä noitten lasten kanssa, kun ne on ollu vauvoja. Mieheen oon purkanu väsymystä ja muutenkin ollu ihan pihalla muutamia kuukausia. Mutta lasten tahtiin mä oon menny vauva-aikana. Se on semmonen juttu, mikä vaan pitää tajuta lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja irkkuli:

Kyllä! Jos lapsesi nukahtaa syliin niin sänky tuntuu tosi kylmälle ja vauva herää siihen. Kokeile lämmittää esim kaurapussia ja laita vauva sen viereen nukkumaan. (varo vaan ettet kuumenna pussia liikaa) Näin saat itse nukuttua. Onnea ja jaksamista!

Kyllähän vauvan tarpeet OVAT etusijalla.

Alkuperäinen kirjoittaja voi ei:
Pieni vauva ei koskaan pompota vanhempiaan! Vauvan itku ja hätä on aina aitoa ja vauvan tarpeisiin tulee vastata, eikä suinkaan alkaa opettaa kuka on talossa pomo. sen aika on uhmaiässä.

Peesi.

Joskus 70-luvulla oli voimassa vielä kaikenlaisia vauvanhoito-ohjeita, jossa lasta neuvitaan huudattamaan, jotta saadaan aikaan "toivottua käytöstä" vauvassa. Sieltä kotoisin olevia jäänteitä esiintyy yhä joissakin vauvakirjoissa (esim. tuossa yhdessä jota aiemmin suositeltiin). 70-luvulla suositukseksi annettiin usein myös kellon mukaan syöttäminen.

Nämä kaikki ohjeet on jo aikaa sitten heitetty romukoppaan, sillä ne on todistettu vauvalle haitalliseksi. Sen ajan vauvanhoito-ohjeet lähtivät siitä, miten vanhemmat pääsisivät helpoimmalla. Harmi vaan että joidenkin nykyajan äitien mieleenkin niitä on yhä jäänyt. Ja useiden meidän äiditkin niitä yhä mielellään hokevat.

En usko että ap:llä on hiemankaan hajua lapsentahtisuudesta kun hän noin kirjoittaa. Eli valehtelijaksi ja/tai provoilijaksi väittäisin ap:tä minäkin..