1kk ikäisen vauvan nukuttaminen omaan sänkyyn - neljän tunnin yrityksen jälkeen luovutin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiutau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiutau

Vieras
Tähän asti meidän 1kk vauva - esikoinen - on nukahtanut aina joko rinnalle tai vaunuihin. Iltaisin tisuttelen sen sivuvaunuun nukkumaan, vaikka selkä huutaa hallelujaa. Mutta en aio tehdä tätä yksivuotiaaksi asti, kuten eräät kaverini. Itse asiassa ajattelin että nyt olisi jo aika opetella nukahtamaan itse, tai ainakin olemaan heräämättä kun laitetaan sänkyyn.

Toivoisin vinkkejä, rohkaisua, neuvoja miten tällainen opetus onnistuisi. Eilen aloitin kymmeneltä ja lopulta, nostettuani vauvan aina vaan uudelleen rinnalle ja laskettuani nukahtamisen jälkeen alas sänkyyn jossa vauva taas parahti itkuun, luovutin ja imetin vauvan uneen kun kello oli kaksi yöllä.

Juu, kyllä siinä äidiltä meni lopulta hermot. En olisi ajatellut että vastasyntyneen tasolle voi regressoitua, mutta melkein niin kävi :D

vauvasi on vielä tosi pieni, kaipaa äidin läheisyyteen. Ymmärrän kyllä miksi haluaisit opettaa nukahtamaan itsekseen, mutta yritä sitä vähän myöhemmin uudestaan ja nauti itse ja anna vauvasi nauttia läheisyydestä vielä muutama kuukausi.

mutta onhan tuossa vielä matkaa siihen et vauva on 1 vuotta, mitä jos annat pikkuisen vielä kasvaa ja kokeilette myöhemmin uudelleen, meillä kokeiltiin neitin siirtymistä omaan sänkyyn 3 kk ja se menikin ihan kivuttomasti, vaikka olin varautunut siihen et vaatii aikansa että tottuu ja onnistuu ehkä vasta myöhemmin.

1kk vauvaa ei voi opettaa...huhhuh...
ja muista et jos sille 1v sit myöhemmin annat periks tuollain niin se kyl sit jo oppii et millä saa tahtonsa läpi.josjotain aloitat, viet sen sitten loppun!

Meillä auttoi aikoinaan se,että imetin vauvan sylissä äp-makuupussissa ja sen sisällä nostin sänkyyn.Harvoin heräsi,kun oli se sama lämpö siinä ympärillä.Ei noin pientä oikein voi opettaa vielä nukahtamaan yksin...

Siis ei se omaan sänkyyn nukahtaminen ole se ongelma, vaan nukahtaminen ilman että on tissi suussa. Sänkynä on sivuvaunu, joten tavallaan nukutaan melkein perhepedissä.

Ja siis vauva herää AINA kun lasken sen sänkyyn vaikka olisi rinnalle nukahtanutkin. Vain vaunuissa suostuu nukahtamaan ilman tissiä kun muutaman kerran vetäisee edes takaisin.

Kuukauden ikäinen vauva haluaa olla vielä todella lähellä äitiä. Kyllä se siitä helpottaa ja vaikka jatkaisitkin syliin nukuttamista niin ei se tarkoita sitä että sen pitäisi jatkua vielä 1 vuotiaana, aikansa kutakin mutta kuukauden ikäinen on vielä ihan liian pieni.
Me aletettiin nukuttamaan omaan sänkyyn puolivuotiasta ja silloin lapsi oli ihan selvästi siihen valmis.

kokeile lämmittää jyväpussilla sänkyä tai kietoa vauva jo valmiiksi peittoon jossa lasket sänkyyn. Voi olla että havahtuu lämpötilan vaihteluun. meillä vauva nukkui n. 6vk vaunujen kantokopassa joka oli pinnasängyssä. Sen jälkeen rupesin vasta laittamaan suoraan omaan sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja koita:
Meillä auttoi aikoinaan se,että imetin vauvan sylissä äp-makuupussissa ja sen sisällä nostin sänkyyn.Harvoin heräsi,kun oli se sama lämpö siinä ympärillä.Ei noin pientä oikein voi opettaa vielä nukahtamaan yksin...
Tätä vois kokeilla. Mä en ole oikein onnistunut kapaloimaan vauvaa niin että se siihen rauhoittuisi kunnolla, mutta se makuupussi voisi olla kokeilemisen arvoinen.

meillä on vieläkin käytössä unipullo ja tissiä söi ekat 5 kk kun kävi nukkumaan, neiti on nyt 7 kk, tässä jossain kohti aletaan sitten tassuttelemaan ja jos sen avulla jäisi unipullo pois, annapa pikkuiselle vaan aikaa.

Mulla oli noita samoja ajatuksia ja tuskaista olemista, kun lapsi oli tuo 1kk. Annoin periksi, ja nukuttiin perhesängyssä. Kipeä selkä ei ole mitää verrattuna ikuiseen väsymykseen. Kuuden kuukauden iässä koetin taas laittaa vauvaa omaan sänkyyn ja se onnistui samatien, ilman huutoja. Siitä saakka vauva on nukkunut rauhallisesti omassa pinniksessään eikä ole sen koommin perhepetiin vaatinut..=) Eli anna itsellesi ja vauvallesi aikaa totutella erilläoloon..

Joo siis mä olin alunperin ihan tämän lapsentahtisuuden kannalla ja imetetään uneen ja saa tissiä aina kun haluaa öisinkin, mutta perhana nyt olen päättänyt etten kyllä rupea tällaiseen sirkukseen. Eli meillä ei enää sitten 7kk iässä syödä öisin tissiä (paitsi jos äidin tahdonlujuus pettää...)

Eli nyt haluaisin ensin opettaa sen olemaan heräämättä kun lasken sen sänkyyn, sen jälkeen opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn ja jossain tässä 1-3kk välillä aion kyllä toteuttaa unikoulun että söisi vain kerran yössä, ja sitten vähän myöhemmin mutta ennen puolen vuoden ikää tiputtaa sen yhdenkin syötön pois. Ja sitten lapsi saisikin muuttaa omaan huoneeseensa.

Veljen vauva on nukkunut vastasyntyneestä asti omassa huoneessaan, ja vaikka päivittelin sitä alun helvettiä - äiti oli aikasta väsynyt! - niin kyllä niillä oli ihana yörauha jo puolen vuoden paikkeilla.

(Ja nyt siis tämä on vain se mitä HALUAISIN tehdä. Saa nähdä miten hermot kestää... )

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmu:
Mulla oli noita samoja ajatuksia ja tuskaista olemista, kun lapsi oli tuo 1kk. Annoin periksi, ja nukuttiin perhesängyssä. Kipeä selkä ei ole mitää verrattuna ikuiseen väsymykseen. Kuuden kuukauden iässä koetin taas laittaa vauvaa omaan sänkyyn ja se onnistui samatien, ilman huutoja. Siitä saakka vauva on nukkunut rauhallisesti omassa pinniksessään eikä ole sen koommin perhepetiin vaatinut..=) Eli anna itsellesi ja vauvallesi aikaa totutella erilläoloon..

6kk meilläkin siirty omaan sänkyynsä tosi helpolla. Sänky kyllä oli lähellä minua.
Eihän 1kk oo kun just maailmaan tullu ja aivan avuton olemaan muuten kun toisen ihmisen lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

6kk meilläkin siirty omaan sänkyynsä tosi helpolla. Sänky kyllä oli lähellä minua.
Eihän 1kk oo kun just maailmaan tullu ja aivan avuton olemaan muuten kun toisen ihmisen lähellä.
Siis.. kyllä meillä nukutaan perhepedissä, tai siis vauva sivuvaunussa, mutta en silti haluaisi aina imettää sitä uneen...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Siis.. kyllä meillä nukutaan perhepedissä, tai siis vauva sivuvaunussa, mutta en silti haluaisi aina imettää sitä uneen...

Sun vauva on vasta yhden kuukauden. Anna nyt toiselle hieman aikaa kasvaa sinussa kiinni, ennen kuin vaadit häneltä itsenäisyyttä ja "äidin jättämistä rauhaan"....

Kyllä on niin surullista lukea miten hukassa vanhemmuus ihmisiltä on.. :(

Oma etu ja yörauha on monille tärkeämpää kuin se, että vauva haluaa olla lähelläsi ja kokee turvallisimmaksi nukahtaa rintasi suussaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo siis mä olin alunperin ihan tämän lapsentahtisuuden kannalla ja imetetään uneen ja saa tissiä aina kun haluaa öisinkin, mutta perhana nyt olen päättänyt etten kyllä rupea tällaiseen sirkukseen. Eli meillä ei enää sitten 7kk iässä syödä öisin tissiä (paitsi jos äidin tahdonlujuus pettää...)

Eli nyt haluaisin ensin opettaa sen olemaan heräämättä kun lasken sen sänkyyn, sen jälkeen opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn ja jossain tässä 1-3kk välillä aion kyllä toteuttaa unikoulun että söisi vain kerran yössä, ja sitten vähän myöhemmin mutta ennen puolen vuoden ikää tiputtaa sen yhdenkin syötön pois. Ja sitten lapsi saisikin muuttaa omaan huoneeseensa.

Veljen vauva on nukkunut vastasyntyneestä asti omassa huoneessaan, ja vaikka päivittelin sitä alun helvettiä - äiti oli aikasta väsynyt! - niin kyllä niillä oli ihana yörauha jo puolen vuoden paikkeilla.

(Ja nyt siis tämä on vain se mitä HALUAISIN tehdä. Saa nähdä miten hermot kestää... )

Et ole tosissasi?!? Siis kerran yössä? Entä jos vauvalla on nälkä vaikka 5 kertaa yössä? Huudat lapsen uneen? Anna mun kaikki kestää.

Nyt järki päähän. Jos kerta puhut lapsentahtisuudesta, niin voisit edes ottaa selvää mitä se tarkottaa. Mikset voisi luopua omista haluista ja tarpeista yhdeksi vuodeksi?? Aika pieni aika pyhittää vauvan hyvinvoinnille!

Joo ap, tuo mitä veljesi on vauvansa kanssa tehnyt ei ole mitenkään hienoa ja esimerkillistä.. Toivottavasti hän ei sentään huudattanut ja näännyttänyt vauvaansa kuten sä vissiin suunnittelet tekeväsi.