19.10 viimeinen käyttöpäivä liekkisiivissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja A.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En. Viimeinen käyttöpäivä on viimeinen käyttöpäivä, ja vaaralliset bakteerit eivät haise tai maistu. Jos maistuu jne. pahalle niin sen saakin aikaan ilmeisen harmittomat bakteerit.

Mä luultavasti söisin.

Miten te ihmiset selviätte niiden tuotteiden kanssa, jotka EI tule kaupasta vaan suoraan metsästä tai pellolta tai navetasta, ja niissä ei ole viimeistä käyttöpäivää tai parasta ennen -päiväystä?

Alkuperäinen kirjoittaja määä;29120248:
En. Viimeinen käyttöpäivä on viimeinen käyttöpäivä, ja vaaralliset bakteerit eivät haise tai maistu. Jos maistuu jne. pahalle niin sen saakin aikaan ilmeisen harmittomat bakteerit.
:laugh:

Ei jumalauta. Jotkut nykyihmiset ovat aivan käsittämättömän avuttomia ja tietämättömiä.

• Tykkää
Reactions: päätön
:laugh:

Ei jumalauta. Jotkut nykyihmiset ovat aivan käsittämättömän avuttomia ja tietämättömiä.

No jos nyt saivarrellaan, niin Evirakin kyllä ohjeistaa näin:

"Usein kysyttyä pakkausmerkinnöistä

1. Mitä eroa on päiväysmerkinnöillä ”parasta ennen” ja ”viimeinen käyttöpäivä”?

– ”Parasta ennen” -merkinnällä tarkoitetaan vähimmäissäilyvyysaikaa, johon saakka elintarvike ainakin säilyttää sille tyypilliset ominaisuudet. Yleensä elintarvike on käyttökelpoinen vielä päiväyksen jälkeenkin.

”Viimeinen käyttöpäivä” -merkintä sen sijaan on nimensä mukaisesti päivä, jolloin valmistaja on tarkoittanut tuotteen viimeistään käytettäväksi.

”Viimeinen käyttöpäivä” on merkittävä hyvin herkästi pilaantuviin tuotteisiin, jotka jo lyhyen säilytyksen jälkeen saattavat aiheuttaa terveysvaaran. Parasta ennen -merkintä sen sijaan liittyy pikemminkin tuotteen laadullisiin ominaisuuksiin.

2. Saako kauppa myydä ja voiko kuluttaja syödä päiväysvanhoja elintarvikkeita?

– Saa, jos kyseessä on tuote, jossa on merkintä ”parasta ennen”. Sen sijaan ”viimeinen käyttöpäivä” -merkinnällä varustettua elintarviketta ei saa enää myydä eikä sitä pidä syödä merkityn päiväyksen jälkeen."
Usein kysyttyä - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Mutta itse henkilökohtaisesti kyllä olen syönyt ja tulen syömään tuotteita sen mukaan miltä ne tuoksuu ja maistuu enkä sen mukaan mitä lukee päiväyksessä. Jos kylmäketju on pitänyt täysin, pakkaus ei "pullistele", eikä ole hajuhaittoja, eikä makumuutoksia, minä syön.

Yhteistyössä