18v tyttäreni elämä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Hän vain istuu kaiken vapaa-aikansa tietokoneella. Sitä hän on tosin tehnyt koko teini-ikänsä, mutta se tuntuu vain pahentuvan, vaikka tuossa iässä elämään pitäisi tulla jo muita isompia asioita, jotka veisivät enemmän aikaa.
Hän on aina kovin hiljainen, tunteeton ja eleetön, kuin haamu ja hänelle puhuttaessa vastaa aina vihaisesti ja lyhyesti. Oli hän sitten koneella tai ei. Käy koulussakin näköjään miten sattuu, kun poissaoloja kertyy ja on tippunut useilta kursseilta jo pois? Ei tule kuulemma pääsemään lukiota läpi enää 3 vuodessa. Nyt kun hän on 18v, hän saakin jo tosin allekirjoittaa itse poissaolonsa, joten niitä en voi enää seurata. Eikä hän pahemmin puhu asioistaan, kaikki on kuulemma ihan hyvin.
Hänen kaverinsakin jäivät syksyllä muutettuamme toiselle paikkakunnalle, eikä hän ole heitä tavannut kuin kerran sen jälkeen. Eivät he entisellä paikkakunnalla asuttaessakaan koulun ulkopuolella juuri tavanneet, kuin viimeksi joskus 12-13-vuotiaina. Uudessa koulussa hänellä kuulemma on joitakin juttelukavereita, mutta he eivät kaipaa hänestä sen enempää, ei etene kaveruudeksi millään. Ymmärrettäväähän se, pieni lukio, jossa suurin osa tuntevat toisensa jo ala-asteelta tai jopa päiväkodista asti ja on kovin tiiviit porukat. Tuossa iässä uusiin kavereihin tutustutaankin jo varmaan jossain ihan muualla kuin koulussa. Tyttäreni ei vain ole kovin kiinnostunut baareista tai muista mistä ikäisensä. Täällä ei kuulemma häntä kiinnostavia harrastuksiakaan ole.

Pelottaa millainen hänen tulevaisuutensa tulee olemaan. Mitä jos hän ei tule saamaan enää lainkaan kavereita? Jää yksinäiseksi lopun ikäänsä tai ei itsenäisty perheestään ollenkaan? Hänellä ei tunnu olevan voimia enää mihinkään ja hän on hyvin, hyvin harvoin enää se iloinen oma itsensä. Vain 11v pikkusiskonsa kanssa hän tuntuu viihtyvän, nauravan ja olevan kuin parhaat kaverit. Hänen oma elämänsä ja tulevaisuutensa ei tunnu kiinnostavan laisinkaan. Joskus vain puhuu siitä kuinka hän muuttaa jonnekin kauas lämpöiseen heti kun vain pääsee.

Onneksi hänellä on pikkusisko jonka kanssa nauraa. yksikin positiivinen merkityksellinen ihmissuhde auttaa. luota sinä häneen, hänen oikeuteensa olla myös yksin, ja toisaalta koeta rohkaista jollain tavalla esim. johonkin liikunnalliseen harrastukseen, joka antaa voimia ja josta voisi löytää ystävän? tanssikurssi, shakkikurssi, kesämaalauskurssi, pieni matkakin voisi piristää..Ole sinä läheinen. Millaisia ihmisiä kouluissa on? Kiusataanko? Syrjiminenkin on kiusaamista. voisi myös varovaisesti, kevyesti ehdottaa käydä juttelemassa jollekulle, jos sinusta tuntuu siltä. mutta parasta olisi luoda iloista ilmapiiriä ja tulevaisuuden realistista usko, suunnitelmia, unelmia, voisiko teillä olla niin avoin ja luottamuksellinen suhde että hän kertoisi sinulle? Eikä masentuisi?

[QUOTE="huolestunut";23558069]Tyttäreni ei vain ole kovin kiinnostunut baareista[/QUOTE]

Sinuna olisin tuosta asiasta vain ylpeä, että pysyy erossa baareista ja alkoholista. Ei alkoholista ole muuta kuin harmia.

masentunut, addikti ja käyttäytyy huonosti. Ottaisin mukaan perheen elämään ja töihin, vaatisin asiallista puhetapaa jne, rajoittaisin tiekankäyttöä ja vaatisin paranevaa koulumenestystä, säännöllistä koulunkäyntiä ja hoitoon hakeutumista. Muuten ulos ja omilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja älä mahdollista;23558276:
masentunut, addikti ja käyttäytyy huonosti. Ottaisin mukaan perheen elämään ja töihin, vaatisin asiallista puhetapaa jne, rajoittaisin tiekankäyttöä ja vaatisin paranevaa koulumenestystä, säännöllistä koulunkäyntiä ja hoitoon hakeutumista. Muuten ulos ja omilleen.

Vaatisin, rajoittaisin, kontrolloisin, pakottaisin. Toivon etteivät sinun lapsesi ole apn lapsen kaltaisessa tilanteessa ikinä. Eiköhän vanhemman tehtävä tuossa tilanteessa ole toimia toisin.

Ap:lle vinkiksi, kannattaa tukea pieniin askeliin. Tyttösi elämässä on monta huolestuttavaa haastetta mutta asia voisi ratketa aloittamalla pienestä. Älä vaadi liikaa ja yritä hyväksyä se että toiset voivat kokea yksinolon mielekkääksi. Vaikkanyt ei ole kavereita, ei se tarkoita että ikuisesti on yksin. Löytyiskö teille joku yhteinen tekeminen josta aloittaa? Koulukin voisi sujua paremmin jos on mielekästä tekemistä sen ulkopuolella. Tsemppiä teille:)

[QUOTE="vieras";23558091]Oletko tullut ajatelleeksi, että tyttäresi on hyvin suurella todennäköisyydellä MASENTUNUT?[/QUOTE]

Välillä olen miettinyt asiaa, mutta kun hänellä on vielä asioita joista hän nauttii ja saa iloa, niin ei tilanne voi kovin paha olla. Ne asiat vain ovat sellaisia, ettei hän voi niistä enää kovin kauaa iloa saada, kuten pikkusiskonsa ja isänsä seura. Se ilo pitäisi saada jo omasta elämästä, omista kavereista ja puuhista. Ei hänellä pikkusiskoaan ja isäänsä ole seuraavalla opiskelupaikkakunnalla mukana.
Tietääkseni hän meni lukioon pääasiassa kavereidensa perässä ja nyt kun niitä ei siellä enää ole, niin motivaatio koulunkäyntiin katosi. Ne kaverit ovat enää vain koneella ja siksi siinä pitää olla jatkuvasti täyttääkseen sosiaaliset tarpeensa ja varmistaakseen ettei menetä heitä.
Toivottavasti tämä ei ole lopullista, elämä menee hukkaan tuolla tapaa. Ymmärrän kyllä, kuinka suuri muutos elämässä on vaihtaa paikkakuntaa ja koulua kahden viikon varoitusajalla 17-vuotiaana. Varmasti se altistaa masennukselle ja vaikka mille. Hänen 11v pikkusiskonsa sopeutui muutokseen paljon paremmin, kavereita riittää ja kohta harrastuksiakin. Ala-aste on kyllä huomattavasti helpompi paikka koulunvaihdolle kuin kesken lukion.

Itse olin noin 15-16 vuotiaana vähän samassa tilanteessa, paras ystäväni muutti toiseen maahan ja erinäisten juttujen vuoksi menetin muitakin ystäviä lyhyessä ajassa. Tunsin oloni kovin yksinäiseksi, kunnes löysin netin maailman. Aloin viettää netissä aikaa, puhuin mesessä, päivitin profiileitani yms. Netti oli minun porttini jonkinlaiseen sosiaaliseen elämään koulun ulkopuolella. Olen myös hyvin ujo ihminen niin kontaktien luominen netissä tuntui helpommalta.

Itseasiassa olin aika onnellinen viettäessäni aikaa netissä, tykkäsin tehdä siellä juttuja. Äitini kumminkin (ymmärrettävästikin) tivasi minulta vähän väliä että mitä siellä koneella roikut koko ajan, missä sun kaikki kaverit on?? eikö sulla ole yhtään kavereita kenen kanssa olla? Se tivaaminen tuntui minusta oikeasti tosi pahalta, eikai tuollaiseen ole helppoa vastata no ei ole mulla kavereita.

Tutustuin kumminkin pikkuhiljaa moniin ihmisiin netin kautta. Löysin sieltä sitten nykyisen miehenikin. Lukion sain käytyä loppuun, en tiedä itsekään miten jaksoin käydä siellä ilman ystäviä. (3,5 vuotta meni lukion suorittamiseen) Ehkä tuo poikaystävän löytyminen oli sellainen joka sai minut vähän irti sieltä netistä ja tähän maailmaan pikkuhiljaa. Ystäviä olen sitten löytänyt työn kautta ja muutaman lapsuudestakin uudelleen. Nykyään en enään vietä niin paljon aikaani netissä, vaikka onhan tämä netti minulle tärkeämpi kuin esim. telkku. Vanhemmat ihmiset muuten käyttää hirmuisesti aikaa telkun katsomiseen, joten miksi se netti on monelle niin turmiollista? :) netissä voi kumminkin tehdä niin paljon kaikkea hyödyllistäkin.

Yhteistyössä