17-vuotias tyttäreni haluaisi mennä solariumiin, annanko luvan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Marita"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Marita"

Vieras
Hei!

Olemme tyttäreni kanssa tänään keskustelleet tälläisestä asiasta kuin solarium-rusketus. Tyttöni on tosi vaalea, eikä hän millään tahdo ruskettua kesäisin ja häntä vähän harmittaa olla valkea kuin kalkkilaivan kapteeni... Isänsä ruskettuu tosi hyvin, mutta minä olen jokseenkin samaa tyyppiä kuin tyttäreni eli en rusketu, korkeintaan joku kohta menee punaiseksi eli palan. Olen kehottanut isänsä kanssa että ole vaan ulkona enemmän kun aurinko paistaa, että kyllä sinä rusketut, mutta kun ei se todella taida olla nyt kiinni siitä ulkona olon määrästä vaan eikös se ruskettuminen perustu siihen että kuinka paljon ihossa on sitä tiettyä pigmenttiä niin se määrää sen että mitenkä ruskettuu? Sormet ja kaula hänellä esimerkiksi ruskettuu vähän mut muualle ei rusketus yksinkertaisesti tartu.....

Omalla kohdallani näin 42-vuotiaana äitinä en ole nähnyt sitä ruskettumista mitenkään ongelmana, minulle nyt on ollut yks ja sama se rusketus. Mut tytölle tämä on noussut nyt tärkeäksi asiaksi, hän esim. ihannoi sitä Henna Peltosen rusketusta ja on näyttänyt minulle kuvia siitä ja onhan se rusketus kaunis ja varmastikkin solariumilla hankittu.

Luvan olen nyt kuitenkin antanut itseruskettavien voiteiden käyttöön (siis tässä kuussa alkoi käyttämään kuun alusta ensimmäistä kertaa elämässään) hänellä on käytössä tuo Doven Summer Glow jota saa ihan normaalien markettejen hyllyiltä. No, sillä tulee ihan kiva pronssinen sävy tuohon ihon pintaan kyllä, mutta tytöstä se jää jotenkin epätasaiseksi ja näyttäähän tuo minustakin joistain kohdista hieman epätasaiselta.. sitten suihkussa hänen kätensä joskus kutiavat todella kovasti niin hän on raapinut sitten ja kuinkas ollakkaan, sit on rusketus jossa valkeet viirut ja valkosia länttejä käsissä yms. Eli ei todellakaan kiva :(
Hän on laittanut sitä itseruskettavaa nyt lähes joka ilta aina kesäkuun alusta lähtien. Tarkoitus ois käyttää nyt koko kesä ajan ja sit lopettaa, varmaan se haalistuminen on sit vielä hirveemmän näköstä.....

Mutta sitten hän kysyi minulta että saisiko ruveta käymään solariumissa EHKÄ tänä kesänä tai sitten ensi , no ensivuonnahan se on hänen omassa päätösvallassaan , mutta kuitenkin niin siis vaan kesän ajan... ei meinannut jatkaa solariuminkaan käyttöä sitten muuten , koska ei halua näyttää talvella kuin Johanna Tukiaiselta häissään... Huolehdin vaan tässä siitä, et jos tyttö kävis joka kesä solariumissa vaan niin kuinka suureks syövän saamisen riski vaikkapas kasvaa ?? ja tuleekos siitä muita haittoja ??

Te päätätte - annanko tähän kesällä solariumin käyttöön luvan. Itse en tiedä.

En todellakaan antaisi. Tyttö voisi mennä puolestani suihkurusketukseen, mutta solariumiin en päästäisi. Saman tien voisin antaa luvan vetää askin röökiä päivässä, jos solariumiinkin luvan antaisin.

itse omistan ihotyypin joka vaan palaa ei rusketu, muistan käyttäneeni äidin solariumia jo nuorena. en ruskettunut. kerro faktat että tuskin ruskettuu vaikka käyttäiskin solariumia, musita myös kertoa mahollisista haitoista ja hydyistä, ja muistuta aiak rajoista ja suojalasien käytöstä, hellitä nyt vähän tyttösi on jo melkein 18 ;)

Luin vaan kysymyksen otsikosta ja et anna. Ei ole mitään sellaista syytä tai selitystä miksi antaisit. Tosin kai se sinne voi ilman sun lupaaskin mennä, mutta itse en todellakaan antais siunausta/rahaa tollaseen.

No ehkä minä suosittelisin jotain muuta vaihtoehtoa :)

Onko tuo suihkurusketus minkälainen? Itseruskettavia on myös monenlaisia ja vois ihan ammattilaiselta kysyä vinkit niiden käyttöön? Nehän esim. tarttuu ihon kuiviin kohtiin reilummin kuin muualle joten seki tekee siitä epätasaisen näköisen :)

Jos tyttö ei ota väriä auringossakaan, ei hän sitä väriä solariumissakaan saa. Solarium kun perustuu ihan samaan ideaan kuin auringossa ruskettuminenkin, uv- säteilyyn. Solariumissa vain säteily on kohdistetumpaa ja voimakkaampaa ja siten palamisriski on vielä suurempi kuin auringossa, mutta väriä ei saa jos ei sitä auringossakaan saa. Lisäksi riskit ovat moninkertaiset auringossa oleiluun nähden. Eli en todellakaan suosittele.

Nyt ei ole kaikki ihan kohdillaan, 17v ja kyselee äiteeltä lupaa solariumiin? Ja äitee vielä pohtii että päästääkö vai ei, huhhuh. Itsenäisyyttä kehiin. Mielipiteen voipi sanoa, mutta muuten on kertakaikkiaan tytön ihan oma asia meneekö vai ei.

Mitä kaikkia näitä rusketus juttuja sitten on? kun nuo voiteet mie tiiän, no sit suihkurusketus, solarium. Onko jotain muita vielä?

Kertokaahan erikseen myös siitä suihkurusketuksesta lisää. Onko se sitten terveellisempää kuin solarium?

ÄH. EN MINÄ TIEDÄ KUN HÄN HALUAA VAAN TUMMEMMAN IHON KESÄKSI JA SILLÄ SIPULI !!!! Ja osaisko joku myöskin selittää että miksi nuo voiteet k*see noin pahasti ??

[QUOTE="pop";26548246]Nyt ei ole kaikki ihan kohdillaan, 17v ja kyselee äiteeltä lupaa solariumiin? Ja äitee vielä pohtii että päästääkö vai ei, huhhuh. Itsenäisyyttä kehiin. Mielipiteen voipi sanoa, mutta muuten on kertakaikkiaan tytön ihan oma asia meneekö vai ei.[/QUOTE]

Solariumiin oli ainakin suunnitteilla lain määräämä ikäraja, ei alaikäisille, mutten kyllä tiedä tuliko se laki voimaan.

[QUOTE="Marita";26548248]Mitä kaikkia näitä rusketus juttuja sitten on? kun nuo voiteet mie tiiän, no sit suihkurusketus, solarium. Onko jotain muita vielä?

Kertokaahan erikseen myös siitä suihkurusketuksesta lisää. Onko se sitten terveellisempää kuin solarium?

ÄH. EN MINÄ TIEDÄ KUN HÄN HALUAA VAAN TUMMEMMAN IHON KESÄKSI JA SILLÄ SIPULI !!!! Ja osaisko joku myöskin selittää että miksi nuo voiteet k*see noin pahasti ??[/QUOTE]

Voiteet ei toimi, kun niitä levitetään kädellä, joka usein jää tummemmaksi. Epätasaisuus johtuu ihan siitä, että voidetta menee epätasaisesti iholle. Osa ihosta myös hankautuu vaatteisiin jne.

suosittelen suihkurusketusta. Terveellisempää, kestävämpää ja hvyin kaunis.

Ei hän sinne voi laikukkaana mennä...

Mutta joo, ei sitten solariumia. Itse en oo näihin asioihin pahemmin perehtyny nii mun on niin huono lähtee neuvomaan tytärtäni. Luulin justiisa että solarium on niitä varten jotka ei rusketu luonnollisesti kunnolla, mutta sitten solariumin avulla saavat tasaisen hyvän rusketuksen. Nytkin melkeen kiikutin tyttäreni sitten turhan takia solariumiin ja noista voiteistakin luulin et niitä vaan levitetään iholle ja siinä se. Joku joka tietäis näistä asioista paremmin niin sais kyllä nyt meitä neuvoa.

En tosin taida antaa vielä EHKÄ tänä kesänä lupaa mennä siihen. Tämä kesä vois mennä nyt itseruskettavien voiteiden voimin ja jos vaikka antasinkin luvan, niin minkalainenhan siitäkin rusketuksesta sitten tulis kun alla on epätasanen pohja tuolla itseruskettavalla ja sit vetäis siihen päälle suihkurusketuksen.

Jotain aivan kamalaa?

En minä huolehdi, vaan hän itse haluaa saada kauniin rusketuksen treffeille.

Voitte vaan kuvitella, tytölläni on todella vaaleaksi värjätyt hiukset ja sitten pistetty tuonne alapuolelle vähän pidennystä jotka yltävät rintojen alapuolelle ja näin ollen ohuet hiukset saivat myös kaipaamaansa paksuutta. Sitten hän ajatteli laittaa keltaisen tuubitopin, vaalean siniset farkut, ruskea vyö jossa iso solki ja sitten valkoiset ballerinat ja siihen vielä joku kiva laukku ja meikki. Puuttuu vain se upea rusketus...

Voi kuinka kauniilta se kokonaisuus näyttäisikään kesäillan auringossa! voitteko kuvitella... :) minä ainakin voin. haluan hänelle vaan parasta!

Yhteistyössä