17-18-vuotias tarvitsee selkeät kotiintuloajat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rajat on rakkautta.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos haluaa asettaa kotiintulorajoja ne pitää laittaa jo 8-12 v., muuten on myöhästä.
Toisekseen ne rajat pitää sopia nuoren kanssa, mutta niin että niistä pidetään myös kiinni puolin ja toisin.

Itelä viimeinen asuu viä kotona, 20v.. Mutta lähteissään yleensä huutelee ”Moi, meen Joralle tai mv., tuun huomenna ”, jos menee pitkäksi yleensä soittaa/tekstaa ”tuun vasta illalla”.
Näin meille, nuorena mukuloilla oli rajat joista pidettiin kiinni, mielestäni se näkyy vieläkin viimeisessä, tulee kotiin joskus pikku humalassa, mutta on jo aikuinen, kuitenkin infoaa meitiä missä menee/koska tulee. Hoitaa työnsä ok.
Samoin muutkin mukulat pärjäävät omillaan, vaikeivät enää asukkaan kotona.

Eli rajat on oltava, mutta ajoissa (riitävän nuorena) ja sovittava mukuloiden kanssa yhdessä.
Ehdoton asia on se, mitä sovitaan, siitä pidetään kiinni puolin ja toisin, näin oppii elämää.
Hyvä elämä yhteiskunnassa perustuu sopimuksiin ja siihen että sopimuksista pidetään kiinni.
Jos ei tulla kotiin silloinku sovitaan siitä seuraa rangaistus (se vain on sovitettava iän ja rikkomuksen mukaan) näin se menee aikuisenakin, sopimusrikkomuksesta seuraa rangaistus yhteiskunnassakin. Oppia ikävä kaikki jo nuorena, mutta pärjää paremmin vanhana.

Mulla ei koskaan ollut kotiintuloaikoja. En mä tarvinnu semmosia. Tulin kotiin kun oli mun mielestä sen aika. Olin täysraitis nuori.

Samoin täällä. Ei ollut mitää tiettyjä aikoja mutta osasin kyllä huolehtia siitä että ilmoitin missä olen, mihin aikaan tulen ja asioista pystyttiin sopimaan. Ja juu, en luuhannut epämääräisissä porukoissa pahaa tekemässä.

18 vuotias on ji täysiikäinen ja vastuussa itsestään. Ei 16 vuotiaallekaan voi enää motään aikoja asettaa :D, osa muuttaa omilleen ja jos alat liikaa rajoittaa niin varmasti muuttavat pois. Lastenkodistakin voi muuttaa omilleen muistaakseni 15 v jos pärjää. Toki edelleen huoltajalla on vastuu. Sen ikäisen kotiintuloaikoja et silti voi vahtia.

Ei tuon ikäistä pysty enää valvomaan ollenkaan ja sanoisin että 12 vuotta on se raja milloin se vielä onnistuu. Syy on muiden vanhemmat jotka antavat olla ja sitten on vaikea kieltää kun voivat vedota siihen että kaikki muutkin saavat olla ulkona myöhään. Se on sen ensimmäisen äidin vika mutta mistäs tiedät kuka se on??

Yhteistyössä