16-vuotias odottaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä93
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä93

Vieras
Moikka! Olen siis -93 syntynyt tyttönen ja rv 12 menossa. Olen päättänyt synnyttää lapsen mutta vielä en tiedä, annanko sen adoptoitavaksi vai pidänkö itselläni. Pitäisi kyllä pikkuhiljaa tehdä tuo päätös. Sinänsä tunnen itseni valmiiksi äidiksi ja haluaisin mielelläni tutustua lapseen, mutta lukio on vielä kesken (vuoden siis olen siellä käynyt) ja en tiedä, olisiko lapsen pitäminen kannattavaa. Kenelläkään ehdotuksia mitä kannattaa tehdä?
Lapsi on minun ja poikaystäväni yhteinen, ollaan oltu yhdessä n. kaksi vuotta. Poikaystäväni on tukenut minua tosi paljon raskauden yhdeydessä, ja asutaan yhdessä (molemmat käy lukiota samassa paikkaa, joka ei siis ole kummankaan kotipaikkakunta).
Sitten vielä, kannattaisiko syksyllä mennä vielä muutamaksi kuukaudeksi kouluun, vai jatkaa vaikka sitten vasta joulun jälkeen/syksyllä 2011?

Jos jollain on vastaavanlaisia kokemuksia, kertokaa niistä mielellään!

Sain esikoiseni saman ikäisenä kuin sinä, nyt on 3 lasta. Olen ollut onnellinen nuori ja lapsen myötä aikuistunut, en kadu päätöstäni jonka tein silloin.
Lukion kävin iltalukiona loppun. Ja lapsen aloittaessa päiväkodin opiskelin itseni kampaajaksi.

Kerkiit kyllä jatkamaan lukiota myöhemminkin :)

Itse olin 16v kun esikoinen syntyi (nyt jo 9v pikkumies)
kuopus syntyi kun olin 19v (nyt 6v)
NYT olen päässyt opiskelemaan :) Menin opiskelemaan kun esikoinen oli 1v, mutta kerrasta kun en oppinut niin jäin uudestaan äitiyslomalle

elä vain luovu siitä, se on teidän, kyllä te saatte apua sen kasvattamisessa.. hyvin pystyt käymään lukion loppuun, luokatonhan se on? teet koulua, mitä pystyt..

mä juttelisin sinuna omien vanhempieni ja poikaystävän vanhempien kanssa asiasta. myös joidenkin ammatti-ihmisten, kuten kuraattorin, terkkarin, sosiaalityöntekijän, kanssa kannattaa jutella. he tuntevat ja tietävät teidät ja tilanteenne parhaiten ja osaavat neuvoa ja tukea teitä olipa ratkaisunne mikä tahansa :)

Odota synnytksen jälkeen ja mieti sitten vasta. Ehtii kyllä sittenkin. Koulua kannattaa käydä niin kauan kun vaan jaksat, kaikki on eteenpäin.

Paljon voimia sinulle!

Sullahan vasta joulukuun lopulla on LA sitten vissiin? Eli äitiysloma alkaa marraskuun lopulla ja äitiyslomallakin voit opiskella. Miksi siis kannattais jättää koko syksy opiskelematta? Ei raskaus ole mikään sairaus joten ihan hyvin voit opiskella.
Ja voit jatkaa vaikka vasta myöhemmin. Mulla on laskettu aika vhän aikasemmin kun sulla ja en tosiaankaan oo menossa millonkaan ens vuonna vielä opiskelemaan opintojani loppuun (mulla tosin jää pari kk vaan koko koulusta käymättä).

Ja se on ihan teidän oma päätös, että annatteko adoptioon vai pidättekö lapsen itse. Siihen ei ole muilla mitään päättämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
mä juttelisin sinuna omien vanhempieni ja poikaystävän vanhempien kanssa asiasta. myös joidenkin ammatti-ihmisten, kuten kuraattorin, terkkarin, sosiaalityöntekijän, kanssa kannattaa jutella. he tuntevat ja tietävät teidät ja tilanteenne parhaiten ja osaavat neuvoa ja tukea teitä olipa ratkaisunne mikä tahansa :)
Näin minäkin suosittelen!!

Heips!

Sain esikoiseni ollessani 15v. Sain juuri peruskoulun päätökseen (2kk enne la:ta). En ole katunut päivääkään sitä että pidin lapsen. Arki sujui hyvin :) ja sujuu edelleen. nyt olen 2 lapsen äiti ja 18v. Syksyllä lähden opiskelemaan.
Älä huoli kouluasi, ehdit sen kyllä käymään, vaikka lapsi tulisikin. Joko pidät vuoden vapaata ja jatkat sitten tai käyt sen iltalukiona loppuun! :)

Mutta teidän oma päätös se on. Kannattaa miettiä tarkkaan mitä tekee!

Ei ole kyllä helppoa luopua omasta lapsestaan jota on melkein 10 kantanut mukanaan, tuntenut sen potkut ja liikkeet...mä en pystyis antamaan omaani pois.
Varmaan hyvin pärjäisit pienen kans.

Mie kyllä kehottasin pitämään lapsen ilman muuta, mutta kuten jo sanottua, päätös on siun =)
Ja mitä opiskeluun tulee..itte kyllä olen JO 20 ja tässä esikoistani odotan ja yksi ammatti jo takana, mutta nyt ilmoittauduin poissaolevaksi amk:sta ja jatkan opiskelujani sitten syksyllä 2011. Ei se siunkaan mualima kaadu jos vaikka vuoden sitten jätätkin väliä opiskeluun, olet nuori ja ennätät tekemään vielä vaikka mitä :)

Yhteistyössä