16-17-vuotiaat ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Abi-88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";28239724]Juuri näin. Toki on olemassa nuoria, jotka eivät halua vapaa-ajallaan lähteä kavereiden kanssa bileisiin, mutta se voi itse asiassa olla aika huolestuttava merkki.[/QUOTE]

Huolestuttava merkki? miten muka? On olemassa nuoria jotka hyppäävät lapsuudesta suoraan aikuisuuteen. Itse en ainakaan näe siinä mitään kummallista, itse olin sellainen koska minusta tuli itsenäinen todella varhain. Sillon ku kaikki muut vasta harjoitteli sitä vastuun ottamista niin asuin jo yksikseni. Kavereita oli riittämiin, mutta multa jäi uupumaan nuorena se tyypillinen teinivaihe enkä koe että menetin jotain. Sitä kun sai kännisiä kavereita oksentelemaan vessaan ja nukkumaan humalaa pois kun ei kotiin uskalla mennä niin en vieläkään ymmärrä mikä siinä rellestämisessä on niin hohdokasta. Koko elämän ajan tämä aikuisuus ja rauha on tuntunut omalta jutulta, en mä itselleni mitään voi.

Huolestuttava merkki? miten muka? On olemassa nuoria jotka hyppäävät lapsuudesta suoraan aikuisuuteen. Itse en ainakaan näe siinä mitään kummallista, itse olin sellainen koska minusta tuli itsenäinen todella varhain. Sillon ku kaikki muut vasta harjoitteli sitä vastuun ottamista niin asuin jo yksikseni. Kavereita oli riittämiin, mutta multa jäi uupumaan nuorena se tyypillinen teinivaihe enkä koe että menetin jotain. Sitä kun sai kännisiä kavereita oksentelemaan vessaan ja nukkumaan humalaa pois kun ei kotiin uskalla mennä niin en vieläkään ymmärrä mikä siinä rellestämisessä on niin hohdokasta. Koko elämän ajan tämä aikuisuus ja rauha on tuntunut omalta jutulta, en mä itselleni mitään voi.

Kaikki kotibileet eivät tarkoita oksentelua ja rellestämistä. Me ainakin juotiin siideriä ja tehtiin erilaisia drinkkejä, kuunneltiin musaa, laulettiin karaokea, saunottiin ja pelattiin biljardia.

Ja jos nuori tällaisiin bileisiin ei halua ollenkaan ottaa osaa, niin kyllä se voi joissain tapauksissa kertoa siitä, ettei nuorella ole kaikki hyvin. Ehkä ei ole kavereita, joiden bileisiin osallistua. Ehkä on koulukiusattu ja jäänyt porukan ulkopuolelle.

[QUOTE="eee";28239841]Kaikki kotibileet eivät tarkoita oksentelua ja rellestämistä. Me ainakin juotiin siideriä ja tehtiin erilaisia drinkkejä, kuunneltiin musaa, laulettiin karaokea, saunottiin ja pelattiin biljardia.

Ja jos nuori tällaisiin bileisiin ei halua ollenkaan ottaa osaa, niin kyllä se voi joissain tapauksissa kertoa siitä, ettei nuorella ole kaikki hyvin. Ehkä ei ole kavereita, joiden bileisiin osallistua. Ehkä on koulukiusattu ja jäänyt porukan ulkopuolelle.[/QUOTE]

Kyllä suurin osa sellasista nuorista varmasti haluaa näin yleisesti ajateltuna käydä bileissä tms, siihen ei vaan oo mahdollisuutta.
Kuitenkin se, että onko siihen mahdollisuutta ja tahtooko sellasiin osallistua on kaks eri asiaa. Jotkut ihmiset on epäsosiaalisia, ja viihtyvät yksin todella paljon niin ei kai ne tälläsiin bileisiin halua vapaaehtoisesti lähteä. Niillä on se tietty raja mihin asti ne sietää muiden ihmisten läsnäoloa. Tää on täysin normaalia eikä se todellakaan tarkoita että nuoressa olisi tällöin jotain vikana tai jotain ongelmia. Ihan yhtä lailla epäsosiaalisilla on ystäviä, yhteydenpito ja toimintamallit on vain erilaista.
Niin ja tottakai kaikkien bileet ei oo aina mukavia. Ihanaa että sulla on ollut noin mukavan kuuloista illanviettoa mutta meillepäin se tosiaan oli sitä pelkkää perseiden vetämistä eikä seuraamuksia mietitty. Silloin todellakin ymmärtää ettei halua mennä mukaan jos kilpaillaan siitä kuka vetää ensin pään sekaisin.

On ihan luonteva kapina tätä aikuisten vallitsevaa kännikulttuuria kohtaan olla absolutisti. Sen oikeuden jokaiselle nuorelle suon.

AIka moni kapinoi noin myös 80-90-luvulla. Niin minäkin. Mutta sitten lukiobileissä 17-vuotiaana otin ekan kerran sattumalta. Ja se oli KIVAA. Mitään ongelmaa siitä ei muodostonut koskaan vaan aina oli kivaa. Ja tuommoiset raiskausuhittelut on ihan naurettavia.

Itse muistan kun 14-15-vuotiaat tytöt (joilta vanhemmat aina kielsi kaiken) menivät salaa erääseen satakuntalaiseen teinien suosimaan paikkaan. Siellä sitten isot autopojat tarjosivat alkoholia (kun ei muuten saanut). Kivoja poikia! Ja ihan vastikkeettako? No tuskin...

Meidän lapsi ei ainakaan alkoon koske ennenkuin on 18v. Niinkauan ku kotona asuu ni meidän säännöt. Jos haluu niitä vastaan rikkoa, saa sitten ite hommata kämpät sun muut. Ja meil on kyllä alkomittari jolla testataan että ei oo juotu. Tosin kyllähän sen muuteskin huomais.

Meillä on 16v. ja kerran tuli kotiin alkoholilta lemuten. tein selväksi, että en hyväksy. Nyt ei ole enää juonut ainakaan niin että tietäisin. Minulla on ehdoton 18v. linja, mutta en toki voi lapseni perässä juosta vahtimassa. Kotiin on aina silti tervetullut vaikka olisi maistellutkin. Tämä on tosi vaikea asia, kun se kohdalle tulee. Helppo sitä on 2-vuotiaan äitinä asiasta kuuluttaa...

Kyllä osa nuorista juo ja pyörii kaveripiirissä jossa juominen on yleistä vaikka olisi suvaitsevainen tai jyrkkä kasvatus. Enemmänkin vaikuttaa jo lapsuudesta asti asenteiden ja itsetunnon vahvistus. Mutta jos vanhemmat antavat ymmärtää että ei ole paha asia vaikka nuori silloin tällöin juo, koska kaikkihan sitä tekee, niin kynnys juomiseen madaltuu huomattavasti ja sitä harrastetaan huomattavasti enemmän kuin silloin jos vanhemmat tekevät selväksi ettei se ole hyväksyttyä. Hyvin todennäköistä siis että nuori kyllä kokeilee alkoholia ja riippumatta siitä onko kotona höllempi tai tiukempi kuri, mutta kyllä se nuoren seuranta ja rajojen pito tekee juomisen hiukan hankalammaksi ja näin ollen useampi sitä harrastaa vähemmän (ei toki koske kaikkia absoluuttisesti, poikkeuksia on kaikessa).

Tehtiin sitä ennenkin - tyyli ei vie mihinkään muuhun kuin menneeseen. Todella väärä ajattelutapa. (kuoltiin sitä ennenkin alaikäisten bileissä, ajettiin sitä ennenkin kännissä, hypättiin sitä ennenkin pää edellä järveen)

Mun mielestä Suomen laki on ihan hyvä ohjenuora "suhtautumisessa" alaikäisten alkoholinkäyttöön. Jos lähtee harmaalle alueelle, niin itsepähän on soppansa keittänyt, siis teidän perheenne.

Omilla lapsillani on ekat juomiset olleet 17-vuotiaana. Tiedostan ikärajan 18 v, mutta mielestäni tuo vuoden lipsuminen ei ole ollut ongelma. Asiasta on puhuttu etukäteen jne. Itse en ole ostanut enkä koskaan ostaisi alkoholia alaikäiselle... enkä täysi-ikäisellekään, ei sen puoleen. :)

Mä olen 3 lasta kasvattanut tai ollut kasvattamatta tuohon ikään. Yhdenkään kanssa ei ole ollut kännisekoiluongelmia. Kaksi vanhinta on jo 22 ja 20, he kyllä käy kavereittensa kanssa baareissa ja niin pitääkin tehdä tuossa iässä (siis hoitavat työnsä ja opiskelunsa eivätkä juokse joka vkl baarissa, ei lähdetä kärjistämään tätä). Nuorimmainen on 17 ja tiedän kyllä että saattaa joskus jossain joukkueen saunaillassa tms. ottaa muutaman oluen mutta ikinä ei ole tullut kotiin edes hiprakassa. Ihan luottavaisin mielin pystyn jättämään hänet yksin kotiin kun lähdetään miehen kanssa vaikka matkoille, tiedän ettei meillä mitään bileitä järjestetä. Yleensä tekevät kavereitten kanssa ruokaa ja katsovat leffoja tai pelaavat tai jotain. Lähin kaveripiiri on pysynyt samana kurahaalari-ikäisestä asti, joten tunnen koko porukan melko hyvin.

En ole koskaan ajatellut, että tästä asiasta pitäisi etukäteen paasata tai huolestua. Muutenkin olen kasvattanut lapset vähän niin, että tekevät itse tiettyjä päätöksiä ja jos menee metsään niin sitten keskustellaan asiasta. Mut itseni kasvatettiin niin, että rangaistiin etukäteen teoista joita en ollut edes aikonut tehdä ja se ketutti sen verran että omia lapsiani en pistä moisesta läpi. Arvatkaas nimittäin teinkö ne kielletyt asiat kun kerran oli jo rangaistus saatu?

• Tykkää
Reactions: Jätkä
Meidän nuori saattaa kaveriporukoissa "maistaa", mutta ei ole koskaan tullut humalassa kotiin. Ikää kohta 17v. Mielestäni hänellä on järki päässä. Itse olin tuossa iässä jo juonut ekan kunnon kännin. Ja tänä päivänä lähes absolutisti.

Oletko ap ihan varma, että lapsesi edes haluavat käyttää alkoholia??
Voihan olla niinkin, että he lukeutuvat tuohon muutaman harvan joukkoon, jotka alkoholin kanssa eivät lotraa.

Itselläni on pian 13 v täyttävä lapsi ja kauhulla juuri ajatelin joku päivä, että itse olin 14 kun ekaa kertaa vedin kännit kaverin mummolta pöllityllä kotiviinillä...:D
Kyllä sitä väkiainkin alkaa miettimään, että mitä yläasteelle siirtyminen tuo tullessaan vaikka lapsi tällä hetkellä onkin kiltti. Missä vaiheessa se tietokone muuttuu kakkoseksi ja kaupungilla hilluminen ykköseksi??!

Toisaalta olen tosi tyytyväinen, että lapsi ei ole edes keksinyt vielä ehdottaa, josko pääsisi perjantai-iltana kauppoihin notkumaan. Näitäkin näkee. Minusta kauppa ei ole mikään ajanvietepaikka.

Itse en aio koskaan ostaa alaikäiselle lapselleni alkoholia tai tupakkaa, olkoonkin vaikka että hakee sitten sen muualta, hakekoot. Niin teki äitikin aikanaan :D.
Tokikaan en toivo, että lapsi alkoholia kokeilisi ollenkaan, mutta ainakin muutama vuosi vielä saisi vierähtää, että tulisi enemmän stä järkeä päähän...

mun mielestä nuorten alkoholikokeilut ei ole se ongelma tässä asiassa nykypäivänä, vaan se et aikuiset on muuttaneet suhtautumistaan.
tässäkin ketjussa on jo leimattu alkoholia käyttämättömät nuoret kaverittomiksi- syrjätytyjäluusereiksi.. onko se oikeasti se viesti mitä lapsillemme halutaan antaa?

toivottavasti ei.

Omasta nuoruudestani tiedän useammankin tapauksen, jotka "pakotettiin" olemaan kilttejä 18-vuotiaaksi asti eli eivät päässeet mihinkään, yhden kaverin äiti haisteli kaikkien hengityksen jos mentiin viikonloppuna heille. Useammallakin tiukkapipojen lapsella kävi sitten niin, että kun maaginen 18 koitti, lähti koko homma ihan täysin lapasesta eikä vanhemmat tietenkään täysi-ikäiselle enää mitään voineet. Jatko-opinnot, työn hakeminen ja kaikki normaali toiminta unohtui ja pelkkä dokaaminen ja bailaaminen täytti elämän. Yksi sitten puukotettiin hengiltä, pari kuoli huumeisiin, pari taitaa edelleen olla jossain veneen alla. Eväät oli kuitenkin kaikilla normaaliin elämään ja nuoruuteen

No minustakin kyllä ON huolestuttavaa.
Tuttuni lapsi on 17 v. Ei käy MISSÄÄN lukion lisäksi. Monien vuosien ajankun olen heillä käynyt, hän on ollut joko ruokapöydän ääressä tai läksykirjoissa nenä kiinni. Ja olen käynyt heillä USEIN.
Koskaan ei ketään kaveria heillä käymässä tai hän missään. Joskus isoveli tulee kylään, en kanssa sitte katselaan uusimpia pelejä ym kännykästä! :O

Minusta uo on toinen ääripä ja olisin huolestunut jos oma 17 vuotiaani olisi tuollainen.

• Tykkää
Reactions: Bitch
[QUOTE="eee";28239841]Kaikki kotibileet eivät tarkoita oksentelua ja rellestämistä. Me ainakin juotiin siideriä ja tehtiin erilaisia drinkkejä, kuunneltiin musaa, laulettiin karaokea, saunottiin ja pelattiin biljardia.

Ja jos nuori tällaisiin bileisiin ei halua ollenkaan ottaa osaa, niin kyllä se voi joissain tapauksissa kertoa siitä, ettei nuorella ole kaikki hyvin. Ehkä ei ole kavereita, joiden bileisiin osallistua. Ehkä on koulukiusattu ja jäänyt porukan ulkopuolelle.[/QUOTE]

Ja mikä pakko näissä mukavissa kotibileissä on juoda alkoholia?

Tiedän paljon nuoria jotka eivät juo eivätkä haluakaan juoda alkoholia. Silti ovat sosiaalisia, tapaavat kavereita ja käyvät ns. rauhallisissa kotibileissä. Sellaisiin mökä-bileisiin eivät halua osallistua ja jos juhlat menevät mauttomiksi niin poistuvat paikalta.
Ei sosiaalisuus ja alkoholi ole mitään synonyymejä tai se että nuori ei juo tarkoita suoraan sitä, että on koulukiusattu.

Mulle tuo ei ole vielä ajankohtaista. Mutta itse aion tehdä lapselleni selväksi etten hyväksy enkä millään tavalla tue alaikäisenä juomista.

Kyllä itsekin alaikäisenä dokasin ja oli ihan hauskaa. Mutta toisaalta ei sitä ole hyötyä ollut. Jotkut ihmiset jää herkemmin alkoholiin koukkuun ja minä olen yksi heistä. Ja sitä ei voi tietää etukäteen. Alkoholi taisi olla minulle jo alaikäisenä jonkinsortin ongelma.

Mutta jos vanhemmat antavat ymmärtää että ei ole paha asia vaikka nuori silloin tällöin juo, koska kaikkihan sitä tekee, niin kynnys juomiseen madaltuu huomattavasti ja sitä harrastetaan huomattavasti enemmän kuin silloin jos vanhemmat tekevät selväksi ettei se ole hyväksyttyä. Hyvin todennäköistä siis että nuori kyllä kokeilee alkoholia ja riippumatta siitä onko kotona höllempi tai tiukempi kuri, mutta kyllä se nuoren seuranta ja rajojen pito tekee juomisen hiukan hankalammaksi ja näin ollen useampi sitä harrastaa vähemmän (ei toki koske kaikkia absoluuttisesti, poikkeuksia on kaikessa).

Samaa mieltä. Itse olisin juonut enemmän jos kotona olisi ollut se asenne, että ei se nyt ole niin vakavaa ja kaikki nuorethan juo. Mutta äiti oli jyrkästi juomista vastaan ja se asetti mullekin tiettyjä rajoja. Ei voinut esim. juoda niin paljon että olis mennyt kaatokännissä kotiin.

Isälleni (vanhempani ovat eronneet) mun alaikäisenä juominen oli ok ja hän jopa osti mulle alkoholia. Sillonhan se oli tosi jees ja iskä oli kiva. Mutta nyt vanhempana on tunne siitä, että isä ei välittänyt minusta.

Mulle tuo ei ole vielä ajankohtaista. Mutta itse aion tehdä lapselleni selväksi etten hyväksy enkä millään tavalla tue alaikäisenä juomista.

Kyllä itsekin alaikäisenä dokasin ja oli ihan hauskaa. Mutta toisaalta ei sitä ole hyötyä ollut. Jotkut ihmiset jää herkemmin alkoholiin koukkuun ja minä olen yksi heistä. Ja sitä ei voi tietää etukäteen. Alkoholi taisi olla minulle jo alaikäisenä jonkinsortin ongelma.

Meillä tämä alkaa olla ajankohtaista kun teini on jo kasilla... :)

Ollaan puhuttu alkoholista, ei saarnattu, mutta puhuttu. Ja olemme tehneet selväksi oman kantamme. Emme tue emmekä kannusta, emmekä hyväksykään alaikäisten alkoholin juontia. Mutta olemme myös tehneet selväksi, että kotiin voi aina tulla. Oli missä kunnossa tahansa. Ei me tuomita ja lynkata. Meille saa tulla myös se kaveri jonka kunto on huono.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
aika monen tuon ikäisen nuoren elämään se näkyy nykyisin liittyvän. itse en hyväksy. vaan pidän kyllä silmät ja korvat auki ton ikäisten kanssa. olen antanut lasten ymmärtää, että en hyväksy käyttöä ollenkaan, mutta jos niin kävis, että menisivät kokeilemaan, niin silti kotiin uskaltaa tulla. koskaan kun ei voi olla varma ettei lapsi menis tekemään jotain kiellettyäkin. jyrkkä eikin voi synnyttää kapinaa, ja ajaa lapsen ryyppäämään. keskustelemaala asiat menee paremmin jakeliuun.

Ollaan puhuttu alkoholista, ei saarnattu, mutta puhuttu. Ja olemme tehneet selväksi oman kantamme. Emme tue emmekä kannusta, emmekä hyväksykään alaikäisten alkoholin juontia. Mutta olemme myös tehneet selväksi, että kotiin voi aina tulla. Oli missä kunnossa tahansa. Ei me tuomita ja lynkata. Meille saa tulla myös se kaveri jonka kunto on huono.

Minäkin kuitenkin haluaisin että lapsi (sitten tulevaisuudessa kun on teini) uskaltaisi tulla kotiin ja soittaa apua minulta, oli sitten missä kunnossa vaan. Ja nimenomaan että alkoholista puhutaan, ja haluan kuunnella teinin mietteitä siitä. Mutta niin että se tulee selväksi etten itse hyväksy alaikäisten juomista. Saa nähdä sitten kun tuo lapsi on siinä iässä, että miten asian kanssa teen ja millainen maailma on sitten :)

Tuon ikäistä on todellisuudessa hyvin vaikea kontrolloida, kaverit vievät mukanaan. Alkoholikokeiluja tulee usein jo aikaisemmin ja aika hyvin on nuori saatu pidettyä erossa alkoholista, jos ensimmäinen kerta on vasta tuossa iässä. Vahvoihin alkoholiin kiinnittäisin enemmän huomiota ja puhuisin niiden välttämisestä kokonaan. Melkein kaikki myrkytykset taitavat olla väkevän alkoholin seurausta. Nuorena puuttuu myös käsitys eri alkoholiprosenttien merkityksestä. Minä kannattaisin oluenkin laimentamista Ruotsin malliin, tosin tytöt vähemmän juovat olutta joten siiderit ja lonkerot pitäisi laimentaa myös. Omat viinapullot kotona on myös riski, nuoret osaa ottaa sieltä luvatta. Vettä saatetaan laittaa tilalle tai ottavat eri pulloista tasaisesti jottei muutosta välttämättä aina huomaa. Merkin voi laittaa pulloihin myös. Vaikka tiesin erilaisista metkuista omien kokemusten perusteella, niin nuoret osaavat olla ovelia ja kehittelevät uusia konsteja. Aliarvioida ei saa. Kaveriporukoissa tyhmyys tiivistyy ja jos lapsesi on se joka ottaa hölmöilijän roolin ja toiset tietenkin yllyttävät, niin aika käsittämättömiäkin asioita voi tulla eteen. Joskus voi tuntua ettei sen nuoren päähän ole asennettu aivoja ollenkaan ja joillekin alkoholi ei sovi yhtään...

Alaikäisenä itse täälä nyt ollaan asialla. Olen nyt 16 ja vanhat riparilais tutut yrittävät väittää alkoholin käytön olevan hyväksyttävää ja terveydelle HYÖDYLLISTÄ tämän ikäisenä. Lähettelen heille linkkejä miksi se EI ole ok. Itse en ole koskaan juonut muutamaa vanhemmilta saatua maistiaista lukuun ottamatta. Kurikin meillä on kova ja vanhemmat ottavat alkoholin käytön alaikäisenä vakavasti, mutta ei se ole minua mitenkään saanut 'kapinoimaan' heitä vastaan. Mitään päihteitä en käytä enkä aiokkaan, jos mahdollista. Hypäten takaisin viestini alkuun, häiritsevän monen nuoren mielestä se on ok, että nuori juo alaikäisenä, eikä kukaan kerro vanhemmilleen, kun "ei se mitään ongelmia aiheuta." Juuri näin minulle sanottiin, vaikka tuttuni on oikeasti ollut niin pahassa kännissä kotibileiden jälkeen, että kotimatkalla joku on hypännyt päälle ja raiskannut, kun ei ole pystynyt känni tilassaan pistämään hanttiin. Eihän se ketään hetkauta, kun alkoholin vaarojen vähättely nuorten piireissä on niin hullun suurta. Terveyden tiedon tunneilla kuunnellaan, mutta aihetta ei oteta vakavasti ja riskit otetaan oikeasta korvasta sisään ja heitetään vasemmasta ulos...

Alaikäisenä itse täälä nyt ollaan asialla. Olen nyt 16 ja vanhat riparilais tutut yrittävät väittää alkoholin käytön olevan hyväksyttävää ja terveydelle HYÖDYLLISTÄ tämän ikäisenä. Lähettelen heille linkkejä miksi se EI ole ok. Itse en ole koskaan juonut muutamaa vanhemmilta saatua maistiaista lukuun ottamatta. Kurikin meillä on kova ja vanhemmat ottavat alkoholin käytön alaikäisenä vakavasti, mutta ei se ole minua mitenkään saanut 'kapinoimaan' heitä vastaan. Mitään päihteitä en käytä enkä aiokkaan, jos mahdollista. Hypäten takaisin viestini alkuun, häiritsevän monen nuoren mielestä se on ok, että nuori juo alaikäisenä, eikä kukaan kerro vanhemmilleen, kun "ei se mitään ongelmia aiheuta." Juuri näin minulle sanottiin, vaikka tuttuni on oikeasti ollut niin pahassa kännissä kotibileiden jälkeen, että kotimatkalla joku on hypännyt päälle ja raiskannut, kun ei ole pystynyt känni tilassaan pistämään hanttiin. Eihän se ketään hetkauta, kun alkoholin vaarojen vähättely nuorten piireissä on niin hullun suurta. Terveyden tiedon tunneilla kuunnellaan, mutta aihetta ei oteta vakavasti ja riskit otetaan oikeasta korvasta sisään ja heitetään vasemmasta ulos...

Yhteistyössä