15v. tyttö varastaa kotoaan!

  • Viestiketjun aloittaja mama
  • Ensimmäinen viesti
mama
Meidän 15v. varastaa silloin tällöin siskojensa keksejä tai karkkeja.
Olemme usein neuvoneet, suuttuneet ja ollaan otettu kännykkä hyllylle, mutta mikään ei oo auttanu.
Tämä varasteleminen tulee yleensä enemmän just tämmösinä merkkipäivinä esim. synt., isänpäivä tms.
Nytkin harmittaa, kun meni isänpäivä jokseenkin pieleen näistä!
On varastanut aiemminkin karkkeja esim. siskoltaan tai siskoiltaan..!!
Tyttö on usein apaattisen hiljainen, mulkoileva, sulkeutunut, eikä puhele paljon mitään. Könnää huoneessaan paljon, mutta käy ulkoilemassa, kun oon kehottanut niin toimimaan. tytöllä on lisäksi dysfasia ja on eritt. luokalla..on kamuja koulus ja pojat mielessä pyörii usein..
Tyttö on kaikenlisäks uskossa, mutta ei kuulemma omaatuntoa paljoakaan soimaa nämä valehtelut+varkaudet. Mä oon vihanen ja inhon tunteita lisää..
 
Kyllä meidänkin 12 ja 14 veet syö toistensa karkit jos ne on esim. jätetty keittiön pöydälle tms. julkiselle paikalle. Myös minä saatan syödä. Ei meillä siitä mekkala enää nouse. Viimeisiä ei saa syödä ja syömänsä pitää korvata jos karkkien omistaja on pahana. Alunperin kun olivat vielä pieniä tietysti toisen karkkien syöminen oli suurempi itkun aihe ja siitä enemmänkin keskusteltiin yms. Nykymaailmassa pojilla on tuossa iässä jo muitakin juttuja ja karkkien pölliminen ei kaada maailmaa, tosin ei se hyväksyttävääkään ole mutta .... kaikki on suhteellista.Rahaa eivät ole ikinä toisiltaan ottaneet ,luvallisesti lainanneet kyllä ja maksaneet toisilleen takaisin. Se on minusta sen merkki että tajuavat kyllä missä mennään vaikka joskus toisen karkit on ylivoimainen houkutus.
 
vieras
Sinun/teidän kannattaisi ottaa yhteyttä perheneuvolaan ja lääkäriin.Kyllähän se sulkeutuneisuus ja varastelu kertoo ongelmista,ja parempi on hoitaa ajoissa koska aivan varmasti tulee vaikuttamaan myöhempään elämään se että käsityskyky oikean ja väärän välillä on hämärtynyt.Pian saattaa olla niin että varastelu lisääntyy,esim.rahaa ym.En nyt tiedä/muista mikä dysfasia on ja liittyykö siihen oireiluna tällaista.Lisäapua tarvitsette kuitenkin aivan varmasti ja se tulee olemaan lapsen ja teidän kaikkien avuksi ja parhaaksi.Osaako hän muuten katua tekoaa ts.vaikuttaako ymmärtävän että tehnyt väärin.Ellei,se on todella hälyttävä merkki psyykkisistä ongelmista.Meillä ei lapsi edes uskonut tekevänsä väärin.
 
Nalletar
Mä en olisi niinkään tuosta keksien ja karkkejen varastamisesta huolissaan vaan hiljaisuudesta, apaattisuudesta, jne. Se ei ole terve merkki. Ja huolestuttavaa on myös, kun sanot että "inhon tunteita lisää" (?)
 
mama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sinun/teidän kannattaisi ottaa yhteyttä perheneuvolaan ja lääkäriin.Kyllähän se sulkeutuneisuus ja varastelu kertoo ongelmista,ja parempi on hoitaa ajoissa koska aivan varmasti tulee vaikuttamaan myöhempään elämään se että käsityskyky oikean ja väärän välillä on hämärtynyt.Pian saattaa olla niin että varastelu lisääntyy,esim.rahaa ym.En nyt tiedä/muista mikä dysfasia on ja liittyykö siihen oireiluna tällaista.Lisäapua tarvitsette kuitenkin aivan varmasti ja se tulee olemaan lapsen ja teidän kaikkien avuksi ja parhaaksi.Osaako hän muuten katua tekoaa ts.vaikuttaako ymmärtävän että tehnyt väärin.Ellei,se on todella hälyttävä merkki psyykkisistä ongelmista.Meillä ei lapsi edes uskonut tekevänsä väärin.
No nyt oon jo itte anteeks antanu.
Tottakai mä suutuin ja silloin tulee inhon tunne, mutta menee ohitte ajallaan.
No ei tyttö hirveesti ollu katuva, kun ensimmäisen isänsä lahjasta syömän ison suukon jälkeen puhuin.Oli ottanu kieltojen jälkeen melkeen heti siskonsa eväskeksejä(sisko opiskelee muualla ja oli pakannu ne jo laukkuunsa!!Tiedoks paskan heittäjille!!)Mietin kans tuota, että milloon ottaa esim. rahaa lompakosta..


 
Äitiliini
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sinun/teidän kannattaisi ottaa yhteyttä perheneuvolaan ja lääkäriin.Kyllähän se sulkeutuneisuus ja varastelu kertoo ongelmista,ja parempi on hoitaa ajoissa koska aivan varmasti tulee vaikuttamaan myöhempään elämään se että käsityskyky oikean ja väärän välillä on hämärtynyt.Pian saattaa olla niin että varastelu lisääntyy,esim.rahaa ym.En nyt tiedä/muista mikä dysfasia on ja liittyykö siihen oireiluna tällaista.Lisäapua tarvitsette kuitenkin aivan varmasti ja se tulee olemaan lapsen ja teidän kaikkien avuksi ja parhaaksi.Osaako hän muuten katua tekoaa ts.vaikuttaako ymmärtävän että tehnyt väärin.Ellei,se on todella hälyttävä merkki psyykkisistä ongelmista.Meillä ei lapsi edes uskonut tekevänsä väärin.
No nyt oon jo itte anteeks antanu.
Tottakai mä suutuin ja silloin tulee inhon tunne, mutta menee ohitte ajallaan.
No ei tyttö hirveesti ollu katuva, kun ensimmäisen isänsä lahjasta syömän ison suukon jälkeen puhuin.Oli ottanu kieltojen jälkeen melkeen heti siskonsa eväskeksejä(sisko opiskelee muualla ja oli pakannu ne jo laukkuunsa!!Tiedoks paskan heittäjille!!)Mietin kans tuota, että milloon ottaa esim. rahaa lompakosta..
Ihan oikea neuvo on ottaa yhteys perheneuvolaan. Tytöllä on ilmiselvästi vaikeaita asioita mielessään, hän oireilee todella pahasti. Nämä eivät kotikonsteilla selviä. Hae apua ja mahdollisimman pian.
 
vieras
Ostakaa sinne keittiön kaappiin keksejä, että saa tyttökin niitä syödä. Vai onko kaikki keksit laskettu ja jaettu tasan? Onko tyttö ihan normaalipainoinen, voihan olla kyse myös jostain syömishäiriöstä.
 
mama
Alkuperäinen kirjoittaja spirre:
Minä puhuisin sille erityisluokanopelle,jos olisin tilanteessasi...ymmärtäis ja osais varmasti auttaa/ohjata eteenpäin.
Se ei paljoo niitä ees opeta, kun lykkää tehtävät nokan eteen aj alkaa itte tuolissaan nukkumaan..Tämmönen ope..Ittekki oon nähny ne peitot ymt.
 
Kyllähän se voi tuonkin ikäisellä olla huomion hakua tuo touhu.
15v:lla pyörii mielessä myös se että miksi hän on erityisluokalla, miksi juuri hän on saanut dysfasia, siiihen kun vielä lisää sen että hän ei välttämättä aina ihan täysin ymmärrä mistä puhutaan tai että sanat saattavat olla hukassa juuri silloin kun niitä tarvitaan.
15v:n elämä ei ole helppoa, eikä oma erityisyys yhtään sitä helpota. Ja 15v on vielä lapsi vaikka sitä ei vanhemana aina muista kun on olevinaan niin iso.

Soita terkalle, ehkä hänellä olisi jotain viisasta sanottavaa.

*kahden erityisteinin äiti*
 
Meillä yleensö noi "varkaat"liikkuu joulun tienoilla.Meinaan piparkakkut häviää rasioista ja kukaan ei oo ottanu. :kieh: Mutta mä olen sitä mieltä että periaatteessa jos esim. kaappiin ostan keksejä sun muuta niin niitä ei oteta ilman lupaa ja jos ottaa niin se on näpistystä.Pienestä pitäen yritän opettaa että kotonakaan eikä missään saa varastaa ja ottaa ilma lupaa.Se periaate pitäs opettaa että mikä on oikein ja väärin.Vaikkapa kyse oliskin kekseistä niin niihin ei ilna lupaa kosketa tai toisten tavaroihin jne...
 
huomionhakuista käytöstä ja murkkuhan tuo tyttö on.
varastaminen on väärin ja hyvä että puututte.
neuvolaan/perheneuvolaan vaan yhteyksia jos tenkkapoo tilanne.
meillä 14v.poika huoneessa ovi kiinni .jne.näkyvillä kun jääkaapille asiaa tai wc-seen. lypsämällä puhuu ja joka päivä koulussa tullessa kuulumisia kysellessä "sitä samaa"vastaus. :) mut ei kyllä varastele.
siihen puuttuisin.
 
Äitiliini
Meillä oli tässä viime vikkolla tapahtunut niin että, olin laittanut rahaa keittiön kaappiin talteen 40?. Kn niitä sitten perjantaina olisin tarvinnut, huomasin et 5? puuttuu. Kysyin mieheltä oliko ottanu;ei. Poika 15 v oli jo lähtenyt maalle viikonlopuksi mummolaan ja kysyin eilen kun tuli kotiin, että tiesikö et oli rahaa kaapissa ja onko tietonen mihin on voinut hävitä..noh, sanoi sitte että oli lainannut.
Eli minusta kyllä varastanut, ja sanoin sen hälle ihan selvästi, etten omassa kodissani tuollaista hyväksy, enkä tietenkään muuallakaan!
Jos tarvii rahaa, pyytää sitä. ei tietenkään ihan aina saa mutta kuitenkin..
Ja poika saa hommata mulle sen 5? takasin.
 
Hmm.. itsekin lapsena/nuorena varastelin äitin kätköistä karkkia, mutta olin siinä niin taitaava, etten koskaan jäänyt kiinni. Toki äiti joskus ihmetteli, kun muisti herkkuja olevan enemmän. Silti minusta on tullut tunnollinen kansalainen, joka vahingossakin varastaneena palaa kauppaan takaisin ja maksaa ne ostokset. Joten ei musta asia erityisen huolsetuttava ole.

Voisiko herkut syödä aina kaikki kerralla ja ostaa uusia vain kun on "namipäivä" tai keksejä pitää vain avaamattomissa laatikoissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Hmm.. itsekin lapsena/nuorena varastelin äitin kätköistä karkkia, mutta olin siinä niin taitaava, etten koskaan jäänyt kiinni. Toki äiti joskus ihmetteli, kun muisti herkkuja olevan enemmän. Silti minusta on tullut tunnollinen kansalainen, joka vahingossakin varastaneena palaa kauppaan takaisin ja maksaa ne ostokset.

Peesi tälle...
Paitsi että kiinni jäätiin siskojen kanssa, kun äitin vierasvarakeksit oli aina loppu... :D
Mun mielestä tää kuulostaa ihan hirveeltä asioiden paisuttelulta!! :eek:
 
mama
ja sanoi, että tosi hyvä, että puutuit+soitit! Kertoi muita juttuja nimettömänä, kuinka kotoa varastelu on menny jo niin pitkälle,e ttä kaupoissa jääneet kiinni varastelusta.
Huomautan+muistutan, että söi tosiaan siskonsa eväskeksejä!! Omilla rahoillaan vanhempi sisko oli ostanut. minusta myös on silleen, että ilman lupaa ei saa ottaa toisten tavaroita/syömisiä.Kyllä hänellä olis ollu varaa ostaa ittelel nannaa.
 

Yhteistyössä