15v ja raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tiiä mitä tehdä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tulet varmasti pärjäämään, älä kuuntele muiden mielipiteitä. Itse tiedät mitä haluat vauvan kanssa tehdä, se on AINOASTAAN SINUN päätös, sinä päätät lapsen elämästä.
Apua saat varmasti jos tarvitset etkä jää yksin. On niitä nuorempiakin äitejä ja hyvin pärjäävät!
Tsemppiä!

Onhan se myös yhtälailla miehenkin päätös! Miksi naisella on oikeus päättää haluaako äidiksi vai ei, mutta miehellä ei mitään sananvaltaa asiasta! :O

Aloittajalle: Keskustele poikaystäväsi kanssa asiasta ja miettikää tarkkaa mitä haluatte oikeasti. Niitä lapsia ehtii myöhemminkin saamaan, mutta tosiaan se abortti saattaa pysyy ikuisesti mielessä, mutta se ei välttämättä ole huono asia aina siltikään.
Itse tein abortin 18 vuotiaana. Keskustelin silloisen poikaystävän kanssa joka ei lasta halunnut ja perusteli sen hyvin, en halunnut häntä pakottaa isäksi tai niin ettei lapsella ois sitten isää ollenkaan. Mietin asiaa edelleen vaikka siitä on vuosia aikaa, mutta nyt minulla lapsia (eri miehen kanssa tosin) ja en kadu päätöstäni silloin tehdystä abortista, se oli meille oikea ratkaisu. Jaksamista ja tsemppiä mitä nyt ikinä päätät/päätättekin :)

Mitä merkitystä jos tää oliskin provo? Näitätilanteita kun kuitenkin on ja josseuraava samassa tilanteessa oleva vaikka löytäisi tän ketjun (tai vastaavan) niin siitä voisi olla apua.

Ap.lle, mieti tarkasti. Elämäsi muuttuu ihan täysin, jos lapsen pidät. Se on rankkaa ja turhauttavaa jne, mutta parhaillaan antaa myös paljon.
Puhu lapsen isän kanssa asiasta myös. Päätös on teidän, ei vanhempiesi.
Ja muista, aina pärjää jos vain haluaa ja jaksaa vähän nähdä vaivaa sen eteen :)

Tee abortti. Lapsen kanssa on yllättävänkin rankkaa vaikka lapsi olisi miten toivottu tahansa. Ei 15 tai 16- vuotiaan kuulu vielä hoitaa vauvaa, kun itsekkin on vielä lapsi. Et voi odottaa ja edellyttää että vanhempasi hoitavat lastasi. Jos niin luulet ja kuvittelet, niin et ole valmis ottamaan pienestä ihmisestä vastuuta.

että sinuna päätyisin aborttiin, ei oo herkkuu olla yh. mut tee mitä teet.

ai niin alle 18v on automaattiisesti lastensuojelun asiakkuudessa, että sossutkin saat sit kylään.

Itse sain ensimmäisen lapseni 17vuotiaana, eikä sossuja ole kertaakaan näkynyt kylässä saatika lastensuojelun asiakkuutta !! Hoitaa hommansa hyvin niin ei ole syytä sossuilla tai muillakaan tulla kyläilemään.

- Vanhemmat haluavat, että teen abortin
- Lapsen isä haluaa, että teen abortin
- Paavi Benediktus haluaa, että teen abortin

Noilla ei ole mitään väliä! Teet juuri niin kuin itse tahdot. Jos surmaat lapsen vasten tahtoasi, kadut sitä ikuisesti. Jos sen sijaan on täysin oma, vakaa päätöksesi, ettet lasta halua, silloin voit tehdä abortin - tai antaa lapsen adoptioon joka on se parempi ja inhimillisempi vaihtoehto.

Jos vanhempasi eivät tue sinua äitiydessä, yhteiskunta kyllä tukee. Olet 16-vuotias kun lapsi syntyy. Jos joudut muuttamaan pois kotoasi omaan asuntoon, sosiaalitoimi varmasti auttaa sinua.

Alkuperäinen kirjoittaja Näinkö on?;24696187:
Itse sain ensimmäisen lapseni 17vuotiaana, eikä sossuja ole kertaakaan näkynyt kylässä saatika lastensuojelun asiakkuutta !! Hoitaa hommansa hyvin niin ei ole syytä sossuilla tai muillakaan tulla kyläilemään.

no kyllä se on nykyään käytäntö(eikä liity siihen että miten lapsen hoitaa,toki jos havaitaan hoidossa puutteita,niin siihen puututaan) mutta kyllä se asiakkuus päättyy 18v jos ei ongelmia ole

niin siis kyllä sitä taloudellisesti pärjää yksinkin, tottahan sitä saa asunnon, asumistuen, lapsilisän+yh korotuksen,äitiyspvrahan,+mahd. toimeentulotuen, äitiyspakkauksen. ja sossusta takuuvuokran+ varmaan vauvan tarvikkeisiin rahaa.

mutta se jaksaminen vauvan kanssa on se asia mikä pitää yrittää taata.

Eiköhän kirjoittaja itse tiedä paremmin mikä totta ja mikä tarua.. Hän myös päättää sen että pitääkö lapsen vai ei. Olisi hänestäkin varmaan kivempi lukea positiivisia asioita kuin noin negatiivisia syyttelyitä "teiniäiti, ei osaa huolehtia yms".Kukaan meistä ei voi tietää minkälainen äiti hänestä tulee.

Mutta mieti tarkkaan oma elämäntilanteesi, oletko valmis suureen päätökseen, hylkäämään osan kavereistasi. Päätä viisaasti ja tee niin mikä tuntuu oikeelta äläkä niin mikä muista tuntuu oikeelta.

en jaksa lukea kaikkia, mutta:
itse olin 19 kun olin raskaana. lapsi jäi ilman isää koska isää ei kiinnostanut. olin biletyyppiä, eli baarit oli tuttuja. olin aborttia vastaan. ei koulutusta. kaikki oli sitä mieltä että tee abortti. en tehnyt. Nyt olen 29v, kahden lapsen äiti. olen opiskellut unelma-ammattiini, ja siitä hoitovapaalla. kertaakaan ei ole kaduttanut. Baarit jäi, kun lapsi syntyi. En todellakaan osannut kuvitella kuinka IHANA asia voi oma vauva olla, ja kuinka siihen VOI kiintyä ja KAIKKI muuttua! Kertaakaan lapseni ei ollut hoidossa ennen 2v synttäreitä. Tällä hetkellä tuntuu että toisen lapsen kanssa "aikuisena" kaikki on vaikeampaa kuin tuolloin. Kaipaan enemmän omaa aikaa, toki sitä saankin nyt kohtalaisesti, ja yövalvomiset on paljon rankempia. Älä välitä muiden mielipiteistä vaan etsi apua ja tukea sieltä mistä saat, kulje oma tiesi.

15-vuotias on itsekin vielä lapsi. Sen ikäinen käy itsekin läpi suuria muutoksia, ja keho ei ole vielä kunnolla valmis synnyttämään, se, että menkat on alkaneet ei tarkoita sitä että olisi valmis huolehtimaan lapsesta. Monilla 15-vuotiailla murrosikä voi olla eri vaiheissa. Tutulla vasta alkoi menkat tuolloin ja vähän rintakumpu kohosi, toinen taas oli jo varsinainen kurvijumalatar. 15-vuotias voi tuntea itsensä henkisesti hyvinkin kypsäksi, mutta muutaman vuoden päästä varmasti kaikki huomaavat, että ovat olleet silloin paljon lapsellisempia.

15-vuotias on lapsi. Peruskoulussa, tai mahdollisesti juuri peruskoulusta päässyt. Hänen pitäisi keskittyä opintoihin, kavereihin, harrastuksiin, ei kakkavaippojen vaihtamiseen.
Tietysti, jos oma suhtautuminen aborttiin on ehdoton EI, niin sille ei voi mitään. Mutta kannattaisi ajatella sen lapsenkin kannalta. Jos pieni lapsi syntyy maailmaan, jossa häntä kasvattaa toinen lapsi pienessä yksiössä sossutukien avulla, onko se kunnon elämää? 15-vuotiaalla ei ole vielä elämänkokemusta, ei käsitystä raha-asioiden hoitamisesta (vuokrat, laskut jne) ja ruoanlaitto- ja siivoustaidotkin tuntuvat nykyään olevan hakusessa tuon ikäisillä. Yksin asumisesta ei ole kokemusta, vastuuta on ollut ehkä lemmikkihamsterista joka eli puolitoistavuotiaaksi.

On aivan eri asia sitoutua kellon ympäri pieneen vauvaan, jonka kanssa elämä ei tosiaan ole ruusuista. Vauva on tämän 15-vuotiaan oma lapsi, ei hänen vanhempiensa - hän ei voi työntää vauvaa vanhemmilleen sitten kun häntä ei huvitakaan enää jatkaa "nukke- ja kotileikkiä". Hyvin harva 15-vuotias pystyy elättämään lapsensa millään tavalla. Vanhempien hoidettavaksi se lapsi jää hyvin suurella todennäköisyydellä. 15-vuotias ottaa aivan liian ison harppauksen, jos joutuu "pikakurssille" aikuisuuden maailmaan astumiseen. Lapsen saanti ei kylläkään tee aikuista, mutta siinä pitää astua liian isoihin saappaisiin.

Tilanteesi on varmasti vaikea ja saat kaiken empatiani!

Minun mielestäni kaikkein tärkeintä on se, mitä sinä haluat. Suosittelen, että mietit asiaa tarkkaan ja teet niinkuin sydämesi sanoo. Jos sinusta tuntuu ettet ole vielä valmis äidiksi, abortti on erittäin hyvä vaihtoehto. Mutta päätöstä tehdessäsi älä anna KENENKÄÄN painostaa sinua suuntaan tai toiseen. Tee päätöksesi yksin ja sydäntäsi kuunnellen, jottei sinun tarvitse myöhemmin katua päätöstäsi.

Jos kaikesta sydämestäsi haluat pitää vauvan, niin tee se! Elämä kyllä kantaa, kun on tahtoa pärjätä. Naiset pärjäävät nuorina äiteinä joka puolella maapalloa paljon ankeimmissa ja surkeimmissa oloissa, kyllä sinäkin pärjäät täällä Suomessa, jossa meillä on kuitenkin yhteiskunnan puolesta erinomaisesti apuja saatavilla. Ja jos haluat pitää vauvan, pyydä rohkeasti apua sosiaalitoimelta ja kaikilta muilta mahdollisilta tahoilta!

Vielä lämmin halaus sinulle :)

Huoh, ap on kyllä 15 -vuotiaan tasolla ajatuksissaan, kun tällaisen provon keksii kirjoittaa, mutta ihan selvä provo tämä on. 15 -vuotiaat tuskin puivat tällaisia ongelmia kaksplus -palstalla. Heillä on ihan muut foorumit sellaiseen....

Mitä ihmettä täällä nyt hämmästellään että ap on ollut täysi-ikäisen kanssa pupuilemassa? Tuskin ap on vastoin tahtoaan sänkyyn kyseisen miehen kanssa mennyt. Itse olin 15-vuotiaana 32-vuotiaan kanssa ja ihan omasta tahdosta,olkoon mies pervo tai ei mutta mitään en pakolla tehnyt.
Ja ap:lle,tosiaan teet niinkuin sinulta itsestäsi tuntuu,muiden mielipiteillä ei ole väliä. Ja paljon voimia tulevaan :)
Itse tulin raskaaksi 18-vuotiaana,sain esikoisen 19-vuotiaana,toisen 21-vuotiaana ja kolmannen 24-vuotiaana. Kertaakaan en ole katunut mutta jälkikäteen olen toivonut että olisin odottanut pidempään. En tuolloin 19-vuotiaana ollut valmis äidiksi mutta raskaaksi tullessani ajattelin että aborttia voi katua,mutta syntynyttä lasta ei.

Sääli että vanhempasi ovat tuolla kannalla. Mielestäni olet kyllä liian nuori harrastamaan seksiä. Mutta kun vahinko on jo tapahtunut et voi kuin tehdä päätöksen ja yrittää parhaasi. Lapsen isälle kyllä kannattaisi kertoa. Olisiko ketään muuta sukulaista joka voisi sinua auttaa ja tukea?
Mielestä vanhemmillakaan ei ole oikeutta pestä käsiään tästä tilanteesta, hehän sinut on kasvattanut ja ovat vastuussa sinusta vielä koska olet alaikäinen, mutta eivät silti voi pakottaa sinut tekemään mitään.

[QUOTE="vieras";24697643]No aloitushan on 90% tod,näk. provo, ainakin on viikot pahasti pielessä...
Sinä se jakelet diagnooseja aina vaan :D

Niin ja en ole tuo sama, jolle viestisi kohdistit.[/QUOTE]

Kuin niin viikot pahasti pielessä?

Kammottavia kommentteja :'( Sulla on oikeus päättää ihan itse syntymättömän lapsesi kohtalosta, vanhemmat ei voi pakottaa aborttia tekemään. Ja tukea saat, vaikka tämän palstan lynkkaus-meininki saattaa antaa toisenlaisen käsityksen. Varmastikaan helppoa ei tule oleman, päätit mitä tahansa. Se ei tarkoita, ettetkö voisi selvitä ihan hyvin :) Kannattaa katsoa, löytyiskö odottajien puolelta joku suljettu ryhmä teini-äideille, saisit vertaistukea. Kaikkea hyvää sinulle, kävi miten kävi :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Mielestäni..;24696709:
15-vuotias on itsekin vielä lapsi. Sen ikäinen käy itsekin läpi suuria muutoksia, ja keho ei ole vielä kunnolla valmis synnyttämään, se, että menkat on alkaneet ei tarkoita sitä että olisi valmis huolehtimaan lapsesta. Monilla 15-vuotiailla murrosikä voi olla eri vaiheissa. Tutulla vasta alkoi menkat tuolloin ja vähän rintakumpu kohosi, toinen taas oli jo varsinainen kurvijumalatar. 15-vuotias voi tuntea itsensä henkisesti hyvinkin kypsäksi, mutta muutaman vuoden päästä varmasti kaikki huomaavat, että ovat olleet silloin paljon lapsellisempia.

15-vuotias on lapsi. Peruskoulussa, tai mahdollisesti juuri peruskoulusta päässyt. Hänen pitäisi keskittyä opintoihin, kavereihin, harrastuksiin, ei kakkavaippojen vaihtamiseen.
Tietysti, jos oma suhtautuminen aborttiin on ehdoton EI, niin sille ei voi mitään. Mutta kannattaisi ajatella sen lapsenkin kannalta. Jos pieni lapsi syntyy maailmaan, jossa häntä kasvattaa toinen lapsi pienessä yksiössä sossutukien avulla, onko se kunnon elämää? 15-vuotiaalla ei ole vielä elämänkokemusta, ei käsitystä raha-asioiden hoitamisesta (vuokrat, laskut jne) ja ruoanlaitto- ja siivoustaidotkin tuntuvat nykyään olevan hakusessa tuon ikäisillä. Yksin asumisesta ei ole kokemusta, vastuuta on ollut ehkä lemmikkihamsterista joka eli puolitoistavuotiaaksi.

On aivan eri asia sitoutua kellon ympäri pieneen vauvaan, jonka kanssa elämä ei tosiaan ole ruusuista. Vauva on tämän 15-vuotiaan oma lapsi, ei hänen vanhempiensa - hän ei voi työntää vauvaa vanhemmilleen sitten kun häntä ei huvitakaan enää jatkaa "nukke- ja kotileikkiä". Hyvin harva 15-vuotias pystyy elättämään lapsensa millään tavalla. Vanhempien hoidettavaksi se lapsi jää hyvin suurella todennäköisyydellä. 15-vuotias ottaa aivan liian ison harppauksen, jos joutuu "pikakurssille" aikuisuuden maailmaan astumiseen. Lapsen saanti ei kylläkään tee aikuista, mutta siinä pitää astua liian isoihin saappaisiin.

olen samaa mieltä näistä asioista. et voi nojautua automaattisesti vanhempiesi apuun, sinun pitää nyt raskausaikana aikuistua, minun mielestä mieluummin muuttaa omillesi, ja alkaa hoitamaan raha-asioita, opetella ruuan laitto yms.

ja jos et pysty puhumaan lapsen isän kanssa tästä, mielestäni et ole vielä valmis. ja mainitaan vielä sekin että kaikki täysi-ikäisetkään eivät ole valmiita äidiksi. ei se sitä ikää katso. vaan henkistä kypsyys astetta.

Yhteistyössä