14v ja tupakointi!! APUJA kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heidu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heidu

Vieras
Tyttö 14 ilmoitti eilen, että hän polttaa, ja hän on valintansa tehnyt.
Pitkien keskustelujen jälkeen ei osannut sanoa järkevää syytä, miksi polttaa.
Kerroin että en missään nimessä hyväksy asiaa ja että minun rahoilla ei polteta.
Ja arestia paukkaa 1viikko, joka kerta kun narahtaa.
Ei mitään vaikutusta, tänään sitten ilmotti, että muuttaa isälleen tai mummulle, kun tää koti on vankila.

Polttaa koska se on tuossa iässä coolia ja kaveritkin polttaa. Et voi estää sitä, mutta sinun ei tarvitse, eikä pidäkään antaa rahaa tupakkaan. Vaikuttaa siltä, että tyttö haluaa kapinoida sinua vastaan.

Pysyt vaan kannassasi! Alaikäiset ei saa polttaa! Se vahingoittaa omaa ja toisten terveyttä, saastuttaa luontoa, ei ole enää muodissa, tuotanto kyseenalaista mm. käytetään lapsityövoimaa (nälkäpalkalla ja pahimmassa tapauksessa ne 6-vuotiaat saa palkaksi savukkeita :( ), aiheuttaa sortoa ja väkivaltaa.

Ihania nää nuoret :D itse olen ollut samanlainen ja siihen toimii oikeasti kotiaresti ja viikkorahattomuus. Eikä tuon ikäinen voi itse periaatteessa päättää missä haluaa asua :D

Alkuperäinen kirjoittaja jormakas:
Polttaa koska se on tuossa iässä coolia ja kaveritkin polttaa. Et voi estää sitä, mutta sinun ei tarvitse, eikä pidäkään antaa rahaa tupakkaan. Vaikuttaa siltä, että tyttö haluaa kapinoida sinua vastaan.

No voi olla coolia mutta kannattaa kuitenkin kannustaa tyttöä lopettamaan. Tiedän monta jotka aloitti 14-vuotiaana polttamaan sen takia että se oli coolia eikä oo vieläkään yrityksistä huolimatta päässy eroon tupakasta.

Kannattaa vaan selittää kuinka paljon rahaa siihen menee ja mitä se tekee terveydelle ja kuinka vaikeaa siitä on myöhemmin päästä eroon!

Juu, ei kannata periksi antaa. Niin poltteli meilläkin tuon ikäinen tyttö, en kyllä sitä tiennyt ennenkuin huomasin askin laukussa. Ilmoitin lapselle, että niin kauan kun kotona asuu ja on alaikäinen ei ole lupaa polttaa, enkä rahoita hänen tupakointiaan. Hän ei ole koskaan haissut tupakalle enkä sen jälkeen ole huomannut hänellä tupakka-askeja. Asiasta puhuttiin silloin monet kerrat ja kerran sen jälkeen on kysynyt minulta lupaa polttaa mutta sitä ei ole heltinyt kun vielä alaikäinen on.

Alkuperäinen kirjoittaja bells:
Ihania nää nuoret :D itse olen ollut samanlainen ja siihen toimii oikeasti kotiaresti ja viikkorahattomuus. Eikä tuon ikäinen voi itse periaatteessa päättää missä haluaa asua :D

Paitsi että 14-vuotias saa päättää asuuko isällään vai äidillään.Tai no ei nyt päättää,mutta mielipidettä kysytään ja usein sen mukaan mennään.

Sanoisin ap:lle,että ei tuossa tosiaan paljon muita keinoja ole kuin olla antamatta rahaa ollenkaan mihinkään ja sitä arestia vaan.Tosin saattaa myös tyttö sitten käydä niin ovelaksi,että väittää lopettaneensa ja siirtyy siihen salapoltteluun..

Rahattomuus auttaa tuollaiseen päähänpistoon. Tyttö kuitenkin varmasti valitsee mielummin koulun alkamisen kunniaksi uudet kouluvaatteet kuin tupakka-askin. Tee selväksi, että rahaa ei tipu mihinkään ellei ole varmuutta, että se ei mene tupakkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Paitsi että 14-vuotias saa päättää asuuko isällään vai äidillään.Tai no ei nyt päättää,mutta mielipidettä kysytään ja usein sen mukaan mennään.

juu mutta ei perusteluksi käy se että "isi antaa polttaa" :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

juu mutta ei perusteluksi käy se että "isi antaa polttaa" :D

äkkiäkös tuommoiset keksii muita syitä..ei niiden muissakaan asioissa tarvitse pysyä totuudessa (omasta mielestään siis!) niin miksi tässäkään..

joka kaupungissa on varmasti muutama sellainen kioski jotka myy alaikäisille ja kannattaa vähän ottaa kaveripiireistä selvää että jos siellä on täysiikäisiä niin niille kannattaa tehdä selväksi että jos ostaavat tupakkia hänelle niin virkavalta puuttuu peliin.

Itse yritin estää ja kieltää polttamisen mutta kuten kaikki tietävät niin ei sitä pysty estämään. Aikaa myöten luovutin ja syksyllä 16v täyttävä tyttö saa polttaa kotona eli siis parvekkeella. 17v just lopetti polttamisen:)

kyllä sitä tupakkaa saa mistä vaan ja rahaa siihen muualtakin kun vanhemmilta.hajut ym saa pois ennen kotiin tuloa ja askit osataan piilottaa.
kaikki keinot olen itse kokeillut ja yllättävän hyvin sen sai pidettyä piilossa.kuten myös juopottelun.
aloitin itse neljännellä luokalla polttamaan ja varastettiin tököjä tuhkiksista.sitten oli tuttuja jotka osti,itse sai muutamista paikoista.pulloja kerättiin ym että rahaa saatiin kasaan tupakkaan.
nyt oon ollut tupakoimatta useita kertoja pitkiä jaksoja+raskaus ajat ja ikää 30v

kotiarestilla ei yleensä saada lapsen kapinointia loppumaan päin vastoin (alkaa karkaaminen sun muut ihanuudet) itsekkin alotin nuorena ja myönsin äidille päin naamaa että poltan. seurasi normaali kiljunta keskustelu jonka päätteeksi äiti ilmoitti ettei rahaa tipu tupakkaan. mutta entä sitten kavereiltahan voi aina pummia. pulloja voi kerätä ja ostattaa jollain. isäni keksi mielestäni parhaiman keinon ainakin itseni kannalta, pöydästä en saanut nousta ennen kuin olin polttanut 5 sikaria putkeen ( uskomattoman paha olo tuli enkä polttanut sen jälkeen). miten tekisin jos omani polttaisi. Nääyttäisin netistä millaiset keuhot tai hampaat on ihmisillä jotka polttavat yleensä moiset shokki kuvat saavat nuoren ainakin miettimään omaa kohtaloaan.

Alkuperäinen kirjoittaja miu:
kotiarestilla ei yleensä saada lapsen kapinointia loppumaan päin vastoin (alkaa karkaaminen sun muut ihanuudet) itsekkin alotin nuorena ja myönsin äidille päin naamaa että poltan. seurasi normaali kiljunta keskustelu jonka päätteeksi äiti ilmoitti ettei rahaa tipu tupakkaan. mutta entä sitten kavereiltahan voi aina pummia. pulloja voi kerätä ja ostattaa jollain. isäni keksi mielestäni parhaiman keinon ainakin itseni kannalta, pöydästä en saanut nousta ennen kuin olin polttanut 5 sikaria putkeen ( uskomattoman paha olo tuli enkä polttanut sen jälkeen). miten tekisin jos omani polttaisi. Nääyttäisin netistä millaiset keuhot tai hampaat on ihmisillä jotka polttavat yleensä moiset shokki kuvat saavat nuoren ainakin miettimään omaa kohtaloaan.

Juu, kotiaresti vaan kasvattaa uhmaa ( mitä itse muistan). Kannattaa keskustella asiasta rakentavasti. Kaikista paras ois nuoren päästä näkemään ne ihmiset jotka ovat sairastuneet COPD:n tai keuhkosyöpään. Ei oo hääviä elää happipullon kanssa.. Netistä jotain "pahempaa" materiaalia nii eiköhän ainaki vähäksi aikaa tupakki unohdu..

Alkuperäinen kirjoittaja ex-tupakoitsija:
Alkuperäinen kirjoittaja miu:

Juu, kotiaresti vaan kasvattaa uhmaa ( mitä itse muistan). Kannattaa keskustella asiasta rakentavasti. Kaikista paras ois nuoren päästä näkemään ne ihmiset jotka ovat sairastuneet COPD:n tai keuhkosyöpään. Ei oo hääviä elää happipullon kanssa.. Netistä jotain "pahempaa" materiaalia nii eiköhän ainaki vähäksi aikaa tupakki unohdu..

tätä konstia käytin (näytin karmeita kuvia hampaista netistä) kun ei hampaan pesu onnistunut nuoremmilla vaikka kuinka ohjaita jaon ja näytin. nyt hampaita pestään joka ilta 3-5 min ja toseddla huolella jopa tulevat näyttämään että ovat tehneet kunnon työtä niiden eteen. yleensä shokki kuvat avaavat nuorenkin katseen.

Yhteistyössä