14-vuotias jo gynekologille?

• Viestiketjun aloittaja kasvukäyrä
  • Ensimmäinen viesti
voi hyvää päivää
Aika turhaa viedä gynekologille, kun ei oo vielä seksielämää eikä mitään naistentauteja eikä sisätutkimusta voi tehdä. Jopa koulun terkkari osaa auttaa tuollaisissa pelkissä kuukautiskipuongelmissa ja terkkarille tuon ikäiset yleensä meneekin, joten eiköhän niillä terkkareilla oo aika hyvä kokemus tuollaisista vaivoista. + tytön on varmasti helpompi mennä muutenkin sinne terkkarille, ei tarvi niin jännätä
Voi hyvää päivää näitä meidän nykytätejä! Kyllä 14-vuotiailla on nykyään ihan sitä seksielämääkin, mutta ei ne kotona siitä puhu! Ja mistä sinä kukkahattutäti kenenkään naistentaudit tiedät? Ei ne kuule ikää kysy!

Gynekologi on naistentautien erikoislääkäri, jonka on hyvä tarkastaa hyvissä ajoin, että pimpsa on normaali ja terve. Ja gynekologi on ammattilainen määräämään kivunlievityksen kuukautiskipuihin ja arvioimaan mm. ehkäisykeinon.

Gynelle!

"..."
Kävin suurinpiirtein tuossa iässä neuvolassa (olikohan sitten ehkäisyneuvola vai aikuisneuvola nimityksellä), jonne itse soitin ja varasin ajan kipeiden kuukautisien vuoksi. Asuin isälläni ja hänelle ilmoitin, että menen hakemaan e-pillereitä tai jotain muuta droppia kun en enää halua olla joka kuukausi paria päivää kipeenä ja pois koulusta. Isä kauhisteli ajatusta e-pillereistä, mutta kun katsottiin poissaolojani niin huomasi itsekin, että olen tosi kipeä juurikin kuukautisten aikaan. Kävin neuvolassa ja siellä tehtiin muistaakseni sisätutkimus jo silloin ja sain e-pillerit ja kuukautiskivut helpottivat huomattavasti. En kokenut mitään traumoja. Seksiä harrastin ensimmäisen kerran 16-vuotiaana, joten pillereitä hakiessa se ei ollut ajankohtaista.

Ja mitä kouluterveydenhoitajalla käymiseen tulee niin mun kokemus (josta toki se 14 vuotta) oli se, että löi vain buranaa käteen joka kerta ja sanoi, että syö särkylääkettä. Mulla ei vaan perus särkylääke siihen oloon riittävästi auttanut.

verahe
Gynekologia suosittelen minäkin. Kun hänelle kertoo, että nuori tulee ensimmäistä kertaa gynekologin vastaanotolle, hän osaa ottaa nuoren jännityksen huomioon ja selostaa jo etukäteen tarkasti, mitä tutkimuksia on tarpeen tehdä.

Niitä tutkimuksiahan nuori jännittää. Väitän, että gynekologi on tässä suhteessa osaavampi kuin tavisyleislääkäri.

"vieras"
Voi viedä gynelle, mutta yleislääkäri on ihan yhtä riittävä, jos ei ole, lähettää hän eteenpäin asiassa.
E-pillerit voi määrätä yleislääkärikin! Tämä on gynen suusta kuultua.

koululääkäriä suosittelen
Jep, kyllä koululääkäri voi tehdä tutkimuksen jos on tarpeellista. Ja tytölle mahtaa olla kivempi mennä yksin sinne koululääkärille kun äidin kanssa gynelle. Ja parempikin niin, saa tyttö kertoa kaiken tarvittavan kun saa yksin olla koko ajan eikä äiti oo vieressä kuuntelemassa.

koululääkäriä suosittelen
Ja lisäisin vielä tuohon että vaikka teillä ois miten hyvät välit, niin ei se tyttö oo enää mikään pikkutyttö, jonka tarvis ja joka haluais kertoa äidille kaikkea

lääkäri
Tällaisessa asiassa voi hyvin mennä koululääkärille, ja terveydenhoitajakin osaa usein auttaa ihan mukavasti. Gynekologille veisin vain jos tyttö on jo seksuaalisesti aktiivinen.

"öököö"
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;28824295:
Tällaisessa asiassa voi hyvin mennä koululääkärille, ja terveydenhoitajakin osaa usein auttaa ihan mukavasti. Gynekologille veisin vain jos tyttö on jo seksuaalisesti aktiivinen.
No sinä et ole tainnut lääkäriä nähdäkään, kun tuommoisia sammakoita suustasi päästelet...

Terveydenhoitaja ei todellakaan saa kirjoittaa reseptiä särkylääkkeille, joita kivuliaat kuukautiset vaativat, e-pillerireseptistä puhumattakaan. Eikä koululääkärille yleensä haluta puhua ehkäisytarpeesta sun muusta eli gynekologille tyttö vaan! Ei äidin tarvitse mennä mukaan, tuon ikäiset osaavat mennä sinne ihan yksinkin.

Uskomatonta, miten tyhmiä aikuiset ihmiset nykyään ovat!

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;28824295:
Eihän vaikkapas kolmekymppinen ole välttämättä koskaan ollut seksuaalisesti aktiivinen, mutta asiaa gynelle voi silti olla.

tuli vaan mieleen
Miksi minusta tuntuu että äiti haluaa viedä tytön gynelle siksi että saa mennä itse mukaan kuuntelemaan ja saa tietää tytön yksityisasioista enemmän kuin tyttö itse haluaa kertoa....Koululääkärille kun äiti ei voi mennä mukaan enää tuossa iässä. Itse en ois ikinä tuon ikäisenä lähtenyt äidin kanssa gynelle enkä missään nimessä ois halunnut mihinkään sisätutkimukseen jos ei aivan pakko ois, muistan että kun olin tuon ikäinen niin joku meidän luokan tytöistä vedätti että koululääkäri teki muka sisätutkimuksen ja kaikki oli ihan paniikissa kun odotti omaa aikaa.

Saraldo
[QUOTE="vieras";28825274]Sisätutkimusta ei tehdä jos tyttö on neitsyt eli immenkalvo on ehjä.[/QUOTE]

Meinaatko, että se immenkalvo on niin pyhä, että sen saa puhkaista vain penis? Ihan yksi hailee, onko siellä kalvo vai ei, sisätutkimuksen voi silti tehdä. Ja jos se siinä sitten puhkeaa, niin so what? Se on vaan yks hemmetin kalvo. Se ei tee tytöstä mitenkään "huonoa" tms, seksuaalinen koskemattomuus on edelleen tallella. Jos silläkään nyt mitään merkitystä on, mitä sekään muille kuuluu.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
ggggg
Eipä tuolla ole juuri väliä jos kerta tarvitsee vaan kivunlievitystä. Ihan yleislääkäriltä mulle hankittiin tujummat kipulääkkeet kuukautiskipuihin. Enhän mä 13-vuotiaana olisi halunnut edes gynekologille. Kyllä sitä sielä ehtii vanhempana sitte rampata...

Siiis ap
Et tod mee tyttös mukaan
Se ei oo pikkunen
Hänellä on jo yksityisyys
Gyne kyl potkaseis sut huoneesta ulos, onneksi jos änkeet mukaan
Viimenen asia itellä ois ollu että äiti ois tullu ees lääkärille mukaan!!!!!!!

[QUOTE="vieras";28825274]Sisätutkimusta ei tehdä jos tyttö on neitsyt eli immenkalvo on ehjä.[/QUOTE]

Immenkalvo voi revetä kovassa urheilussa ja tamponin käytössä. Joillakin immenkalvoa ei ole ollenkaan tai se on vain hyvin pieni repale. Miten siis neitsyys liittyy ehjään immenkalvoon?

Yhteistyössä