Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja hg:
Jos mieheni tekisi rikoksen, ja joutuisi vankilaan..
Vaikka 'vain' avovankilaan, ja vaikka 'vain' mitättömistä talousrikoksista (kuten täällä tuntuu olevan niitä lieventäviä asianhaaroja, jolloin se tuomio ja rikos ovat melkeimpä hyväksyttyjä, tai 'ihan ok' ) , minä en kävisi katsomassa, eikä taatusti yksikään lapseni astuisi vankilan alueelle.
Minä en ymmärrä teitä, miten avovankilassakaan olo voi olla ihan hyväksyttävää, ja miten lapsen oleskelu siellä on ihan kivaa???
tota noin mun mielestä on aivan eriasia istua raharikoksesta kuin taposta linnassa..
Mun mielestä se ei ole eri. Jos ihminen kykenee ylipäätään rikoksen tekemiseen, oli se sitten millainen rikos tahansa, se kertonee jotain hyvin oleellista sen ihmisen moraalista ja ajattelutavasta joka tapauksessa: vaikka se rikos olisi ollut jotain, mikä varsinaisesti ei ole satuttanut ketään toista. Toinen mun veljistä on istunut nimenomaan raharikoksen vuoksi, tai oikeammin petoksesta, enkä mä varsinaisesti voi sanoa kunnioittavani tätä piirrettä muuten rakkaassa veljessäni. Ja mä katson, että kerta hän teki itse valinnan tehdä rikoksen tietäen että siitä saattoi joutua kärsimään, hän pystyy kärsimään sen rangaistuksenkin ilman meitä muita. Mä en halua olla sen rikoksen (enkä rangaistuksen ) kanssa missään tekemisissä.
Tämä petos juttu on sinänsä aika jännä asia kokonaisuudessaan.
Monesta ihmisestä on ihan sallittuna hujata rahaa itselleen erilaisten tukien muodossa. näistä ei yleensä joudu edes linnaan, vain maksamaan takaisin rahat. Kuitenkin taloudellinen hyöty voi olla paljon suurempi, kuin esim veropetoksen tehnyt joka joutuu linnaan melkein automaattisesti.
Sitten on tietysti näitä pienempiä oman/lapsen iän huijaaminen jonkun edun saavuttamiseksi, kaupassa punnituksen jälkeen tuotteen lisääminen, punnitaan halvemman hinnan mukaan, jätetään palauttamatta jos saadaan vahingossa liikaa rahaa takaisin tai ei mennä maksamaan, jos vahingossa jotain on maksamatta tullut kassojen läpi, löydetään jonkun rahakuori eikä palauteta jne..
Yhteiskunnassa on tietyt normit ja säännöt joiden mukaan täällä pitäisi elää ja olla. Loppujen lopuksi aika harvassa taitaa olla ne ihmiset, mitkä ei koskaan ole tehnyt mitään väärää missään olosuhteissa.
Mun mielestä on samasta moraalista kysymys aina kun tavoitellaan omaa taloudellista etua. On se hyöty sitten muutama euro tai kymmenniä tuhansia, niin yhtä kaikki väärin tehty, niin väärin tehty.