13-vuotias polttaa ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
väittää ettei polta mutta tiedän että polttaa. Vaatteet haisee tupakalle, samoin hiukset, sormet ja suu. Lähes kaikki kaverit polttavat myös, osa ihan julkisestikin, eivät edes piilottele mitenkään. Joidenkin kavereiden kotonakin poltetaan - jopa sisällä joten toisinaan haju vaatteissa on aikamoinen.

Mitä tehdä ? Kotiaresti - ei auta. Rahan antamisen lopettaminen - ei auta. Puhuminen asiasta - ei auta. Opettajat koulussa ovat huomauttaneet asiasta - ei auta. Mikään ei tunnu tehoavan. Kavereilta saa aina pummattua, vaikka omaa rahaa ei olisi euroakaan. Taskuista / laukusta ei löydy "todistusaineistoa" mutta eihän ne kädet tai henki haise ellei myös itse polta. Myös muutamat tuttavat ovat kertoneet nähneensä tytön tupakka kädessä. Nyt kun tupakointi ei vielä (toivottavasti) ole kovin jatkuvaa niin miten ihmeessä sen saisi loppumaan ? Vaikeaa on, varsinkin kun kaveripiirissä tosiaankin lähes kaikki polttavat ja sosiaalinen paine ympärillä on kova -> tiettyyn porukkaan kuuluminen tuntuu olevan tärkeintä tällä hetkellä.

ei välttämättä mikään saa lopettamaan, itse aloitin 11vuotiaana ja ei sitä mikään vanhempien teko saanut loppumaan, aina sitä tupakan jostain löytää tai saa.. :/

Meikäläistä ei saanut lopettamaan aikoinaan tupakointia kuin syöpä kakskymppisenä. Alotin samanikäsenä eli 13-vuotiaana. Koulussa poltettiin koulualueen ulkopuolella, himassa hais tupakka muutenkin niin kukaan huomannut jos livahti nurkan taakse pikaselle. Lääkärin mukaan syöpä ei ollut tupakoinnin aiheuttama, mutta ei se asiaa auttanutkaan. Lopetuksen jälkeen pelkästä tupakanhajusta on tullut paha olo. Koita vedota faktoihin, tuon ikäisellä tulisi olla jo omat aivot käytössä (toisin kuin mulla oli :P ) .

Olen kanssa sitä mieltä ettei mitenkään. Itse aloin polttamaan saman ikäisenä eikä vanhempani tai muutkaan sukulaiset saarnoillaan ym. saaneet siitä luopumaan. Vasta kun aloimme miehen kanssa suunnitella vauvaa (olin silloin 24v.) lopetin tupakoinnin.

Ei tuttavista löytyis ketään "tupakkatautia" sairastavaa tai keuhkosyöppotilasta? Mun polttelu loppui siihen, kun jouduin seuraamaan läheltä isäni hengiltä tukehtumista keuhkonlaajentuman vuoksi. Ei ollut kaunista katseltavaa se...

Ei ne kaverit loputtomiin pummaa. Me on sanottu lapsille, että jos eivät ala polttaan, niin kustannetaan niiden autokoulu. Jos taas alkavat polttaan, niin jäävät ilman ajokorttia, kun ei niillä itsellä ole niin paljon rahaa. Minä lopettaisin viikkorahan annon sillä perusteella, että en halua sponsoroida tupakoimista.

Kännykkä, tietokone, pleikkari, tv jne. jäähylle. Nykypäivänä lähinnä idiootit ja luuserit polttaa, lapsesi tuskin haluaa olla kumpaakaan.

Polttaako teillä kotona joku? Sinä tai lapsen isä?

mä aloin kanssa polttamaan 12v ja mua ei saanut mikään lopettamaan, kunnes tulin raskaaksi parikuukautta ennen 18v synttäreitä, sen jälkeen en ole tupakkaan koskenut.

Eipä siihen taida mikään auttaa, ei tuon ikäinen pysty ajattelemaan mitä seurauksia siitä tulee. Vaikka pystyisikin, niin se on vasta joskus kaukana tulevaisuudessa, ja nyt eletään tätä hetkeä. :/ Harva aikuinen keuhkosyöpäpotilaskaan pystyy tunnustamaan sairautensa olevan oma vika. Aina se on joku muu, ilmansaasteet tms.

Lapsen ja nuoren tupakointi

Kasvuiässä aloitettu tupakointi haittaa luuston kehittymistä. Tupakoivilla lapsilla ja nuorilla on muita ikäisiään enemmän keuhko- ja hengitystieinfektioita ja yskää. Heidän keuhkojensa toiminta on rajallisempaa ja keuhkojen koko pienempi kuin tupakoimattomilla. He hengästyvät tupakoimattomia nuoria nopeammin eikä heidän kestävyytensä ole yhtä hyvä.

Mitä nuorempana tupakoinnin aloittaa, sitä herkemmin syntyy nikotiiniriippuvuus ja sitä suurempi riski on sairastua tupakoinnin seurauksena. Savukkeiden myynti on Suomessa kielletty alle 18-vuotiaille.

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=62

Tupakointi ja nuoret

Nikotiiniriippuvuus syntyy lisäksi varsin nopeasti. Monet nuoret, jotka suunnittelevat polttavansa ehkä muutaman vuoden, päätyvät jopa kymmeniä vuosia jatkuvaan tupakointiin.

Tupakoinnin aiheuttamat vakavat sairaudet kehittyvät enimmäkseen hitaasti. Osa terveyshaitoista syntyy kuitenkin jo poltettaessa ja välittömästi sen jälkeen. Tupakointi heikentää myös vasta vähän aikaa polttaneen hapenottokykyä ja aiheuttaa hengityselinsairauksia.

Tupakointi vaikuttaa muun muassa pituuskasvuun

Tupakointi vaikuttaa pituuskasvuun, alentaa yleistä suorituskykyä ja heikentää kestävyyttä. Se voi estää keuhkojen kehittymisen täyteen mittaan ja alentaa niiden toimintakykyä. Lepotilassa nuoren tupakoijan sydän lyö 2-3 kertaa nopeammin kuin tupakoimattomalla nuorella. Nuoret tupakoijat saavat huomattavasti enemmän yskää sekä hengitystie- ja keuhkosairauksia kuin tupakoimattomat. Katso: Tupakoinnin terveysriskit

Nuorten tupakointi lisääntyy EU-maissa. Suomalaisista 14-, 16- ja 18-vuotiaista nuorista tupakoi vuonna 2003 päivittäin 24 prosenttia. Luku on pysynyt lähes samana 1980-luvulta lähtien, mutta poikien tupakointi on vähentynyt ja tyttöjen tupakointi lisääntynyt, joskin vuoden 2005 nuorten terveystapatutkimuksen mukaan myös tyttöjen tupakointi on kääntynyt laskuun.

Maailman terveysjärjestön WHO:n nuorten terveyskäyttäytymistä koskevan tutkimuksen mukaan vähintään kerran viikossa tupakoivien 15-vuotiaiden nuorten osuus oli Itävallassa 32 prosenttia, Belgiassa 23, Tanskassa 19, Englannissa 24, Ranskassa 26, Saksassa 33, Kreikassa 14, Irlannissa 20, Portugalissa 22 ja Ruotsissa 15 prosenttia.

Kapinallisuutta ja seksuaalista viehätysvoimaa

Tupakoinnin aloittamiseen liittyy paljon sosiaalisia ja psykologisia seikkoja, joita myös tupakkateollisuus käyttää hyväkseen asiakashankinnassa. Suurin osa nuorista aloittaa tupakoinnin peruskoulussa. Niillä, jotka selviytyvät savuttomana peruskoulun loppuun, on suuret mahdollisuudet välttää tupakointi kokonaan.

Mitä aiemmin on tullut nikotiinista riippuvaiseksi, sitä vaikeampaa on lopettaa tupakointia. Riippuvuus palvelee tupakanvalmistajia, joille tupakoitsijasta tulee uskollinen asiakas vuosikymmeniksi. Tupakoitsijat ovat kuluttajien joukossa poikkeuksellisen merkkiuskollisia ja siksi nuorten merkkivalintoihin yritetään vaikuttaa mainonnan keinoin.

Tupakkamainonnassa on lukuisia juuri teini-ikäisiin ja nuoriin vetoavia aineksia. Ehkä keskeisin mainonnalla ylläpidetty mielikuva korostaa tupakointia aikuistumisen symbolina; polttamiseen on liitetty erityisesti kapinallisuus sekä seksuaalinen kypsyys ja viehätysvoima.

Ensimmäiset tupakkakokeilut

Tupakointia kokeillaan nykyisin entistä nuorempana. Tupakoinnin aloittamisessa ikävuodet 12-18 ovat ratkaisevia. Polttamisen taustalla ei ole tupakan maku tai miellyttävä ensikokemus. Yleensä ensimmäiset savukkeet maistuvat pahalta, savu ärsyttää hengitysteitä ja verenkierron kautta keskushermostoon leviävät aineet huimaavat.

Ensimmäinen tupakka maistuu juuri siltä, mitä se sisältää: yli 4000 kemiallista ainesosaa, joiden joukossa on muun muassa raskasmetalleja. Tupakasta haetaankin ainakin aluksi muuta kuin makua. Mielikuvat, tuttavien ja idolien antama malli sekä kaverien asenteet vaikuttavat paljon tupakoinnin jatkamiseen. Vähitellen polttamaan ryhtynyt tottuu myös selviytymään joistakin tilanteista tupakan avulla siinä, missä hänen tupakoimaton kaverinsa löytää jonkun muun keinon esimerkiksi lievittää hermostumista.

Tupakointi yhdistyy usein muihinkin terveyttä vahingoittaviin valintoihin. Tupakoivien nuorten ruokavalio ei keskimäärin ole yhtä terveellinen kuin tupakoimattomien. Tupakoijat harrastavat myös vähemmän liikuntaa kuin tupakoimattomat.

Koulutustasolla on yhteys tupakointiin. Tupakointi levisi aikanaan ensimmäisenä varakkaan ja koulutetun väestön keskuuteen. Nykyisin hyvin koulutetut ryhmät polttavat vähiten ja tupakoinnin painopiste on siirtynyt alempiin sosiaaliluokkiin.

Tupakointiin vaikuttavat myös henkilökohtaiset tekijät, kuten asenteet ja taidot. Tupakointi on yhteydessä riskinottoon ja kapinallisuuteen. Toisaalta tupakointi liittyy myös itsetuntoon. Nuoren itseluottamus, se pystyykö hän kieltäytymään tarjotusta tupakasta, on keskeinen tupakoinnin aloittamista ennustava tekijä, joka säätelee nimenomaan ryhmässä tapahtuvaa tupakointia. Jos nuori onnistuu läpäisemään peruskoulun tupakoimatta, hän ei todennäköisesti ala myöhemminkään tupakoida.

Tupakoivien nuorten osuus kussakin ikäluokassa kasvaa 20-25-vuotiaiden ikäluokkiin saakka. Aikuistuessa tupakoinnin houkutus vähenee, eikä juuri kukaan aloita tupakointia yli 25-vuotiaana. Suuri osa tupakoivista aikuisista haluaa lopettaa.

Tupakasta eroon

Useimmat tupakoinnista irti pyrkivät kertovat lopettamisen vaikeudesta. Nikotiinista ja tupakoinnista tulee helposti riippuvaiseksi. Tupakoinnin lopettaminen voi siksi kiristää nuorenkin polttajan hermoja ja aiheuttaa muita vieroitusoireita. Katso: Tupakoinnin lopettaminen

Nuuska

Monet nuoret pitävät nuuskaa haitattomana, koska siitä ei tule savua (häkää) keuhkoihin. Suun, kurkun ja nielun alueella nuuska kuitenkin vaikuttaa haitallisesti. Se aiheuttaa ientulehduksia ja -haavaumia ja altistaa muun muassa suu- ja kurkunpääsyövälle. Kosmeettisia haittoja pitkäaikaisesta nuuskankäytöstä ovat hampaiden kellastuminen ja ienten vetäytyminen.

Nuuska sisältää enemmän nikotiinia kuin savukkeet ja aiheuttaa siksi vahvan riippuvuuden.
Katso: Nuuskamisen terveysriskit

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=0

Älä pilaa suhdettasi lapseesi kokonaan pelkästään tupakan takia. En usko, että oikeasti pystyt maagisesti saamaan hänet lopettamaan. Keskity siihen, että luot hyvää, avointa ja luottavaa suhdetta teiniisi. Vaikka tupakka on paha myrkky, tuo teini-ikä mukanansa vaarallisempiakin asioita. Mieti tarkkaan kuinka paljon olet valmis uhraamaan savuttomuuden vuoksi.

Tyttö on puhunut että haluaisi skootterin sitten 15-vuotiaana. Olenkin tässä miettinyt että jos se skootteri voisi olla eräänläinen "palkinto", edellytyksenä että ei polta eikä juo (mitä on myös tehnyt). Ongelmana vaan tosiaan on tämä kaveripiiri joka on erittäin "päihdemyönteinen". Itse asiassa tämä nuorten päihdemyönteisyys on tällä hetkellä todella suuri ongelma täällä meidän kotiseudulla ... niin suuri että poliisi, sossu, koulut, nuorisotyöntekijät, vanhemmat jne. ovat ERITTÄIN huolissaan asiasta. Tämmöistä ei ole kuulemma koskaan ennen ollut.

Tupakasta kieltäytyminen on varmasti tosi vaikeaa kun ympärillä on monta kaveria ja kaikilla tupakka huulessa. Tavallaan jos ei käyttäydy kuten me niin et kuulu porukkaan. Kaiken lisäksi tytöllä on huonoja kokemuksia ala-asteelta, oli vähän syrjitty ja nyt kun yläasteen alkaessa tytöstä tulikin selvästi suositumpi ja uusia kavereita ilmestyi roppakaupalla, osa vähän pahiksiakin, niin porukkaan kuulumisen tunne on ihan hirveen kova juttu.

Lähipiirissä ei ole mitään "varoittavaa esimerkkiä" mitä tupakanpoltto voi tehdä. Meidän perheessä ei kukaan polta eikä itseasiassa kukaan lähimmistä sukulaisistakaan. Huoh, periksikään en tahtoisi antaa vaikka nyt tuntuu että kaikki puhe ja "saarnaaminen" menee kuuroille korville :(

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Älä pilaa suhdettasi lapseesi kokonaan pelkästään tupakan takia. En usko, että oikeasti pystyt maagisesti saamaan hänet lopettamaan. Keskity siihen, että luot hyvää, avointa ja luottavaa suhdetta teiniisi. Vaikka tupakka on paha myrkky, tuo teini-ikä mukanansa vaarallisempiakin asioita. Mieti tarkkaan kuinka paljon olet valmis uhraamaan savuttomuuden vuoksi.

Siis täh? Tenava pyörii ihmeporukoissa vetää tupakka, eikä vanhemmat saisi puuttua? Koulussa nimenomaan sellaiset jälki-istuntotyypit kärysivät ensi tupakalle ja seuraavaksi viinalle ja jne... parempi puuttu alkuvaiheessa kuin loppuvaiheessa.

Jep, jos lopettaa ja niin "Saat kuukauden päästä skootterin käsirahan säästötilillesi.. vuoden päästä siellä on jo puolet ja niin pois päin.. eli palkitse jos lopettaa. Mutta jollei, sano että saa hommata sen itse jos onnistuu ja kerro faktat, siis hinnat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:

Siis täh? Tenava pyörii ihmeporukoissa vetää tupakka, eikä vanhemmat saisi puuttua? Koulussa nimenomaan sellaiset jälki-istuntotyypit kärysivät ensi tupakalle ja seuraavaksi viinalle ja jne... parempi puuttu alkuvaiheessa kuin loppuvaiheessa.

Toki kannattaa puuttua lapsen yleistilanteeseen, mutta tupakan suurentelu ei auta asiaa yhtään. Jos lapsella on kaikki hyvin ja hän on onnellinen, hänellä ei ole tarvetta pilata omaa terveyttään. Saattaa polttaa hetken ja sitten lopettaa kun ikää tulee lisää

Jos menee tärvelemään suhteensa teiniin, niin kontrolli on mennyttä ja lapsi on omillaan; voit vain odottaa ja toivoa, ettei mitään kauhean pahaa tapahdu.

Et selkeästi ole itse kuulunut ns. "porukoihin". Itse aloitin polttamisen vasta lukion lopussa ,mutta kyllä mä pyörin samoissa porukoissa ja hengasin "tupakkapaikalla" vaikka en polttanut silloin. Join ensimmäistä kertaa 13-vuotiaana niinkuin suurin osa kavereistani. Ja sen jälkeen noin krt kk kun oli "iso disko-ilta" Ikinä en ole ollut jälki-istunnossa, numerot ovat olleet ihan hyvät. Vanhempani kyllä yrittivät puuttua, eivät antaneet rahaa yms.. mutta etsin sitten itse kukkalähetin työn ja sain siitä rahat :)
Myöhemmin muutin 17-vuotiaana pois kotoa ja tein töitä sekä opiskelin. ihan korkeakoulututkintoon saakka, vaikka pyörinkin ns. "porukoissa" mistä yrität nyt sanoa.

Ei ne porukan niin ihmeellisiä ole. Ihan tavallisia nuoria, jotka koettelevat rajojaan ja haluat testata sitä mitä muutkin. Ap, älä rankaise liikaa tai se kääntyy sua vastaan. Tiukka saa toki olla yms.. mutta ei kuitenkaan pumpulissa kasvattaa.

Just tätä tarkoitan. Mieluummin keskity siihen, että sulla olis npuhevälit ja lapsesi voisi tulla sulle sanomaan, että äiti nyt mulla on tosi paska olla ja kaverit on alkanu vetää piriä ym.. "Mitä mun pitäs tehdä?"
Se, että kyttäät kokoajan luo tytölle sellaisen paineen, että alkaa ns. vitutuspäissään polttaa vielä enemmän.

Kyllähän kaikkienpitäisi tietää sen, että se mikä on kiellettyä, tekee siitä kiinnostavan. Itse en saanut 15-vuotiaanakaan jäädä kellekään yöksi, joten päätin sitten sulkea ensimmäisen oman kännykkäni ja jäädä yöks. Ilmoittamatta mitään. Olin yrittänyt kysyä MONTA MONTA KERTAA lupaa, mutta kun sitä ei heltinyt niin päätin, että v*t*t, minä jään sitten vaikka ilman lupaa.

Mä olen tästä samaa mieltä. Samassa tilanteessa olin meidän pojan kans. Jos vetää niin vetää, ei voi mitään. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:

Et selkeästi ole itse kuulunut ns. "porukoihin". Itse aloitin polttamisen vasta lukion lopussa ,mutta kyllä mä pyörin samoissa porukoissa ja hengasin "tupakkapaikalla" vaikka en polttanut silloin. Join ensimmäistä kertaa 13-vuotiaana niinkuin suurin osa kavereistani. Ja sen jälkeen noin krt kk kun oli "iso disko-ilta" Ikinä en ole ollut jälki-istunnossa, numerot ovat olleet ihan hyvät. Vanhempani kyllä yrittivät puuttua, eivät antaneet rahaa yms.. mutta etsin sitten itse kukkalähetin työn ja sain siitä rahat :)
Myöhemmin muutin 17-vuotiaana pois kotoa ja tein töitä sekä opiskelin. ihan korkeakoulututkintoon saakka, vaikka pyörinkin ns. "porukoissa" mistä yrität nyt sanoa.

Ei ne porukan niin ihmeellisiä ole. Ihan tavallisia nuoria, jotka koettelevat rajojaan ja haluat testata sitä mitä muutkin. Ap, älä rankaise liikaa tai se kääntyy sua vastaan. Tiukka saa toki olla yms.. mutta ei kuitenkaan pumpulissa kasvattaa.

Miksi pitää juoda ja polttaa voidakseen kuulua "porukoihin". Omassa kaveripiirissäni ei poletettu eikä juotu ja silti käytiin koulun bileissä, mutta niihin hommiin ei mitään pään sekoitette tarvittu.

Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
Ei ne kaverit loputtomiin pummaa. Me on sanottu lapsille, että jos eivät ala polttaan, niin kustannetaan niiden autokoulu. Jos taas alkavat polttaan, niin jäävät ilman ajokorttia, kun ei niillä itsellä ole niin paljon rahaa. Minä lopettaisin viikkorahan annon sillä perusteella, että en halua sponsoroida tupakoimista.

Kiristystä! Me ollaan kyllä kaikille hommattu ajokortti ja auto. Poltti tai ei! Tasavertaista oltava.

Yritän vielä selventää... Eli ap:

Sinun pitää saada lapsesi uskomaan, että sinulle kaikista tärkeintä on se, että hän on onnellinen ja että hänestä kasvaa onnellinen aikuinen. Jos teet tupakasta isomman asian kun hänen hyvinvoinnistaan, niin hän ei enää voi luottaa sinuun ollenkaan. Miksi hän silloin edes yrittäisi toimia sääntöjesi mukaan?

Sen sijaan jos lapsi uskoo, että tärkeintä sinulle on hänen hyvinvointinsa, hän luultavasti kuuntelee sinua. Ei aina tottele, tietenkään, mutta yrittää silti enemmän kun jos kuvittelee, että sinulle on tärkeintä se, että hän tekee niin kuin sinä sanot..

Ähh. Selvensikö yhtään?

Yhteistyössä