13 ja Rööki maistuu..

  • Viestiketjun aloittaja tiukkapipomutsi
  • Ensimmäinen viesti
Jos nuori haluaa polttaa,se tekee sitä vanhempien sanomisesta huolimatta jos haluaa.
Mut periksi ei kannata antaa kertoohan se jo siitä että välitetään.
Jos alkaa kessuttelee,voi itse ainakin sanoa että on kaikkensa tehnyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2005 klo 19:10 tiukkapipomutsi kirjoitti:
Melkein kaikkia,paitsi askillista röökiä ja tulipunaruusuja ollaan kokeiltu.On otettu viikkoraha pois,arestit eri pituisina,kännykkä kielto,kaverikielto,on "lahjottu";jos oot polttamatta saat mennä leffaan kaverin kaa,uuden paidan,levyn tai jotain muuta kivaa.Jos tiedossa joku meno esim kaverille tai reissuun lähtö ja jääny röökistä kiinni,menot peruttu,jopa montakin kertaa.Mopokortti idea on hyvä,mutta jätkällä on jo rahat säästössä korttiin ja mopoon.Pitäisköhän luvata vuoden bensat...Houkutuksena on ollut jopa uusien soittovehkeitten hommaaminen.ON myös otettu lisää soittotunteja sekä päinvastoin,vähennetty tunteja kun hölmöilee...Nyt varmaan jo nauratte mulle,että luovuttaisit jo!!!Nyt kävi ihme...Poika tuli sisälle kavereitten luota,eikä haissu yhtään röökille.Ei ole polttanu tänään yhtään.Kerroin olevani tosi mielissään ja sanoi ettei edes kaipaa röökiä..Tiedä sitten häntä milloin taas pitää näyttää kovaa jätkää kavereille

Sanoit, että lapsella on valmiina rahat mopoon ja korttiin. Te olette kuitenkin hänen huoltajia siinä vaiheessa ja voitte kieltää ajamasta korttia ja ostamasta mopoa, jos haluatte.
Mulle tuo tupakanpoltto on etenkin lapsen kohdalla on kyllä niin iso juttu, että mopot ja mopokortit voisi unohtaa samantien...

Voimia teille! Minustakaan periksi ei pidä antaa!
 
ite siis oon 15 ja puol ja oon polttanu 12 vuotiaasta lähtien... ylpeä siitä en ole mutta mude tietää että poltan ja ostaa mulle 1 askin bonus green xl ja 1 askin l m punasta viikossa
miten voisin sanoo et ei tarvii ostaa enää mä lopetan? en kyl oo viel ajatellu mut halusisin lopettaa
kamut siis ei välitä poltanko vai en oon niille silti rakas mutta boyfriend on sanonut et mun pitäis lopettaa -.-
 
En voi käsittää tälläistä ongelmaa, vaikka olenkin kahden murrosikäisen lapsen äiti(!). Nuoret eivät ole ikinä jääneet kiinni, enkä usko että edes koskisivat tupakkaan tai muihin päihteisiin. Kyllä varmasti lapsen kasvatuksessa on mennyt jotain pieleen, jos jo 13-vuotiaana polttaa tupakkaa..Hei haloo!!
 
Ikävä kyllä en lukenut kaikkia vastauksia, mutta kerron neuvon näin nuoren ja lapsettoman näkökulmasta.

Lahjominen ei todellakaan ainakaan minuun olisi toiminut. Ajattelisin, että "hei mä saan jotain hyvää siitä hyvästä että valehtelen tehneeni (tai tekemättä) jotakin.

Keksin nyt pari taktiikkaa näin nopeasti päästä:

Urheilu
Urheilu toimii hyvin. Tuo mielihyvää, uusia kavereita ja mieli liikkuukin muualla kuin tupakassa. Tietysti olisi hyvä jos urheilu olisi lapselle mieluisaa. Jossain vaiheessa saattaa huomata, että tupakan lopettaminen auttaisi urheilussa.

Tytöt/pojat ei tykkää
Vaikuttaa yllättävän paljon teinien ajatusmaailmaan, se on tietenkin persoonallista missä ja milloin ja te vanhempina varmaan tiedätte jos tämä toimisi tai ei.

Rahat pois
Aika pakko ja voimakeino, mutta ei sitä tupakkaa ilman rahaa saa. Kannattaa tietenkin vahtia jos rahaa alkaa tulla lapselle jostakin... Aika ankeeta nuorella kun ei ole rahaa mitä käyttää.

Siinä pari neuvoa. Harvoin noin nuoria lapsia kiinnostaa tulevaisuuden terveysongelmien miettiminen joten pelottelu saattaa mennä kuuroille korville (persoonallista tämäkin tietty).

Huomatkaa siis että en ole vanhempi enkä todennäköisesti vielä moneen vuoteen tule olemaan. Kerron vaan nuoremman henkilön näkökulmasta.
 
vierailija
Hauska lukea tätä vuoden 2005 ketjua. Joku nosti sen jostain syystä. Taitaa olla 2021 aikalailla asenteet muuttuneet tupakan vastaisiksi eikä tupakan poltto ole enää nuorten keskuudessa coolia vaan vain ankeat tyypit polttaa.
 

Yhteistyössä