12 vuotias yksin yön kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmm

Vieras
onko ihan mahdoton ajatus? Missä tilanteessa jättäisit?
Miten esim. yksinhuoltajat jotka tekevät vuorotyötä tekevät? Jos ei oo sukulaisia tai muuta tukiverkkoa käytettävissä. Päivähoitoonkaan ku ei yli kouluikäisiä oteta.

jos lapselle on ok, ni toki jättäsin! kännykän ku varmaan omistaa ni ei hätä, ehkä jos on naapuri tms. johon luottaa ni vois käyhä vinkkaa että lapsi on kotona yksin, et jos tulee hätä nii vois sinne mennä?

En kyllä jättäisi. Pitkän harkinnan jälkeen 15vee oli yksin kotona yön kun koulutuksessa olin. Hyvin meni ja hyvin oli kissansa kanssa nukkunut. Usein en häntäkään vielä jättäisi yksin mutta yt tilanteista johtuen oli pakko.

En jättäisi. 12v on kuitenkin niin pieni (vaikka isolta saattaa toisinaan vaikuttaakkin), vasta ala-asteikäinen... Kyllä lapsella pitää olla turvallinen aikuinen lähellä. Yksin ollessa netti ja TV ehkä houkuttavat, ja yöaikaan ne eivät ole lapsen paikka. Jos kukaan ei ole valvomassa nukkumaan menoa, tuleekohan tuon ikäisen itse mentyä ajoissa nukkumaan... Mietin vain, että itse en uskaltaisi jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja 12vee vielä niin pieni:
En kyllä jättäisi. Pitkän harkinnan jälkeen 15vee oli yksin kotona yön kun koulutuksessa olin. Hyvin meni ja hyvin oli kissansa kanssa nukkunut. Usein en häntäkään vielä jättäisi yksin mutta yt tilanteista johtuen oli pakko.

just.. ite olin tuon ikäsenä 2 viikkoa yksin kotona kun vanhemmat olivat toisella puolella maapalloa matkalla. Eikä siitä ole edes kymmentä vuotta. Mä oon toki aina ollu itsenäinen luonne, mutta ehkä se sitten tosiaan riippuu luonteesta ja henkisestä kypsyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja 12vee vielä niin pieni:

Siis mä en käsitä tän palstan kaksinaismoralismia. Kovasti kehutaan miten nuorikin voi olla hyvä äiti ja kaikki tuntee teiniäitejä jotka on parhaita mahdollisia mammoja. Aborttiin ei kannusteta, vaan teiniäitejä rohkaistaan pitämään vahinkolapset.

Ja sitten 12-vuotiasta ei voi edes jättää yksin kotiin!

Miettikääpä, että niinkin lyhyen ajan päästä kuin vaikka 4 vuoden kuluttua se samainen muksu saattaa olla täällä kyselemässä et mitä tekis kun testi näyttää plussaa :O

Ja johan sen neitsyysketjustakin näki, että suuri osa palstalaisista on menettäny neitsyytensä 13-14-vuotiaina...

Mun mielestä tämä riippuu niin lapsesta. Ennenkaikkea on tärkeintä, haluaako ja uskaltaako lapsi olla yön yksin kotona. Kyllä fiksu 12v pärjää, jos on kännykkä, ja vaikka joku naapuri tarvittaessa lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
12-vuotias on vielä pieni olemaan yön yksin kotona. Toki asiaan vaikuttaa myös lapsen luonne, mutta en jättäisi.

Pieni :o Voi luoja :headwall:

Minusta 12-vuotias on pieni. Pieni siis siinä mielessä että esim. jos jotain tapahtuu ei välttämättä pysty toimimaan järkevästi. Katselen tuon ikäisiä työkseni, joten olen tutustunut moneen hyvin erilaiseen 12-vuotiaaseen. Osa varmasti voisi ja pystyisi olemaan yötä yksin kotona. Toiset taas eivät millään.

Olen samaa mieltä

http://yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2010/03/aikuisten_pelot_vievat_lapsilta_ulkoleikit_1495867.html?browserArticleId=1495867&defaultArticleId=1495867&wireframe=text&pageNumber=5
Aikuisten pelot vievät lapsilta ulkoleikit

julkaistu 02.03. klo 06:43, päivitetty 03.03. klo 08:47

[näytä kuva: Lapsi kaivaa lumikasaa muovilapiolla. (YLE) ]

Ylihuolehtivat nykyvanhemmat kasvattavat turvakaukalosukupolvea, jonka elinpiiri on kapeampi kuin koskaan ennen. Erikoistutkija Marketta Kyttä on huolissaan lasten liikkumatilan katoamisesta.

Vauraissa teollisuusmaissa lapsuus on muuttamassa muotoaan. Se on yhä turvatumpi mutta myös ahtaampi. Moni lapsi viettää aikansa neljän seinän sisällä, aidatuilla alueilla ja kulkee sovituilla kyydeillä valvottuihin harrastuksiinsa.

- On jo paljon näyttöä siitä, että myös Suomessa leikki-ikäisten elinpiiri tahtoo jo rajoittua jopa neljän seinän sisälle tai vain kotipihalle. Vielä pari vuosikymmentä sitten tämänikäiset huitelivat kilometrien päässä, sanoo erikoistutkija ja ympäristöpsykologi Marketta Kyttä Aalto-yliopistosta.

Turvallisuuden kaipuu voi mennä liiallisuuksiin, eivätkä lapset ole vuosikymmenten saatossa muuttuneet. Motorisia, psyykkisiä ja sosiaalisia taitoja kehittääkseen lapsi tarvitsee omaa vapautta liikkua. Tutkija Marketta Kytän mukaan yritys poistaa riskit sekä sisätiloista että ulkomaailmasta on todella ongelmallinen.

- Moni vanhempi ehkä ajattelee, että ympäristö pitää pehmustaa lapsia varten. Ajatellaan, että ulkotiloissakin lapset voivat leikkiä korkeintaan pienillä aidatuilla alueilla, joissa on otettu huomioon kaikki mahdolliset turvanäkökulmat. Miten heistä sitten tulee katuosaajia, jotka tunnistavat riskit silloin kun ne vastaan tulevat, Kyttä kysyy.

Voi hyvänen aika. Itse vietin 12-vuotiaana kavereideni kanssa keskenään viikon keskellä korpea mökillä, jossa ei ollut juoksevaa vettä eikä sähköä. Polttopuut piti sahata ja hakata itse ja ruoka valmistaa trangiassa. Hyvin pärjättiin ja oli kivaa. Meihin luotettiin ja tuo ja vastaavat kokemukset toivat itsenäisyyttä, itsevarmuutta ja vastuuntuntoa.

Ja kyllä, olin tuon ikäisenä ja nuorempanakin myös yksin yötä kotona. Ja kavereiden kanssa.

Yhteistyössä