12-vuotias ja nautii leikkimisestä?

  • Viestiketjun aloittaja "mymmeli"
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
Musta tuo on ihanaa ja tervettä ja kaikkea muuta kuin kummallista :) 12-vuotias on vielä ihan lapsi ja sallittakoon hänelle silloin myös lapsenomainen toiminta. Toiset vanhemmat kun joutuvat jo pelkäämään, missä kunnossa se 12-vuotias tulee perjantai-iltana kotiin :( Jos tämä 12-vuotias on sun oma lapsesti, onneksi olkoon :flower:!!
 
"Sirkkeli"
[QUOTE="Sirkkeli";23372835]Harva nykyajan lapsi leikkii enää 12-vuotiaana, mutta onneksi miekin omistan tällaisen(11,5 v) :) Olisin hyvin toivottavaa, että lapsi käyttää lapsen lailla.[/QUOTE]

Heh, siis olisi hyvin toivottavaa, että lapsi käyttäytyy niin kuin lapsen kuuluu.
 
"mymmeli"
Juu ei luuhata kylillä ja h.... Olen vain katsellut muita saman ikäisiä lapsia ja tullut siihen tulokseen,
että leikit ovat jääneet.
Oma lapseni sen sijaan ostaa vielä legoja.
On vaan ikäviä juttuja tuolta koulumaailmasta tullut ja siksi pohdin onko lapsessa jotain vikaa?
 
Saraldo
Tarkoitatko, että koulussa on jotenkin kiinnitetty lapseen huomiota? Siihen että leikkii? Toivottavasti mikään koulu ei ole niin hölmö, että pitää minkä tahansa ikäistä lasta liian vanhana leikkimään :(
 
  • Tykkää
Reactions: Uudi
"mymmeli"
Olen sirkkelin kanssa samaa mieltä.
Ja itseäni harmittaa, kun lapsien lapsuus on nykyään liian lyhyt.
Ongelma tulee siinä, että saman henkisiä ikäisiään kavereita ei meinaa löytyä.
 
Saraldo
Jatkoa... Mä ymmärrän, jos se 12-vuotias leikkii jollain nuppipalapeleillä, että silloin ei ehkä ole kaikki ihan kohdallaan. Mutta esim. Legojahan on todella monimutkaisia systeemejä. Sulla taitaa olla melko luova lapsi :)
 
:)
Leikki kehittää ja on varmasti parempi vaihto ehto kuin että olisi pahojaan kylillä tekemässä..musta on kauheata katsoa näitä 12 vuotiaita jotka notkuuvat jossain kauppojen kulmilla ja ovat niin teinejä että...Toivoisin että omanikin aikanaa leikkisi mahdollisimman pitkään
 
"Sirkkeli"
Mun lapsi leikkii keppihevosilla ja sleich-hevosilla. Itse joudun vaivautumaan leikkien eteen tekemällä kepparit ja tarvikkeet talleineen riimuineen. Mutta olen onnellinen että lapsi vielä leikkii.
Hänen luokkakaverit lopettivat leikkimisen jo ekan-tokan luokan aikana. Lastanikin hävettää oma leikkimisensä, ja näin ollen ei halua kutsua ketään meille kun noita talleja yms. ei saa piiloon.
 
Ihan tervettähän tuo, ja just hyvä juttu että ton ikästä ylipäätään kiinnostaa, kyseessä kuitenkin on vielä lapsi :). Mäkin muistan vielä ton ikäsenä levittäneeni mitä erilaisempia barbi-leikkejä ympäri omaa ja kaverin huonetta.

Tietysti jos esim. tuntuu että leikkii vaan kaiket päivät yksinään eikä kavereita näy, niin sillon voisin jo ruveta huolestumaan asiasta, mutta muuten kuulostaa ihan normaalilta (jos siis leikit tosiaan jo vähän semmosia isompien leikkejä esim. barbeilla tai rakentelee jotain virityksiä legoilla tai vaikka sitten hoivais vauvoja, ei semmosia mitä 3-vuotiaat leikkii. Siis just noi Saraldon mainitsemat nuppipalapelit sun muut oikeasti lapselliset jutut.)
 
"mymmeli"
Kiitos saraldo! Olen miettinyt pääni puhki ja aikamonta yötä valvonut ja surrut.
Itsekkin olen iloinen, että lapsi haluaa olla vielä lapsi!
Ja siihen haluan antaa mahdollisuuden ja tilaa. Onneksi on noita pikku sisaruksia joiden kanssa voi touhuta.
Kaveria/ystävää kaipailee kovasti, vaikka yksinkin viihtyy ja haluaa ollakkin iltaisin.
 
"vieras"
[QUOTE="Sirkkeli";23372930]Mun lapsi leikkii keppihevosilla ja sleich-hevosilla. Itse joudun vaivautumaan leikkien eteen tekemällä kepparit ja tarvikkeet talleineen riimuineen. Mutta olen onnellinen että lapsi vielä leikkii.
Hänen luokkakaverit lopettivat leikkimisen jo ekan-tokan luokan aikana. Lastanikin hävettää oma leikkimisensä, ja näin ollen ei halua kutsua ketään meille kun noita talleja yms. ei saa piiloon.[/QUOTE]

Mun leikkii kanssa näillä (kesällä 12v), mutta tekee itse kepparit ja tarvikkeet niille ja lisäksi omistaa muutaman samanhenkisen kaverin =)
 
"minttu"
Ihanaahan tuo on! Mun mielestä on ihan kamalaa, kun nykyään jo jotkut 8-vuotiaatkin ovat olevinaan niin isoja, etteivät enää halua leikkiä... En ymmärrä, miksi pitäisi aikuistua niin nopeasti. Kyllä tätä aikuisen elämää ehtii elää kyllästymiseen asti, antaa lasten olla lapsia mahdollisimman pitkään!
Itsekin leikin vielä 15-vuotiaana barbeilla 4 vuotta nuoremman serkkuni kanssa - oli hyvä "tekosyy" leikkiä nuoremman serkun seurana :)
 
"Sirkkeli"
[QUOTE="vieras";23373015]Mun leikkii kanssa näillä (kesällä 12v), mutta tekee itse kepparit ja tarvikkeet niille ja lisäksi omistaa muutaman samanhenkisen kaverin =)[/QUOTE]

Joo, mun tyttärellä on kans muutama samanhenkinen kaveri noihin leikkeihin, mutta ne eivät ole luokka/koulukavereita, ja ne on isänsä luona ne kaverit.
Toivoisin, että tytär tekisi itse nuo varusteet, mutta ei. Ei tee. Mielestäni se olisi loistavaa puuhaa tuon ikäiselle. Herrrmot ei hällä kestä, on turhan kriittinen omaan kädenjälkeen :/
 
Kiva, että lapsi on vielä lapsi ja leikkii, on minunkin kantani.
Monissa legopaketeissakin muuten lukee 14-vuoteen asti. Ja käsittääkseni niitä legorakennelmia saattaa harrastaa ihan aikuisetkin ihmiset. Esim. keräillä jotain Star Wars legoaluksia tai vastaavaa.
 
"äiti"
Meillä syksyllä 14-v.täyttävä poika leikkii pikkuveljen (7-v.) kanssa ihan mielellään. Toki "kulkee" kavereiden kanssa nuokkarilla, ovat meillä tai vastaavasti ystävien kotona.. mutta siis poitti oli mullakin, niinkuin monilla edellisilläkin kirjoittajilla, että leikkii. :) Mustakin se on ihanaa; "isona" ehtii sitten olla koko loppuiän.
 
ererere
Mä leikin itse barbeilla varmaan 14-vuotiaana. Anna leikkiä, hyvä ettei ole aikuistumassa liian pian. Enemmän olisin huolissani jos tuon ikäinen jo 'seurustelisi' ja luuhaisi kavereiden kanssa pitkin kyliä.

Ja sitäpaitsi, aika moni tuon ikäinen saatta oikeasti leikkiä vielä mut ikätovereilta salaa, ettei tulisi sanomista.
 

Yhteistyössä