11v:lle oma pankkitili? Mitä se silläkin tekee?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Niin, poika tahtoisi oman pankkitilin koska kavereillakin on. En nyt tiedä minkä takia hänen kavereilla on mutta itse en näe syitä avata tilin meidän 11v pojalle.
Se vähäinen viikkoraha mitä hän saa menee heti samantien, toisin kuin pikkusiskonsa joka on jo saanut yli 70e säästettyä uuteen polkupyörään...
Paljonkohan ne tilinhoitomaksut nykyään onkaan, ja voiko sitä tiliä avata vaikkapa (omani)verkkopankin kautta?

"eee"
No mulla ainakin on ollut tili ihan syntymästäni saakka :eek:

Eikö lapsi saa ikinä esim. synttärilahjaksi rahaa? Muutaman vuoden päästähän hän menee jo kesätöihinkin jne, silloin viimeistään tiliä tarvitaan.

Säästämistäkin voisi helpottaa, jos olisi oma tili.

"vieras"
Tuskin tekee nykyää mitään. Itse oli 11v vuonna -90 ja silloin kohdeltiin pankeissa lapsiasiakkaita hyvin. Yksikseni vein joululahja- ja synttärirahoja ja muuten keräämiä viikkorahoja pankkiin ja yksin kävin nostamassa, kun oli jotain isompaa ostettavaa. Ei enää onnistu. Ei kai pankkeihin saa mennäkään enää pikkuasioissa ja asiakaspalvelua tiskillä on silloin, kun lapset koulussa. Ei enää klo 13 jälkeen.

"aloittaja"
[QUOTE="eee";24964971]No mulla ainakin on ollut tili ihan syntymästäni saakka :eek:

Eikö lapsi saa ikinä esim. synttärilahjaksi rahaa? Muutaman vuoden päästähän hän menee jo kesätöihinkin jne, silloin viimeistään tiliä tarvitaan.

Säästämistäkin voisi helpottaa, jos olisi oma tili.[/QUOTE]

Ilmeisesti ollaan eri kasteissa. Jotkut vaan syntyvät hopea tai vähintäänkin pronssilusikka suussaan mutta meidän Niko-Petteri nyt sattui syntymään muovilusikka suussaan joten tuo "meillä tili avataan jo ennenkuin vauva kerkeää syntyä" ei ollut mahdollista...
Juu, uudet futiksen nappikset olisi kiikarissa, ja ehkä se tilin avaaminen voisi toimia väylänä säästää niitä rahojaan. Joulukin on jo ovella, ja mitä ilmeisemmin myöskin lahjoja raha muodossa olisi luvassa...

"Vieras"
Mulla ainakin oli tuon ikäisenä oma tili. Sinne voi säästää rahaa ja ne säilyy siellä tallessa paremmin kun jossain säästöpossussa ja sitten vanhempana voi hankkia visa electronin.

"jojo"
[QUOTE="aloittaja";24965049]Ilmeisesti ollaan eri kasteissa. Jotkut vaan syntyvät hopea tai vähintäänkin pronssilusikka suussaan mutta meidän Niko-Petteri nyt sattui syntymään muovilusikka suussaan joten tuo "meillä tili avataan jo ennenkuin vauva kerkeää syntyä" ei ollut mahdollista...
Juu, uudet futiksen nappikset olisi kiikarissa, ja ehkä se tilin avaaminen voisi toimia väylänä säästää niitä rahojaan. Joulukin on jo ovella, ja mitä ilmeisemmin myöskin lahjoja raha muodossa olisi luvassa...[/QUOTE]

Kultalusikoita ei tässä huushollissa ole ja hopealusikoitakin oli vain 6 kun esikoinen syntyi, nekin olivat mieheni ristiäislahjaksi saamat. ;)

Lasten rahalahjoja ei anneta käteen, ne pannaan tilille ja käytöstä neuvotellaan. Jos meillä vanhemmilla on rahaa, sitä laitetaan joskus pikkuisia määriä tileille. Karkkiraha tulee meiltä tai hilkkuina mummolta, turha toivo, että mahdollisia rahalahjoja saisi kiikuttaa karkkikauppaan.

Mulla oli yläasteiässä kaksikin tiliä, toinen oli säästötili, jolta pantiin sovitusti rahaa käyttötilille ja sillä rajallisella summalla opettelin kortin käyttöä, omien puhelinlaskujen maksamista yms. Opiskelemaan lähtiessä äiti sitten lakkasi valvomasta rahaliikennettä ja pääsin itsenäisesti käpäliksi säästötilillekin.

"jaa"
[QUOTE="aloittaja";24965049]Ilmeisesti ollaan eri kasteissa. Jotkut vaan syntyvät hopea tai vähintäänkin pronssilusikka suussaan mutta meidän Niko-Petteri nyt sattui syntymään muovilusikka suussaan joten tuo "meillä tili avataan jo ennenkuin vauva kerkeää syntyä" ei ollut mahdollista...
Juu, uudet futiksen nappikset olisi kiikarissa, ja ehkä se tilin avaaminen voisi toimia väylänä säästää niitä rahojaan. Joulukin on jo ovella, ja mitä ilmeisemmin myöskin lahjoja raha muodossa olisi luvassa...[/QUOTE]

Kyllä meillä on avattu tili lapselle alle vuoden ikäisenä. Eikä ollut rahaa. Mutta kun se ei maksa mitään, miksi ihmeessä sitä ei avaisi?
Joskus jos on varaa, talletan hiukan säästöön. Mummutkin ovat joskus jotain laittaneet.
Ei siihen mitään kultalusikoita tarvita.

"netta"
Me ollaan just ens viikolla menossa pankkiin avaan tili meidän nelikuiselle pojalle. Ja pankki antaa pesämunan 40 euroo sinne. Ja sit sillä on säästöpossu, johon me laitetaan hiluja, siis ihan 5 ja 10 senttisiä. Se on tossa eteisessä ja on sinne kummit ja mummutki senttejä tiputellu.

Isompi laps on kanssa säästäny tililleen viikko- ja lahjarahoistaan. Eikä tosiaan olla mitään kulta- ei edes hopea- tai pronssilusikka suussa syntyneitä. On varmaan vaan kertakäyttölusikka, mutta sitä suuremmalla syyllä on syytä oppia säästään ja käsitteleen rahaa lapsesta saakka.

"Vierailija"
[QUOTE="aloittaja";24965049]Ilmeisesti ollaan eri kasteissa. Jotkut vaan syntyvät hopea tai vähintäänkin pronssilusikka suussaan mutta meidän Niko-Petteri nyt sattui syntymään muovilusikka suussaan joten tuo "meillä tili avataan jo ennenkuin vauva kerkeää syntyä" ei ollut mahdollista...[/QUOTE]

No avatkaa se tili nyt, jotta saatte kierteen katkaistua ja Niko-Petterin lapsilla olisi edes teräslusikka.

Tilin ja rahan käyttö on yksi perustaitoja, jotka ihmisen on opittava.

Ja mihin tiliä siis tarvitsee? Sinne laitetaan
1) viikko- tai kuukausiraha ja
2) mahdolliset rahalahjat.

Kortiksi Visa Electron, jolla lapsi maksaa jatkossa ostoksensa. Tuo on kätevämpi kuin käteinen raha, koska sillä voi maksaa pikkusummiakin, kun taas automaatista pitäisi nostaa vähintään 20 e kerralla.

Ainakin meidän pankissa lasten tilien pito ei maksa mitään. Tarkista asia omasta pankistasi.

Tilille
Myös meidän lapselle avattiin tili heti syntymän jälkeen. Sinne pankki laittoi pesämunan ja lahjaksi saatuja rahoja on sinne talletettu ellei niillä ole tehty lapselle hankintoja. Tiliä avatessa voi sopia sen käyttöoikeuksista. Periaatteessa lapsi saa omat valtuudet 15-vuotiaana, mutta siihenkin voi vaikuttaa suuntaan ja toiseen. Kysy pankista lisää - kysyminen ei maksa mitään. Lasta voi kasvattaa vastuuseen ja jos tili on oman tilisi alla, voit seurata sen käyttöä vaikka verkkopankista.

"mä"
Meillä myös pojat saivat oman tilin heti ristiäisten jälkeen .
Sinne ovat itse säästäneet laittamalla haluamansa osan viikkorahoista säästöpossuun ja myös molemmat isovanhemmat laittaa syntymäpäivinä , jouluna jne. pienen summan rahaa . Aika kiva summa on jo tileillä rahaa.
Itse säästämänsä rahat saa pojat käyttää milloin vaan mutta isommista hankinnoista neuvotellaan.

Minulla on ollut vauvasta asti tili ja niin omilla lapsillanikin. Sinne laitetaan kaikki rahat mitä lapset lahjaksi saa, lapsilisät ja palkka. Saavat käyttää tiliä kun ovat sen ikäisiä että ymmärtävät jo hivenen rahan päälle. Saavat siis ostaa jotain mitä ovat pitkään halunneet yms. Tuo oma tili on muutekin aika hyvä opettaja säästämistä ajatellen. Meillä se ainakin on toiminut niin. On kiva säästää ja viedä pankkiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Öh;24964999:
Luulin, että on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että vauvalle avataan oma pankkitili, mutta ilmeisesti ei sitten olekaan... Aina täälä oppii uutta!
Niin mäkin oon luullut kunnes tässä joku aika sitte kuulin että mun mieheni veli on avannu pankkitilin tyttärelleen joka täytti 17vee. Tyttö siis oli ollu siihen asti ilman omaa pankkitiliä. Mun on pakko sanoa että olin vähä :O kun kuulin. Meillä on avattu jo vauvalle heti kun on nimen saanu, kaukana asuvat isovanhemmat laittaa yleensä lahjat rahana sinne tilille. Mulla itsellänikin on ollu vauvasta asti pankkitili ja pidän sitä ihan itsestäänselvyytenä mutta ei se vissiin kuitenkaan ole.

Ap:lle: tosi monella tuon ikäisellä on jo visa electron kortti, jolla ne vi maksaa pieniä ostoksia. Vanhemmat laittaa kuukausirahan heidän tililleen ja sitte lapsi saa oman harkinnan mukaan sen käyttää. Olin vähä :O kun naapurin 9vee tuli mun matkaan kauppaan ja maksoi omalla electronilla. Häneltä sitte kuulin että tää on ihan tavallista.

Kultamuna suussa?
Meille tuli lapsen synnyttyä postia useammastakin pankista. Tarjosivat pesämunaa, jos avaisimme tilin lapselle, ja totta kai niin teimmekin. Olen kuvitellut, että kaikki tekevät.

Isovanhempien toiveesta perustimme lapselle myös arvo-osuustilin, jonne isovanhemmat tekevät jouluna ja synttärinä pienen sijoituksen. Eli yksivuotiaamme omistaa osakkeita :D

Ja ihan tavallisia palkansaajia olemme.

"vieras"
Mä en ole IKINÄ edes kuullut, etteikö viimeistään 3-vuotiaalla olisi oma tili?! Mä olen luullut, että aina vauvalle avataan oma tili ihan kuin automaattisesti, vaikkei rahaa olisikaan laittaa säästöön.

hoomoilanen
Meillä on viidelle lapselle avattu tili heti vauvana. Yritetty edes vähän laittaa jokaiselle säästöön heti syntymästä.
Mun mielestä kaikki maksut ovat ilmaisia alle 27-vuotiaille.

Yhteistyössä