11kk ja syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tammikuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tammikuu

Vieras
Meillä poika täytti jokin aika sitten 11kk ja minua on alkanut mietityttää pojan syöminen, kun mikään ruoka ei tunu maisuvan. Ainoastaan puurot ja vellit kelpaavat ja maitoa menisi pullsoa vaikka miten paljon. Poika oppi vasta pari viikkoa sitten juomaan tuttipullosta (aikaisemmin pelkästään rintaa), joten onkohan tämä jotain uutuuden viehätystä vai mitä?
Perunat, liharuuat yms ei kelpaa. Suussa on kuusi hammasta ja tällä hetkellä ei näytä olevan yhtään puhkeamassa, joten siitä tämä ei ainakaan johdu.
Jotain pienten vauvojen soseita saan menemään ehkä pienen pilttipurkillisen verran, mutta yhtään enemäpää ei koskaan mene.

Tuntuu kummalta kun kaveri liikkuu jatkuvasti ja tuntuisi että nälkä olisi kovakin. Maitoa, maitoa ja maitoa poika on koko ajan vailla. Voiko maitoa antaa liikaa ja miten sitä voisi kokeilla rajoittaa? Miten paljon yleensä tämän ikäiset syö, siis aina kerta-annoksena?

Meidän pojalla samat syömisongelmat nykyään. Ruoka ei maita, siis se kunnon ruoka. Leipää, raejuustoa, jogurttia, hedelmäsoseita ja hedelmää kyllä syö, mutta ei kunnon ruokaa.

Maitoa myös joisi vaikka joka ateriaksi ja nyt onkin tavaksi tullut yölläkin herätä kerran tai kaksi juomaan maitoa. Tapa, jota ei kuukausina 2-8 kk ollut ollenkaan. Sen jälkeen aikoi heräilemään öisin ja juuri tuo maito tuntuu olevan ainoa joka auttaa jokaöiseen itkuun.

Aiemmin tuo yöheräily ei vaikuttanut ruokailuun, mutta nyt tuntuu, että mitä vähemmän päivällä syö, sitä enemmän yöllä juo. Enkä tiedä miten tästä kierteestä pääsee pois! Olen yrittänyt jättää makeat välipalat - joita siis söisi pelkästään - pois. Samoin istutan syömään ruokaa useamman kerran, jos ei ekalla kerralla uppoa. Ei auta tämäkään. Jos ruoka ei maista ensimmäisellä yrityksellä, ei se myös maita kolmannella. Sitten on pakko antaa näitä muita naposteltavia, kuten raejuustoa, leipää ja hedelmiä. Muuten ei söisi mitään.

Onko jollakin antaa vinkkejä, miten tästä edetetään. Niin ja hampaita meillä vasta kaksi alhaalla ja kaksi tulossa ylös, ei siis kovin pureskele vielä mitään.

sama täällä, tyttö on 9,5 kk ja ei ole koskaan ollut mikään suursyömäri. Ruoka ei kelpaa ja hedelmäsoseetkin ja puuro menee vaihtelevasti mutta veli ja maito pullosta kelpaa kyllä. Ruokaa saan tytölle syötettyä kun syödään yhdessä sormin, eli syötän omilla(puhtailla)sormilla pieniä paloja perunaa, porkkanaa ja lihaa, kalaa ja laitan hänelle eteen muutaman pienen palan ruokaa, jota yrittää itse ottaa sormin. Lusikkaa ei huoli suuhun ! Hampaita on 4 ylhäällä ja 2 alhaalla, ja hyvin pureskelee pehmeitä paloja. Hedelmäsoseita syö toisinaan purkin kerrallaan ja yleensä teenkin niin, että jos ruoka ei kelpaa niin annan sitten sosetta, jotain on syötävä. Meillä on sama juttu, ettei auta kokeilla ruokaa myöhemmin uudelleen, ei kelpaa tytölle ei sitten millään. Me herätään 9 aikaan ja puuroa syödään 10 - 10.30 välillä muutama lusikallinen, sitten tunnin päästä velliä 2 dl. Nukutaan 3 h päikkärit välillä 12-15 ja sitten 16-17.00 välillä syödään ruokaa se pieni määrä ja päälle jokin sose tai hedelmä, banaani tai raastettu omena ja sitten vielä rintaa. Riippuen siitä mieten söi viimeksi, niin 19 aikaan puuroa noin 5 lusikallista ja sitten iltapesu 20-20.30 välillä ja pesun jälkeen vellä 2 dl. yöllä herää 2-3 kertaa syömään.

Voi kun huojentavaa kuulla, ettei olla ainoita tässä tilanteessa. Meillä paljon samoja asioita liittyen ruokailuun. Usein käy niin, että lusikasta poika ei ruokaa huoli, mutta kun tarjoan samaa ruokaan sormin, laskee paremmin. Ja tosiaan ne puurot ja ruuat jäävät luvattoman usein siihen 3-5 lusikalliseen. Aluksi siis maittaa, mutta niin lyhyen aikaa.

Poika on aiemmin syönyt tosi reippaasti puuroa joka aamu ja ilta, ruokakin on maistunut paljon paremmin - hyvä syömäri siis. Miksi lakkoilla nyt, kun kuluttaakin koko ajan enemmän ja enemmän? Neuvolassa sanottiin vain, että pitäisi syöttää sitä kunnon ruokaa ja jättää ne makeat pois - ja unohtaa yösyötöt. Makeat on jätetty, mutta miten jättää ne yömaidot, kun toinen huutaa vaikka toista tuntia ilman?

Viime yö oli kaiken huippu! Sain menemään pikkuisen iltapuuroa, mutta annoin vielä kokonaisen tuttipullon maitoa 21 aikoihin, kun nostin pojan sänkyyn. Sen jälkeen kuvittelin, että hän nukkuisi yön rauhallisesti.

Eka herätys oli klo 1, seuraava klo 3.30 ja viimeinen klo 6. Joka kerta huusi/itki kunnes sai maitoa, jota annoin sitten 120-90 mm. Aamulla heräsi kahdeksalta ilman huolen häivää. Aamupuuro ei maittanut tuolloin, ei yhdeksältä eikä kymmeneltä. Viiliä söi pikkuisen viimeiselle yrittämisellä.

Apua! Mitä teen tämän pojan kanssa, joka taantuu takaisin pikkuvauvaksi?

Kannattaa kokeilla erilaisia puuroja tai tehdä vispipuuroja, eri marjoista saa todella maukkaita ja hyvän makuisia. Iltapuuro tässä tapauksessa tuntuisi olevan tärkeämpi, jotta yösyönnit loppuisi, silloin voisi poikaa unikouluttaa pois maidosta.

Maitoa ei kannata antaa ennen ruokailu, jotta ruoka sitten paremmin maistuisi. Tuon ikäinenhän voisi jo juoda ihan nokkamukista tai lasista. Tuttipullo on aika turha, koska maitotuotteita voi antaa jo aika monipuolisesti.

Teetkö liharuuat itse vai annatko kaupan soseita? Jos esim. teet itse, kokeile antaa kaupan pilttejä. Jos ne menee paremmin alas, voit pikkuhiljaa sotkea sekaan omaa tekemää ruokaa. Tai sitten ehkä omiin soseisiin poika kaipaa enemmän makua, joten mausteita kehiin. Jos annat kaupan soseita, kokeile menisikö omat ruuat paremmin.

Sitten voisit kokeilla erilaisia lusikoita eli jos syötät muovilusikalla, anna ruoka tavallisella lusikalla, kaikki uusi ja erilainenhan lapsia kiehtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja muutama idea...:
Kannattaa kokeilla erilaisia puuroja tai tehdä vispipuuroja, eri marjoista saa todella maukkaita ja hyvän makuisia. Iltapuuro tässä tapauksessa tuntuisi olevan tärkeämpi, jotta yösyönnit loppuisi, silloin voisi poikaa unikouluttaa pois maidosta.

Maitoa ei kannata antaa ennen ruokailu, jotta ruoka sitten paremmin maistuisi. Tuon ikäinenhän voisi jo juoda ihan nokkamukista tai lasista. Tuttipullo on aika turha, koska maitotuotteita voi antaa jo aika monipuolisesti.

Teetkö liharuuat itse vai annatko kaupan soseita? Jos esim. teet itse, kokeile antaa kaupan pilttejä. Jos ne menee paremmin alas, voit pikkuhiljaa sotkea sekaan omaa tekemää ruokaa. Tai sitten ehkä omiin soseisiin poika kaipaa enemmän makua, joten mausteita kehiin. Jos annat kaupan soseita, kokeile menisikö omat ruuat paremmin.

Sitten voisit kokeilla erilaisia lusikoita eli jos syötät muovilusikalla, anna ruoka tavallisella lusikalla, kaikki uusi ja erilainenhan lapsia kiehtoo.

Kiitos neuvoista. Valitettavasti suurin osa noista "jutuista" on jo kokeiltu.

Tuttipullosta ei juoda kuin yöllä, muuten käytetään nokkamukia. Sängyssä se vaan suttaa, joten sen takia pullo. Maitoa en anna ennen ruokailua. Ruokana on ollut sekä kaupan pilttipurkkeja, että omatekemään perunaa+ lisuketta. Ei ole eroa, kumpaa yrittää syöttää, jos ei maita niin ei maita. Puuroja ollaan kokeiltu useampaa. Tavallista veteen sekoitettavaa, johon olen kokeillut myös maitoa, myslipuuroa sekä vispipuuroa. Kaikilla sama "teho", eli ei kelpaa kuin korkeintaan 5-6 lusikallista. Illalla harvemmin sitäkään. Ollaan syöty tavallisella lusikalla, muovilusikalla ja sormin ne ruuat mitä pystyy sormin syöttämään. Sormiruokailu on pojasta hauskinta, mutta valitettavasti sekään ei ihan joka ruuan kanssa käy :-/

Varmasti tärkeintä olisi opettaa pois tuosta yösyötöstä, johon ollaan nyt vasta viimeisten kuukausien aikana menty. Mutta miten, kun itku ja huuto ei lopu millään ilman maitoa. Pisin aika yritystä oli 45 minuuttia ja sitten ratkesi äidin hermot.

Teidän kannattaa pitää tuota unikoulua, niin, että molemmat vanhemmat voivat siihen osallistua. Yksin sen toteuttaminen on todella rankkaa öisin väsyneenä. Tiedän kokemuksesta, sillä me unikoulutettiin poika pois yösyötöistä hänen ollessaan 8kk. Helppoa se ei ollut, vaan vaati tooodella pitkää pinnaa ja jaksamista. Onneksi mies oli apuna, koska itse olisin aina helpommin antanut periksi.

Tuo huonosti syöminen voi olla eräänlainen vaihe, joka toivottavasti menee pian ohi. Ehkä teillä poika ei vain malta syödä, jos esim. tuo liikkuminen kiinnostaa enemmän.

Meillä jos pojalla syöminen tökkii, niin kun kyselen häneltä ruokailun aikan kaikkea mahdollista esim; missä lamppu, kello jne, niin kun poika niitä osoittaa sormellaan, samalla tuikkasen lusikallisen ruokaa hänen suuhunsa. Kun mielenkiinto on muualla kuin siinä itse syömisessä, ruokaa saa menemään.

Tsemppiä teille...

Alkuperäinen kirjoittaja muutama idea...:
Teidän kannattaa pitää tuota unikoulua, niin, että molemmat vanhemmat voivat siihen osallistua. Yksin sen toteuttaminen on todella rankkaa öisin väsyneenä. Tiedän kokemuksesta, sillä me unikoulutettiin poika pois yösyötöistä hänen ollessaan 8kk. Helppoa se ei ollut, vaan vaati tooodella pitkää pinnaa ja jaksamista. Onneksi mies oli apuna, koska itse olisin aina helpommin antanut periksi.

Tuo huonosti syöminen voi olla eräänlainen vaihe, joka toivottavasti menee pian ohi. Ehkä teillä poika ei vain malta syödä, jos esim. tuo liikkuminen kiinnostaa enemmän.

Meillä jos pojalla syöminen tökkii, niin kun kyselen häneltä ruokailun aikan kaikkea mahdollista esim; missä lamppu, kello jne, niin kun poika niitä osoittaa sormellaan, samalla tuikkasen lusikallisen ruokaa hänen suuhunsa. Kun mielenkiinto on muualla kuin siinä itse syömisessä, ruokaa saa menemään.

Tsemppiä teille...

Kaikki harhautuksetkin on yritetty lusikka lentokoneena tai autona temppuja, lamppujen, lintujen jne bongailuja, leluja, sekä kädessä olevia harhautus-leipäpaloja myöten. Suu ei aukea, ei edes itkiessä tai nauraessa. Ovela pikkumies.

Unikoulu kai pitäisi aloittaa, mutta äidin jaksaminen on kovilla jo nyt ja siksi sitä lykkäisi. Meillä isä ei ole kotona kuin joka toinen viikko ja tuolloin olen antanut hänen nukkua yöt. Hän tuskin suostuu unikouluttamaan jatkossakaan.

Kyllä nyt naurattaa ne rinnanröyhistelyt, kun sain ylpeänä vastailla, että meidän vauva se nukkui kokonaisia öitä jo kahden kuukauden jälkeen.

Meillä oltiin koulussa viime yönä! Päätin heti kokeilla unikoulua. Tankkasin illalla sen minkä pystyin eli muutaman lusikallisen puuroa, pikkuisen enemmän viiliä ja vielä vellipurkin kyytipojaksi sänkyyn.

Poika heräsi kolme kertaa, mutta en antanutkaan maitoa enää. Istuin vieressä puhumatta ja katsomatta päin. Ensin huusi seisaaltaan sängynlaidalla, välillä istahti ja nousi taas. Sitten jo meni makuullekin välillä. Itki kyllä koko ajan, mutta ajattelin olla tiukkana heti, tassutelin kyllä aina kun meni makuulle. Tätä kesti joka heräämisellä reilu puoli tuntia - ja sitten hän nukahti.

Nyt kyllä vien tämän koulun loppuun asti ja olen antamatta maitoa enää, jos tosiaan näinkin pienellä vaivalla saan pojan nukahtamaan aina uudestaan. Ennemmin valvon siellä sängyn äärellä nyt vaikka yötä päivää, kuin jatkossa monet kerrat joka yö. Toivottavasti tämä auttaa! Luulisi ruuankin laskevan paremmin, jos (ja kun) ei yöllä enää syö.

Kokeilkaa jos annatte lapsen syödä itse... ruokalautanen lusikalla nenun eteen, on sottuista puuhaa, mutta meidän neidille ainakin auttoi. Välillä ruokalajista riipuen istun itse vieressä ja syötän toisella lusikalla:)

Tuotahan itse syömistä voisikin yrittää. Olen muutenkin ajatellut vuorata keittiön lattiaa isolla pyyhkeellä, joten sotku ei haittaa niin kovasti :-)

Tänään ON silti ruoka maistunut jo paremmin!

Yhteistyössä