11kk ja syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Carmen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Carmen

Aktiivinen jäsen
26.06.2007
1 127
0
36
Meillä on 11kk tyttö, jonka kanssa on aina ollut enemmän tai vähemmän syömisongelmia. Jo rintamaitoa saadessaan piti lakkoja ja oli kovin "itsepäinen" syömäri: aamulla ei maito kelvannut, tissillä viihdyttiin max. 10min. ja kaikenlainen häly ja ääni estivät häntä rahoittumasta lainkaan syömään jne. jne.

Kiinteät aloitimme heti 4kk iässä, koska paino meni 0- käyrillä ja lääkäri epäili rintamaitoni riittävyyttä (korviketta/pulloa neiti huoli vasta 5kk ikäisenä ). Sosetta meni alkuaikoina aivan hirvittäviä määriä: 4- kuukautisena saattoi syödä kokonaisen ison perunan ja porkkanan! Sileät lihasoseet maistuivat myöskin hyvin, samoin kuin hedelmäsoseet, mutta aina on kaupan mömmöt maistuneet äidin sapuskoja paremmin, vaikka ensisijaisesti olenkin pyrkinyt itse ruoat valmistamaan.

Varsinaiset ongelmat meillä alkoivat 8kk iässä, jolloin tyttö saattoi esim. viikon ajan syödä vain parilla aterialla per päivä. Väliin mahtui muutama ns. hyvä ja normaali syöntipäivä kunnes lakkoilu alkoi taas. Tätä jatkui 2kk ja reilun 10kk iästä on nyt syönyt hyvin (koputtaa puuta :whistle: ). Toinen ja suurin ongelmistamme on palojen syönti: ihan pienetkin porkkanan ja perunan palat sylkäistään ulos, lihapaloista nyt puhumattakaan. Koskaan ei ole oksentanut tai edes kakonut ruokaa palojen takia - työntää ne vain kielellä ulos.

Sormiruoat häntä ei kiinnosta lainkaan: kaikki lautasella oleva heitetään oikeastaan suoraan lattialle (tosin yleensä lattialle lentää koko sormiruokalautanen :ashamed: ). Lusikalla paukuttaa hetken pöytää kunnes lentää sekin kaaressa - ei siis puhettakaan, että haluaisi itse kokeilla syömistä millään muotoa!

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia suunnilleen saman ikäisten vauvojen kanssa? Miten saitte lapsenne oppimaan sormiruokaan, kokkareisiin tai ylipäätään innostumaan syömisestä? "Missä muodossa" tarjoatte n.vuoden ikäisten lastenne ruoat ts. syövätkö he ihan selviä ruoanpaloja?

Tuntuu välillä, että olen aivan poikki näiden syömistaisteluiden kanssa :'( Tänäänkin tein aivan innoissani hänelle jugurttia, johon haarukalla muussasin tuoretta mansikkaa ja banaania sekä päivälliseksi lohta ja kasviksia. Ja vaikka kuinka koitin ne haarukalla muussata niin ulos lensi kaikki! Sauvasekoittimella on enää yksinkertaisesti suostu hänelle ruokaa soseuttamaan, kun hampaitakin on jo 6kpl.

Ahdistaa, kun kaikkialla painotetaan miten 1- vuotiaana pitäisi alkaa siirtymään perheen ruokiin ja miten tässä vaiheessa ei enää saa ruokaa muussata tunnistamattomaksi mömmöksi. Lisähuolensa hommaan tuo se, että lapsemme menee reilusti miinuskäyrillä painonsa kanssa, vaikka täysin terve ja energinen lapsi onkin.

:hug: esimmäiseksi jaksamisia kovasti ruokataisteluun! Toukokuisista tulin tänne kirjoittelemaan, vaikka meidän neidillä ei ruokaongelmia ole, mutta aika paljon nirsoja lapsia olen työni puolesta nähnyt :).

Kaikki lapset oppivat varmasti ennemmin tai myöhemmin syömään paloja ja itse lusikalla, älä siitä liikoja murehdi. Siitä ei kannata vielä kamalasti huolta kantaa, jos tyttösi heittää lusikan lattialle. Siitä se lähtee...ensin paukutetaan pöytää, vähän ajan päästä koitetaan tökkiä ruokaa lusikkaan, seuraavaksi viedään lusikkaa suuhun, mutta lusikka kääntyykin matkalla nurinpäin ja ruoka löytyy milloin mistäkin. Tätä opettelua kestää päiviä, viikkoja tai kuukausia. Riippuu siitä miten lapsen kiinnostus asiaa kohtaa herää ja miten taidot kehittyy. Ei kaikki osaa syödä vielä alle 3-vuotiaanakaan täydellisesti itse. (päiväkotimaailmassa useamman vuoden touhanneena tuttua puuhaa nuo pienten lasten ruokailut :D.)

Onko tyttösi kiinnostunut, jos sinä syöt itse jotain? Jos on, niin oletko kokeillut silloin antaa pieniä paloja tytölle syömästäsi ruoasta, vaikka ei olisikaan ruoka-aika? Meillä sormiruoat alkoi kiinnostaa, kun söin itse leipää. Tyttöni halusi myös maistaa ja annoin pieniä muruja hänelle ensin pöydälle ja myöhemmin lautaselle. Nyt lautanen pysyy pöydällä, eikä sitä yritetä enää heittää lattialle. Ja noita sihtikurkkuisia lapsia löytyy vanhemmistakin lapsista :D. Kyllä niitä palojakin kaikki oppii aikanaan syömään. Syökö tyttösi paremmin, jos muusaat ruoan ihan sileäksi vai nirsoileeko silti? Kelpaako edes maito? Itse tarjoan ruoan haarukalla muussatussa muodossa ja lisäksi sormiruokana pieniä paloja.

Jos tyttösi paino kuitenkin nousee edes vähän neuvolakäyntien välissä, niin varmasti hän saa riittävästi ravintoa. Jotkut lapset pärjäävät uskomattoman vähällä pitkiäkin aikoja (useampia viikkoja). Hoidin kerran 2,5v. ikäistä tyttöä, joka söi päiväkotipäivänsä aikana y1tl puuroa, puolikkaan paahtoleivän, lounaaksi lasin maitoa ja puolikaan näkkärin, välipalalla ei mitään ja kotiruokailusta kuultiin, että juuri mitään ei mene. Tällaista kesti muutaman viikon. Neiti oli todella hoikka, iloinen ja energinen. Sitten koitti päivä, kun neiti söi yhtäkkiä lautasellisen puuroa heti aamusta. Ehdittiin kyllä jo moneen kertaa murehtia, mutta kaikki oli silti hyvin. Tiedän, että on hankalaa olla huolestumatta omasta lapsesta, jos hän ei syö. Huolestua kannattaa tietenkin, jos paino alkaa laskea ja huomaat, että tyttösi on väsynyt tai voi muuten huonosti. Hienoa, että tyttösi on pieniruokaisuudestaan huolimatta energinen :).

toinen :hug: ! Vahvasti uskon, että tyttösi ruokahalu löytyy vielä jostain ennemmin tai myöhemmin. Tarjoa vaan kaikenlaista, ikinä ei tiedä koska kiinnostus ruokaa kohtaan herää. Lusikkakin kannattaa antaa käteen, vaikka se lattialle lentäisikin. Alku on usein melkoista sotkemista :).

t.just pari päivää sitten bataatit pakastimen ovesta ja matolta siivonnut mamma :D

Joo-o, tuli aika paljon samat jutut mieleen ku Marimintilläkin. Toi ehdotus et saisit kiinnostumaan samasta ruoasta mitä ite syöt et söisit oikein näkyvästi jotain mitä sit voisit likalle antaa esim. hedelmiä pilkottuna lautasella. Tosin tää voi johtaa siihen et pikku norkooja on aina lautasen kimpussa :ashamed: nimim. tänään puolikkaan kuoritun kalapuikon menettäny lautasen kyttääjälle :D Pöydän ääressä syötävistä sormiruoista noin 60% lentää lattialle, mutta näppärä ( ;) ) äiti laskee ruoan päätteeksi lapsen niiden ruokien viereen ja niistä siinä sitten vielä katoaa noin 40%. Ja loput sitten siivoan :) Olisko palasta porkkanaa hyötyä tai omenalohkosta ja kurkkupalasta? Siis jos itte kans söisit...

Sit vielä tosi tärkee... ootko laskenut paljon tyttö juo maitoa päivän aikana? Koska korvikehan on erittäin ravitsevaa, et jos tyttö täyttää ittensä maidolla niin ku meillä tekee.... :ashamed:

Tän päivän saldo oli: 5 tl puuroa, kaksi kurkkupalaa, puoli purkkia 8kk ruokaa, desi puuroa, 3 omenalohkoa ja puolikas kalapuikko.

Ja lopuks, kyllä se alkaa ajan kanssa syömään :) Mä en tiiä yhtään viisivuotiasta joka vaatis sileenä ruokansa ;) Nyt Carmen sukkanauhat löysälle ja alat nauttia :) Helppoohan se ei oo, mut hyvävointinen ja kasvava lapsi on pääasia :hug:

Täällä kanssa yksi toukokuulainen saman ongelman kanssa!

Pehmeät palaruuat menee haarukalla muussattuna, esim spagetti ja jauhelihakastike, mutta sitäkin muutama lusikallinen. Ruuat, jossa on perunaa ei mene sitten millään ja varsinkaan kaupan 8kk purkkiruuat. Yökkii ja kakoo ja oksentaa. Sileää ruokaa söisi mielellään ja olen sitten monesti antanut periksi ja antanut "vauvanruokaa", koska heppu on aika hoikka poika ja en haluaisi toista nälässä pitää. On varmaan virhe tehdä näin, eikä poika koskaan opi syömään palaruokaa kun aina on vaihtoehtona sosetta. Hampaita ei tosin vielä ole yhtään ja ikää tulee huomenna 11kk, voih voih...

Sormiruokaa menee aika hyvin, vaalean/pehmeän leivänpalaset menee, mutta sitten jos on ruisleipää niin yökkäys yökkäyksen perään. Hedelmiäkin menee alas, tosin pöydältä lattialle ja lattialta suuhun-menetelmällä, kuten Edla-Mamma jo asiasta mainitsikin, mutta pääasia että edes jotain menee kurkusta alas =) Sitä kyllä ihmettelen, jos ruuassa on paloja, yökitään, mutta useasti jos syö sormiruokaa menee isot ja kovatkin palat alas :/ Ihmeellistä.

Ruuasta on kyllä tosi kiinnostunut, jos on hepulla lusikka kädessä syönnin aikana, niin kovasti ollaan työntämässä lusikkaa lautaselle mutta suuhun ei vielä mene, en vaan ole vielä "uskaltanut" laittaa pojalle omaa lautasta eteen, pitäisikö? :ashamed: On se vaan lapsen syöttäminen monimutkaista, tai sitten siitä tosiaan murehtii aivan liikaa...

Muuten millaisia sormiruokia annatte, sitä olen pohtinut paljon. Porkkanaa imeskelee, leivän palaset on yleensä se mitä annan, omenan paloja, mitä muuta?

En kyllä pystynyt auttamaan Carmen, mutta jos se edes pikkuisen auttaa asiaan, niin et ole ainut joka painii tämmöisissä asioissa :hug: Temppiä! Ja jos tyttösi on energinen ja iloinen, niin ei huolta =)

Mitä oon netistä lukenut näitä keskusteluja siellä täällä,niin lähes jokaisella tuntus olevan jonkin näköstä ongelmaa tämän ikäisten vauvojen syömisten kanssa... varmaan kuuluu asiaan.

Meillä vaihtelee paljon riippuen päivästä,joskus ei syö kuin 2 lusikallista,joskus koko purkin. Nirsoilee äidin ruuille ja purkkiruuat poikkeuksetta paremmin maistuvia.
Palat alko menemään kun tarjosin omasta kädestä maistiaisia esim. omalta lautaselta.
Ruokaa lentää edelleen lattialle,lusikkaa ei tod.osaa käyttää..

Miinus käyrällä meilläkin paino menee,mut neuvolantäti ei ollut huolissaan syömisistä jos joskus menee enempi,niin hyvä niin. Meillä tosin puurot menee aina,ainoastaa lihasoseet tökkii.

Aluks stressasin tota pala-asiaa,mut tosiasia on et kaikki oppii syömään enemmin tai myöhemmin,se voi olla vaan yks kaunis päivä kun ne yhtäkkiä kelpaakin =) Toisekseen jos tyttö voi hyvin,niin sit kaikki on hyvin,eli saa ruokaa sen verran mitä tällähetkellä tarvii...

Ehkei kannata kauheesti murehtia asiaa mille ei oikein muuta voi kun tarjota ruokaa,niin minäkin yritän tehdä...vaikka siihen välillä sorrunkin ;) Aivan 100% varmasti oppii syömään paloja ja ihan itse...sitten kun on siihen valmis.

Nyt jakusuja ja koita olla murehtimatta :hug:

Kiitos rakkaat toukokuiset! :hug: :flower: Teihin voi aina luottaa ja tukeutua, mutta avasin uudenketjun ihan vaan sen takia etten suoraan sanoen enää kehtaa kuormittaa teitä näillä samoilla asioilla kuukaudesta toiseen :ashamed:

Kyllä tyttö syö ja kasvaa omilla käyrillään ja th totesi, että harvoin näkee yhtä energistä ja ulospäinsuuntautunutta lasta,joten hyvinhän meillä asiat on! Ahdistaa vain se, että tämän ikäisenä "pitäisi" syödä jo selkeämpää ruokaa koostumukseltaan kuin niitä tunnistamattomia mössöjä. Toki tiedän, että lapset oppivat eri tahtiin nämä syömishommatkin, mutta silti....

Sormipaloina olen tarjonnut mm. kurkun keskiosaa, keitettyjä babyporkkanoita, maissia, herneitä, rusinoita, parsakaalin kukintoja, omenaa yms. yms. Isompina paloina neiti jyrsii ruisleipää (vaaleaa en ole edes kokeillut vielä), näkkäriä, maissinaksuja, kurkkua, porkkanaa. Sormipaloista harvaa päätyy massuun asti: rusinat ja kurkun keskusta joskus. Olenkin lähinnä tarjonnut hänelle mahdollisuuden syödä itse, mutta ei tosiaan 3kk:ssa ole innostunut ideasta :ashamed:

Kiitos vielä teille, rakkaat - olette korvaamattomia! :heart:

Kiitos rakkaat toukokuiset! :hug: :flower: Teihin voi aina luottaa ja tukeutua, mutta avasin uudenketjun ihan vaan sen takia etten suoraan sanoen enää kehtaa kuormittaa teitä näillä samoilla asioilla kuukaudesta toiseen :ashamed:

Kyllä tyttö syö ja kasvaa omilla käyrillään ja th totesi, että harvoin näkee yhtä energistä ja ulospäinsuuntautunutta lasta,joten hyvinhän meillä asiat on! Ahdistaa vain se, että tämän ikäisenä "pitäisi" syödä jo selkeämpää ruokaa koostumukseltaan kuin niitä tunnistamattomia mössöjä. Toki tiedän, että lapset oppivat eri tahtiin nämä syömishommatkin, mutta silti....

Sormipaloina olen tarjonnut mm. kurkun keskiosaa, keitettyjä babyporkkanoita, maissia, herneitä, rusinoita, parsakaalin kukintoja, omenaa yms. yms. Isompina paloina neiti jyrsii ruisleipää (vaaleaa en ole edes kokeillut vielä), näkkäriä, maissinaksuja, kurkkua, porkkanaa. Sormipaloista harvaa päätyy massuun asti: rusinat ja kurkun keskusta joskus. Olenkin lähinnä tarjonnut hänelle mahdollisuuden syödä itse, mutta ei tosiaan 3kk:ssa ole innostunut ideasta :ashamed:

Kiitos vielä teille, rakkaat - olette korvaamattomia! :heart:

Meillä neiti on todella hankala syömään....ollut siitä 6kk iästä saakka...eikä loppua näy...monet itkut olen itkenyt :'( ...viime neuvolassa oli sitten jo paino vähän tippunut, kun on lähtenyt liikkumaan :/ . tyttö on kasvuseurannassa sairaalassa, kun pituuskasvu on myös vähäistä. Meillä ongelmana alusta saakka on ollut, ettei neiti aukaise kunnolla suuta, kun sinne yrittää tunkee lusikkaa...kaikki mahdolliset mallit ja materiaalit lusikoissa on kokeiltu ym. luulin, et sussa on vikaa....mut sitäkin on neuvolatäti katsonut...eikä ole nähnyt mitää erityistä...

sormipalat...nakertaa maissinaksui, ruisleipää, riisikakkuja, porkkanaa, melononia, päärynää ym. Nyt olen laittanut muovilautaselle, raejuustoo ja pieniä tomaatin paloja ( ilman kuorta )...söisi vaikka kuinka paljon....tietenkin lattialla on kiva keko...mut jotain aina menee...annan tuota sössöö aina ruuan jälkeen...

soseet....jotkut karkeammat menee, muttei esim. perunan tai riisin palat ruuassa sylkee pois...taitaapi ainoastaan mennä pasta :/ ....sitäkin olen myös pilkottuna tarjonnut...napsii mielellään...tein myös omia lihapullia, et sais proteiinia...niitä napsii pilkottuna....meillä on pakko esim. perunaruuat tarjota sileenä...muuten ei mene ollenkaan :o !....eli näin mennään meillä...aikamoista säpläämistä on koko ruokailu, mut ei voi mitään, odotan innolla aikaa, jolloin tuo lapsi syö kunnolla :whistle: !! Aion jatkaa omilla eväillä niin kauan kun on tarvis....tarjoan kokeeksi samaa kuin meillä...ehkä sit pikku hiljaa oppii syömään =) !

Jaksuja teille :hug: ....kyllä se teijän neiti jonain päivänä alkaa syömään normaalisti, älä huoli...joillakin lapsilla vaan kestää kauemmin....älä lannistu, vaikka tiedän, et itselläkin välillä huoli syömisistä kasvaa tosi suureksi :( !!

minäkin toukokuisista tänne eksyin :D meillä on reilu viikko ja 1v täynnä. sauvasekoitin muussaa edelleen ruuat. kokkareet ei sit uppoo ruuassa yhtään. ja jatkan niin kauan ku poika on ite valmis kokkareita työstämään. elä huoli. kyllä ne varmasti oppii ilman sauvasekoitin evästä syömään kun aika on vaan oikea. =)

sokerittomat riisimurot on hyvää sormiruokaa kanssa. ku on pieniä ja sulaa suussa hyvin ja maistuu hyvälle. =) korppuja annan järsiä ja meidän lautaselta perunapalat on suurta herkkua. mut auta armias jos työntäisin ne palat sen ruuan seassa..kävis yökkäys äkkiä.

ja meillä on vielä ihana tapa päälle..sauvasekoittimella muussattu ruoka dipataan hedelmäsoseeseen.. :D

elä huoli..kyllä se aika tekee tehtävänsä. ja mäkin oon keskimmäiselle sit ku omiin ruokiin siirtyi joutunu neki silppuamaan sauvan kautta..ja hyvin oppi sit jossain vaiheessa syömään kokkareitakin. =) elä ota stressiä.. :hug:

ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA HYVÄT ÄIDIT AHDISTUKO SIITÄ, ETTÄ LAPSI EI SYÖ KUTEN TIETYSSÄ IÄSSÄ "PITÄISI"!!
Sori, että huusin, mutta tämä on tärkeä asia.

Miettikääpä nyt: syöminen on opittava taito siinä missä vaikkapa kävelykin.
Kävelyn kehittyminen alkaa kääntymisestä ja etenee ryömimisen, pystyyn nousemisen ja tukea vasten kävelyn kautta varsinaiseen kävelyyn, jonka onnistuminen vaihtelee yleisesti 8-15 kk tai enemmänkin lapsesta riippuen. Miten sitten ihmeessä kuvitellaan, että kaikki lapset oppisivat syömään samaa tahtia, jos kävelyssäkin sallitaan tuollainen vaihtelu??

Luottakaa siihen, että lapsi oppii syömään aikanaan kunhan ravitsevaa ruokaa on tarjolla vaihtelevasti! Tietysti on olemassa jotain rakenteellisia vikoja tms. sairauksia, jotka vaikuttavat syömiseen, mutta ne ovat varmasti aika harvinaisia. Jos lapsi on muuten terveen ja reippaan oloinen, ei pitäisi olla mitään syytä huoleen. "Ei terve lapsi ruoan ääreen itseään näännytä" olen kuullut jonkun joskus sanovan.

Meillä syöminen virallisten ohjeiden mukaan takkusi alusta asti, soseet eivät alkumaistelujen jälkeen kelvanneet ollenkaan. Kiinnostusta ruokaan kyllä oli, esim. kun söin leipää, niin vauva yritti tavoitella sitä. Hän saikin sitten maistella kaikenlaista mitä oli tarjolla, mutta tosiaan mitkään varsinaiset vauvanruoat (kaupan tai itsetehdyt) eivät kelvanneet. Ajattelin, että en tunne yhtään aikuista, joka ei osaisi syödä, joten eiköhän tuo joskus opi... =)

Oppi lopulta kun ikää oli 1v ja 3kk! Sitten maistuikin jo kaikki sama mitä muukin perhe söi.
Meillä siis mentiin aika väljästi virallisia ohjeita mukaillen, koska ne eivät sellaisenaan kertakaikkiaan meillä toimineet. Eli vauvalle tarjottiin eri ruoka-aineita siinä järjestyksessä mitä ne ohjeet ovat, mutta hän söi mitä söi eikä esim. puhettakaan että 8 kk iässä olisi ollut aamu- ja iltapuurot sekä pari liha-ateriaa päivässä jne. Maito oli pääasiallinen ravinnonlähde (ja sehän riittää), muu ruokailu oli ihan vaan tosiaan maistelua, yksi tai kaksi lusikallista tms. Tuossa 1v3kk iässä lopetimme maidon antamisen pullosta ja se auttoi välittömästi - lapsi alkoi oikeasti syödä eikä vain maistella. Nyt ikää on 1v6kk ja hän syö melkein mitä vaan, välillä huonommin ja välillä paremmin, mutta enää en hermoile asiasta, koska tiedän, että jos hänellä on nälkä niin hän kyllä varmasti silloin osaa syödä!

Tsemppiä kaikille saman asian kanssa kamppaileville! :hug:

Yhteistyössä