11-vuotiaan tytön tukan rasvoittuminen, vinkkejä kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti
hhmm
Ihan outoa kyllä, mutta jos hän käy illalla suihkussa, saattaa tukka olla rasvaisen näköinen jo aamulla. Miten ihmeessä on mahdollista.... käy suihkussa kyllä lähes joka ilta. Joskus kokeiltiin että ollaan pesemättä pidempään jos auttais siihen ettei niin nopeeta rasvoitu, mutta niin järkyttävän näköinen on että pakko pestä usein.

Kellään kokemusta tai vinkkejä mikä kenties auttaisi? :)

KKKl
Oletteko kokeillut vaihtaa shampoo merkkiä, kaikki eivät sovi kaikkien hiuksille.

Olet varmaan itekin huomannut, kuten muutkin, että jonkun shampoon kanssa tukka on kuin lattiamoppi pesun jälkeen ja jonkun kanssa kiiltää kuin mikä.

Kokeilemalla löytyy hyvä. Teillä vain voi nyt olla sellainen shampoo käytössä, joka ei tytön hiuksille sovi

Mulla
Mulla on sama... Pakko pestä aamuisin hiukset. Hoitoainetta ei ainakaan saa kauheasti läträtä. Ja silikonittomat tuotteet, kuten edellinen vastasi.

Se on kierre, eli kun on alkanut pesemään liian usein, hiukset rasvottuu nopeemmin. Eli pitäis vaan pitää taukoo pesussa, vaikka kauheelta se näyttääkin... :/

fndjnj
Minulla ei auttanut mikään erikoisshampoo, ei pesemättömyys, ei mikään. AIVAN KAIKEN olen kokeillut. 12 vuotiaasta asti pakko ollut pestä joka päivä paitsi raskaana ollessa ja e-pillereitä syödessä. Jos syy rasvoittumiseen on hormonaalinen, mikään ei auta.

Mulla on koko iän rasvoittuvat hiukset. Pesuja ei voi harventaa. Ei auta vaikka sitä tekis useiden vuosien ajan. Se vain pahentaa. Mulla on siitä kokemusta 30v. ajalta. Kampaamon shampoo rasvoittuville hiuksille on hyvä. Äidillä ja siskolla on sama ongelma että rasvoittuu nopesti. Toisilla taas on kuivat tai normaalit. Ei siinä ole sen kummempaa.

vierass
Jep. Suihkuun aamuisin. Täytyy vaan varata enemmän aikaa aamutouhuihin, mutta ei siinä muu varmaan auta. Yön aikana ne hormonit oikein nukkuessa pääsee jylläämää, hikoilee varmasti.

ikäkausi
se on se ikä. Kaikille tulee se jossain vaiheessa. Rasvaa pukkaa ihan joka paikasta. Eikä siihen auta shampoon vaihdot tai pesuvälien harventaminen.

Mutta perusasiat ensin kuntoon:

1. Mikä shampoo ja hoitoaine käytössä? Itse olen mieltynyt jo muutaman vuoden XZ:n silikonittomiin tuotteisiin. Tosin niistäkään eivät kaikki tukalleni ja päänahalleni sovi. Pitää siis kokeilla, kokeilla ja kokeilla. Onneksi nuo eivät maksa kovinkaan paljoa (alle 3 e purkki).

2. Pesutekniikka. Tästä olisi hyvä puhua tytön kanssa. Onko hänellä kuinka pitkät hiukset? Ensin kastellaan tukka suihkussa kunnolla, lopuksi käännetään pää kohti lattiaa ja valutetaan hiukset kohti lattiaa. Puristellaan ylimääräiset vedet pois. Kaadetaan shampoota kädelle reilu teelusikallinen, hierotaan käsiä yhteen ja ryhdytään hieromaan shampoota päänahkaan. Kun tuntuu, että shampoota on joka paikassa, voi pään nostaa pystyyn ja jatkaa päänahan hieromista. Huuhdellaan huolellisesti, puristellaan ylimääräiset vedet pois ja otetaan uudestaan shampoota teelusikallisen verran. Hierotaan käsiä yhteen ja ryhdytään levittämään shampoota päänahkaan ja pituuksiin. Annetaan kunnon päänahkahieronta, siis hetken sormenpäillä ja levitetään myös pituuksiin. Huuhdellaan kädet ja tässä välissä voi pestä vaikka kasvot, eli tärkein juttu: shampoo saa vaikuttaa hetken päänahassa! Sitä ei ole tarpeen huuhdella heti sillä sekunnilla pois.

3. huuhtelu huolellisesti.
4. hoitoaineen levitys pituuksiin. Ei päänahkaan. Olisi hyvä jos hiukset voisi klipsillä tai muulla nostaa vaikka nutturalle, että hoitoaine ei valuisi heti pois.
5. peseydytään normaalisti
6. huuhdellaan hoitoaine pois siten, että pää on taas kohti lattiaa

7. kääritään hiukset pyyheliinaan ja pyyheliina turbaaniksi pään päälle.

Annetaan hiusten kuivua vapaasti ja hiusten pitää olla ihan rutikuivat kun menee nukkumaan! Jos on vähänkin kosteat hiukset, niin ne näyttävät aamulla rasvaisilta.

Nukkumaanmennessä hiukset voi nostaa pään yläpuolelle ja kevyesti letittää. Näin hiukset pysyvät koko yön poissa tieltä.

Pika-apuja voi tietenkin käyttää. Tokmannilta ja halpa-hallista ja monesta muustakin kaupasta saa kuivashampoota, jolla voi pelastaa yhden jos toisenkin aamun. Ne vaan eivät toimi rasvalettiin, ainoastaan jos hiukset tuntuvat ja ehkä näyttävätkin hivenen jo likaisilta.

Muistelisin että jossain vaiheessa kevytväri (L'Oreal Casting ynnä muut) toivat hetken helpotuksen, ilmeisesti kuivattivat päänahkaa sen verran, että meni useampi viikko, kunnes pukkasi taas rasvaa. Mutta en suosittele tätä.

Tyynyliinaa täytyy muistaa vaihtaa ja pistää sitä tyynyäkin silloin tällöin pesukoneeseen.

"viera"
Ikä ja hormonit, eipä muuta voi kuin yrittää pärjätä niiden kanssa ja käyttää helpottavia keinoja.

Ensin kokeilisin vaihtaa shampoota ja jättäisin hoitoaineen pois. Esim. marketin Fructis saa tavallisen aikuisenkin hiukset liimaantumaan pitkin päätä.

Kannattaa myös huuhdella hiukset todella hyvin suihkussa ja kuten aiempi mainitsikin, niin yöksi kannattaa nostaa hiukset ylös vaikka "pikkumyy-nutturalle" niin eivät rasvoitu niin helposti.

Hormonaalista
Itsellä sama juttu, ollut murrosikäisestä alkaen jo yli 20 vuotta. Ei siihen mikään ulkoinen "hoito" tai hoitamattomuus auta jos on hormonaalista. Pesemättömyyttä tai pesuvälien pidentämistä usein tarjotaan ratkaisuksi, mutta sillä ongelma vaan pahenee: päänahka kutisee ja tulee hirveästi rasvaista, paksua hilsettä. Näin käy jo jos esim. sairauden takia ei jaksa yhtenä päivänä käydä suihkussa.

Itse olen ratkaissut ongelman niin, että käyn suihkussa joka aamu ja pesen aina hiukset. Jos käyn illalla suihkussa, en pese hiuksia, koska ne on joka tapauksessa pestävä aamulla. Ei tämä minun elämääni häiritse, kun aamusuihkut hiustenpesuineen tulevat rutiiniksi, se on vaan osa normaalia elämää.

"a.p"
Kiitos, sain hyviä vinkkejä! :) Shampoo on ollut milloin mitäkin, en ole tajunnut että sillä voisi olla merkitystä. Hänellä on pitkä tukka ja hoitoainetta käyttää, täytyypä miettiä tarviiko hoitoainetta tai ainakin tarkistaa että on oikeanlaista.

Itse pesen myös kerran päivässä, iltaisin yleensä. Aamulla hiukset on puhtaan näköiset, toisin tosiaan kuin tyttärellä. Menee varmaan siis hormoonien piikkiin.

Meillä vajaa 10v toiminut silikoniton shampoo.. olen ostanut XZ silikonittomia shampoita ja hoitoaineta, tuoksuvatkin hyvältä.
Meillä tytöllä ihan horminaalista tuo rasvoittuminen ja silti joutuu tiheästi pesemään tukkaa mutta tuo on tuonut siihen pesuun sen edun että joka toinen päivä riittää!
Tytöllä on pitkä tukka tuo hoitoaine on mielestäni ihan surkea siihen nähden ettei samanlailla noita takkuja setvitä ja olenkin välillä suihkuttanut latvoihin hiuksiin jätettävää hoitoainetta!

"Vieras."
[QUOTE="a.p";29652113]Kiitos, sain hyviä vinkkejä! :) Shampoo on ollut milloin mitäkin, en ole tajunnut että sillä voisi olla merkitystä. Hänellä on pitkä tukka ja hoitoainetta käyttää, täytyypä miettiä tarviiko hoitoainetta tai ainakin tarkistaa että on oikeanlaista.

Itse pesen myös kerran päivässä, iltaisin yleensä. Aamulla hiukset on puhtaan näköiset, toisin tosiaan kuin tyttärellä. Menee varmaan siis hormoonien piikkiin.[/QUOTE]

Ja riittää kun laittaa hoitoainetta vain latvoihin.

m1es
Minulla aina olleet ongelmana nopeasti rasvoittuvat ja samalla hilseilevät hiukset.
Ranskalainen La Provence palashampoo rasvoittuville hiuksille on tehnyt päänahalleni ihmeitä. On siis ikäänkuin saippuapala jota hierotaan hiuksiin. Hiukset rauhoittuvat viikon käytön jälkeen, suosittelen. Löytyy ainakin täälläpäin Prisman kosmetiikkahyllyltä.

Laittaahan hoitoainetta vain latvoihin? Jaksaisikohan föönata hiukset aina pesun jälkeen pää alaspäin? Kohottaa tyvestä niin rasvoittuminen ei ole ihan niin nopeaa, toimii itselläni ainakin.
Ja tosiaan silikonitonta tai ihan luomua shampoota kannattaa kokeilla.

Yhteistyössä