10kk vauva nukahtaa vain tissille sekä imetyksen lopettaminen

Poika ollut siia täysimetyksellä, ei ole saanut kertaakaan korviketta ja vain kerran on saanut pullosta pumpattua maitoa. Imetän päivässä 5-6x ja yöllä sillointällöin kerran jos sattuu johonkin heräämään.

Poju saa imetyksen lisäksi 5 ateriaa päivässä ja vettä sillointällöin pitkinpäivää, varsinkin jos on kuuma.

olen aloitellut aamupuuron seassa antamaan maustamatonta jogurttia että tottuisi hapanmaitoon.

Nyt pohdinkin, että meinasin imetyksen lopettaa vauvan ollessa n. 1v. Mutta olisko vinkkejä että jos lopettelee vähitellen niin milloin aloittaa? Ja poju tosiaan nukahtaa yöunille tissille (en ole oikeastaan kokeillut muuta, muutaman kerran nukahtanut itsekseen sänkyyn tissin jälkeen jos on jäänyt hereille.) päiväunille nukahtaa rattaisiin ilman tissiä (vie kyllä kauemmin), mutta annan ennen unia tissiä ja jos ei nukahda niin käyn tissittämässä ja siitä siirrän vaunuihin/rattaisiin nukkumaan.

Päällimmäiset kysymykset siis; Miten muuttaa iltaa niin ettei nukahtaisi vain tissille?
Kun lopettaa vähitellen imetystä, niin minkä imetyskerran jättää pois?(imetykset: heti herätessä, ennene ensimmäisiä päikkäreitä, lounaan jälkeen, ennen toisia päikkäreitä, päivällisen jälkeen ja sitten unitissi. Välillä saattaa päivä/iltatissi jäädä välistä jos ei maita.

Kuinka rohkeasti uskaltaa antaa rasvatonta maitoa/milloin sitä uskaltaa antaa ihan nokkamukista?

Meillä ei ole tuttia käytössä, ja välillä tuntuu että poju käyttää minua tuttina.

Toivottavasti tästä sepustuksesta sai jotain tolkkua :D
 
Meillä kanssa 10kk pelkällä tissimaidolla ja soseilla kasvava tenava :) mä "tissitainnutin" kanssa vauvaa aina ennen, kunnes jouduin olemaan yöllä tunnin välein tutin korvikkeena (ei tutti kelvannut ikinä) ja sillon päätin lopettaa koko tissinukutuksen ja yösyötöt. Sen jälkeen yöt rauhottu, mikä oli ongelmana. Suosittelen, että illalla imetät jossain muualla kuin sängyssä, mutta heti sen jälkeen viet vauvan omaan sänkyyn unisena, silittelet, laulelet tai jos ei protestoi niin jätät itsekseen nukahtamaan. Muutama ilta voi olla vähän takkusta, mutta nopeesti vauvat hoksaa mikä on jutun juoni ja nukahtaminen sujuu pian ilman tissiäkin. Tsemppiä. Muihin en osaakaan vastata.
 
Ei vauva pidä teitä tuttina, tutti on rinnan korvike eikä päinvastoin...
Tissin kuuluukin toimia sekä ravinnonlähteenä että lohtuna/turvana.
Tarkoitatko siis kommentillasi että pitäisi nukuttaa tissille kunnes lapsi on joku 5?

Tässä varmaan oli ideana saada niitä neuvoja, että miten saada lapsi nukkumaan myös ilman tissiä, kun aikoo lopetella imetystä tuossa vuoden ikäisenä.




Meillä 6kk vauva joka saa jo 5 ateriaa päivässä ja ateroilla vettä, ja vielä tissittelee lisäksi varmasti ~10 kertaa päivässä, varsinkin aina nukkumaan mennessä. Joskus joutuu parikin kertaa käydä antamassa tissiä, kun olen tehnyt nykyään niin että imetän (vauvan makuuhuoneessa) kunnes vauva on nukahtamassa mutta hereillä, ja laittanut sitten sänkyyn. Kuitenkin nykyään osaa jo useimmiten nukahtaa itsekseen sänkyyn, joskus hetken höpöttelee ja sitten nukahtaa.

Vielä en kiirehdi imetysten vähentämisen suhteen mutta olen miettinyt näitä samoja asioita, vauvalleni kun tissi on selkeästi monta kertaa lohduke ja tutti ei täälläkään ole kelvannut. En enää anna ennen ateriaa tissiä koska huomasin että ruoka ei maistunutkaan, sen verran tissitakiainen tuo on. Olen tyytyväinen että ruokaa menee noinkin paljon ja että ei ole yrittänyt vieroittaa itseään tissistä missään vaiheessa, mutta nyt olen tosiaan alkanut miettii että kuinkahan onnistuu sitten kun niitä imetyksiä pitäisi vähentää?

Sujuuko se itsekseen ja mistä kohtaa niitä tissittelyjä kannattaa ensimmäisenä jättää pois? Kuvittelisin että aterian jälkeen on helpointa jättää ne imetykset, mutta miten lapsen saa joskus nukahtamaan ilman iltatissiä? Itse olen alkanut lukemaan iltasatua tai laulamaan vauvalle samalla, kuvittelisin että siitäkin voisi olla apua sitten kun ei enää saa maitoa. Ja mitä olette antaneet lohdukkeeksi imetyksen loputtua jos ei tuttia syö?

Itse olen nyt raskaana ja, jos kaikki menee hyvin, suunnitelmissa olis myös lopettaa imetys vuoden hujakoilla, jolloin viimeisen kolmanneksen olisin imettämättä tai imettäisin harvoin. Tietenkin raskaudessa on se että jos maidon maku muuttuu niin lapsi saattaakin vieroittaa itse itsensä. Tätäkään en kyllä toivoisi, koska toivoisin siirtymistä suoraan äidinmaidosta lehmänmaitoon, ettei tarvitsisi ostella korvikkeita.
 

Yhteistyössä