10kk ikäisen syöminen, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras ap"

Vieras
10-kuinen vauvamme aloitti kiinteät melko aikaisin ja on aina syönyt tosi hyvin. Sormiruokaa on saanut puolen vuoden ikäisestä soseiden ohella, nykyään annetaan jo mahdollisimman usein jotain sormiruokaa. Ilta- ja aamupuuron syö hyvin, samoin hedelmäsoseet, mutta lihasoseiden kanssa on alkanut olla hankalaa.

Karkeita soseita on syönyt vaihtelevalla menestyksellä, mutta viime aikoina olen survonut kaiken ihan hienoksi, kun vauva alkoi sylkemään kaiken missä oli vähänkin kökköjä. Nyt on alkanut sylkeä myös sileät lihasoseet pois.

Vauva haluaa syödä, mutta raivostuu siitä että häntä syötetään. Sylkee soseen pois, ottaa sitä käteensä ruokalapusta tai suoraan suustaan ja työntää takaisin suuhun tai alkaa leikkiä ruualla (litistelee nyrkissä, hieroo pöytään). Omaa lusikkaa on saanut pitää jo useita kuukausia, mutta vasta viime aikoina lusikasta menee joskus jotain vahingossa vähän suuhun (jos laitan ensin ruokaa lusikkaan, itse ei vielä ota). Yleensä vauva pitää lusikkaa toisessä kädessä ja toisella ottaa siitä sormin suuhunsa ruokaa. Yleiset suositukset ohjeet tarjoaa mun mielestä lähinnä sitä lusikan käytön opettelua ja soseita, eikä mua haittaa siitä syntyvä sotku, mutta kun vauva ei saa syödyksi juurikaan lusikkaa käyttämällä. Musta tuntuu, että liharuuissa pitäisi siirtyä kokonaan sormiruokailuun, että vauva saisi syödäkseen ilman kiukuttelua? Vai pitäisikö vaan sinnikkäästä tarjota lusikkaa ja koittaa itse saada syötettyä edes vähän siinä sivussa, vaikka vauva siitä suuttuukin?

Osan soseista teen itse ja osan ostan kaupasta. Itse en juurikaan syö perunaa, joten olen pakastanut vauvalle soseita ja tarjonnut omasta ruuasta vihanneksia jne sormin syötäväksi. Pitäisikö alkaa soseuttaa vain liha ja koittaa saada vauva syömään liha muutamana soselusikallisena jossa vähän perunaa joukossa, ja antaa peruna ja kasvikset sormiruokana? Tai olisko muita ohjeita tai ideoita, mulla esikoinen ja läheisillä tutuilla ei vielä ole lapsia, niin jotenkin olen nyt ihan ulalla :)

tahtoa siis ainakin löytyy... :D
mä todennut kaikkien kolmen lapseni kohdalla, että lapsi toimii juuri noin pöydässä, jos ei vaan ole tarpeeksi nälkä.
eli koitas vaikka pidentää ruokailuvälejä. meillä se on neljä tuntia. kiukut ja poissylkemiset ja ruokalapun repimiset jääneet.

Oletko kokeillut antaa lihatkin sormiruokana? Meillä 7,5 kk poika syö käytännössä kaiken (puuroa lukuun ottamatta) sormin. Kalan syö sellaisenaan (ruodot noukin ensin pois), kanaa ja lihaa ensin imeskelee ja pikkuhiljaa mutustaa muutamalla hampaallaan. Jauhelihasta olen tehnyt uunissa tankoja, joista saa helposti kiinni nyrkillä.

Itsellä oli ja on vieläkin välillä huoli että syökö se nyt tarpeeksi, mutta toistaiseksi ainakin on hyvin kasvava ja hyväntuulinen tapaus. Soseitakin tarjoan välillä, lähinnä jos on tarve saada ruokailu hoidettua vähän nopeammin. Eikä se lusikalla syöttäminen ole ollenkaan helppoa verrattuna siihen, että voi samalla syödä itse kun vauva syö siinä vieressä.

Yhteistyössä